پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

آیا بعد از سه ماه رجب ، شعبان ، رمضان باز هم استمرار بحث خودسازی ضرورت دارد یا خیر؟
پاسخ – خودسازی و خود شناسی که مقدمه ی خداشناسی است زمانبر نیست . این چنین نیست که به فصل یا سال خاصی اختصاص داشته باشد . یک نفر می گوید: ما ماه رمضان و شب های احیاء را به این امر اختصاص داده ایم و تمام شد و الان می توانیم هر کاری را انجام دهیم . این فرصت های ماه رمضان ، رجب ، شعبان یا مناسبت های شبیه آن یک سرازیری هایی است که زودتر می توان راه را پیمود . اینطور نیست که مثلاً اگر یک ماشین توانست یک مقدار از راه را تند تر برود پس یک مقدار کنار بایستد تا آن زمان جبران شود . این ماشین باید تا مقصد برود ، در قسمت هایی که ترافیک است کندتر می شود و یک جاهایی خلوت است تند تر می شود . اگر در جاهایی تندتر می رود به معنای توقف در مکان های دیگر نیست . خدا می گوید: انسان تو در حال حرکت هستی و مرتب باید رشد کنی . و در آیه ی دیگر خدا می فرماید : انسان تو باید از گردنه هایی عبور کنی . تو چه می دانی که این گردنه ها چیست . یعنی می خواهد بگوید که خودسازی سخت است و شبیه عبور از گردنه است . بعد خداوند توضیح می دهد که راه عبور از این گردنه ها چیست . بنابراین حفظ این دستاوردها مهمتر از اصل آن است . مانند انقلاب که حفظ آن از اصل آن مشکل تر است . در سوره ی مبارکه ی معارج که در جزء بیست و نه قرآن است خداوند ابتدا یک گِله ای از انسان می کند و می فرماید : برخی از آدم ها حریص هستند . البته این را باید گفت که حرص همه جا بد نیست . در سوره ی مبارکه ی توبه می خوانیم که پیامبر نسبت به اینکه انسان ها ایمان بیاورند حریص بود . یا مثلاً حرص در طلب علم خیلی خوب است . حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه صفات متقین را که می شمارد یکی از آنها این است که این افراد در طلب علم حرص دارند . در کسب چیزهای خوب حریص بودن اشکالی ندارد . کسی حرص داشته باشد که مرتب درس بخواند ، ادب یاد بگیرد یا زودتر از سن خود کلاس ها را جهشی بخواند اشکالی ندارد . این حرصی که خداوند در این سوره می گوید که حرص در طلب مال و قدرت طلبی است . ابتدا می گوید انسان ها حریص هستند و دومین ویژگی انسان ها این است که ناسپاس هستند . زمانی که یک مشکلی در زندگی آنها ایجاد می شود شروع به ناله و زاری می کنند . گویی که در تمام عالم فقط آنها این مشکل را دارند و تمام محبت ها را فراموش می کنند . زمانی هم که وضع مادی آنها خوب می شود دیگر یاد خدا نیستند . یعنی خداوند سه ویژگی منفی را می شمارد : حرص ، ناسپاسی و کار خیر نکردن . بعد می فرماید: مگر کسانی که هشت ویژگی دارند . زمانی که در این سوره این هشت ویژگی تمام می شود خداوند می فرماید که هرکسی که این ویژگی ها را داشته باشد با کرامت به بهشت می رود . ما دو گونه کرامت داریم : یک کرامت ذاتی است که خداوند به همه داده است و یک کرامت اعطایی است . یک کرامت این است که به ما عقل و شعور و فهم داده است . اما این کرامتی که خداوند در این سوره گفته است مربوط به همه نیست . این کرامت را خداوند به ابوجهل و ابولهب نمی دهد . کرامت اول را