يكشنبه 4 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

در خصوص انتظارهای خداوند متعال از بندگان خود زمانی که می فرماید : یا ایها الناس و یا ایها الذین آمنوا توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – سوره ی مائده از سوره هایی است که در اواخر عمر پیامبر اکرم (ص) نازل شد . برخی گفته اند که دو یا سه ماه بعد از آن، رسول خدا از دنیا رفتند . گرچه این سوره الان در جزء ششم قرار دارد ولی ترتیب قرآن براساس ترتیب نزول آیات نیست . اولین سوره ای هم که بر پیامبر نازل شد سوره ی علق است که در اواخر قرآن قرار دارد . بیشترین آیات ولایت در سوره ی مائده قرار دارد . به همین خاطر این سوره دارای یک برجستگی است.   آیات اول و دوم این سوره با یا ایها الذین آمنوا شروع می شود . در آیه ی اول می فرماید:  ای کسانی که ایمان آورده اید به عقود خود پایبند باشید .عقود جمع عقد بوده و به معنای گره زدن است . زمانی که دوچیز را به هم متصل می کنند، مثلاً نخی را به نخ دیگری می بندند به آن عقد می گویند . به همین خاطر است که به ازدواج عقد می گویند و به معنای پیوندی است که مرد و زن با یکدیگر  می بندند . در این آیه می فرماید : ای مردم به پیمان های خود وفادار باشید .  به این آیه در مسائل مختلف بخصوص خرید و فروش زیاد استناد می شود . وفای به عهد و عقد یک  اصل فطری و بین المللی است .بد قولی و پیمان شکنی فطرتاً اشتباه است . سوره ی توبه یکی از سوره هایی است که بسم الله الرحمن الرحیم ندارد چون  پیام آن تند بوده و با برائت از مشرکین شروع می شود . در ابتدای این سوره می فرماید : ای پیامبر ارتباط خود را با مشرکین قطع کنید و... در آن زمان اسلام آشکار شده بود و همه ی مردم فهمیده بودند که اسلام چه مبانی دارد .  تقریباً مشخص شده بود که بت پرستی بی دلیل و بی مبنا است به همین دلیل خداوند تسامح با مشرکین را کنار گذاشته و با صراحت مسئله ی برائت از مشرکین را عنوان می کند .  ولی در همان آیه ی اول می فرماید : مگر اینکه شما با یک مشرک پیمانی داشته باشید . اگر پیمان داشتید نباید آن را بشکنید.  در روایت داریم که سه چیز بین المللی است : 1- احترام به والدین 2- امانت داری 3- وفای به عهد . حضرت علی (ع) نامه ای به مالک اشتر نوشته که نویسنده ای می گفت می توان آن را با اعلامیه ی حقوق بشر مقایسه کرد . حتی نامه بر این اعلامیه برتری دارد . چرا که این نامه در چهارده قرن پیش و توسط یک نفر نوشته شده است . اعلامیه ی حقوق بشر توسط حقوقدانان دنیا نوشته اند . حضرت امیرالمومنین در نامه ی پنجاه و سه ی نهج البلاغه سفارش هایی به مالک اشتر کرده اند که بسیار عجیب است . حضرت می فرمایند : در میان واجبات چیزی بالاتر از وفای به عهد نیست و همه ی مردم با تمام اختلاف آرایی که دارند روی یک چیز تعهد دارند که آن هم وفای به عهد است . بنابراین این اصل ارتباطی با مذهب و مرام فرد ندارد . به همین جهت در روایات داریم که اگر کسی وفای به عهد و پیمان ندارد، دین و آیین ندارد. در زیارت حضرت ابوالفضل شهادت می دهیم که تو تسلیم بوده و امام خود را تصدیق کرده و وفای به عهد داشتی . بنابراین اوفوا بالعقود یک اصل مبنایی ، فطری و بین المللی  بوده و اساسی برای تمامی روابط بشری است . اگر به این اصل عمل نشود تمامی ملازمات زندگی بشر از هم می پاشد . یکی از مفسرین می گوید که عقد و عهد سه گونه است . 