چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

گذری اجمالی بر «عقاید وهابیت»

وهابیت با اداء شهادتین خود را از جمله مسلمانان می‌دانند و افکار و عقاید خود را برگرفته از قرآن می‌دانند. ولی ایشان با برداشت سطحی از آیات قرآن در واقع عقایدی را در مورد خدا و رسول معتقد شدند که با اعتقاد به ربوبیت و واجب الوجود بودن خداوند منافات داشته و در نهایت، محتاج بودن خداوند را در پی خواهدداشت.

وهابیّون با مبنا قرار دادن سخنان و افکار ابن تیمیه و با استدلال نمودن به ظواهر بعضی از آیات و روایات، قائل به وجود اعضا و جوارح برای باری‌تعالی شدند. آلوسی (از طرفداران سرسخت وهابیت) می‌گوید: « وهابی‌ها می‌گویند: روز قیامت، خداوند به صحرای محشر می‌آید؛ زیرا خود او فرموده است: « و جاء ربک و الملک صفا صفا» [فجر/۲۲] یعنی: و خداوند به هریک از آفریده‌هایش، هر طور که بخواهد نزدیک می‌شود. همچنان که خود او فرموده است: «...نحن اقرب الیه من حبل الورید» [ق /۱۶]/ آنان به موجب آیه «... بل یداه مبسوطتان...» [مائده/۶۴] دو دست، و از ظاهر آیه «و اصنع الفلک باعیننا» [هود/۳۷] دو چشم و از آیه «... فثم وجه الله ...» [بقره/۱۱۵] صورت و چهره برای خدا اثبات می‌کنند.

محمد بن عبدالوهاب برای اثبات انگشتان برای خداوند، در کتاب«التوحید» روایتی از ابن مسعود آورده است: «دانشمندی یهودی به حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض کرد: ای محمد! ما (در کتاب‌های خویش) دریافتیم که (روز قیامت) خداوند تمام آسمان‌ها را بر یک انگشت، زمین‌ها را بر یک انگشت و درخت‌ها را بر یک انگشت، آب را بر یک انگشت، خاک را بر یک انگشت و دیگر آفریده‌ها را بر یک انگشت قرار داده و می‌فرماید: «تنها من پادشاهم». پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) (ضمن تصدیق این گفته) خندید؛ به گونه‌ای که دندان مبارکشان نمایان گشت. سپس این آیه مبارکه را تلاوت فرمود: «ما قدروا الله حق قدره و الارض جمیعا قبضته یوم القیامه» [زمر/۶۷]؛ و خدا را آنچنان که باید به بزرگی نشناختند و حال آنکه روز قیامت زمین یکسره در قبضه (قدرت) اوست.[۱]

وی پس از نقل روایات متعدد، در جهت اثبات اعضا و جهت برای خداوند، نتیجه می‌گیرد که: « رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) گفته‌های دانشمند یهودی را با تبسم تایید کرد و این حدیث بر اثبات دست برای خداوند صراحت دارد.[۲]

از جمله موارد دیگر برخی اعمال است که از نظر مسلمانان بی اشکال و حتی مستحب و مشمول ثواب است، ولی از نظر وهابی‌ها،شرک و موجب خروج از دین می‌باشد، مانند:

۱. هر گونه نذر کردن برای غیر خدا و پناه بردن و استغاثه به غیر خدا و خواندن غیر خدا شرک است.[۳]

۲. دورترین امور به شرع آن است که کسی حاجت خود را از میت طلب کند چنان‌که بیشتر مردم چنین هستند . این در زمره عبادت بت‌هاست که مشرکان انجام می‌دهند. این‌که کسی خداوند را به واسطه میّت بخواند (یعنی میت را واسطه قرار دهد و حاجت خود را از خداوند طلب کند)، این عمل به اجماع علمای وهابی بدعت است.[۴]

۳. توسل به میّت و طلب حاجت از او همان چیزی است که بت‌پرستان در زمان جاهلیت انجام می‌دادند.

۴. کسی که (به خاطر وضع شغلی ، کسب و کار خویش، مانند: صناعت، صیّادی و...) نمازش را تا غروب آفتاب تاخیر بیندازد، قتل چنین کسی به اجماع علما واجب است.[۵]

۵. به اجماع علما، استلام(دست مالیدن) قبور انبیا و غیر آن‌ها ( یعنی اولیا و ائمه معصومین (علیهم السلام)  و مسح (تبرک) آن و نماز خواندن و دعا کردن نزد این قبور جائز نیست؛ زیرا این عمل باعث شرک و عبادت بت‌ها است.[۶]

۶. مسافرت برای زیارت مزار انبیا و صالحان، بدعت است. هیج‌یک از صحابه و تابعین این عمل را انجام نمی‌دادند و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره زیارت قبور انبیاو صالحان هیج‌گونه امری نفرموده است و هیج‌یک از ائمه مسلمین، زیارت، زیارت قبور انبیا را مستحب نمی‌دانند. پس هر کس به این امر اعتقاد داشته باشد و به زیارت قبور انبیا و صالحان برود، مخالف سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) عمل کرده است.[۷]

۷. نماز خواندن در مساجدی که بر قبور انبیا و صالحان بنا شده است، جایز نیست و بنای مسجد بر قبور حرام است.[۸]

بنابراین به طور کلی اصول فکری و اعتقادی وهابیت را در پنج محور می‌توان خلاصه کرد:

«۱. اعتقاد به جسمانیت و روئیت حسی خداوند و اثبات جهت برای ذات حق‌تعالی؛۲. وسعت دادن به دایره کفر و شرک ؛۳. عادی جلوه دادن مقامات پیامبران و اولیا و کاستن از جایگاه و مقام آن بزرگواران ۴. انکار فضائل مسلّم اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)؛۵.تکفیر مسلمانان»[۹]

 

 

منابع:

[۱]. کتاب التوحید مدینه منوره الجامعه الاسلامیه چاپ ۵ ص ۱۵۷
[۲]. همان باب ۱۲ و ۱۳ و ۱۴
[۳]. عبدالله بن محمد بن عبدالوهاب الجامع الفرید رساله الکلمات النافعه فی المکفرات الواقعه ص ۳۰۶
[۴]. محمد بن ابراهیم النعمان الجامع الفرید رساله تطهیر الاعتقاد محمد بن اسماعیل صنعانی ص ۵۰۱
[۵].تقی الدین ابن تیمیه الحرّانی الفتاوی الکبری ج ۱ ص ۱۵۶ استفتاء شماره ۱۴۵
[۶].محمد بن ابراهیم النعمان الجامع الفرید کتاب الزیاره ص ۳۸۳
[۷].همان متاب الزیاره لابن التیمیه ص ۳۸۹
[۸]. همان متاب الزیاره ص ۴۱۰ المساله الرابعه
[۹]. چالش‌های فکری و سیاسی وهابیت ص۲۹

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group