آیا منازل صدر اسلام درب ورودی داشتند؟
شبهه افکنان وهابی برای تبرئه کردن خلفای خود از جسارت و هتک حرمت نسبت به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و ما بین در و در دیوار قرار گرفتن ایشان که منجر به از بین رفتن فرزند درون رحمش و در نهایت منجر به شهادت خود حضرت شد، شبهه جدیدی را وارد کردند مبنی بر اینکه : خانههای مکه و مدینه درب نداشته است. متاسفانه این مطلب از ناحیه گروهی از افرادی که دقت نظر در مسائل تاریخی ندارند، نیز تکرار شده است. ایشان معتقدند که در زمان صدر اسلام منازل مکه و مدینه عاری از دربهای چوبی امروزی بوده و خانوادهها برای پوشش منازل خود از نامحرمان، از پرده و یا حصیر استفاده میکردهاند. البته ناگفته نماند ایشان برای صدق ادعای خود به این روایت استناد مینمایند
« عن علی (علیه السلام ) : و نحن اهل بیت محمد لا سقوف لبیوتنا و لا ابواب» [۱]
خانههای ما اهل بیت نه سقف دارد و نه در.
کیفیت استدلال ایشان به این روایت چنین است که میگویند : اولا با توجه به نبود درب، چگونه ممکن است فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بین در و دیوار قرار گرفته باشد؟
ثانیا، ماجرای سوختن درب منزل امیرالمومنین نیز منتفی خواهد بود.
اما با برسی روایاتی که به صورت فراوان در کتب شیعه و سنّی موجود است، این نتیجه به دست میآید که خانههای عصر پیامبر نیز دارای درهای چوبی بوده است.[۲]
صراحت آیاتی از قرآن مجید مبنی بر درب داشتن خانهها و همچنین وجود قفل برای آنها:
با توجه به آیاتی از قرآن مجید که تصریح به وجود درب خانه دارد، چگونه میتوان وجود درب منازل در صدر اسلام را منکر شد؟
برای روشن شدن این مسئله به ذکر دو آیه از کلام الله مجید بسنده میکنیم
«لیس البر بان البیوت من ظهورها و لکن البر من التقی و اتوا البیوت من اوابها» [بقره/۱۸۹]
«پسندیده نیست از پشت خانهها به آنها داخل شوید، بلکه پسندیده، راه کسانی است که پروا کرده و از درها وارد خانهها شوید.»
و آیه دیگر که میفرماید: «... من بیوتکم او بیوت آبائکم... او ما ملکتم مفاتحه او صدیقکم لیس علیکم جناح ان تاکلوا جمیعا او اشتاتا»[سوره نور/۶۱]
« همچنین بر شما گناهی نیست که از خانههای خودتان و نیز خانههای پدرانتان... و یا خانهای که کلیدش در اختیار شماست، یا خانههای دوستانتان، که به طور دستجمعی یا جداگانه وارد میشوید، غذا بخورید.»
در پایان نکتهای را در مورد روایت مورد استناد وهابیت متذکر میشویم و آن اینکه صرف نظر از اینکه در سند این روایت، احمد بن حسین بن سعید قرار دارد، که شخص ضعیفیست و در این صورت، روایت مرسل و غیر قابل اسناد است، اشکال کننده، این روایت را ناقص بیان کرده به گونهای که خواننده تصور میکند خانههای اهل بیت درب نداشته و به شکل متعارف نبوده است.
چرا که با توجه به متن کامل روایت که میفرماید : « نحن اهل بیت محمد لا سقوف لبیوتنا و لا ستور [سور] الا الجرائد و ما اشبهها» از جمله پایانی این روایت استفاده میشود که سقف و در و دیوار خانههای اهل بیت از تنه درخت خرما بوده است.
منابع:
[۱]. الخصال, ص ۳۷۳, الشیخ الصدوق (۳۸۱ ه)
[۲]. رجوع شود به دو کتاب «ماساه الزهرا» و « خلیبات ماساه الزهرا» اثر علامه بزرگوار سید جعفر جبل عاملی