حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
92/10/24
سوال – در مورد وحدت بین شیعه و سنی توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ – شیعه معتقد است که ولادت پیامبر هفدهم ربیع الاول است ولی اهل سنت معتقد هستند که ولادت پیامبر دوازدهم است.بنابراین این یک هفته را بنام هفته ی وحدت نامگذاری کرده اند. ما بخاطر تفرقه خیلی سیلی خورده ایم: تفرقه بین زن و شوهر، اقوام و محله ها ،حزب ها، سیاسیون و سران کشورهای عرب. بزرگترین آتش که ما را می سوزاند تفرقه است. در قرآن آیه ی معروفی برای وحدت داریم :وعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا. در آیه دیگر قرآن می فرماید که سه نوع عذاب داریم: عذاب آسمانی ،عذاب زمینی و تفرقه. یعنی خدا تفرقه را در کنار عذاب آسمانی و زمینی آورده است.
قرار شد که حضرت موسی سی روز در کوه سینا بماند تا کتاب آسمانی نازل شد.بعد سی روز به چهل روز افزایش پیدا کرد. در این ده روز هنرمندی با طلاها یک گوساله درست کرد و آن را طوری ساخت که وقتی باد در آن می رفت صدا می داد. او گفت :این خداست. عده ای به دنبال گوساله پرستی رفتند. وقتی حضرت موسی برگشت عصبانی شد و تورات را به زمین زد .سر برادرش را گرفت و کشید. و گفت :من ده روز دیر آمدم، چرا گذاشتی آنها گوساله پرست بشوند؟ هارون گفت: من ترسیدم که تو بگویی بین بنی اسرائیل تفرقه افتاده ، اگر مردم گوساله پرست بشوند امن تر است تا بین خدا پرستان تفرقه بیفتد. یعنی حضرت هارون دید که اگر با گوساله پرستان برخورد کند دعوا می شود.پس اجازه داد که یک عده گوساله پرست بشوند.
ما باید وحدت را از بین زن و شوهرها درست کنیم یعنی زن و شوهرها با هم بسازند. ارزش ندارد که سر مسائل جزئی بین شان تفرقه بیفتد. یکی از علما در مورد قمه زدن حرفی نداشت و ساکت بود البته سفارش هم نمی کرد. قمه زنان می گفتند که رهبر ما ایشان است. من به این عالم گفتم که هیچ فقیهی نگفته که قمه زدن واجب است، نهایت فتوا در مورد قمه زدن مستحب بودن این کار است. این کار فقط یک روز است و مدت آن چند ثانیه است. اما عده ای خودشان را پشت سر شما می گذارند و شما مقابل علمای دیگر می ایستید و فتنه ای بپا می شود. آیا این کار می ارزد؟
گاهی ما دین داریم ولی عقل نداریم. قرآن می فرماید: ای مومنین ... اِن کنتم تعقلون، ای مومنین تعقل کنید. این نشان می دهد که فرد آدم خوبی است که خدا می فرماید: تعقل کنید.
فرق بین حجاب اسلامی وغیر اسلامی خیلی کم است. آیا ارزش دارد که با رعایت نکردن حجاب اسلامی در قیامت گیر باشیم؟ هفده رکعت نمازهای واجب یک ربع طول می کشد،آیا این ارزش دارد که ما نماز نخوانیم و در قیامت در آتش باشیم ؟ باید فکر کنیم.
از ابتکارات امام خمینی و انقلاب هفته ی وحدت بود. ما الگوی خوبی برای دنیا هستیم که شیعه و سنی باهم زندگی می کنیم ولی با هم درگیری نداریم. چرا باید در پاکستان ،افعانستان و عراق شیعه و سنی با هم بجنگند؟ البته ما با وهابی ها وحدت نداریم زیرا آنها سنی نیستند. امام خمینی کلمه ی احمق را فقط برای وهابی ها بکار برده است. وهابی ها می گویند که حتی نوشتن نام امام بر روی سنگ شرک است. وهابی ها کسانی هستند که کارهای تکفیری و انتحاری می کنند. آنها می گویند که شما مشرک هستید. به فرض که ما مشرک هستیم. آیا در جهان هیچ مشرک دیگری وجود ندارد که وهابی ها آنها را بکشند؟ آیا آنها تابحال یک تیر به سمت صهیونیست ها رها کرده اند؟ تمام انفجارها برای شیعیان است. آیا به جز ما کسی دیگری کافر نیست. قرآن می فرماید که شما(دین های مختلف) باید در مشترکاتی باهم باشید.