به آنها هم داده است . مانند اینکه شما یک سرمایه ی اولیه را به پنج نفر می دهید ومی گویید بروید و کار کنید . دو نفر از آنها اصلاً از این سرمایه استفاده نکرده و آن را از دست می دهند . شما دیگر به آنها پول نمی دهید ومی گویید شما سرمایه ی اول را از بین بردید . اما سه نفر دیگر کار و فعالیت می کنند . شما باز هم به آنها کمک می کنید چون خلاقیت داشته اند . خداوند یک کرامت اولیه به انسان ها داده است که فرموده هر کس از آنها استفاده کرد ما او را کمک می کنیم . اگر کسی می خواهد خودسازی کند گام های او این هشت ویژگی است: اولین ویژگی انسان های خودساخته و اهل بهشت این است که نماز می خوانند و در نماز خود استمرار دارند . مثلاً برخی از افراد ماه رمضان نماز می خوانند ولی ماه های دیگر را نمی خوانند . یا ظهر و عصر را می خوانند اما صبح را نمی خوانند . یا گاهی می خوانند و گاهی نمی خوانند . تارک نماز کافر است . اگر کسی از روی عمد نماز را ترک کرده و نسبت به آن بی توجهی کند در برخی از روایات عنوان کفر برای آن آمده است . پس اولین علامت این است که این افراد نماز می خوانند و در نماز خود استمرار دارند . دومین ویژگی اهل بهشت این است که عبادت را فقط در عبادات فردی نمی بینند . یک بخشی از اموال خود را برای فقرا و مستمندان می گذارند . این مسئله قابل توجه افرادی است که نماز زیاد می خوانند و حاشیه ی مفاتیح را نیز فراموش نمی کنند . ولی در فامیل خود فقیر و مستمند دارند و توجه نمی کنند. در حالی که در این آیه می فرماید ابتدا نماز و سپس بخشی از مال خود را برای سائل و محروم مشخص می کنند . امام حسن مجبتی (ع) نیمی از مال خود را انفاق می کرد و نیمی را برای خود نگاه می داشت . البته ما نمی گوییم نیمی از آن را انفاق کنند ، بلکه درصدی از آن را برای این امر اختصاص دهند . مثلاً اگر امام جماعت محل به پنج نفر نامه داد، من پزشک به صورت رایگان آنها را ویزیت کنم . با این کار اولاً امام جماعت محل اعتبار پیدا می کند . و مردم می گویند اگر ما نزد این امام جماعت برویم آن پزشک به نامه ی او اهمیت می دهد . ثانیاً باعث می شود که عده ی زیادی از مخارج معاف باشند . یک پزشک با ویزیت کردن . یک روحانی با منبر و سخنرانی . یک مشاور با مشاوره ی رایگان می تواند این کار را انجام دهد . یک زمانی پیامبر گوسفندان را صدقه دادند . یکی از همسران ایشان گفت : کمی از آن مانده است . پیامبر فرمودند : اتفاقاً مقدار زیادی از آن مانده است . یعنی آن چیزی که رفت ، مانده است . در روایتی است که خداوند یک فرشته ای دارد که هر شب در آسمان ندا می دهد . یک نفرین می کند و یک دعا می کند و می گوید : خدایا برای کسانی که انفاق می کنند مال جایگزین کن و مال کسانی را که ممسک هستند تلف کن . خداوند در قرآن می فرماید : آن چیزی را که شما انفاق می کنید ما جایگزین می کنیم . این یک تصور بسته است که نگاه یک نفر به انفاق نگاه تلف و از بین رفتن باشد . البته در اقشار مختلف معنای مختلف دارند . زمانی فکر و زمانی آبرو است یعنی به تناسب افراد است . سومین ویژگی این است که خود ساختگان کسانی هستند که قیامت را تصدیق می کنند . تصدیق به معنای باور موثر است . مردم سه