پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

سوال – فکر نمی کنید برای انس با قرآن باید نظام آموزش و پرورش ما عوض بشود ؟
پاسخ - بله باید نظام آموزش و پرورش عوض بشود . تا آنجا که من خبر دارم در پیش دبستانی ها این شیوه خواندن بدون نوشتن را آغاز کرده اند . و بعد به مدرسه می آید . من کتاب های آنها را هم دیده ام و کتاب خوبی است . من به اساتید دانشگاه هم پیشنهاد می کنم که در درسی بنام متون که کتاب های متعددی هم برای آن نوشته شده است . بنظر من خوب است اساتید محترم روی متون قرآن کار کنند . تاثیر کارشان هم بیشتر است . ایشان در یک ترم یک جزء قرآن را به دانشجوها یاد می داد و تفسیر آن را هم میگفت و بچه ها خوب می فهمیدند . این یک حرکت نورانی خواهد بود .
سوال – شما گفتید اگر قرآن را فارسی بخوانیم از آهنگ قرآن لذت نمی بریم . حالا ما معنی آنرا بفهمیم بهتر است یا از آهنگ آن لذت ببریم ؟
پاسخ - گفتند : هندوانه می خواهی یا خربزه ؟ گفت : هردوانه . هم از ترجمه ی قرآن و هم از آهنگ قرآن لذت ببریم . هرکسی سطحی از علمیت را دارد . ممکن است کسی بگوید که من اصلا عربی بلد نیستم . توانش را هم ندارم و قرآن هم بلد نیستم که بخوانم ، پس قرآن را کنار بگذارم . خیر این دوست عزیز ترجیحاً معنی فارسی قرآن را بخواند . من اعجاز قرآن را گفتم که مبارزه طلبی کرده و گفته اگر می توانید سوره ای مثل این بیاورید . این اعجاز روی متن عربی قرآن است نه روی ترجمه ی فارسی آن . من می خواستم با این بحث ، تنبلی را از آنهایی دور کنم که می گویند خوب حالا ترجمه ی فارسی شده و دیگر نمی خواهد قرآن خواندن را یاید بگیریم . شما این ترجمه را می خوانی که کسانیکه ایمان به غیب آوردند و نماز را بپا داشتند ، یا ایها الذین امنوا یقیمون الصلاة ...، خوب شما خود کلام فصیح را از گوینده کلام بخوانی بهتر است یا آنرا تفسیر کنی . ما حرفمان این است که اگر کسی عربی بلد نیست ترجمه ی فارسی را بخواند ولی این بهانه ای نشود که نروند قرآن یاد بگیرند و قرآن را به فارسی بخواند .
سوال – من وقتی مشکلی پیدا میکنم مادرم می گوید : پیش دعا نویس برو ، نمی گوید : قرآن بخوان . من پیش دعا نویس رفتم ولی نتیجه ای نگرفتم ولی با انس با قرآن و با خواندن قرآن مشکلم را حل کردم . نمی دانم با مادرم چکار کنم ؟
پاسخ - البته ایشان نتیجه گرفته اند . ما با دعا مخالف نیستیم . دعا نویسی غیر از دعاست . یک وقت یکی با دفتر و دستک می خواهد مردم را سرکیسه کند و با بعضی از حرکتها مسائل منفی ایجاد کند ، ما این را قبول نداریم . ولی دعاهایی که انسان می نویسد و همچنین حرزها درست است و بعضی از دعاهای قرآن باید همراه انسان باشد . فرق قرآن و دعا همین است که قرآن کلام ناطق است ولی دعا کلام صاعد است . قرآن کلام خداست ولی دعا کلام بشر است . بشری مثل پیامبر و امیر المومنینی و انبیاء . ما هم از قرآن استفاده می کنیم و هم از دعا . خود اهل بیت گفته اند هر وقت برای شما مشکلی پیش آمد سراغ قرآن بروید . مادر عزیز بگذارید که دخترتان با قرآن انس بگیرد .