اگر خلبان مشرک باشد و مسافرهواپیما مسلمان باشد چون منافع مشترک دارند باید از هر دو نفر دفع خطر بشود. پس ما باید با اهل سنت وحدت داشته باشیم. ما با اهل سنت در چند مسئله ی کلیدی مشکل داریم. در مسائل جزئی هم که خودشان باهم اختلاف دارند مثل مراجع شیعه. اختلاف هم در بین مراجع وجود دارد و هم در بین دکترها. تشخیص ها نمی تواند مثل هم باشد. پس همیشه اختلاف باید وجود داشته باشد. باب اجتهاد باز است.و این باعث افتخار است که می توانیم فقیهان زیادی داشته باشیم. اختلاف نظر بین دو مرجع هیچ وقت باعث درگیری نمی شود. آیت الله آقا سید احمد خوانساری در اول کتاب رساله شان نوشته اند که این مسائل به نظر من رسیده ،مومنین اگر خواستند عمل کنند. پس اختلاف نظر مشکل ایجاد نمی کند. این اختلافات گاهی هوس است ولی گاهی تحقیق است. گاهی می گویند که حزب ما باید رأی بیاورد و حرف ما باید به کرسی بنشیند، اینها هوس است .گاهی اختلاف نظر است یعنی بحث علمی می کند ولی به آن نمی رسد. اختلاف علمی خوب است زیرا اگر اختلاف علمی نباشد ،باید در دانشگاه و حوزه بسته بشود.
شیعه و سنی با هم مشترکات زیادی در توحید، معاد، نبوت، نماز، قبله و ... دارند. ما در کلیات با همه ی ادیان مشترک هستیم. در قرآن داریم :در طول تاریخ پیامبران امتی داشتند که می گفتند خدا را بپرستید و از طاغوت دوری کنید. همه ی امت ها می گویند: این رسول امین. در همه ی ادیان ها قیامت داریم. قرآن می فرماید: من برای قیامت شما نگران هستم. تقوا و نماز درهمه ادیان وجود دارد. حضرت عیسی و حضرت موسی نماز داشته اند. در قرآن داریم که ای شعیب، تو بخاطر نمازهایت ... حضرت ابراهیم می گفت :خدایا من را از برپاکنندگان نماز قرار بده. روزه درهمه ی ادیان بوده است. در قرآن داریم:روزه برشما واجب شد همان طور که بر ادیان قبل از شما هم واجب بود. همه ی ادیان حج داشته اند. خدا به ابراهیم می فرماید که حج را برپا کن. لقمان به فرزندش می فرماید که نماز بخوان و زکات بده. امر به معروف هم در همه ی ادیان بوده است.
پس ما با همه ی ادیان مشترکاتی داریم ولی با اهل سنت مشترکات زیادی داریم. زن و شوهر در مسائل زیادی متفق هستند ولی در چند مسئله با هم اختلاف نظر دارند. امام خمینی به زوج هایی که آنها را عقد می کردند می فرمودند: بروید باهم بسازید. اگر زن و شوهرها نتوانستند همدیگر را در مسئله ای راضی کنند، قرعه بکشند.و کار را تمام کنند. سعی کنید که اختلاف را کِش ندهید. ما در اسلام نه مردسالاری داریم نه زن سالاری. اصل منطق سالاری است.یعنی هر کس حرفش منطقی است، حرفش درست است. انسان باید از هوا و هوسش بگذرد تا پاداش صبر را بگیرد. شما بگویید که خدایا من بخاطر تو حرف همسرم را گوش می کنم. انسان می تواند با خدا معامله کند. اگر کسی بخاطر خدا صبر کند ،خدا به او صلوات می فرستد. مثلا شما یقین دارید که حرف تان درست است ولی تمکین می کنید و درود خدا را دریافت می کنید. گاهی باید خوبی ها و بدی ها را با هم سنجید. پیامبر همسری داشت که زبانش تند بود .به پیامیر گفتند که او را طلاق بده، پیامبر فرمود :او خوبی هایی هم دارد. نباید نقاط منفی را برجسته کرد و نقاط مثبت را ندید.
تمام کارهایی که ایجاد وحدت می کند یا واجب است یا مستحب.مثل صله رحم ،عیادت، سوغاتی و... هر چیزی که باعث تفرقه می شود حرام است.مثل غیبت ،تهمت، افشای راز. انسان نباید فقط خودش را ببیند و فکر کند که خیلی مهم است. پنج انگشت دست، هر کدام فکر می کنند که برتر از انگشتان دیگر هستند ولی وقتی دشمنی مشترک دارند ،مشت می شوند. حضرت امیر در جبهه بود. فردی از ایشان پرسید :نظر شما در مورد خلیفه ی اول و دوم چیست؟ امام فرمود: الان وقت این حرف ها است؟ الان همه دشمن اسلام هستند و وقت اختلاف افکنی بین سنی و شیعه نیست.
وهابی ها جشن را شرک می دانند. آنها مدعی هستند که قرآن را قبول دارند. در قرآن داریم: مردم از حضرت موسی خواستند که از آسمان نان بیاید تا آنها در تمام سال جشن بگیرند. آمدن یک تکه نان از آسمان می تواند منشأ جشن باشد، آیا تولد پیامبر و روز بعثت نمی تواند منشأ جشن باشد ؟در عربستان جشن های پادشاهی می گیرند.
