چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

اگر تابوت سکینه مقدس است، چرا ضریح پیامبر،مقدس نباشد؟

وهابیت، مقدس دانستن ضریح منسوب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام و اولیای الهی و تبرک جستن به آنها و مس کردن و یا بوسیدن آن ها را بدعت و شرک می داند، غافل از آنکه خدواند تبارک و تعالی در قرآن ، تابوت عهد که یادگار آل موسی و آل هارون است را مقدس دانسته و آن را مایه آرامش بنی اسرائیل عنوان نموده است ، آیا ضریح عصاره های خلقت یعنی اشرف مخلوقات و اهل بیت آن حضرت ، از تابوت عهد کمتر است ؟

بر طبق آیه قرآن ،تابوت عهد مقدس است ، بعضی می گویند این تابوت همان صندوقی است که مادر حضرت موسی ، آن حضرت را در آن گذاشته و در رود نیل رها کرد و آن صندوق موسی را به ساحل نجات رساند .

«وَقَالَ لَهُمْ نِبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْكِهِ أَن یَأْتِیَكُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَكِینَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَبَقِیَّةٌ مِّمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِكَةُ إِنَّ فِی ذَلِكَ لآیَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِینَ»(۱)

پیغمبرشان گفت که نشان پادشاهی او این است که تابوتی که سکینه پروردگارتان و باقی میراث خاندان موسی و خاندان هارون در آن است و فرشتگانش حمل می کنند ، نزد شما آید، اگر مؤمن باشید این برای شما عبرتی است

در بعضی از منابع چنین آمده که :

آن تابوت از بقيّه آل موسى ، عصا و از بقيّه آل هارون ،عمامه بود (۲)

این تابوت در بین بنی اسرائیل از قداست بالایی برخوردار بود و حتی تا زمان  اشموئیل نبی که دوازدهمین داور پس از حضرت موسی است، هنوز آن قداست پابر جا بوده تا جائی که ایشان یکی از نشانه های طالوت را همان صندوق می دانست. (۳)

نکته دیگری که در این آیه است این است که ، آل هر كس اهل بيت او است، كه خود او را هم شامل مى ‏شود.

پس آل موسى و آل هارون عبارتند از خود موسى و هارون و اهل بيت آن دو (۳) پس فقط آنچه به موسی و هارون منسوب است قداست ندارد بلکه آنچه به اهل بیت آنان نیز مربوط است ،مقدس است .

حال با توجه به آیه فوق، این صندوق باعث آرامش بنی اسرائیل است و یادگاری از آل موسی و آل هارون است.

نتیجه اینکه ، وقتی صندوقی که یادگار آل موسی است ،مقدس و آرام بخش است ، به همین مناط می توان گفت که صندوقی که منتسب به آل محمد است نیز می تواند مقدس باشد و اگر کسی تقدس و تبرک جستن به آن را شرک بداند ، باید بگوید قرآن العیاذ بالله ترویج شکر کرده و بنی اسرائیل نیز که به دستور خداوند تابوت عهد را مقدس می دانستند ، نیز مشرک هستند .

 

 

 

 

منابع

(۱) بقره ۲۴۸

(۲) تفسير نسفى (سنی مذهب )، ج‏۱، ص: ۱۰۳ تاريخنامه‏ طبرى،بلعمی ، ج‏۱،ص:۳۸۸

(۳) ترجمه الميزان، ج‏۲، ص: ۴۴

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group