پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

تعریف صحابی از نظر شیعه و سنی

با توجه به اظهار نظرهای متفاوتی که در باره صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌شود، لازم است دیدگاه هرکدام را بدانیم تا بهتر بتوان نسبت به اظهار نظرهای ایشان قضاوت کرد.

الف. تعریف صحابه از دیدگاه شیعه:

برای تعریف صحابه از دیدگاه شیعه به مواردی چند اشاره می‌کنیم: شیعه نمی‌تواند همچون اهل سنت قائل به عدالت تمامی اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد. و دیگر این‌که نمی‌تواند برای آن‌ها مقامی فوق آنچه را که برای عصمت اهل بیت علیهم السلام قائل است را قائل شود. چرا که خداوند حتی نسبت به پیامبر خویش می‌فرماید: « اگر مشرک شوی، تمام اعمالت تباه می‌شود و از زیانکاران خواهی بود.»[۱]

و یا در جایی دیگر می‌فرماید: « اگر او سخنی دروغ بر ما می‌بست، ما او را با قدرت می‌گرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع می‌کردیم.»[۲]

با توجه به این‌که از دیدگاه قرآن مجید و همه مسلمانان، صحابی بودن از افتخارات ارزشمند اسلامی است، اما با الهام از قرآن و روایات و احادیث معصومین (علیهم السلام) صحابه بر چهار دسته تقسیم می‌شوند:

۱. صحابه‌ای که به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ایمان آورده و با همین ایمان در زمان حیات آن حضرت از دنیا رفته و یا در رکاب آن حضرت به شهادت رسیدند.

۲. صحابه‌ای که پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چه در ابتدا بر عهد خود با امیرالمومنین (علیه السلام) باقی مانده و یا بعدها براین عهد باز گشته و با همین اعتقاد از دنیا رفته و یا در رکاب حضرت به شهادت رسیده‌اند.

۳. صحابه فاسق (یا ایها الذین آمنوا ان جاء کم فاسق بنباء فتبیّنوا) [حجرات/۶]

۴. صحابه منافق [توبه/۱۰۱] صحیح مسلم و بخاری نیز وجود برخی از منافقین را در میان صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تایید نموده‌اند. چنانچه بخاری به نقل از ابن ملیکه آورده است: « سی نفر از صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را درک کردم که برخویش از نفاق می‌ترسیدند.»[۳] و یا مسلم که در صحیح خود روایت کرده است: « در اصحاب من ۱۲ نفر منافق هستند.»[۴]

ب. تعریف صحابه از دیدگاه اهل سنّت:

بخاری در تعریف صحابه آورده است: « هر مسلمانی که با پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) همراه بوده و یا ایشان را دیده صحابی است.»[۴] و احمد بن حنبل نیز می‌گوید: «اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تمام کسانی هستند که یک ماه، یک روز و یا حتی یک ساعت همراه حضرت بوده و یا ایشان را دیده باشد.»[۵]

ج. تعدادصحابه از نظر اهل سنّت:

ابن جوزی و سیوطی از ابوزرعه نقل کرده‌اند که وی گفته: « پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم» در حالی از دنیا رفت که صد و چهارده هزار (۱۱۴۰۰۰) صحابی داشت.»[۶]

د. نظر اهل سنت درباره صحابه: اهل سنت تمامی صحابه را از اولیاء الهی، عادل، و برترین مخلوقات پس از انبیاء و اهل بهشت می‌دانند. به عنوان نمونه قرطبی در این باره می‌گوید: همه صحابه عادل، از اولیاء الهی، برگزیدگان خداوند و برترین مردم پس از انبیاء و رسولان الهی هستند. این نظر تمامی اهل سنت و روسای فرقه‌های مختلف آن است.[۷].

اینک و با توجه به این‌که با نظرات و طرز دیدگاه شیعیان و اهل سنت، هرچند به صورت اجمال آشنا شدیم و با توجه به اعترافاتی که در صحیح مسلم و بخاری مبنی بر وجود صحابیان فاسق و یا بالاتر از آن، یعنی اشاره آیه قرآنی مبنی بر فسق یکی از صحابه، چگونه می‌توان قائل شد همه اصحاب پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) عادل باشند؟ مگر اینکه قائل به جمع ضدین باشیم!!! آیا نظر شیعه که معصومین را از زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و بعد از آن تنها ۱۴ نفر می‌داند و برای ادعای خود، به آیه تطهیر متمسک می‌شود، عقلانی‌تر نیست؟ 

 

منابع:

[۱]. لئن اشرکت لیحبطنّ عملک و لتکوننّ من الخاصرین (سوره زمر/۶۵)
[۲].صحیح بخاری, ج ۱, ص ۱۳۴, ح ۳۵, کتاب الایمان, باب ۳۴, باب اتّباع الجنائز من الایمان, محمد بن اسماعیل البخاری (۲۵۶)
[۳]. صحیح مسلم, ج ۴, ص ۲۷۷۸, ح ۲۷۷۹, کتاب ۵۰, کتاب صفات المنافقین و احکامهم, مسلم بن الحجاج النیسابوری (۲۶۱)
[۴].صحیح البخاری, ج ۳, ص ۱۳۳۵, کتاب ۶۶, کتاب فضائل الصحابه, باب فضائل اصحاب النبی, محمد بن اسماعیل البخاری (۲۵۶)
[۵].اعتقاد اهل السنه, ج ۱, ص ۱۶۰, هبه الله بن الحسن المنصور الالکایی (۴۱۸)
[۶]. الجامع لاخلاق الراوی و آداب السامع, ج ۲, ص ۲۹۳, احمد بن ثابت الخطیب البغدادی (۴۶۳)
[۷]. الجامع لاحکام القرآن (تفسیر القرطبی) ج ۱۶, ص ۲۹۹, ابوعبدالله محمد بن محمد الانصاری القرطبی (۶۷۱)

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group