سوال – الان در دنیا آپولو می سازند و شما را به سمت خواندن یک کتاب که عربی است سوق می دهید . آیا خواندن قرآن این قدر اهمیت دارد ؟
پاسخ - من می خواهم بدانم آنهایی که آپولو می سازند ، هم دینی دارند ، مثلا مسیحی هستند ، آیا آنها مردم را سوق نمی دهند به اینکه اِنجیل بخوانند ؟ یا تورات بخوانند ؟ همین کتابی راکه می گوییم بخوانید می گوید : واعدوا مستطع بالقوه : شما باید در مقابل دشمن قوت داشته باشید . قوت در مقابل آپولو سازی دشمن ، آپولو ساختن است . قوت در مقابل موشک سازی دشمن موشک سازی است . دلیل انحطاط مسلمانان دوری از قرآن است . خدا می فرماید : ما آهن فرستادیم . آن زمان با آهن شمشیر می ساختند و با دشمن مقابله می کردند . کسی به من گفت که ار ما قرآن و احکام را مطرح نکنیم چه اتفاقی در عالم میافتد ؟ بایدی سراغ علوم فنی و ریاضی و صنایع برویم . گفتم : دهها علم در اینعالم داریم که اگر تمام دانشکده های آنرا ببندند به ظاهر اتفاقی نمی افتد تایخ جغرافیا علوم انسانی . تاریخ دانان و شعرا اگر اعتصاب کنند مگر اتفاقی می افتد ؟ نه . ولی بشریت از دستیابی به اطلاعات جهان و گذشته اشعار ادبیات محروم میشود . ما دو نوع علم داریم علوم انسانی و علوم تجربی . سلاح سازی حیطه ی خودش را دارد . آقای مهندس صبح قرآنش ار بخواند و بعد برود در کارخانه و هواپیما بسازد . این ها با هم منافاتی ندارد . من بعنوان یک طلبه حیطه ی کارم فهم احادیث قرآنی است و آنرا برای مردم می گویم و آن آقا هم حیطه ی کارش ساختن سلاح است . نباید اینها را با هم خلط کرد . دین برای پیشرفت امور مادی ماست . اگر به ما حمله شد ما ضد هوایی داشته باشیم و یا در صنایع غذای غذاهای سالم داشته باشیم . انسان مگر فقط جسم است . ما میلیون ها نفر مبتلا به افسردگی خود کم بینی و مشکلات اخلاقی داریم . یک انسان غیر سالم در هیروشیما بمب می ریزد و اگر سالم باشد اینکار را نمی کند . یک انسان غیر اخلاقی در حلبچه هزاران انسان را شیمیایی میکند . اگر اخلاق بداند می داند که استفاده ی این صلاح در میدان نبرد نیست . یعنی عدم آشنایی با این قرآن و با کتاب دینی و اخلاق باعث میشود که بمب شیمیایی بر سر مردم ریخته شود . اگر کسی بداند که باید مال حلال بخورد و مال مردم را نباید بخوری دیگر انسان نمی کشد . اگر کسی اخلاق قرآنی داشته باشد تهمت نمی زند و بخاطر یک تهمت جنگ و درگیری میشود و سلاح به میان می آید و دهها هزار انسان کشته میشود . مادر استفاده صحیح از تکنولوژی و علوم همین قرآن و روایات ماست . ایشان این دو را خلط کرده اند . پس خواندن قرآن برای ما اهمیت دارد .
سوال – آیا ذکر گفتن زیاد جای خواندن قرآن را می گیرد ؟
پاسخ - خیر چیزی جای چیزی را میگیرد . قرآن می فرماید : هم قرآن بخوانید و هم ذکر کثیر بگویید . هیچ غدایی جای غذای دیگر را نمی گیرد . هر غذایی مزه ی خودش را دارد . هر کدام در جای خودش .
