پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

من در گذشته اشتباهات زیادی مرتکب شده ام اما حالا پیش خودم و خدا توبه کرده ام ولی نگاهها و حرفهای دیگران من را آزار میدهد و مدام من را مورد سرزنش قرار می دهند . لطفا من را راهنمایی بفرمایید .
پاسخ - در این سوال جواب هم وجود دارد یعنی این اخلاق ، اخلاق خدایی نیست که ایشان می فرمایند که پیش خودم و خدا توبه کرده ام ولی مردم دست از سر من برنمی دارند . من چند تا روایت کوتاه برای شما بخوانم که ببینید گناه تحقیر ، فحاشی و اهانت چقدر بد و زشت است . در کتاب کافی مرحوم شیخ کلینی روایت داریم : هر کس بنده ای از بندگان خدا و ولی از اولیاء خدا را مورد اهانت قرار دهد ، با من اعلام جنگ کرده است . دیگری اینکه کسی که بنده ی مومنم را خوار بشمارد ، اعلام نبرد رسمی با من کرده است . روایت دیگری : اگر کسی مومنی را خوار بشمارد ، خدا روز قیامت او را وارد محشر می کند و انگشت نما میشود و گناهش را همه می دانند . رسول اکرم فرمود : هیچ مسلمانی را تحقیر نکنید . همان کسی که پیش تو خیلی کوچک است ممکن است نزد خدا خیلی بزرگ باشد . امام صادق (ع) فرمود : اگر کسی یک نقطه ضعفی را از مومنی نگه دارد و بخواهد روزی آبروی او را ببرد ، خدا او را از تحت ولایت خودش بیرون می کند و تحت ولایت شیطان در می آید ولی شیطان هم او را قبول نمیکند . کسانی که گناه تحقیر دارند را حتی شیطان نمی پذیرد و می گوید که اگر تو خوب بودی ، خدا تو را نمی راند . یکی از همسران پیامبر بنام سفیه ، پدرش یهودی بوده است . بعد خودش به پیامبر پیشنهاد داد و پیامبر هم قبول کرد . بعضی از همسران پیامبر او را مسخره می کردند و به او یهودی زاده می گفتند . او پیش پیامبر آمد و گله کرد . در سوره حجرات هم به این اشاره شده است . پیامبر به او گفت که اگر این دفعه این را به تو گفتند ، تو هم بگو پدر من هارون است و عمویم موسی است و شوهرم رسول الله است . قرآن می فرماید : القاب زشت و ناروا روی یکدیگر نگذارید . مردی پیش امام سجاد (ع) آمده بود . نام او ابومره بود یعنی پدر تلخی . امام فرمود : دیگر خودت را با این اسم معرفی نکن . فردی پیش رسول خدا آمده بود و نامش عبدالشمس بود و نامش را عبدالوهاب گذاشت و فرمود عبدالشمس یعنی چه ؟ توجه داشته باشید که تمسخر ، تحقیر ، استهزاء ، فحاشی ، سب ، ناسزاگویی و به رخ کشیدن گذشته ی دیگران گناه بزرگی است . خدا در سوره ی زمر می فرماید : ای پیامبر وقتی توبه کننده ای می آید ، او را بپذیر . چرا ما اینطوری هستیم ؟ فردی بیست سال پیش خطایی کرده و تا اسمش می آید ، می گوییم که فلانی را می گویی که فلان کار را کرد . خدا می فرماید : سیئات را به حسنات تبدیل می کنیم . ما افرادی با گذشته ی خراب داشته ایم و پیش پیامبر آمدند و پیامبر آنها را پذیرفت . نکته ی بعدی که من اشاره کنم این است که بعضی از اوقات افرادی بانی حقارت های خانوادگی یا شغلی یا مسائل مربوط به دیگران می شود . مثلا پدری معتاد است . حالا اعتیاد هم یک بیماری است و باید درمان بشود . این آقا دو تا دختر خوب دارد . متدین و مومن و پسر خوب هم دارد . می گویند که چون پدرش معتاد است ، ما از او دختر نمی گیریم . این خوب نیست . بعضی ها بخاطر شغل کسی این حرف را می زنند . من زمانی در مشهد بودم و خانمی برای من نوشته بود که پدر من دو تا همسر دارد و من لیسانس هستم و تمام کمالات را دارم ولی تا خواستگاران می فهمند که پدرم دو تا همسر دارد پس می زنند . بفرض از نظر عرف ما و از نظر خانواده ای که خواستگاری آمدند این گناه باشد ، اولا گناه من چیست ؟ لذا ایشان توبه کرده است و خدا توبه پذیر است . شما دست بردارید . خدا می فرماید : کسی که مومنی را سرزنش کند نمی میرد تا در همین دنیا همان بلا سرش بیاید . طعنه سه جور است . گفتاری ، نوشتاری و رفتاری . گفتاری همین هایی است که بحث کردیم . نوشتاری مقالات نیشدار مثل روزنامه ها که مطالبی را تیتر می کنند و تمام سخنرانی طرف را می زنند و وسط سخنرانی را می گیرند و آنچه خودشان میخواهند می نویسند ، این یک نوع طعنه است . رفتاری هم داستان همان عبس و تولی است که فقیری وارد جلس شد و ثروت خودش را جمع کرد یا چهره در هم می کشد که این طعنه رفتاری است .