1- عهد با خدا 2- عهد با مردم 3- عهد با خود .به پیمان با خدا، عهدالله می گوید. خدا در قرآن می فرماید:اِنَّ عَهدَ کانَ مَسئولا از تعهدی که شما نسبت به خدا دارید در روز قیامت سوال می کنیم . ما حداقل روزی ده بار در نماز می گوییم: اِهدنا اَلصِراطِ المُستَقیم . خدایا ما را به راه مستقیم هدایت کن، ما تو را می پرستیم ، ما از تو کمک می خواهیم . در واقع عهد با خدا ادعای بندگی  و استعانت است . خدا به ما گفته که از شیطان تبعیت نکنید ما هم قبول کرده ایم .   خدا به ما گفته از من اطاعت کنید ما هم قبول کرده ایم . زمانی که ما می گوییم اشهد ان لا اله الا الله و اَشهدُ انَّ مُحمدَ رسولُ الله،  مسلمان می شویم .  اسلام آوردن تعهد ایجاد می کند . در جلد نود و سه بحار الانوار آمده است که حضرت امیر (ع) درمسجد کوفه سخنرانی می کردند ، یک فردی بلند شد و گفت من یک سوال دارم . خدا گفته دعا کنید من اجابت می کنم . پس چرا من هرچقدر دعا می کنم  به اجابت نمی رسد . امام فرمودند : به هشت دلیل .  تمام این دلایل به وفای به عهد باز می گردد . مثلاً شما از شیطان برائت می جویید ولی به طرف او می روید و حرف او را گوش می دهید . خدا را دوست دارید ولی با او مخالفت می کنید. می گویید که بهشت خوب است ولی از آن دور می شوید . شما می گویید جهنم بد است اما به آن نزدیک می شوید . در شب های احیاء ما چند بار از آتش جهنم به خدا پناه می بریم . دروغگویی ،غیبت ، نخواندن نماز اول وقت و غیره آتش است . همه ی این موارد بد عهدی ما با خدا است . در سوره ی یاسین خداوند می فرماید : مگر ما با شما تعهد نکردیم که به حرف شیطان گوش ندهید ، پس چرا گوش می دهید ؟ خدا به ما وعده داده که اگر شکر کنید روزی شما را زیاد می کنم . خدا حتماً این کار را می کند ولی ما باید شکر  را بجا بیاوریم . خدا فرموده که اگر به من توکل کنید من شما را کفایت می کنم . بنابراین ما باید به خدا توکل کنیم . فرموده اگر در زندگی دعا کنید من اجابت می کنم ، توبه کنید شما را می بخشم ، مرا یاد کنید من هم شما را یاد می کنم . در جایی هم خداوند می فرماید : شما به عهد خود عمل کنید من هم به عهد خود عمل می کنم . در حدیث داریم که القرآنُ عَهدُالله . یکی از مصادیق عهد با خدا قرآن است . امروز چقدر ما عامل به قرآن بوده و زندگی های خود را با آن منطبق می کنیم ؟ نماز عهد خدا است . از یکی از معصومین روایت است که هرگاه صدای اذان بلند می شد می فرمود : وقت عمل به عهد و پیمان است . رعایت همگی واجبات و محرمات عهد با خدا است . قسمت دوم عهد با مردم است . عهد با مردم بسیار گسترده است . مهریه و صداقی که در هنگام  ازدواج بین زن و مرد قرار می گیرد ، یک عهد است . چرا برخی از آقایان از همان اول  می گویند چه کسی داده و چه کسی گرفته است ؟ این یعنی عدم وفای به عهد . البته نباید خانم ها شوهران خود را از همین امروز مجبور به پرداخت آن کنند . ولی آقایان هم باید آن را به همسران بپردازند . در عین حال بخشیدن مهریه هم از طرف خانم ها خیلی ثواب دارد . گاهی مهریه ها آنقدر سنگین است که آقا نمی تواند آن را پرداخت کند و تا آخر عمر خود نیز چنین پولی را بدست نمی آورد ، چقدر خوب است که خانم مقداری از آن را ببخشد . این کار یک نوع الفت ایجاد می کند . اما اگر مرد احساس کند که همیشه یک سلاحی به نام مهریه در دست همسرش است و خانم هم احساس کند که مرد می خواهد از این قضیه سوء استفاده کند ، مسلماً الفتی ایجاد نخواهد شد .  در بحث روابط اجتماعی می توان وفای به عهد بین مردم و مسئولین را نام برد . نماینده ی مجلسی که سوگند می خورد، در واقع عهد بسته است. اگر نماینده از روی عناد  و غرایز شخصی رأی بدهد به عهد خود خیانت کرده است . یک پلیس متعهد شده است که از جان ، مال و ناموس مردم حمایت کند . اگر این شخص رشوه بگیرد و یا برخوردهای او براساس حق نباشد در واقع عهد خود را زیر پا گذاشته است . اینکه افراد باید از لحاظ مالی تأمین شوند یک بحث دیگری است اما یک پزشک که قسم خورده  است ، نباید فردی را که بیمار است و نیاز به عمل جراحی دارد با زیر میزی های سنگین مواجه کند .  پزشک تعهد دارد که بیمار خود را درمان کند . وفای به عهد در تمام ارکان جامعه خود را نشان می دهد .  قول و قرار نیز نوعی وفای به عهد است . (قبل از بعثت ) روزی رسول گرامی اسلام (ص) با عمار یاسر قرار گذاشتند که هم زمان گوسفندان خود را برای چرا ببرند . پیامبر (ص) سرساعت آمدند اما عمار یک مقدار دیر کرد . وقتی عمار آمد دید که پیامبر گوسفندان را نگه داشته است . عمار پرسید چرا شما نرفتید . پیامبر (ص) فرمودند که من با شما قرار گذاشتم که با هم برویم. در جنگ خیبر یک مقدار فتح قلعه ی خیبر طول کشید . آب و غذای مسلمانان تمام شده بود و خیلی به زحمت افتاده بودند . در همین حال یک چوپان با تعداد زیادی گوسفند آمد و مسلمان شد. او به حضرت گفت که من چوپان یهودیان خیبر هستم و این گوسفندان متعلق به آنها است . حضرت فرمودند : تو باید این گوسفندان را به آنها بازگردانی . حجاج ابن یوسف فرد بسیار خبیثی بوده و جنایت های زیادی کرده است . فردی را گرفتند و می خواستند اعدام کنند . چون نزدیک مغرب بود ، حجاج گفت : الان شب است فردا صبح حکم را اجرا می کنیم . آن فرد اعدامی به نگهبان خود گفت من با همسر و فرزندان خود وداع نکرده ام اجازه بده من بروم و فردا صبح اول وقت باز می گردم . نگهبان قبول کرد ولی نگران بود که آن فرد دیگر باز نگردد . فردا صبح قبل از طلوع آفتاب فرد اعدامی بازگشت . نگهبان از او پرسید که چه چیزی باعث شد که بازگردی ؟ زندانی گفت وفای به عهد یک اصل است و به ما این مسئله را یاد داده اند .  روزی مسلمانی در شهر مدینه یک انگشتر پیدا کرد . هرچقدر به دنبال صاحب آن گشت او را پیدا نکرد . مردم گفتند که این انگشتر متعلق به فلان یهودی است . مسلمان به دنبال فرد یهودی رفت و او را پیدا کرد . بعد از پرسیدن مشخصات انگشتر آن را به او داد .  یهودی تعجب کرد و گفت آیا شما می دانستید که این انگشتر متعلق به یک فرد یهودی است . مسلمان گفت : بله . یهودی گفت : آیا می دانستید که چقدر این انگشتر قیمتی است ؟ مسلمان گفت : بله . یهودی گفت : آیا احتیاج مالی داشتید یا خیر؟ مسلمان گفت : بله بسیار هم احتیاج مالی دارم .