دسته هستند : یک دسته قیامت را تکذیب می کنند . یک دسته تصدیق می کنند . یک دسته نیز مابین این دو بوده و آن را جدی نمی گیرند . با کسانی که تکذیب می کنند خداوند محکم برخورد می کند . کسی که تکذیب می کند نه به یتیم و مسکین کمک می کند . نه نماز را درست می خواند . آن افرادی هم که تصدیق می کنند خوب هستند . اما افرادی که باور آنها به معاد جدی نیست هم خطرناک است . چهارمین ویژگی افراد خود ساخته این است که از عذاب قیامت می ترسند . ما یک ترس منفی داریم مثل اینکه کسی از تاریکی بترسد . و یک نگرانی داریم . یعنی مثل کسی که نگران عذاب الهی است . ما در حدیث داریم که یک سوم از فشار قبر مربوط به غیبت است و یک سوم آن مربوط به نمامی و سخن چینی است . مرحوم شیخ عباس قمی سوره ی یاسین می خواند . در هنگام خواندن آن گریه می کرد به طوری که فرزندان او صدای او را می شنیدند . البته ما نمی گوییم که افراد مدام بنشینند و از ترس گریه کنند . اما چطور یک راننده در جاده می ترسد . ترس از اینکه مبادا ترمز او ببرد . مبادا با ماشین جلویی تصادف کند و ... این ترس باعث می شود که حواس او کاملاً جمع باشد . بنابراین در این آیه می فرماید که حواس این افراد جمع است که عذاب قیامت شامل حال آنها نشود . البته نباید گفت که این عذاب مربوط به غیر مسلمانان است و جای مسلمانان در بهشت است . این آیه می فرماید که خداوند برای عذاب الهی به کسی امنیت کامل نداده است . و ممکن است شامل حال هر کسی بشود . پنجمین ویژگی خودساختگان که خیلی مهم است این است که قوای جنسی خود را حفظ می کنند . خداوند به انسان یک قوایی داده است . نمی توان گفت که ای کاش نمی داد . چون اگر نمی داد ما هم فرشته می شدیم . خداوند به انسان به عنوان یک موجود، قوایی داده است . یکی از این قوا ،قوای جنسی است . مگر شما حس گرسنگی خود را در خیابان از هر راهی ارضاء می کنید ؟ مثلاً اگر ما گرسنه هستیم به در نانوایی برویم و یک نان برداریم به روی دست ما می زنند و می گویند به چه اجازه ای این کار را کرده اید . حتی اگر در مهد کودک یک کودکی خوراکی کودک دیگری را بردارد همان صاحب خوراکی و معلم او را مذمت می کنند . چطور ما یاد گرفته ایم که زمانی که گرسنه می شویم به سراغ کیف دیگری نرویم . اما یاد نگرفته ایم که برای قوای جنسی به نامحرم نگاه نکنیم . ماشین دیگران را بی اجازه سوارنمی شویم . غذای دیگران را بی اجازه نمی خوریم . اما به همسر دیگران بی اجازه نگاه می کنیم و یا خدای ناکرده ارتباط برقرار می کنیم . اهل بهشت کسانی هستند که قوای جنسی خود را حفظ می کنند . قبح این کار به مراتب جدی تر از غذا و ماشین است، چون عوارض دارد . شما اگر غذای کسی را خوردید می توانید خسارت آن را بدهید اما در مورد همسر و دختر یک خانواده اینطور نیست . نگویید که سال ها است غربی ها با این مسئله کنار آمده اند و هیچ مشکلی هم ندارند. الان در غرب سن ازدواج افزایش پیدا کرده و کسی تمایل به ازدواج ندارد . جرم ها به مراتب گسترش پیدا کرده است . خدا یک غریزه ی جنسی به ما داده اما برای آن راه گذاشته است . شما اگر گرسنه شدید توانستید غذا می خورید . اگر هم نتوانستید خود را کنترل می کنید . ویژگی ششم این