وهابی ها توسل را شرک می دانند. قرآن می فرماید: این شتر( حجاج یک شتر با خودشان به حج می بردند تا در روز عید قربان آنرا قربانی کنند) از شعائر اسلام است. آیا جشن های ما که جزو شعائر است شرک است؟ چون شتر، مسیرش در راه خدا بود جزو شعائر شد. اما پیامبر که تمام عمرش را در راه خدا داد ، جزو شعائر ما نیست؟
پادشاه سعودی در روز عید قربانی میهمانی می داد. و نفر اول از تمام فرقه های اسلامی را دعوت می کرد. علامه سید شرف الدین جبل آمل از علمای شیعه ساکن لبنان است که کتاب های بسیار مفیدی نوشته است. یک سال ایشان در مکه بودند و از طرف پادشاه سعودی به جشن دعوت شدند. پادشاه سعودی جلوی ایشان قرآن را می بوسد. ایشان به پادشاه می گوید که شما مشرک هستی زیرا جلد قرآن را بوسیدی و جلد قرآن از پوست گاو است. وهابی ها می گویند :وقتی کسی می میرد نباید به او توسل کرد زیرا او خاک شده است. بنابراین می گویند که روبه قبر پیامبر سلام ندهید، رو به قبله سلام بدهید زیرا این کار شرک است. خدا به ابراهیم، نوح و انبیاء سلام کرده است یعنی خدا به خاک سلام کرده است؟
فرد وهابی در قبرستان بقیع می گفت که چرا شما فاطمه یا حسن یا زین العابدین را صدا می زنید زیرا آنها مرده اند و خاک هستند؟ وقتی من این قلم را روی زمین می اندازم اگر به آنها بگویم که قلم را به من بدهید، نمی توانند این کار را بکنند زیرا خاک هستند. فرد شیعه قلم را روی زمین انداخت و گفت: خدایا این قلم را به من بده، خدا هم قلم را به من نداد. معنای زنده این نیست که نوکر ما باشد. وقتی ما توسل می کنیم نباید انتظار داشته باشیم که هرچه ما می گوییم آنها گوش کنند، باید ببینم مصلحت چیست؟ ما قدرت بعضی از کارها را داریم ولی باید کارهایی که می کنیم حکیمانه باشد. خدا هم وقتی از قدرتش استفاده می کند که کار حکیمانه باشد. انبیاء هم از قدرت شان حکیمانه استفاده می کنند. گاهی اوقات توسلات و دعاهای ما حکیمانه نیستند.
سوال – صفحه 572 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.
پاسخ – جن ها افراد مومن و کافر دارند و افراد لایق شان با شنیدن دو آیه حق را می فهمند و همانجا هم تبلیغ را شروع می کنند. گاهی تبلیغ به این صورت است که فقیه بشوند و بعد به وطن شان برگردند و تبلیع کنند. یعنی تبلیغ بعد از فقهات. گاهی ممکن است که فرد فقیه نباشد و حتی دو تا حدیث بداند ولی اینها را برای چند نفر می خواند. خدا می فرماید: جمعی از جنیان داشتند می رفتند و صدای قرآن را شنیدند و همانجا ایمان آوردند. افرادی هستند که با یک حدیث یا جمله عوض می شوند.
پیامبر رحمت للعالمین است. خدا در قرآن 260 بار به پیامبرمی فرماید: من پروردگار تو هستم. عضوهای پیامبر در قرآن آمده است. سینه ،کمر،زبان، دست .زبان و قلبش پیامبر معصوم است، خدا می فرماید :پیامبر از روی هوس حرف نمی زند. و چشمش کج نرفته است.
ما از امت پیامبر هستیم. یک راننده می تواند به مناسبت ولادت پیامبر از یک مسافر فقیر کرایه نگیرد یا یک نانوا می تواند به یک مشتری نان مجانی بدهد. یک بازاری می تواند از یک مشتری سود نگیرد. این کارهای کوچک ،بسیار بزرگ است. حضرت امیر در نهج البلاغه می فرماید :کارهای بزرگ، تو را از کارهای کوچک باز ندارد. در روز ولادت پیامبر می توانید صلوات بفرستید یا اینکه دو نفر را با هم آشتی بدهید. در روز فتح مکه مردم مکه نزد پیامبر آمدند و گفتند که تو می خواهی با ما چکار کنی؟( آنها خیلی پیامبر را آزار داده بودند) پیامبر فرمود :همه را بخشیدم. باید کارهای ما مثل پیامبر بشود. خدا می فرماید :به فضل و رحمت خدا شادی کنید. روایت داریم :شیعیان ما روز شادی ما شاد و روز ناراحتی ما ناراحت هستند.
خدایا ما را از بهترین بندگان خودت، از بهترین افراد امت پیامبر و از بهترین شیعیان امیرالمومنین، یاران مهدی و خادمان امت اسلامی قرار بده.