يكشنبه 4 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب


پاسخ - ما در مباحث اخلاقی ، اجتماعی و معارف اسلامی نیازمند تکرار و مراجعه هستیم . چطور وقتی که ما ظهر ناهار بخوریم باز دوباره هم غذا می خوریم ؟ روح ما هم این طور است . چنین نیست که کسی بگوید خوب ما یکبار به قرآن مراجعه کردیم ، بالوالدیناحسانا ، تمام شد . از همدیگر غیبت نکنید ، خوب فهمیدم . مسائل اخلاقی آنقدر مهم است که خود خدا هم در قرآن بعضی مواقع رو به تکرار می آورد . در سوره الرحمن ، بیش از سی مرتبه آیه فبای الاء ربکما تکذبان را می آورد . بعضی مواقع داستان هایی را بصورت متعدد نقل می کند البته با تفاوتهایی . ما برای چه پای سخنرانی ها می روییم ؟ مطالبی که این آقا می گوید ، شبیه مطالبی است که سال گذشته هم شنیده اید . ما وقتی دور هم می نشینیم ، بهم تذکراتی میدهیم . در اصول تربیتی تکرار یک اصل است. ارتباط مستمر هم خیلی مهم است . قرآن غذاست . روایت داریم که قرآن سفره گسترده ی الهی است . این سفره این طور نیست که اگر کسی یک بار سر آن سفره نشست ، بگوید : من سیر شده ام . خیر روح مثل جسم ، نیاز به استمرار و تکرار با قرآن را دارد . نکته ی دیگر اینکه آیات قرآن سطوح متعددی دارد که با تکرار در مراجعه ، به این سطوح دست پیدا می یابیم . دلیلش هم این است که الان هر روز یک تفسیر می آید و هر کدام یک رویکردی به قرآن دارد . کتاب هایی آمده که آیات اجتماعی ، اخلاقی و دیگر را از هم جدا کرده است. یکی از مهمترین مطالب در قرآن مباحث اخلاقی است . ما می خواهیم درباره ی اخلاقیات قرآن توضیح بدهیم زیرا هدف اصلی تزکیه و آموزش قرآن است . کتاب اخلاق در قرآن زیاد نوشته اند که یکی از آنها کتاب آیت الله مکارم شیرازی است . مفصل تر آن پیام قرآن نام دارد . این قلم بسیار ساده ای دارد ، شبیه تفسیر نمونه است . بیشتر از آیات قرآن است و کمی روایت هم درآن هست . آیه را تفسیر کرده ، دسته بندی کرده و جمع بندی کرده است ، بیشتر هم به فضایل و رذایل می پردازد . مثلا امانتداری بعنوان یک فضیلت و خیانت بعنوان یک رذیله اخلاقی معرفی شده است . این یک منبع تفسیری قابل فهم است و معلمین می توانند از این استفاده کنند . برای انتخاب موضوع ، ببینیم که بیشترین گرفتاری در جامعه چیست ؟
سوال – لجبازی چیست ؟
پاسخ - بیشترین گرفتاری ما در جامعه کنونی لجاجت است . و از همین جا وارد بشویم . ببینیم قرآن در باره لجاجت چه می گوید ؟ یکی از گرفتاری های زناشویی لجاجت ها و بهانه جویی هاست . طرف سالها با اقوام قهر است ، علتش بهانه جویی و لجاجت است . گاهی لجاجت بر یک کار منفی را رها نمیکنند و میگویند که خانواده ما نسل در نسل این طوری بوده است . ما یک استقامت داریم و یک لجاجت . استقامت ، اصرار ورزیدن بر یک ارزش است ، من روی دینم محکم بایستم ، حاضر نشوم دینم را بفروشم ، هرکاری بکنم دروغ نمیگویم ، اسم این لجاجت نیست ، این صبر و استقامت است . بعضی از آقایان به خانمشان می گویند که ما دوست داریم تو بد حجاب بیرون بروی و با نامحرم دست بدهی . او بگوید : نه . این یک اصرار بر ارزشی بنام حجاب است و خوب است . مثلا نماز در بین راه مسافرت که بعضی ها می گویند : چه لجاجتی است که حتما در بین راه باید نماز بخوانیم ؟ خیر این لجاجت نیست ، این استقامت است . استقامت اصرار در درخواست های منطقی خیر و صلاح است . اینکه ما اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم ، یک ارزش است نه یک لجاجت و سی سال هم هست که با استکبار مبارزه می کنیم . ما از یک ارزش دفاع میکنیم ولی لجاجت این است که من یک درخواست غیر منطقی و بیخود دارم . مثلا چون پدرانمان بت پرست بوده اند ، ما هم باید بت پرست باشیم . قبل از اسلام در بین اعراب چند جور آتش افروزی داشتیم . این چون یک سنت بوده ، پس می خواهیم روی آن اصرار بورزیم . یا اینکه چون زنده بگور کردن یک روش بوده است ، ماهم باید این کار را می کنیم .