است که اهل بهشت امانت دار هستند . منظور از امانت تنها نگهداری مالی نیست که در نزد ما است . الان شما به خانه ی فردی می روید و یک حرفی آنجا زده می شود اگر آن را بیرون از خانه ببرید و نقل کنید ، خیانت در امانت است . من به شما حرفی می زنم شما برای دیگری نقل کنید خیانت در امانت است . مسجد محل ، امام ، خون شهدا و انقلاب امانت هستند . قرآن امانت است . این امانت چیست که خداوند به آسمان وزمین داد تحمل نکردند ؟ این امانت در واقع همان محرمات و تکالیفی است که خداوند به ما داده است . بنابراین امانت دار هستند و عهد خود را رعایت می کنند . پس برنامه ی خود سازی، سوره ی معارج جزء بیست ونه قرآن ، صفحه ی 569 است . هفتمین ویژگی این است که پای شهادت خود می ایستند . یعنی اگر جایی رأی و گواهی آنها موثر است و ممکن است با این کار یک بی گناهی نجات پیدا کند حتماً این کار را می کنند . خیلی از افراد ولایت حضرت امیر را در غدیر دیدند ولی ساکت ماندند . حتی حضرت امیر (ع) به یکی از آنها گفت تو که آنجا بودی . گفت : بله اما فراموش کرده ام . حضرت فرمود: اگر دروغ می گویی انشاء اله به بلای عظیم مبتلا شوی . آن فرد به یک بیماری مبتلا شد . ابن زیاد در مسجد کوفه به امام حسین (ع) توهین می کند . همه ی افرادی که حضور دارند امام حسین (ع) را می شناسند. اما یک نفر از آنها از حضرت دفاع نکرد . فقط یک نفر که دو چشم خود را از دست داده بود بلند شد و از حضرت دفاع کرد . هشتمین ویژگی مجدداً از نماز گفته است . اهل بهشت کسانی هستند که از نماز خود محافظت می کنند . یعنی بر روی نماز تأکید شده است . ویژگی اول اشاره به وقت نماز و همیشه خواندن آن دارد . اما ویژگی هشتم می گوید که نماز را حفظ کنند . نماز با حضور قلب ، توجه و انگیزه ی خوب حفظ می شود . بنابراین برخی از افراد را نماز دعا می کند و می گوید تو من را حفظ کردی ، خدا تو را حفظ کند . بعد از این هشت ویژگی می فرماید : اولئک فی الجنات مکرمون . ما در قرآن یک یا دو مورد بیشتر کلمه ی مکرمون را نداریم . یک مورد در سوره ی یاسین است که وقتی حبیب نجار از فرستادگان حضرت عیسی دفاع کرد و او را شهید کردند . به اوگفتند به بهشت برو . گفت کاش می فهمیدند که خدا با چه عظمتی من را داخل بهشت کرد . یعنی اگر کسی جنت با کرامت می خواهد باید از این برنامه ی کرامت هشت ماده ای تبعیت کند . ما برای بیان اهمیت یک بخش نباید بخش های دیگر را فدا کنیم . یعنی نباید نماز و دعا را قربانی زیارت ابا عبدالله کرد.
سوال – لطفاً درخصوص آیه ی اول تا هفدهم سوره ی مومنون توضیح بفرمایید.
پاسخ – خصوصیاتی که در سوره ی معارج بود و ما در خصوص آن صحبت کردیم در این سوره نیز آمده است . در آنجا گفته شده بود که اگر کسی این خصوصیات را داشته باشد اهل بهشت است . در اینجا نیز گفته شده هرکس این ویژگی ها را داشته باشد وارث بهشت است . گفته می شود که ارث، حق آسان است . یعنی اگر شما این کارها را انجام دهید بهشتی که به شما می دهند حکم ارث را دارد . یعنی بسیار آسان است . و برای آن تلاش نکرده اید . چون این نماز و عبادات ما با خلود در بهشت تناسب ندارد . فردوس نام دیگر بهشت است و بهترین و برترین منطقه ی آن است .