پس چه انگیزه ای باعث شده که این انگشتر را نفروشید و پول آن را بر ندارید ؟ مسلمان گفت : یک لحظه این فکر به ذهن من رسید . اما فکر کردم فردا قیامت می شود . حضرت موسی یک طرف و پیامبر اسلام نیز یک طرف می ایستند . من و توی یهودی را آنجا می آورند . اگر حضرت موسی رو کند به پیامبر (ص) و بگوید: آیا شما به پیروان خود وفای به عهد را نگفته بودید ؟ پیامبر (ص) نزد حضرت موسی شرمنده خواهد شد . قرآن کریم از حضرت اسماعیل یاد می کند و به پیامبر (ص) نیز می گوید از او یاد کن چرا که او صادق الوعد بود . افرادی که ازدواج می کنند نباید قول های دروغ به همسر خود بگویند . باید  صادقانه برخورد کنند . گاهی فرد بدخلق است و یا بخل دارد این مسئله را به همسر خود عنوان نمی کند و امیدوار است آن صفات را در خود از بین ببرد ، اما اگر فرد یک ایراد کلیدی دارد ، نباید آن را پنهان کند . یکی از گناهان بسیار بزرگ شکستن پیمان ها و عهد ها است . عهد با امام معصوم و حجت خدا نیز نباید شکسته شود . الان ماه ذیحجه است . به اعتبار کتاب های شیعه و سنی بسیاری از افراد در غدیر حاضر شدند و با حضرت امیر (ع) پیمان بستند وبه ایشان تبریک گفتند . حتی گفتند که شما مولا و سرپرست همه شده اید اما بعداً همه چیز را فراموش کردند. در نهج البلاغه است که وقتی طلحه و زبیر آماده شدند که به عمره بروند ، حضرت امیر فرمودند : من که می دانم شما نمی خواهید به عمره بروید ، دروغ می گویید . شما به مکه می روید تا نیرو جمع کنید و با علی بجنگید . ابن عباس می گوید : وقتی که امیرالمومنین (ع) به خلافت رسیدند ، من مکه بودم و خبر نداشتم که خلیفه ی سوم در مدینه به قتل رسیده و حضرت امیر جایگزین شده است . زمانی که به مدینه آمدم به من گفتند که حضرت امیر (ع) به خلافت رسیده است و مردم جمع شده اند که با ایشان بیعت کنند . خواستم به نزد ایشان بروم، هم گزارش سفر بدهم و هم از اوضاع اطلاع پیدا کنم . او می گوید: دیدم که یک فردی که زیاد سابقه ی خوبی نداشت از خانه ی حضرت امیر خارج شد . به نزد حضرت رفتم و گفتم : این فرد چه کاری با شما داشت ؟ آقا فرمودند : آمده بود به من توصیه کند که با معاویه درشام درگیر نشوم . به من گفت:  که شما فعلاً او را برکنار نکنید و یک قول هایی هم به او بدهید ، زمانی که جای پای شما محکم شد او را برکنار کنید . من در جواب گفتم که علی چنین کاری نمی کند . وفای به عهد خیلی اهمیت دارد . ما نمی توانید چیزی را وعده کنیم و بعداً براساس مصلحت آن را برهم  بزنیم . وفای به عهد با مردم شامل : دولت ، نمایندگان مجلس ، قضات ، پزشکان ، روحانیون و غیره می شود . وزارت آموزش و پرورش باید بداند که کودکان ابتدا در نزد معلمان تربیت می شوند . شخصیت هایی که به مراکز آموزش عالی می آیند اگر در کودکی و نوجوانی درست تربیت نشده باشند ، نمی توانند ایمان خود را حفظ کنند . باید کاری کرد که معلمان تأمین باشند و فقط به  کار تعلیم و تربیت بپردازند .  معلمی هم که در این پست قرار گرفته باید بداند که تعهد دارد به کودکان بدرستی درس بدهد . نمی تواند به هر دلیلی از این کار کم   بگذارد .  کودک نباید قربانی مشکلات اقتصادی شود .

سوال – درخصوص آیات 77 تا 82 سوره ی مبارکه ی مائده توضیح بفرمایید.