سوره مومنون آیه 75
در این آیه میگوید : للجو می فرماید : اگر ما به این مشرکین رحم کنیم و سختی آنها را برکنار کنیم ، اینها باز در ظغیان و سرکشی لجاجت می ورزد . بعضی ها خدمت پیامبر رسیدند و گفتند که اگر از کوه آب جاری کنی ما مسلمان میشویم . حضرت آب جاری کردند و آنها گفتند که تو جادوگر هستی . مثلا تقاضای باران می کردند ، باران می آمد در قرآن می فرماید : بعضی ها وقتی گرفتاری میآید جزع میکنند ومیگویند بچه من را شفا بده . این لجاجت اعتقادی است . یعنی در اعتقادات باطل شان لجاجت دارند .
سوره مُلک آیه 21
خدا در قرآن می فرماید : چه کسی به شما روزی میدهد ؟ خوب معلوم است خدا ولی شما بت را می پرستید . اصحاب پیامبر پرسیدند که نجات در چیست ؟ پیامبر فرمود : نجات این است که با خدا خدعه نکنید ، کلاه سر خدا نگذارید . یکی پرسید مگر میشود که کسی با خدا خدعه کند ؟ فرمود : بله کاری که خدا امر کرده را برای دیگری انجام بدهی . خدا میگوید : مسجد برای من بساز ، شما برای چشم و هم چشمی می سازی ، خدا میگوید : برای من نماز بخوان ، برای بت نماز می خوانی . خدا می گوید : من را بخوان ، شما بنده ی او را می خوانی . خدا به شما روزی میدهد . اگر روزی شما قطع بشود ، آیا این بت به شما روزی می دهد ؟ خیر . اگر الطاف الهی قطع شد ، باز این ها لجاجت می ورزند .
سوره ی نوح آیه 5 و 6 و 7 :
نوح از پیامبرانی بود که خیلی اذیت شد و در آخر می گفت : خدایا من خسته شده ام . حضرت نوح 950 سال تبلیغ کرد و آن یکی می گفت بیکاری مگر یا شدی فرتوت و عقلت شد به سر . مسخره اش می کردند و او را ساحر می خواندند . نوح گفت : خدایا من شب و روز این ها را دعوت کردم ، هر چی اصرار کردم فرار کردند ، هر چی من این ها را دعوت به خدا کردم و گفتم که خدا شما را می بخشد ، انگشت در گوششان کردند که صحبتهای من را نشنوند و پارچه روی صورتشان گرفتند که من را نبینند و لجاجت کردند .