سوال – برای رسیدن به سمت خدا آیا میانبر قابل اعتمادی هست یا خیر؟
پاسخ – همیشه راه های میانبر وجود دارد اما نمی خواهیم که راه های طولانی تر را فدا کنیم . مثلاً برای رفتن به مشهد ممکن است دو یا سه راه باشد و یکی از آنها نزدیک تر باشد اما بالاخره شما باید از شهر خود راه بیفتید . واز یک راههایی عبور کرده و حتماً ورودی مشهد را پشت سر بگذارید . در راه های میانبر هم یک چیزهایی اساس است . نماز میانبر ندارد و بجای آن نمی توان کار دیگری انجام داد . یا مثلاً روزه ی ماه رمضان را نگرفت و بجای آن یک عمره انجام داد . اینها کارهایی است که جایگزین ندارد . میانبرها همیشه برای این است که شما را زودتر به هدف برساند . مثلاً صلوات و عجل فرجهم سنگین ترین چیز در پرونده ی انسان است . یا کسی که حسن خلق ، صداقت ، خوش گویی و خوش برخوردی دارد کمتر در صراط معطل می شود . اما هیچکدام از این صفات جای چیزی را نمی گیرد . برخی از افراد می گویند ما شنیده ایم یک نمازی است که اگر در آخر ماه رمضان خوانده شود جای چهل سال عبادت را می گیرد . چنین چیزی درست نیست . ممکن است ثواب داشته باشد اما جای چیزی را نمی گیرد . اگر سند این روایت درست باشد می توان گفت که اگر نافرمانی کرده اید با این عبادت جبران می شود . مثلاً شما چهل سال نماز نخوانده اید باعث بی مهری از جانب خدا شده است . اگر این نماز را بخوانید این بی مهری جبران شده و خدا شما را می پذیرد . شما را راه داده و نماز شما را قبول می کند اما آن چهل سال را باید جبران کرده و بخوانید . زیارت اباعبدالله (ع) و زیارت امام رضا (ع) و بقیه ی ائمه راه میانبر است . مثلاً در روایات داریم که هر کس شب ها سوره ی تکاثر را بخواند و بخوابد از فشار قبر در امان است . ختم قرآن خیلی خوب است. اما در حدیث داریم که اگر کسی هر شب سه قل هو الله بخواند و بخوابد گویی یک ختم قرآن کرده است .
سوال - من چهارده سال سن دارم و به یک بیماری مبتلا شده ام که احساس می کنم خداوند نسبت به من قهر کرده است . در غیر این صورت من مریض نمی شدم . من اصلاً دلیلی برای نماز خواندن نمی بینم . چون نماز برای تشکر از نعمت های خدا است اما بزرگترین نعمت که سلامتی است خدا به من نداده است . البته من نماز هم که نمی خوانم ناراحت می شوم از اینکه شیطان را خوشحال می کنم .
پاسخ – در روایت داریم که بیمار اگر بداند خداوند چقدر به او لطف می کند آرزو می کند که در طول عمر بیمار باشد . در روایت داریم که سه گروه گویی اعمال خود را از نو شروع کرده اند . یکی مشرک وقتی مسلمان می شود . یکی بیمار زمانی که از جا بلند می شود . یکی حاجی زمانی که از حج مقبول باز می گردد . امام سجاد(ع) فرمود: بیمار اگر شکوه نکند خداوند گناهان او را می بخشد و زمانی که از جا بلند می شود گویی از مادر متولد شده است . حضرت علی (ع) چشم درد شدید داشتند و تا صبح پیامبر از ایشان مراقبت می کردند . اما هیچگاه این حرف را نزدند که من علی ولی خدا هستم . حضرت ایوب چقدر بیمار شدند یک بار چنین حرفی نزدند . شما وقتی بیمار شدید باید به خدا بیشتر نزدیک شوید . همچنین تنها نعمتی که شما دارید که سلامتی نیست . بیماری هرگز دلیل بر سلب نعمت نیست . گاهی لطف و عنایت خدا به انسان های مومن است . بیماری برای مومن رحمت و برای کافر تعذیب است . و برای اولیاء خدا بالارفتن درجات است .

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group