سوال – من قرآن را بعلت سواد زیاد نداشتن غلط می خوانم . آیا غلط خواندن قرآن اشکال دارد ؟
پاسخ - اولا سعی کنید که غلط ها را اصلاح کنید و درست بخوانید ولی اگر کسی عمدا غلط نمی خواند اشکالی ندارد و با کثرت خواندن غلط ها هم درست می شود . البته روایتی هم داریم که فرشته ها غلط ها را صحیح به بالا می برند .
سوال – سوره انعام 151 152 153 را وارد می شویم .
پاسخ - بینندگان مادر هر سطحی از سطوح هستند از ورود به قرآن نترسید . فکر نکنید که معارف قرآن بگونه ای است که حتما باید این را علامه ی طباطبایی بیان کند . بله من قبول دارم که یک سطوحی را علامه طباطبایی باید بیان کند . شما وقتی کتاب حافظ را می خوانید یک شعر متوجه می شوید ولی بیست تای آنرا متوجه نمیشوید . واقعا از آن استفاده نمی برید ؟ ما نباید از ورود به عرصه ی قرآن بترسیم . من بریا این مطلب دلیل دارم . قرآن مراتبی دارد . عباراتش برای عموم مردم است و اشارتی هم برای خواص است . هر آیه ای یک ظهری دارد و یک بطنی . یعنی یک ظاهر و یک باطنی دارد که فقط امام معصوم می فهمد و ما نمی فهمیم . وقتی آیه اکمال نازل شد خیلی ها خوشحال شدند که رسالت پیامبر کامل شد و دین کامل شد . دیدند ابن عباس نارحت سات و گفت شما نیم دایندکه این آیه پیامی دارد . پیامش این است که عمر پیامبر رو به پایان است . وقتی میگوید : الیوم اکملت یعنی پیامبر کارتو دیگر تمام شد . این اشاره را ابن عباس متوجه شد . تفسیر تسلیم که از آیت الله آملی است و تفسیر بسیار وزین و سنگین است . وقتی تفسیر تمام میشود ایشان یک قسمت هایی بنام اشارات دارد و اشارات را آورده و تفکیک کرده است . قرآن می فرماید : اگر آبها فرو برود چه کسی می تواند برای شما آب بیاورد . این را می فهمم . می گویم خدایا اگر صبح بلند بشوم و ببینم همه ی آبهای عالم خشک بشود چکار کنم ؟ خوب پس الحمدلله من این قدر از این آیه می فهمم که خدا را شکر کنم و قدر آب را بدانم و آنرا اسراف نکنم . اما امام معصوم در تفسیر این آیه می فرماید : اگر امام معصوم شم غایب باشد چه کسی او را برای شما آشکار می کند . یعنی ماء را به امام تشبیه کرده است . امام مثل آب شفاف است . مثل آب جار و حیات بخش است . این باطن آیه است وممکن است برای سطح من نباشد . پس ما استفاده از قرآن را برای خودمان سخت نکنیم . بقیه را برای اهلش بگذارید . شما هر کدام از سوره ها را وارد بشوید فرقی نمی کند ولی این را بدانید که با یکبار خواند کافی نیست باید هر روز به این قرآن مراجعه کنید . چرا روز ده بار می گوییم خدایا ما را به راه راست هدایت فرما . صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشا . به همان دلیلی که شما غذا می خوردی و به همان دلیلی که مرتب سلامت خودت را چک میکنی . این غذای روح است و باید مرتب و منظم باشد . از معصوم پرسیدند که چرا روزی ده بار باید این را بگوییم ؟ فرمودند : چون همیشه باید در صراط مستقیم باشیم . یک راننده باید از اول اتوبان تا آخر حواسش جمع باشد . اسعد بن زُراره اهل مدینه بود .به مکه آمد و دوستش به او گفت : امسال مکه با سالهای قبل فرق می کند . اتو گفت : چرا ؟ گفت : امسال کسی در مسجدالحرام پیدا شده که میگوید : پیغمبر است ولی ساحر و مجنون است . پس در گوشهایت پنبه بگذار که وقتی به طواف می روی صدایش را نشنوی . او م یگوید : دور دوم طواف این آقا را در حجر اسماعیل دیدم که لبهایش تکانم یخورد ولی من چیزی نمی فهمم . گفتم که پنبه را دی می آورم و جلو می روم ببینم چه میگوید ؟ اگر حرفهایش بی ربط بود که به کار خودم ادامه می دهم ولی اگر حرفهایش خوب بود گوش می کنم . جلو آمد پیامبر این سه آیه از سوره ی انعام را می خواند . کمی به این آیه گوش کرد و گفت پدر و مادرم به قربانت . مشکل ما همین هاست . ما در مدینه سالهاست که درگیر هستیم . اوس و خزرج با هم درگیر هستند . و اشهد را گفت و مسلمان شد . من اسم این آیات را نقطه عطف اسلامی میگذارم زیرا او همان سال به مدینه رفت و با خودش مبلغ آورد بعد عده ای در مدینه مسلمان شدند و زمینه ی ورد پیامبر به مدینه فراهم شد و حجرت صورت گرفت و اسلام جهانی شد . جالب است در کتاب تورات در صفر خروج و باب بیستم هم ده مطلب که در قرآن آمده در اینجا هم هست که به ده فرمان معروف است . یکی از ویژگی های قرآن تصدیق کتابهای قبل از خودش است . ترجمه ی آیه 151 و 152 و 153 سوره انعام این است : پیامبر بگو مردم بیایید من می خواهم برایتان تلاوت کنم خدا این ها را حرام کرده است بر همه ی شما . به خدا شرک نورزید . همیشه خدای واحد را بپرستید شرک خفی و جلی . شرک جلی که بت پرست است و شرک خفی اینکه انسان در نمازش ریا می کند . هیئت بخاطر چشم و هم چشمی بپا میکند این هم شرک است . اولین سفارش این است که مشرک نشوید . دومی این است که به پدر و مادر خود احسان کنید . امام صادق (ع ) فرمودند : به پدر و مادر خود نیکی کنید یعنی قبل از اینکه پدر ومادراز شما درخواست بکند تو خودت درخواست آنها را شناسایی بکنی و کمکشان بکنی . یعنی بفهمی که مادرت در خانه نیاز به فرش دارد قبل از اینکه به زبان بیاورد برای او بخری نه این قدر بگوید که حالت تحقیر بشود . بعضی ها به پدر و مادر کمک می کنند ولی با سرزنش ، تحقیر و منت . روایت از امام صادق است که وقتی یوسف در چاه افتاد خیلی ناراحت بود و گریه می کرد . فکر میکنید یک پسر ده ساله برای چی گریه می کرد ؟ او برای پدرش گریه می کرد و می گفت : خدایا اگر به من رحم نمیکنی به پردم رحم کن . او گناه دارد پدرم غصه نخورد . کاری کن من و بابام همدیگر را ببینیم و نگذار که گریه کند . خیلی ها بخاطر کمک به پدر و مادر به مراتب عالی رسیده اند . قرآن می فرماید که برای پدر و مادرتان دعا بکنید ، این خودش یک احسان است . اگر پدر و مادرتان زنده نیستند برای آنها انفاق کن و بگو ثوابش برسد به روح پدر و مادرم . قرآن و نماز برای پدرت بخوان . سومی این است که بچه های تان را از ترس گرسنگی نکشید . قبلا بچه هایشان را زنده به گور می کردند ولی الان این کار را نمی کنند . الان سقط جنینی می کنند . بعضی ها می گویند چهارمین بچه را سقط کنیم از کجا نان بیاوریم که بخوریم . قرآنمی گوید این کار را نکنید . آنکسی که روزی سه تا را داده است روزی چهارمی را هم می دهد . البته مننمیگویم اولاد دار شدن روی بی برنامگی نباشد ، تدبیر نباشد . جوانی نزد پیامبر آمد و گفت فقیر هستم. پیامبر فرمود: برو زن بگیر . گفت خدا گفته اگر ازدواج کردی خدا به شما روزی م یدهد . خیلی ها بعد از ازدواج خانه و ماشین خریده اند و وضعشان خوب شده است . چهارمی نزدیککار زشت نشوید . یک وقت میگویم دست به این لیوان نزن و یک وقت می گویم سمت این لیوان نرو . این دو تا با هم فرق دارد . کار زشت دو قسمت است . یکی کار زشت را آشکار انجام می دهد و یک در خفا . این آیه عام است و می گوید نزدیک هر کار زشتی هم نروید . چون یک نوع تخریب در زندگی شما دارد . آقای در مشهد پیش من آمد و گفت اصلا حال دعا ندارم . و همه را عریان می بینم و وقتی جستجو کردم فهمیدم که اعتیاد به فیلم های ماهواره ای دارد . این آقا می گفت : این چه ربطی دارد من در خانه پای ماهواره باید حال فیلم دین داشته باشم و در زیارت حال زیارت کردن داشته باشم . ارزش های دینی مثل ریاضی و فیزیک نیست که الان در کلاس ریاضی هستی و وقتی به خانه م یآیی و در سر شام دیگر با ریاضی کار نداری . این حوزه هایش از هم تفکیک شده است . اگر من پای فیلم مبتذل نشستم روی همه ی موارد زندگی ام اثر میگذارد . روی نمازم اثر میگذارد . نمیشود بگویی من اینجا می خواهم با رفقا مشروب بخورم و در مکه بروم و طواف بکنم . خیر کار حرام در طواف تو اثر میگذارد . اشکت خشک میشود. روایت داریم که چشم ها خشک نمیشود مگر بخاطر کثرت گناه . گناه نعمت را تغییر می دهد و پرده های را پاره میکند و آبروی من در جامعه می رود . پنجم آدم کشی نکنید . این آیه میگوید بمب گذاری کار درستی نیست . اسلام با کشتار مردم مخالف است اگر جنگ دارید در روبرو جنگ کنید . این آیه خشونت و قتل را مذمت میکند . این پنج نصیحت یک اثر دارد و آن این است که قدرت تعقل تان بالا می رود و خردتان زیاد میشود. ششم به مال یتیم نزدیک نشوید مگر آنرا به احسن تبدیل کنید . سه چیز برای انسان مسلمان محترم است . جان ، مال ، آبرو . من حق ندارم از مال شما استفاده کنم. این مال بیت المال است و من حق ندارم به آن لطمه وارد کنم . در اینجا میگوید مال یتیم . زیرا در زمان قبل از اسلام سران قبایل مال یتیم را می خوردند زیرا مال یتیم بیشتر در معرض آسیب است و سرپرستی ندارد . اگر زن قیم شد نباید مال بچه را هدر ندهید . اگر چیزی می فروشیدکم فروشی نکنید . کاسب ها سه بار در قرآن آمده که کم فروشی نکنید . یکی در سوره ویل للنطففین . در سوره الرحمن که کم نگذارید . کم گذاشتن فقط در کاسبی نیست .کارمندی که کم بگذارد . معلمی که در درس کم بگذارد .هر کس کم مردم گذاشت کم فروش میشود. هشتم در گفتارتان عادل باشید . عدالت فقط در رفتار نیست در گفتار هم هست . اگر دخترتان با شوهرش دعوا شد نگویید چوناو دختر مناست ق با اوست . نهم بع عهدتان با خداعمل کنید . اول اذان ، عهد من با خدا این است که نماز بخوانم . اگر واجب الحج هستم باید حج بروم . دهم همواره در صراط المستقیم باشید و دنبال سبیل نروید . سبیل یعنی راههای فرعی . با قرآن انس داشته باشید . ترجمه آنرا بخوانید ، تفاسیر آن را بخوانید . کتاب زندگی است ، کتاب کارآمد است ، باید در زندگی ما پیاده بشود . اگر ما به این ده آیه عمل کنیم ، زندگی مان عوض میشود .

 

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group