دفن شبانه، سند مظلومیت فاطمه سلام الله علیها
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_همه میدانیم ظلم و اجحاف به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تنها یادگار پیامبر عظیم الشان اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، پس از وفات آن حضرت بود و با توجه به احترامی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برای او قائل بود و وی را پارهی تن خود میخواند، سزاوار این بود که پس از رحلت، جامعه مسلمانان و حاکمان وقت او را به عنوان تنها یادگار آخرین نبی مرسل، مورد احترام و تکریم ویژه قرار میدادند و هنگامی که او در سن جوانی، دنیای فانی را ترک کرد، مراسماتش، اعم از تغسیل و تکفین و تدفین و غیره با شکوه هرچه تمامتر برگزار میشد و همگان در مراسماتش حاضر میگشتند.
اما متاسفانه شرایط به گونهای رقم خورد که هیچیک از موارد بالا به وقوع نپیوست؛ بلکه همه مراسمات او به صورت کاملا غریبانه و با حضور افراد معدود و انگشتشمار و آنهم در تاریکی و سیاهیهای شب صورت پذیرفت. به راستی چرا؟
چرا باید فاطمه (سلام الله علیها) از آن احترام و شوکت مورد انتظار فاصله داشته باشد؟ چرا برخوردها پس از رحلت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با او عطوفانه نبود؟ چرا خانهاش باید مورد هجوم و هتک حرمت واقع شود؟ چرا ... و چرا دفن او شبانه انجام شد؟ و هزاران چرا و پرسشهای دیگر که همچنان از طرف عامه بیپاسخ مانده است.
البته ایشان (عامه) سعی کرده اند نسبت به پارهای از این چراها در سدد جواب برآیند که به ذکر نمونهای از آن اشاره خواهیم کرد؛ ولی در پایان داوری را به عقل سلیم و شما خوانندگان محترم واگذار خواهیم کرد.
از جمله پاسخها و یا بهتر بگوییم،از جمله شبهاتی که در موضوع دفن شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) مطرح کردهاند، اینکه تدفین شبانه آن حضرت بخاطر آنچه شیعه بدان اعتقاد دارد، (که همان اعلام اعتراض به حاکمان وقت و سندی برای مظلومیت و شهادت آن بانوی مکرمه باشد) نیست؛ بلکه این اقدام به جهت وصیتی بوده که وی به اسماء بنت عمیس نموده و سبب آن هم این است که نمیخواسته حجم پیکر مطهرش را نامحرمان ببینند.
وهابیت حاضر پا را این فراتر گذاشته و در شبکه های تلوزیونی و صفحات مجازی خود تعابیری را آورده اند که در این مقال به برخی از آن اشاره میکنیم: «شیعیان همیشه از موضوع مخفی بودن قبر دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) استفاده احساسی و تبلیغاتی میکنند، اما متوجه نیستند که اگر این موضوع، جرم باشد، مجرم ردیف اول، خود شیعیان هستند! ما به شیعه میگوییم : قبر فاطمه (رضی الله عنها) برای علی، حسن و حسین (رضی الله عنهم) مشخص بود و به یقین فرزندان آنها (رضی الله عنهم) نیز از آن باخبر بودند.
حال سئوال مهم ما این است که آیا امامان شیعه بر سر قبر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) میرفتند و آن حضرت را زیارت میکردند یا نه؟ اگر نمی رفتند، شما چرا میخواهید این کار را انجام داده و کاری را که مورد رضایت آنها نبوده و خلاف دستور شرع است، انجام دهید؟ و اگر میرفتند، باز دو حالت دارد: یا پنهانی میرفتند یا آشکارا. اگر پنهانی میرفتند آنها خودشان قبر مادر خود را، از چشم مردم مخفی میکردند؛ پس این گناه نیست. و اگر گناه باشد، گناه آنهاست، نه ابوبکر و عمر؛ اما اگر آشکارا میرفتند باید ۴۰۰۰ شاگرد امام صادق علیه السلام هم میدانستند که قبر دختر پیامبر کجاست؟ چرا یقه ما را چسبیدهاید؟» [۱]
و اما پاسخ : دفن شبانه، نماز بدون آگاه ساختن حاکمان وقت، قبر پنهان و ... اینها همه اسراری است که سرهای مگو دارد.
آیا تا کنون به این مسئله اندیشیدهایم که چرا فاطمه (سلام الله علیها) وصیت تاریخی خود را با این درخواستها به پایان برده است؟ از مجموع این درخواستها و اجراء مو به موی آن توسط امیرالمومنین (علیه السلام)، هر انسان تیزبینی متوجه میشود موارد فوق برای اعلام خشم و نارضایتی آن بانو و خانوادهاش نسبت به آزاردهندگان و خلفاء وقت است.
«ابن ابی الحدید» به نقل از جاحظ (۲۵۵ه) مینویسد : شکایت و ناراحتی فاطمه (سلام الله علیها) «از ابوبکر و عمر» به حدی رسید که وصیت نمود ابوبکر بر وی نماز نخواند.[۲]
آری فاطمه (سلام الله علیها) وصیت نمود که او را شبانه دفن نموده و هیچیک از کسانی که بر وی ستم روا داشتند را خبر نکنند و این بهترین سند مظلومیت آن حضرت است تا ثابت گردد که ایشان مورد ظلم قرار گرفته و شهیده از دنیا رفته و از افرادی که بر وی ستم کردهاند هرگز راضی نشده است.[۲]
منابع :
[۱]. بر گرفته از یکی از سایت های وهابیت. شبهات فاطمیه, ص ۱۴۷
[۲]. شرح نهج البلاغه, ج ۱۶, ص ۱۵۷, ابن ابی الحدید المدائنی المعتزلی
[۳]. شبهات فاطمیه، ص ۱۴۸