این سه تا آیه می فرماید یکی از صفات رذیله و منفی لجاجت و اصرارهای غیر منطقی است . ریشه ی لجاجت چیست ؟ آثارش چیست ؟ درمانش چیست ؟
در سوره ی کهف داستان موسی و خضر آمده است . وقتی موسی از خضر جدا شد ، خضر به موسی گفت : چند سفارش به تو میکنم . اولین سفارش این است که در زندگیت لجوج نباشی . روایت داریم که در مومن این صفات نیست :سخت گیری ، بخل و لجاجت . انسان لجوج دیر به جایی می رسد . یکی از عوامل لجاجت ، عقده ی لجاجت است . انسان های بهانه جو ، معمولا انسانهای کم ظرفیتی هستند . می خواهد با ایراد گرفتن به دیگران ظرفیت خودش را بالا ببرد . مثلا اگر شما عروسی داشته باشید ، اگر کارت بدهید ، می گوید ما فامیل نزدیک بودیم ، باید به ما کارت می داد . اگر زنگ بزنید ، میگوید باید به ما کارت می داد . مشکل این مشکل بهانه جویی است . دیر دعوت کنی یک جور و زود دعوت کنی یک جور دیگر است . مادر کودکی از خانه بیرون می رفت و به برادر بزرگتر گفت : هرچه این بچه گفت انجام بده واذیتش نکن . و برایش فراهم بکن که گریه نکند . مادر برگشت و دید که بچه گریه میکند . برادر گفت : گفت که برویم در حیاط و چاله بکن و آب در آن بریز ، ما همه ی اینکارها را کردیم ولی حالا می گوید : اینها را به اتاق بیاور . این لجاجت است ، یک درخواست غیر منطقی . لجاجت یک صفت کودکانه است . بچه ها معمولا سر غذا خوردن و مسافرت رفتن و بیرون رفتن این صفات را از خودشان بروز می دهند . بتدریج که انسان بالا می آید ، باید این خوی کودکانه کم بشود . ولی متاسفانه بعضی افراد این خوی کودکانه را تا پنجاه سالگی به همراه دارند . طرف هفتاد سالش است اما خوی پنج سالگی هنوز در درون اوست . یکی از اینها عقده حقارتی است . خانواده ها مواظب باشند که بین بچه هایشان تبعیض قائل نشوند ، بچه ها را کم ظرفیت و خود کم بین بار نیاورند . اجازه ی رشد شخصیت به آنها بدهند . عامل دوم لجاجت این است : روایت داریم که ملامت و سرزنش زیاد انسان را لجوج و خودکم بین بار می آورد . ملامت زیاد و سرزنش زیاد باعث میشود که بچه باز آن کار را انجام بدهد و لجوج بار بیاید . این عادت بدی است که بچه ها را در خانه مقایسه می کنند و سرزنش می کنند . فرض کنید که بچه نماز صبح از خواب بلند نمیشود . پدر می گوید : خجالت بکش ، بعضی ها نماز اول وقت می خوانند و تونعمت خدا را حرام میکنی ، جهنم می روی ، با این لسان صحبت کردن باعث میشود که بچه میگوید : حالا که نخوانده ام و نمیخوانم تا به جهنم بروم . خانمی می خواست خانم بی حجابی را نهی از منکر بکند ولی با لسان بد و آن خانم گفت : شما اول برو ادب یاد بگیر . آیا این سبک نهی از منکر است ؟ آن داستان وضو گرفتن امام حسین (ع ) وامام حسن (ع) را شنیده اید ؟ در روایت داریم که لغزش ها را با کنایه تذکر دهید . عامل سوم راحت طلبی است . بعضی ها برای اینکه زیر بار مسئولیت نروند ، میخواهند بت بپرستند و میگویند : پدر من بت پرست بود ، میخواهند دست از خوی عصبانیت بر ندارند ، میگویند : این خوی خانوادگی ماست . می خواهند دست از بخل برندارند می گویند : اجداد ما هم این طوری بودند . راحت طلبی بعضی ها باعث میشود که صله ی رحم انجام ندهند ، انفاق نکنند . چهارم نادانی و جهل است . من مگر چقدر عمر میکنم که این همه سال رابطه ام با پدرم گل آلود است ؟ چرا بعضی ها در فامیل همیشه طلبکار هستند و توقع دارند ؟ توقعات زیاد ناشی از جهالت و نادانی است . اینها عقده حقارت است که انسان را به این سمت و سو می برد . ملامت بزرگتر ها هم باعث لجاجت میشود . آثار لجاج چند چیز است . یکی این است که انسان لجوج ، منزوی است ، همه با آنها قطع ارتباط دارند ، او توقعش بالاست و همیشه ما را بدهکار می کند . این جور افراد را دعوت نمی کنند و با آنها به مسافرت نمی روند . یک اثر مهمی که در لجاجت است ، پرهیز از رشد است . انسان لجوج در جا می زند . من باید این طور باشم و بهتر نمی شوم . یک نوع تهجر دارد . ابولهب عموی پیغمبر کافر مُرد زیرا لجاجتش نگذاشت که او رشد کند . اینها معمولا مردم گریز هستند . این صفت زشتی است و قرآن هم تاکید دارد . علی (ع)می فرماید : از لجاجت بپرهیز چون باعث جنگ ها و درگیری ها میشود . داستان گاو بنی اسرائیل هم همین بود . اگر از اول لجاجت نبود و گاویی راقربانی میکردند و تمام میشد ، دیگر این اتفاق ها نمی افتاد . روایت داریم که به بعضی از سوالها اصرا نکنید . زیرا باعث ناراحتی شما میشود. مثلا میگوید : غیبت تو را کردم ، نگو که چی گفتی و به کی گفت ؟ بگو : تو را بخشیدم ، دیگر تکرار نکن . یا میگوید که ما جایی بودیم و کسی کاری کرد که خیلی زشت بود . حالا این قدر آدرس طرف را می گیرد تا بفهمد که بود و چکارکرد ؟ لجاجت نکن . پیامبر فرمود : حج واجب است . فردی پرسید : چند بار در عمر و پیامبر گفت : نمی ترسی که بگویم هر سال ؟ حج واجب است یعنی اطلاق یکبار . روایت دیگری داریم که کسی که لجاجت بکند ، قلبش زنگار میگیرد و شفافیتش را از دست می دهد . برای درمان لجاجت دو راه را می گویم . یک راه علمی و یک راه عملی . راه علمی آن است که فکر کند و بیندیشد . نتیجه ی لجاجت من این شده است که سه سال است که خانم من با خانواده اش رفت و آمد ندارد ، دخترهای من با دخترخاله هایشان رفت و آمد ندارند ، باعث شده است که ما از رفت و آمد و همفکری محروم بشویم . فکر کنند که من در لجاجتم چه کردم ؟ اگر لجاجت در بت پرستی کردم از توحید ماندم و اگر لجاجت در بخل کردم ، از ثواب انفاق ماندم . کسی امام صادق (ع) را دعوت کرد و امام پیر بود و منزل دور بود و طرف هم وضعش خوب بود ، امام خسته شد و فرمود که نمیشود خانه ات را عوض کنی ؟ طرف گفت : این منزل پدرم بوده است .امام فرمود : خوب منزل پدرت باشد . حالا پدر انگشتری داده ، دستت کن اشکالی ندارد . پدرت سخی بود تو هم جواد باش . ولی اینکه سیگار می کشی چون پدرت سیگار می کشیده و باید یادگار پدرت را نگهداری ، غلط است . پدرت هم اشتباه کرده است . بعضی ها می گویند که پدر ما به زن رو نمی داده و از روز اول که زن وارد خانه اش می شده ، دعوا و نزاع بوده است ، ما هم همین طور . این اشتباه است و پدرت هم اشتباه می کرده . درمان لجاجت ، درمان علمی است . بعضی مواقع دو تا ماشین بهم راه نمی دهند . شما می بینی که در هر دوماشین زن و بچه است ، شما به او راه بده و بگو حق با من است ولی در قرآن گفته لجاجت نکنید . ببینید ما چقدر انرژی به هدر می دهیم در همین مسئله ی لجاجت ، در مسائل مختلف . آقایی می گفت : من به خانمم می گویم پشت در خانه را بینداز و خانمم میگوید تو برو یا زباله را بیرون بگذار و خانمم می گوید : هر کس اول حرف زد ، باید این کار را بکند . 40 دقیقه حرف نمی زنیم و وقت مان تلف میشود و اعصابمان خرد میشود ولی این کارها را نمی کنیم و آقا می گوید : من پیش خانم کم بیاورم ؟ خیر این کم آوردن نیست . کم آوردن این است که شما بی دینی کنی، بی تقوایی کنی ، خانم اول وقت نماز بخواند و شما آخر وقت نماز بخوانی ، در قرآن خواندن و نماز خواندن کم نیاوری . پس فکر کنیم . آقا پنجاه سال لجاجت ، جز این بوده که باعث افسردگی و دور شدن از فامیل شده است . مادر شوهر این لجاجت و بهانه گیری چیزی جز این بوده شما سه ماه به سه ماه پسرت را نبینی ؟ این ها را کنار بگذارید . چرا ایراد می گیری ؟ راه دوم راه عملی است .این است که انسان برخلاف لجاجت ، عمل کند . فیض کاشانی در کتاب محجة البیضا می گوید : یک راهش این است که خلاف لجبای ها ، عمل کنی . مثلا شما بخیل هستی ، اجباری انفاق کن تا کم کم جواد بشوی ، به لجاجتت لج کن ، این باعث درمان میشود.
