يكشنبه 4 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

آیا غیرت علوی با پشت در رفتن فاطمه (سلام الله علیها) منافات داشت؟

از جمله دیگر شبهاتی که وهابیت در رابطه با زیر سئوال بردن حادثه هتک حرمت به خانه وحی وارد می‌کنند، این است که : چگونه میتوان باور کرد، با توجه به حضور حضرت علی در خانه، همسر او برای بازکردن درب منزل برود تا اینکه چنین حادثه ای رخ دهد؟ و چرا خود آن حضرت برای اقدام به بازکردن درب منزل، نرفت ؟ یا اینکه حداقل یکی دیگر از حاضرین در خانه را مامور این کار نکرد؟ و در کل آیا این سخن عاقلانه است که بپذیریم با توجه به اطمینان از حضور نامحرمان در پشت در، علی (علیه السلام) همسرش زهرا (سلام الله علیها) را برای باز کردن در بفرستد؟

برای پاسخ به این شبهه از دو روش حلی و نقضی استفاده خواهیم کرد؛ و البته پیشاپیش در مورد جواب با استفاده از طریق نقضی، این نکته را یادآور می‌شویم که ما در اینجا بعضی روایات را به عنوان شاهد می‌آوریم که مورد قبول وهابیت و در صحیح‌ترین کتب ایشان آمده است؛ گرچه شیعه این روایت را صحیح نمی‌داند.

پاسخ نقضی :

الف. امّ السلمه و بازکردن درب خانه برای علی (علیه السلام)[۱]

ب. عایشه و بازکردن درب خانه به دستور پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)[۲]

ج. چرا پیامبر اجازه داد تا عمر و عایشه بر سر یک سفره بنشینند؟ ( که این روایت مورد قبول شیعه نیست )« پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با عایشه مشغول غذا خوردن بود، عمر وارد شد. حضرت او را دعوت کرد تا با آنان غذا بخورد. عمر جلو رفت و دست در ظرف غذا برد. دست (او) با دست عایشه تماس گرفت! عمر گفت : اوه ! اگر پیامبر در باره حجاب همسرانش از من پیروی می‌کرد، هیچ چشمی آن‌ها را نمی‌دید.»[۳]

 و اما چند پاسخ حلی به شبهه مذکور :

الف. باز بودن درب خانه و اقدام فاطمه (سلام الله علیها) برای بستن در به روی مهاجمان.

برخلاف آنچه امروزه در میان شهرها مصطلح گردیده، و درب منازل بسته است،در زمان قدیم، مانند آنچه در بعضی از روستاهای کنونی نیز مرسوم است، درب منازل در طول روز باز بوده و فقط در صورتی که کسی قصد ورود به خانه را داشت، اجازه ورود می‌گرفت و داخل می‌شد.

این مطلب از برخی روایات نیز استفاده می‌شود که فاطمه (سلام الله علیها) برای بستن در، پشت آن قرار گرفت؛ آنچنانکه مرحوم عیاشی، شیخ مفید و دیگران نوشته‌اند : « راوی گوید : عمر گفت برخیزید تا سوی علی (علیه السلام) برویم. ابوبکر، عمر، عثمان، خالدبن ولید و... قنفذ مغیره بن شعبه و من همراه او راه افتاده چون نزدیک خانه رسیدیم فاطمه آنان را دید و به همین جهت درب خانه را به روی ما بست. فاطمه یقین داشت که عمر بدون اجازه وارد نخواهد شد. عمر در را که از جنس شاخه‌های خرما بود، با لگد شکست. او و همراهانش وارد خانه شده و در حالی که به خاطر پیروزی خود الله اکبر می‌گفتند علی را از خانه بیرون آوردند.»[۴]

ب. اعتقاد حضرت زهرا (سلام الله علیها) به اجازه گرفتن مهاجمان.

 با توجه به صریح آیه قرآن که می‌فرماید : « ای کسانی که ایمان آورده‌اید! در خانه‌های پیامبر داخل نشوید مگر به شما اجازه داده شود»[۵]

بدون شک خانه فاطمه (سلام الله علیها) نیز خانه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به شمار می‌رود. و این مطلب در تفاسیر متعددی از اهل سنت تصریح شده است.

از جمله مفسرانی همچون سیوطی و دیگران در تفسیر آیه ۳۶ از سوره نور، از نبی اکرم نقل کرده‌اند که خانه علی (علیه السلام) و زهرا (سلام الله علیها) از بافضیلت‌ترین خانه‌های انبیاء محسوب می‌شود.[۶]

ج. و در آخر اینکه شاید با آمدن فاطمه (سلام الله علیها) مهاجمان حیا کنند.

نکته پایانی اینکه با توجه به سفارشات اکید پیامبر مبنی بر رعایت حال دخترش، شاید احساسات و عواطف مهاجمان برانگیخته شود و از آشوب و درگیری منصرف شوند.

اما دریغا که اینگونه نشد...

 

منابع :

[۱]. تاریخ مدینه دمشق, ج ۴۲, ص ۴۷۰, ابن عساکر الدمشقی الشافعی (۵۷۱ ه) 
[۲]. الاحتجاج, ج ۱, ص ۲۹۲ و ۲۹۳, احمد بن علی بن ابی‌طالب الطبزسی (۵۴۸ ه)
[۳]. فتح الباری شرح صحیح بخاری, ج ۸, ص ۵۳۱, ابوالفضل احمد بن علی بن حجرالعسقلانی 
[۴]. تفسیر العیاشی, ج ۲, ص ۶۷, محمد بن مسعود بن عیاش السلمی السمرقندی العیاشی (۳۲۰ ه)
[۵]. سوره احزاب, آیه ۵۳
[۶]. الدر المنثور, ج ۶, ص ۲۰۳, عبدالرحمن بن الکمال جلال الدین السیوطی (۹۱۱ ه)

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group