پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

آیا سلفی‌گری یک مذهب است؟

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ مذهب در اصطلاح متکلمان و فقیهان مجموعه‌ اصول و فروعی است که افراد به آن دعوت می‌شوند و گاهی فقط به وجود یکی اکتفا کرده و از دیگری چشم می‌پوشند. مثلا می‌گویند: فلانی در اصول و عقاید،«اشعری» است و در فقه «حنفی» است و ... در هر حال، خواه مذهب، مذهب عقیدتی یا فقهی باشد، مجموعه یکپارچه از هر یک را مذهب می‌نامند.مثلا اصولی را که ابوالحسن اشعری در کتاب«مذاهب الاسلامیین و اختلاف المصلین» آورده، «مذهب اشعری» و فقهی که شافعی در کتاب «الأم» آورده، مذهب فقهی می‌نامند.

اکنون سوال می‌شود: آیا سلفی‌گری می‌تواند به صورت مستقل، مذهبی باشد که مردم را در اصول و فروع بدان دعوت کنیم؟
پاسخ این سوال منفی است، زیرا مردم این سه قرن، مکتب واحدی در اصول و فروع نداشته‌اند. بلکه این سه قرن، مملو از آرا و عقاید گوناگون و مکتب‌های مختلف کلامی و فقهی است که نمی‌توان مجموع را در یک مکتب اصولی و یا فقهی شمرد. بلکه در این سه قرن، مکاتب عقیدتی و فقهی فراوانی پرورش یافته که ضد یکدیگر می‌باشند.

ما در اینجا انگشت روی محدثان می‌گذاریم که سلفی‌ها روی آنان تکیه می‌کنند و احمد بن حنبل را نماینده‌ آنان می‌دانند.

عبد الرحمن سیوطی(م ۹۱۱) در کتاب ارزشمند خود به نام « تدریب الراوی» می‌نویسد: محدثان در این سه قرن،یک دست نبوده بلکه از مکتب های گوناگونی پیروی می‌کردند که اینک ما به صورت موجز، به نام برخی از آنان اشاره می‌کنیم:

۱. مرجئه:
آنان کسانی بودند که می‌گفتند: ایمان برای نجات کافی است و عمل، چندان اهمیت ندارد. و به تعبیر علمی « قدموا الایمان و أخروا العمل». سپس از آنان ۱۳ نفر را نام می‌برد، مانند: ابراهیم بن طهمان، ایوب بن عائذ الطائی، زرّ بن عبدالله المرهبی، شبابه بن سوار و ...

۲. نواصب:
اینان گروهی هستند که دشمنی علی علیه السلام را در دل می‌پرورانند و گاهی هم نسبت به ساحت قدسی او جسارت می‌کنند، سپس از آنها ۷ نفر را نام می‌برد، مانند: ۱. اسحاق بن سوید العدوی، ۲. بهزبن اسد، ۳. حریز بن عثمان، ۴. حصین بن نمیرر الواسطی و ...

۳. محدثان شیعه:
مقصود از آنان کسانی هستند که علی علیه السلام را برتر از عثمان دانسته و یا بر کلیه‌ خلفاء برتری بخشیده و احیانا به خلافت بلافصل او از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم معتقد شده‌اند و در هر حال جامع این افراد، برتری بخشیدن به امام علی علیه السلام است. سپس از آنها ۲۴ نفر نام را می‌برد مانند: ۱. اسماعیل بن ابان، ۲. اسماعیل بن زکریا خلقانی، ۳. جریربن عبدالحمید، ۴. ابان بن تغلب کوفی و ...

۴. قدریه:
مقصود از قدریه در اصطلاح امثال سیوطی، کسی است که قائل به اختیار بوده و شرّ را از جانب بندگان بداند، سپس از آنها ۳۰ نفر را نام می‌برداز قبیل: ۱ ثور بن زید مدنی، ۲. ثور بن یزید حمصی، ۳ حسان بن عطیه محاربی، ۴. حسن بن ذکوان و ...

۵. جهمیه:
مقصود گروهی است که صفات خدا را نفی کرده و قائل به خلق قرآن شده‌اند و از آنان، بشر بن سرّی را نام می‌برد.

۶. خوارج:
آنان کسانی هستند که با تحکیم در صفین مخالفند و در حقیقت از علی و عثمان تبرّی می‌جویند و دو نفر از آنها را نام می‌برد: ۱. عکرمه مولی بن عباس، ۲. ولید بن کثیر

۷. کسانی هستند که در مسأله‌ « خلق قرآن»، توقف نموده و هیچ یک از دو طرف را که یکی قرآن را مخلوق و دیگری قدیم می‌دانست، حمایت نکردند. و علی بن هاشم از آنهاست.

۸. قعدیه:
آنان گروه جدا شده از خوارج هستند و خروج بر حاکمان وقت را جایز می‌دانند، اما عملا در آن شرکت نمی‌کنند.[۱]

اکنون می‌گوییم اگر بنا شد کسی به سلف مراجعه کند، به کدام یک از آنها که دارای مکتب‌های گوناگون کلامی و فقهی هستند رجوع کند؟
ممکن است در پاسخ بگویند: ما به احمد بن حنبل و آراء کلامی و فقهی او مراجعه می‌کنیم. در این صورت باید گفت که: آنان بافته‌ خود را وا تابیده‌اند و از ادعای خود، دست برداشته‌اند، و در میان این گروه‌ها یک نفر را به عنوان پیشوا برگزیده‌اند، اما دیگر محدثان را از اعتبار انداخته‌اند و در حقیقت این نوع سلفی‌گری، انکار سلفی‌گری است.[۲]

 

 

منابع:

[۱] تدریب الراوی، ج۱، ص ۳۲۸-۳۲۹
[۲] سلفی‌گری در آئینه تاریخ، آیه اله شیخ حعفر سبحانی ص ۲۱ الی ۲۴

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group