چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

صحابه ای که منکر وفات پیامبر شده بود!

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ رویه خداوند بر این است که انسانهایی را می‌آفریند و پس از چند صباحی جان آنها را می‌گیرد. و در این مسئله همه افراد بشر، همانند هم قرار داده شده‌اند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز از این قضیه مستثنی نبوده و به حکم آیه قرآن، می‌بایست از این دنیا برود. چنانچه خداوند به او وعده کرده بود: «  إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ» [زمر/۳۰]. ترجمه: قطعاً تو خواهى مُرد، و آنان [نيز] خواهند مُرد.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در سن شصت و سه سالگی در شهر مدینه و در آغوش امیر مومنان علی علیه السلام به لقاء پروردگار خویش شتافت. حاضران پارچه‌ای بر بدن مطهر او کشیدند و سوگ و ماتم همه جا را فرا گرفت. با شنیدن این خبر، جامعه مسلمین عزادار شد و مردم مدینه در اطراف خانه پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تجمع کردند و در انتظار تجهیز و تشیع او بودند، که « ناگهان عمر ابن خطاب این جو حاکم را شکست و  گفت: منافقان فکر می‌کنند که پیامبر درگذشته است. نه چنین نیست. بلکه پیامبر به سوی خدا رفته و هم چنانکه موسی چهل روز از مردم دور شده بود و سپس برگشت، او نیز بر می‌گردد و دستها و پاهای کسانی را که می‌اندیشیدند رسول خدا درگذشته است، قطع می‌کند»[۱]

این سخنان تند و تهدید آمیز در گروهی از مردم (ساده لوح) تأثیر گذاشت و بهت و حیرت بر آنان غلبه کرد. و از طرفی هم وفات پیامبر قطعی بود و اما در هر حال مخالفت با کلام عمر ابن الخطاب هم امری سخت و مشکل بود. « تا اینکه ابوبکر از منزل خود که در نقطه دوری بود، به جمعیت پیوست و از سخنان عمر بن خطاب آگاه شد. در این هنگام، رو به جمعیت کرد و گفت:آن کس که پیامبر را می‌پرستید بداند که او درگذشته است  و آن که خدا را می‌پرستید بداند که خدا زنده است! و آن گاه این آیه را خواند که: « وَ مَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَ مَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّـهَ شَيْئًا ۗ وَ سَيَجْزِي اللَّـهُ الشَّاكِرِينَ» [آل عمران/۱۴۴].
ترجمه: و محمد، جز فرستاده‌اى كه پيش از او [هم‌] پيامبرانى [آمده و] گذشتند، نيست. آيا اگر او بميرد يا كشته شود، از عقيده خود بر مى‌گرديد؟ و هر كس از عقيده خود بازگردد، هرگز هيچ زيانى به خدا نمى‌رساند، و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش می‌دهد. عمر ابن خطاب می‌گوید: پس از تلاوت این آیه به وسیله ابی‌بکر تکان خوردم، گویا چنین آیه‌ای را تا آن زمان نشنیده بودم[۲]

حال با تأمل در این گفتار چند نتیجه عایدمان می‌شود: نخست اینکه چگونه این شخص که حداقل ده سال را در کنار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بوده، درباره‌ مرگ او شک و تردید به خود راه می‌دهد؟و یا اینکه سنت خداوند در باره مرگ را انکار می‌نماید؟

حضرت آیه الله شیخ جعفر سبحانی در کتاب سلفی‌گری در آئینه تاریخ، می‌فرماید: پس از رحلت پیامبر ابوبکر برای مدتی پنهان شده و خبری از او نبود لذا به احتمال قوی عمر این شبهه را در میان مردم افکند تا مسلمانان درباره وصی اصلی پیامبر (امیر المومنین علیه السلام) و جانشینان او نیندیشند (تا فرصت برای توطئه غضب خلافت با حضور ابوبکر محیا شود) و لذا هنگامی که ابوبکر به جمع پیوست، از این ادعا دست برداشت.

در تأملی دیگر بیان می‌داریم که: آیا به راستی چنین اشخاص کوته فکری، فقط و فقط به لحاظ صحابی بودنشان شایستگی و لیاقت الگو شدن برای جامعه اسلامی را پیدا می‌کنند؟..

 

 

منابع:

[۱] سیره ابن هشام ج ۴، ص ۳۰۵-۳۰۶
[۲]همان

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group