چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

جنایات باورنکردنی وهابیت در کربلا و إحساء

 از تاریخ فرقه پلید وهابیت

الف : اشغال احساء
قواي‏ حکومت‏ به جانب احساء حركت كرد و در بين راه ، هر آنچه از اموال مسلمين را به چنگ آورد ، تاراج كرد و هر مقاومتي‏ كه در بين راه ، در مقابلشان صورت ‏گرفت ، با بي‏رحمي‏ تمام سركوب كردند ، حتي‏ به نخلستانها هم رحم نكرده ، همه را نابود ساختند و بدين ترتيب احساء تسليم گرديد .
در سال ۱۷۹۶م . اهالي‏ آن تصميم بر رهايي‏ از سلطة وهابيون گرفتند ولي با نيروهاي قوي‏ و مجهّز سعودي‏ مواجه شده ، مجدداً سركوب گرديدند .
ابن بشر دربارة چگونگي‏ تسليم اهالي‏ احساء مي‏نويسد :
امير نجد بعد از نماز صبح ، حركت خود را به احساء آغاز كرد . وقتي‏ كه لشكريان به نزديكي‏ احساء رسيدند ، نيروهاي‏ مسلح بر روي‏ ركاب اسبان ايستاده ، به يك باره با تفنگ‏هاي‏ خود شليك كردند . اين عمل باعث گرديد بسياري‏ از زنان حامله ، سقط جنين نمايند . . . شهر اشغال گرديد و بعد از اشغال ، امير نجد وارد شهر شده ، چند ماهي‏ در آنجا اقامت نمود . او هر كسي‏ را که اراده مي‏كرد ، به قتل مي‏رساند ،
 يا از احساء اخراج مي‏كرد و يا به زندان مي‏انداخت و هر آنچه مي‏خواست به تاراج مي‏برد و خانه‏ها را تخريب مي‏كرد

  "وضرب عليهم ألوفاً من الدراهم و قبضها منهم و ذلك لما تكرّر منهم من نقض العهد و منابذةالمسلمين و أكثر منها القتل . . . "

 يعني هزاران درهم جزيه و ماليات بر آنان تحميل کرد و دريافت نمود . چون اينان پيمان‏شكني‏ كردند ، پس بسياري‏ از آنان را به قتل رسانيد . وقتي‏ ابن سعود قصد كوچ كردن از احساء را داشت ، بسياري‏ از بزرگان و رؤساي‏ آن ديار را به همراه خود به درعيه برد و آنها را در اين شهر اسكان داد و به جاي‏ خود در احساء شخصي‏ به نام ناجم را كه از طرفدارانش بود ، گُمارد (۱).

ب : يورش به كربلا

در سال ۱۲۱۶ق . سعودبن عبدالعزيز با قشون بسياري‏ متشكل از مردم نجد ، به قصد عراق حركت كرد . وقتي‏ به شهر كربلا رسيد ، آنجا را محاصره نمود . بعد از وارد شدن به شهر ، به قتل‏ عام مردم پرداختند و به خزانة‏‏ حرم امام حسين‏ ( دست برد زده ، ضريح آن حضرت را شكستند و اموال فراوان و اشياي نفيس آن را به غارت بردند .

آية الله سيد جواد عاملي ، ‏ كه خود شاهد حوادث و از مدافعان شهر نجف اشرف بوده ، مي‏گويد : "امير نجد در سال ۱۲۱۶ق . به بارگاه امام حسين‏ ( تجاوز نمود و اموال آن را به غارت برد . نيروهايش مردان ، زنان و كودكان را به قتل رسانده ، اموالشان را به غارت بردند و به قبر حضرت امام حسين‏ ( جسارت نموده و بقعه را تخريبکردند ، سپس بر مكة مكرمه و مدينة منوره متعرض شدند و هر آنچه كه خواستند در قبرستان بقيع انجام دادند و فقط قبر پيامبر خدا ( صلي الله عليه وآله ) از دست آنان مصون ماند .(۲)

كورانسيز در وصف جنايات وهابي‏ها مي‏گويد :
"عادت شيعيان اين بودكه در روز عيد غدير خم ، جشنهايي‏ بر پا مي‏كردند ؛ لذا همگي‏ براي‏ اقامة جشن عيد به نجف اشرف مي‏آمدند . به همين دليل شهرهاي‏ شيعه‏نشين عراق ، بهخصوصكربلا ، خالي‏ از سكنه مي‏شد . وهابيها از اين فرصت استفاده كردند و در غياب مدافعان ، به شهر حمله بردند . در شهركه فقط افراد ضعيف و سال‌خورده باقي‏ مانده بودند ، توسط سپاه ۱۲ هزار نفري‏ وهابيون به قتل رسيدند و هيچ كس در اين جنايت زنده نماند ؛ بهطوريكه تعداد كشته شدگان در يك روز به سه هزار نفر رسيد" (۳)

فيلبي‏ در تاريخ نجد مي‏ نويسد :
 امير نجد با لشكر پدر خود بهكربلا حمله کرد وبعد ازمحاصرة شهر ، وارد شهرگرديد . سپس ضريح امام حسين‏ ( را ويران نموده و جواهرات آن را غارت كردند و هر آنچه از اشياي قيمتي‏ در شهر وجود داشت ، به تاراج بردند . ممكن است تصوّر شود كه وهابيون تنها بلاد شيعه‏نشين را مورد تاخت و تاز خود قرار مي‏دادند ، ولي‏ اين تصوّر به هيچ‏وجه درست نيست زيرا آنها ، كلية مناطق مسلمان‏نشين حجاز ، عراق و شام را آماج حملات خود قرار مي‏دادند كه تاريخ در اين مورد از هجوم وحشيانة آنان گزارشهايي‏ را ثبت نموده است .

پی نوشت :
۱- عنوان المجد ، ج‏۱ ، ص۱۰۵

۲- مفتاح الكرامة ، ج۵ ، ص۵۱۲

۳- تاريخ البلاد العربية ، ص۱۲۶ ، طبق بعضي‏ از گزارشها ، وهابيون پنج‌هزار نفر‌را‌كشته‌وپانزده‌هزار‌نفر را مجروح‌كردند ؛ موسوعة‌العتبات ، ‌ج۸ ، ص۲۷۳

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group