پرسیده اند پدر من اهل خمس و زکات دادن نیست ما چکار کنیم و چگونه برخورد کنیم ؟
در باره ی رزق و روزی حرفهای زیادی است اولاً قرآن کریم می فرماید : اموال خود را بین خود به باطل نخورید و گاهی می فرماید : رشوه و لقمه ی حرام نکنید. گاهی توصیه می کند که از ربا دوری کنید یعنی مصداق را مشخص کرده است . من در خصوص مال حرام باید عرض کنم مال حرام دو جور است . یکی حرام به ذات و یکی حرام به غیر ذات ، یک چیزهایی ذاتاً و مطلقاً خرید و فروش آن حرام است و اگر در زندگی انسان وارد شود حرام است مثل شراب ، اگر بخرد حرام است ، بفروشد حرام است ، آلات قمار بفروشد یا بخرد حرام است ، آلات موسیقی حرام است . بعضی از اینها حرام ذاتی است فرض کنید کسی گوسفند او مرده باشد ، می تواند گوشت آن را بسته بندی کند و بفروشد ؟ این حرام ذاتی است ، مردار میت ، خون، شراب و .. بخش دوم حرام غیر ذاتی است ، حرام غیر ذاتی آن چیزی است که خود فی النفسه حرام نیست اما یک عواملی باعث حرمت آن می شود مانند اینکه اشاره کردید حقوق واجب خود را نمی پردازد ، زکات نمی دهد یا فرض کنید سرقت می کند یا رشوه می گیرد ، خود این مال بد نیست ، پول است یا ایران چک است ولی به عنوان رشوه گرفته شده است ، این حرام ذاتی نیست . یا مثلاً مال کسی را غصب می کند ، این ، اموال حرامی است که به اشکال مختلف در زندگی مردم وارد می شود . 30 یا 40 مورد مصداق است که در برنامه ای مصادیق غصب را بیان می کنم . حضرت امام نقل می کنند در جماران بودند یک روز وارد اتاق شدند و دیدند که به دیوار اتاق میخ می زنند و یک چیزهایی نصب می کنند ، پرسیدند چه خبر است ؟ گفتند می خواهند فیلم برداری کنند و دوربین و پروژکتور نصب کنند ، امام فرمودند : آیا از صاحب خانه اجازه گرفته اید این خانه اجاره ای است باید از صاحب آن اجازه گرفت . اما در مورد سؤال شما ، حدیث داریم دو چیز درآخرالزمان خیلی کم پیدا می شود یکی درهم حلال است و دیگری رفیق قابل اعتماد . شما می دانید لقمه ی حلال رویش دارد و لقمه ی حرام ریزش و آثار منفی دارد . منتها اینکه پرسیدن پدر من اهل خمس نیست ، خوب شاید ایشان تکلیف خاصی نداشته باشد چون در آن خانه زندگی می کند ، بعضی وقتها خانم ها می پرسند شوهر من خمس نمی دهد تکلیف من چیست ؟ شاید ایشان تکلیف خاصی نداشته باشد چون در آن خانه زندگی می کند فقط باید تذکر بدهد ولی توصیه ی من به خانواده ها این است که در مورد لقمه های بچه ها یک مقدار حساس تر باشند.