چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

آیا واقعا ائمه (علیهم السلام) نام خلفا را بر فرزندانشان می‌گذاشتند؟

وهابیت امروزه برای تثبیت موقعیت خود و به طرفداری از اربابان خود یعنی خلفا، به ایجاد شبهه افکنی و یا بیان مواردی سطحی و پیش پا افتاده می‌پردازند که صد البته همه موارد فوق ناشی از تشویش و اضطراب درونی ایشان است. به عنوان مثال،ایشان سوال و یا بهتر بگوییم شبهه‌ای را نسبت به نامگذاری بعضی از معصومین برای فرزندانشان، مطرح نمودند که چرا و چگونه می‌شود ائمه نامی همنام اسامی خلفا را برای فرزندانشان برگزینند؟

در واقع به بیان دیگر، ایشان شبهه خود را اینگونه وارد می‌کنند که : «باتوجه به ادعای شیعه مبنی بر هجوم به خانه فاطمه (سلام الله علیها) به سرکردگی خلیفه اول و دوم، چگونه علی (علیه السلام) چند تن از فرزندان خود را به نام آن‌ها نامگذاری کرده است؟ و در نتیجه اینکه : خلفا از این تهمت (هجوم به حانه وحی) مبرا هستند. و الا مگر می‌شود کسی نام فرزندش را از دشمنان همسرش بگذارد؟»

در ابتدا، نظر خوانندگان محترم را به یک مورد مشابه جلب می‌کنیم : همه اذعان دارند که شیعیان از شخص «یزید بن معاویه» و اعمال زشت او بیزارند. اما در عین حال برخی از یاران ائمه که در همان سال‌های نزدیک به واقعه عاشورا می‌زیستند، نامشان «یزید» بوده است. از جمله آن‌ها می‌توان به «یزید بن حاتم» از اصحاب امام سجاد (علیه السلام) و یزید بن عبد الملک، یزید صائغ و یزید کنّاسی از اصحاب امام محمد باقر (علیه السلام) و ... نام برد. و حتی «شمر بن یزید» که نام یکی از اصحاب امام جعفر صادق (علیه السلام) بود.[۱]

با توجه به موارد فوق آیا می‌توان گفت: این نامگذاری‌ به دلیل ابراز دوستی و روابط حسنه میان شیعیان و یزید است؟

و در زمان کنونی آیا اگر کسی نام فرزندش را «رضا» یا «محمد رضا» گذاشت، به دلیل خرسند بودن از خاندان پهلوی است؟

نکته دیگر، مسئله دوستی یک‌طرفه است. کسانی که معتقدند نامگذاری معصومین برای فرزندانشان بخاطر دوستی و روابط حسنه میان خلفا و ائمه (علیهم السلام) بوده باید به این سوال پاسخ بدهند که : مگر می‌شود دوستی میان ایشان یک‌طرفه بوده باشد؟ و اگر طرفینی بوده چرا خلفا نام ائمه ( از قبیل : علی، حسن، حسین، فاطمه و ...)  را برای هیچ‌یک از فرزندان خود انتخاب نکردند؟ 

بنابراین، نتیجه اینکه این اسامی نمی‌توانند ملاکی به منظور تعامل با خلفا انتخاب شده باشند؛ و اینکه با این توجیه از جانب حامیان وهابیت، بتوان پرده‌ای بر روی جنایات مهاجمان به خانه وحی کشید. بلکه باید پذیرفت که این اسامی،نام‌هایی مرسوم به آن زمان بودند و اختصاص به شخص خاصی نبوده‌است. و وارد کردن این شبهه از جانب وهابیت، نمی‌تواند توجیهی برای ماهی‌گیری از آب گل‌آلود باشد.

 

منبع :

[۱]. جامع الرواه و ازاحه الاشتباهات عد الطرق والاسناد, ج ۱, ص ۴۰۲, محمد بن علی الاردبیلی الغروی ( متوفی ۱۱۰۱ ه)

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group