پاسخ – آیه ی ابتدایی این صفحه دوبار در قرآن تکرار شده است . خدا به پیامبرگرامی اسلام  می فرماید : ای پیامبربه اهل کتاب بگودر دین خود غلو نکنید . چون غلو باعث می شود انسان از حد اعتدال خارج شود و بیشترین لطمه را به اعتقادات و باورها می زند . مسیحیان می گفتند که حضرت عیسی فرزند خدا است . این حرف غلو است و حضرت عیسی بنده ی خدا است . در جلد بیست و شش بحار الانوار مرحوم مجلسی یک سلسله روایاتی را آورده است که ائمه ی ما به همین آیه استناد می کردند و می فرمودند که مسلمانان مراقب باشید شما هم دچار همان اشتباه مسیحیان نشده و نسبت به ما غلو نکنید . مبادا بگویید که مثلاً خدای ما حسین (ع) است .  این حرف غلو بوده و کفر است . گاهی ممکن است این مشکل در جلسات احساسی ما پیش   بیاید . روزی یک فردی در نزد امام رضا (ع) گفت : علیٌ الهُنا ، ، خالِقُنا ، رازِقُنا ، آقا سه بار بر پیشانی خود زدند و فرمودند : سبحان الله ، سبحان الله ، سبحان الله . علیٌ بشرٌ ، علی مانند ما بشر بوده است . قرآن می فرماید : پیامبر (ص) هم بشر است ، فقط معصوم و عالم به غیب بوده و یک سری برجستگی هایی دارد . انسان باید خط قرمز ها را نگاه دارد . هرچقدر بخواهد می تواند از حضرت علی (ع) تعریف کند ولی همینکه بگوید ایشان نبی است ، غلو است . خود حضرت امیر می فرمایند : یا رسول الله با مرگ شما نبوت تمام شد . دعبل اشعار خود را ابتدا به نزد امام رضا(ع) می آورد و به ایشان عرضه می کرد و از ایشان تأیید می گرفت، سپس برای مردم می خواند . مبحث بعدی این آیه در خصوص خوردن گوشت انعام است .    می فرماید : خدای تبارک و تعالی برای شما آن چیزی را که می خواهید از چهارپایان استفاده کنید حلال کرده است . مگر مواردی که خدا منع کرده باشد .

سوال – عهد با خود چه معنایی دارد ؟

پاسخ – عقد دو طرفه است . ابتدا عهد با خدا است . خدا می فرماید : من را یاد کنید ، شما را یاد می کنم . عبادت کنید ، بهشت را به شما می دهم . در مورد عهد با مردم هم به همین صورت است . مثلاً مردی با همسر خود پیمان می بندد که مهریه بپردازد ، همسر هم با او پیمان می بندد که مخالفت نکند و براساس خواسته های شوهر خود عمل کند . معلم اگر تعهد دارد به دانش آموزان درس بدهد ، آنها هم متعهد هستند که درس بخوانند و آموزش و پرورش نیز متعهد است که حقوق معلم را بپردازد . عهد با خود یعنی اینکه انسان با خود پیمان بندد . اگر فردی مشکلی دارد مثلاً دروغ می گوید می تواند با خود پیمان بندد و یک ما سعی کند تا این صفت بد را ترک کند. عهد چند صورت است  . یکی اینکه می توان عهد را شرعی کرد . مثلاً اینکه کسی عهد کند اگر دروغ بگوید مبلغی را صدقه بدهد . مسلم است که وقتی چند بار صدقه بدهد ، سعی می کند که دیگر دروغ نگوید . اگر انسان تعهد شرعی را انجام ندهد کفاره دارد . گاهی هم تعهد اخلاقی است  . مثلاً فرد وسواسی  با خود تعهد می کند که از امروز وضوی او بیش از دو دقیقه طول نکشد .  این فرد تعهد شرعی نکرده  اما اگر به عهد خود عمل نکند زمینه ی عهد شکنی های دیگر را فراهم کرده و ضعف اراده پیدا می کند. روز غدیر پیامبر گرامی اسلام (ص) حضرت امیر (ع) را به عنوان مولای ما قرار دادند . ما متعهد می شویم که با ایشان مخالفت نکرده و سخن ایشان را گوش بدهیم . تعهد با خود مقدمه ی تعهد با خدا و مردم است .

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group