سوال– برادرم مدت سه ماه است که با خانمی عقد کرده است ولی بشدت با هم اختلاف دارند و می خواهد او را طلاق بدهد و ما می گوییم که با هم کنار بیایید ولی میگوید که استخاره هم کرده ام و میخواهم او را طلاق بدهم . شما راهنمایی بفرمایید .
پاسخ - من خودم در کارهای کلان مثل ازدواج وخانه خریدن کمترین استخاره را در زندگی داشته ام . ما دو تا مطلب مُقدم بر استخاره داریم . مرحله ی سوم سراغ استخاره می آییم . در سفارشات دینی ما ، مرحله ی اول تدبیر اندیشه و تفکر است و این مقدم است . روایت داریم که فکر آینه صافی است . انسان بنشیند فکر کند ، بررسی کند و تدبر کند که این دختر به پسر من می خورد ؟ شغل و تحصیلاتش می خورد ؟ مجموعه قضایا را با تفکر و اندیشه بررسی کند . الان شما می خواهید یک منزل بخرید . پولتان مشخص است . حالا اگر شما دنبال یک منزل یک میلیاردی برویید آیا پولتان می رسد ؟ این مشخص است . یا فرض کنید فردی میداند که با این نمرات فرد ممتازی در کنکور نمی شود ، خوب برای این استخاره کند ؟ اول تدبیر و بعد برنامه ریزی و معنای برنامه ریزی این است که داشته ها را ببینیم ، مطلوب را ببینیم ، بین داشته ها و مطلوب ایجاد ارتباط کنیم و با تفکر و اندیشه به آن هدف برسیم . مرحله ی دوم بحث استشاره است . یعنی مشورت . خدا به پیامبر می فرماید : و شاورهم فی الامر . حضرت علی (ع) می فرماید : بشتابید که گران های مردم را ارزان بدست بیاورید و گران های مردم تجربه است . یک معلم که سی سال در آموزش و پرورش بوده و به دانش آموزان درس داده و شما که تاره می خواهید وارد مدرسه بشوید ، چه اشکالی دارد که یک ربع در کلاس ایشان باشید و تجربه کسب کنید ؟ برای مشکلات پیش مشاوره بروند و حَکَم بگیرند . زمانی پیش می آید که کار من پنجاه پنجاه میشود و به سمت استخاره می روم ولی آقایی که میگوید که عقد کرده است و بعد برای ادامه ی زندگی استخاره کرده است ، چه کسی برای ادامه ی زندگی استخاره می گیرد ؟ ادامه ی زندگی مطلوب و پسندیده است بعبارت دیگر رجحان دارد . شما برای خواندن نماز شب استخاره می گیرد ؟ شما برای انفاق استخاره می گیرید ؟ استخاره برای پنجاه پنجاه است نه برای ادامه زندگی یعنی من الان به یک مرحله ای رسیده ام که با تدبیر و مشورت همه ی راهها را فتم و به اینجا رسیدم که هیچ کدام از دو راه برای من اولویت ندارد . مثلا من میتوانم دو رشته را همزمان در دو شهر انتخاب کنم مثلا در تهران مهندسی برق و در اصفهان مهندسی عمران . کدامیک از اینها را بروم و مانده ام . استخاره یک راه حل برای این موضوع است . در روایت ما توصیه به استخاره نشده است . این یک راه حل است . ولی سیره ی علما نشان می داده که وقتی مردم می آمدند ، برایشان استخاره می گرفتند . اما موردش همان زمانی است که انسان بین پنجاه ، پنجاه گیر کند . و ِالا ین دختر خانم سنش به پسر شما می خورد ، اخلاقش می خورد ، خانواده اش خوب است و پسر هم دختر را می خواهد و همه ی مقدمات هم فراهم است و بعد بگوییم که استخاره کنیم که ببینیم خوب است یا بد ؟ این اشتباه است . بعضی از افراد برای کارهایی که اتفاق نیفتاده ، استخاره میکنند و این اصلا معنا ندارد . اینکه آیا در کنکور قبول می شویم یا نه ؟ این یک تفعل است و در قرآن تفعل جایز نیست . یا اینکه برای کار غیر شرعی استخاره میکنند که مثلا تقلب بکنم خوب است یا بد است ؟ آیا ربا بگیرم خوب است یا بد است ؟ حضرت علی (ع) در نهج البالغه به حارث می فرماید : وقتی وارد بازار میشوید استخاره کنید یعنی طلب خیر کنید . امام جواد (ع) فرمود : وقتی می خواهید کار خیری بکنید ، دو رکعت نماز بخوانید مثلا می خواهید دختر شوهر بدهید و همه ی مقدمات آنرا فراهم کرده باشید نه اینکه مثلا تحقیق نکرده باشید و پسر فاسد باشد . پس تحقیق کنید و همه ی راههای آسیب را ببنید و الان که می خواهید شوهر بدهید ، دو رکعت نماز بخوانید و بگویید که خدایا در این ازدواج خیر و برکت قرار بده . این را طلب خیر کردن می گویند . ما در کاسبی هایمان هم میگوییم که خیرش را ببینی . این همان است یعنی بدبینانه به آن قضیه نگاه نکن .
سوال – شما عامل کمی رزق و روزی را گناه میدانید . ولی وقتی ما به زندگی مان نگاه می کنیم می بینیم که گناه نمی کنیم و یا حداقل از اطرافیان مان کمتر گناه میکنیم . دلیل کمی رزق و روزی ما چیست ؟ و چه فرقی بین ما و آنهایی که گناه میکنند و روزی زیادی دارند چیست ؟
پاسخ - گاهی به ما میگویند که شما می گویید : ندادن زکات باعث میشود که باران نبارد ولی در فلان منطقه ترکیه یا اروپا بارش زیاد است و اصلا نمی دانند که زکات چیست ؟ یا اینکه شما می گویید که کسی که مشروب می خورد ، روزی اش کم میشود و یا ربا بگیرد روزی اش کم میشود ولی آنها جز زندگی روزانه شان است . ما نباید همه چیز را باهم مقایسه کنیم . اینکه در روایت داریم که دنیا زندان مومن است و بهشت کافر معنایش همین است . گاهی اوقات انسان کافر یا اسلام را قبول ندارد . ممکن است بسیاری از این محذوراتی که برای مسلمانان است را نداشته باشد . فرض کنید که شما به دانشگاه تهران می رویید و ثبت نام می کنید و دانشجو می شوید. و رشته انتخاب می کنی . مقررات شامل شما هم می شود . تاخیر کنی شامل شما میشود و اگر مشروط بشوی ، شامل شما هم می شود . حالا کسی ثبت نام نمیکند ، پس مقررات شامل او نمیشود . کسی که خدا و زکات را قبول ندارد و بعضی مواقع راحت تر از ما هم زندگی می کنند . چون الزاما این طور نیست که ما این قضایا را با هم گره بزنیم . گاهی هوای منطقه مدیترانه ای ست ، گاهی طرف یک درآمد ویژه ای دارد و گاهی خداوند محاکمه این ها را برای برزخ و قیامت می گذارد . قارون با آن همه کفری که داشت ، آن همه هم پول داشت ولی مسلمانان به نان شب شان هم محتاج بودند . پس وقتی مسلمان می شوی یعنی ثبت نام میکنی که من مسلمان شده ام و باید زکات بدهی ، خوب نمی دهی پس باران نمی بارد . شراب می خوری ، رزق تو کم میشود . و برکت از زندگی ات می رود . اگر ثبت نام نکرده باشی فرق میکند . حالا بینندگان نگویند که ما از فردا کافر می شویم . بحث من این است که عقاب اخروی خیلی بیشتر است . این کافر جهنم می رود و عذاب می کشد ولی مومن در دنیا پیامدهای گناهش شامل حالش میشود البته برای کافر هم میشود ولی برای کافر استیصالی است . مثل فرعون که یکباره در رود نیل غرق شد . حالا جواب سوال شما ، یکی از عوامل زیادی روزی تلاش است . کسی که یک شیفت کار میکند با کسی که دو شیفت کار می کند یکی است ؟ خوب معلوم است که دو برابر در می آورد . یکی از عوامل ازیاد روزی تدبیر و برنامه ریزی است . کسی که اسراف می کند با کسی که قناعت می کند یکی است؟ یکی از عوامل افزایش روزی پس انداز است . فکر اقتصادی دارد و خرید می کند و آن چیز گرانتر میشود و روزی او بیشتر میشود و یکی از عواملی که روزی را کاهش می دهد گناه است که این عزیز فقط همین یک عامل را دیده اند . الان کسی برای فرزندش میلیاردها تومان ارث گذاشته باشد و این فرزند هر چه هم که معصیت بکند ، باز هم ثروت دارد . پس دراینجا نمیتوان این را مطرح کرد . در روایات داریم که از زمینه های کاهش روزی گناه ، دروغ گفتن و خیانت در امانت است . حالا اگر کسی گناه نکرد یعنی در منزل ماند و همه ی اعمال را انجام داد ، آیا روزی را به در خانه برای اومی آورند ؟ دعا کننده بدون عمل مثل تیر انداز بدون تیر است . تلاش و برنامه ریزی و گناه نکردن و مجموعه ی این عوامل را باید با هم دید . اگر یک قسمت را ببینی ، دچار مشکل می شوی .
سوال – ماه صفر نحسی دارد و به چه معناست ؟
پاسخ - ایام و روزها بخودی خود بار ندارند . الان شما در یان شب جمعه پولی را گم کرده اید و فرد دیگری پولی را پیدا می کند . شما میگویید : عجب پنجشنبه بدی و او میگوید : عجب پنجشنبه ی خوبی . فردی در یک روز ، عروسی دخترش واقع شده است و فردی هم در آن روز برای پسرش تصادفی واقع شده و پسرش را از دست داده است . این حوادث است که به روزها عنوان خوش یومی و بد یومی میدهد . چرا شب قدر از هزار ماه بالاتر است ؟ زیرا شب نزول قرآن است . چرا روز عاشورا برای ما حزن انگیز است ؟ زیرا ابا عبدالله به شهادت رسیده است . کلمه ی نحس در قرآن هم آمده است . عذاب بر آنها وارد شد و برای آنها روزهای نحسی بود . فردی می خواست به منزل امام هادی (ع) برود و شانه اش به جایی خورد و زخم شد . انگشتش هم لای در رفت و زخم شد و لباسش هم پاره شد و عصبانی شد و گفت : عجب روز نحسی و امام فرمود : گناه روزها چیست ؟ نحوست به این معناست که در ماه صفر انسان به خدا بیشتر پناه ببرد . در مفاتیح الجنان آقا شیخ عباس قمی ، در ماه صفر دعایی را آورده که هر کس روزی ده بار این دعا را بخواند ، نحسی ماه صفر شامل او نمی شود و تاکید دارد . یعنی می خواهد بگوید که نحوست ذاتی نیست و شما با یک صدقه ای ، با یک دعایی می توانید این را رفع کنید . پس نحوست ذاتی ایام نیست بلکه بخاطر حوادثی است که بر ایام حادث میشود . در کتاب المیزان بحث زیبایی دراین مورد دارد . نماز اول ماه و صدقه ی اول هر ماه بلایا را از ما دور می کند .
سوال – در مورد فرق گذاشتن بین فرزندان توضیح بدهید .