سوال – دختر بیست ساله ای هستم با مشکل عجیب . در هجده سالگی با پسری ارتباط داشتم . پدرم به محض فهمیدن ارتباط من را با تمام دوستان مدرسه ام قطع کرد . بعد از آن هم پدرم تبدیل به یک انسان عصبانی و لجباز شد . سر هر موضوعی که اظهار نظر می کنم ، می گوید : تو حرف نزن و من را داخل آدم حساب نمیکند . با مادرم بدرفتاری میکند . نمی دانم مادرم چه گناهی کرده است ؟ دو سال است که گریه و زاری میکنم و توبه کرده ام ولی پدرم می گوید همین که هست . مشاورهم می گوید : باید صبر کنم . آحر چقدر ؟
پاسخ - از این دختر تشکر میکنم که می گوید : اشتباه کرده است و به دختران جوان هم می گویم که مرتکب این خطاها نشوید . کاری که از پدر و مادر مخفی میکنید ، بدانید که اشتباه است . واقعا اگر پسر شما را دوست دارد و شما او را دوست دارید به مادرت بگویید . اگر شما به پدرتان می گفتید ، ممکن بود که این مسائل پیش نیاید . خیلی از این ارتباطات هوسی است و پسرها قصد ازدواج ندارند . و ممکن است برای اینها سرزنش داشته باشد . در قرآن داریم دوستی های غیر شرعی . سعی کنید این ارتباطات را نداشته باشید و اگر داشتید به پدر بگویید تا پدر او را برانداز کند . اگر پدرت گفت : نه ، نگو خودم را می کشم . اگر پدر صلاح دید قبول کن . پدری نیست که بخواهد دخترش بدبخت بشود . اما این خطایی که شما کردید ، غیرت پدرتان لکه دار شده است و ناراحت است که چرا شما این ارتباط را داشته اید ؟ از پدر این خانم تقاضا می کنم که حس اعتماد را ازبین نبرید . کاری نکنید که این برود و ارتباط برقرار بکند و نگذارد که شما مطلع بشوید. این خیلی مهم است که پسر و دختر احساس امنیت کنند . بیایند و بگویند. اگر متوجه شدید برخوردی نکنید که او را به رنج بکشید . هر خطایی ناشی از میل است . اگر سراغ این رفته ، برای ارضاع میل محبت این کار را کرده است و فکر میکرده راهش این است . پدر موضع بگیرد و دو هفته قهر کنید ولی استمرار ندهد . خانواده هایی که غیرت خاصی به بچه هایشان دارند ، این کار را نکنند . قرآن می گوید : اگر همسر شما نوشوز یا خلافی انجام می دهد ، اول رختخواب تان را جدا کنید ، بعد رویت را درهم بکش . شما کافی است که دو هفته جواب سلام او را ندهید ولی دو سال لجبازی ، اشتباه است .

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group