پاسخ - این سوال را زیاد از من می پرسند . البته یک مقدار آن حساسیت است . مثلا فکر می کند که این طور است . البته من فرق گذاشتن بین فرزندان را قبول دارم . الان آقا عروس و داماد دارد و دختر آخری را شوهرمی دهد و همه ی وقتش را معطوف به او میکند . یا داماد آخری پزشک است و داماد اولی کارگر و دیگر او را تحویل نمی گیرد . خانمی میگفت : ما اینقدر مادرم را تحویل میگیریم و از مکه که آمده ، برای او میهمانی گرفته ایم ولی مادرم اصلا به ما توجهی نمیکند و در میهمانی ها ما را دعوت نمی کند . من چکار کنم ؟ گفتم که اگر با لوالدین احسانا است باید باز هم سر بزنی ولی اگر یک طرفه است ، کمی آن را کمتر کن . خانواده هایی که فرزند در خانه دارید حتی در نگاه کردن هم بین فرزندانتان فرق نگذارید و آنهایی که فرزند زیاد دارند در رفت و آمدها دقت کنند که اگر دو دفعه پسر بزرگ می آید ، دو دفعه هم پسر کوچک بیاید . پیامبر در نگاهش هم عدالت داشت . در نگاه و در برخوردتان باید خیلی احتیاط کنید . من در قلبشان را نمی گویم . حالا ما فرزندی را خیلی دوست داریم . اما باقر (ع) می فرماید : ما بعضی از بچه هایمان را بیشتر دوست داریم ولی در رفتارمان بروز نمی دهیم . رسول اکرم در سوغاتی و هدیه دادن بین فرزندانتان عدالت داشته باشید . آقا برای پسر تو خانه ای یک کاپشن می آورد و برای پسر بزرگش یک جوراب از مکه می آورد . پسر ، پسر است . اگر او کاپشن دارد و یا دستش به دهانش می رسد و یا پزشک است . بحث هدیه فرق می کند . این دو فرزند تو هستند و به هردو یک جور نگاه کن . به درآمدهای بالا و پایین آنها کاری نداشته باش . بعضی ها عروسی دارند که از فامیل خودشان است مثلا دخترخاله است . او را بیشتر تحویل می گیرد و می گوید : از خودمان است . یا عروسی دارد که همشهری خودش است ، او را بیشتر تحویل می گیرد ، این طور نباید باشد . عروسی دارد تحصیلات بیشتری دارد . با همه ی اینها نباید در برخورد تبعیض قائل شد . این ها پیامد د ارد و پیامد آن کینه و عداوت حسادت بدبینی میشود . روایتی داریم که وقتی با فرزندانتان صحبت میکنید در نگاه و گوش کردن حرفشان عدالت را رعایت کنید . یکی از دلایلی که باعث شد برادران یوسف او را در چاه بیندازند این بود که پدر او را بیشتر تحویل میگرفت . در قرآن داریم : آنها گفتند که پدر یوسف و برادرش را بیشتر از ما دوست دارد . البته کار یعقوب گناه نبود . دقت کنید که در خانواده ها تبعیض و بی عدالتی نباشد .
سوال - آیا نماز شب قضا دارد . آیا دستور ساده تری دارد که ما بتوانیم از برکات آن استفاده کنیم ؟
پاسخ - آب دریا اگر نتوان کشید ، هم به قدر تشنگی باید کشید . ما یک مطلوب داریم . نماز شب یازده رکعت قبل از نماز صبح . 70 استغفار و 300 تا العفو و 40 نفر مومن را دعا کردن . این مطلوب نماز شب است . البته همه ی این ها پانزده دقیقه بیشتر طول نمی کشد . حالا کسی قبل از نماز صبح بلند شد و حال ندارد ، یازده رکعت نماز شب بخواند ، قنوت معمولی بخواند ، واجب نیست چهل مومن را دعا کند . باز اگر کسی حال یازده رکعت نماز را هم ندارید ، دو رکعت نماز نافله ی شب بخواند . بالاخره اگر سر این سفره پنج رقم غذا بود مطلوب است ولی اگر یک رقم غذا هم بود انسان را سیر می کند و میشود از آن استفاده کرد . قضای نماز شب را هم می توان بجا آورد . در ظهر می توان دو رکعت نماز قضای شب خواند . البته قضای یازده رکعت را هم می توان خواند . حتی ما می توانیم هنگام خوابیدن نماز شب را بخوانیم و بخوابیم . چون معمولا ما زودتر از یازده نمی خوابیم .

 

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group