چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

واقعه «رزیه یوم الخمیس» چه بود؟

پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از آنکه در چهل‌سالگی به پیامبری مبعوث گشته و در طی بیست و سه سال مشقت و سختی و تحمل رنج‌های فراوان بار امانت رسالت خویش را به خوبی به سرنجام رسانید و در بیست و هشت صفر سال یازده هجری بار سفر بسته و به دیدار معبود خویش شتافت.

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در اواخر عمر شریفش و به فرمان خداوند متعال که در قرآن فرمود:  «يَا أَيُّهَا الرَّ‌سُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّ‌بِّكَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِ‌سَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِ‌ينَ »[مائده/۶۷](ای پیامبر، آنچه از سوی پروردگارت به سوی تو نازل شده ابلاغ کن...) پس از انجام آخرین حجّ که به حجه الوداع نیز معروف گشت، در غدیر خم و در پی یک اعلان عمومی امیرالمومنین علی (علیه السلام) را به جانشینی خود انتخاب کرد. این جریان به گونه‌ای اتفاق افتاد که جای هیچ‌گونه انکاری را برای حاضران و معاندان باقی نگذاشت. اما پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در روزهای پایانی عمر شریفش و در هنگامی که در بستر بیماری قرار گرفته بود، درخواست قلم و دوات نمود تا وصیت و مطلب مهمی را که همان جانشینی پس از خودش را برای همیشه تاریخ مکتوب نماید؛ ولی متاسفانه حوادثی رقم خورد که به واقعه «رزیه یوم الخمیس» مشهور گشت.[۱]

حادثه «رزیه یوم الخمیس» فاجعه روز پنج‌شنبه، در چهار جا از کتاب بخاری[۲] و دو جا از کتاب مسلم [۳]روایت شده است. در این روایت وارد شده هرگاه ابن عباس که یکی از صحابه بزرگ پیامبر (صلی الله علیه و آله و یلم) بود، از این حادثه یاد می‌کرد، اشک از دیدگانش جاری می‌شد و می‌گفت: «روز پنج‌شنبه و چه روز پنج‌شنبه‌ای»!

«یوم الخمیس و ما یوم الخمیس ثم جعل تسیل دموعه حتی رایت علی خدّیه کانّها نظام اللولو قال قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) ائتونی بالکتف و الدواه او اللوح و الدواه اکتب لکم کتابا لن تظلّوا بعده ابدا. فقالوا ان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) یهجر.»

ترجمه: روز پنج‌شنبه و چه روز پنج‌شنبه‌ای! آن‌گاه در حالی که اشک همچون دانه‌های مروارید بر گونه‌های ابن عباس جاری بود، گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کتف (استخوان شانه گوسفند) و دوات و یا لوح و دواتی بیاورید تا برای شما نوشته‌ای بنویسم که پس از آن هرگز گمراه نشوید، اما برخی گفتند: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هذیان می‌گوید.

 

 

منابع:

[۱]. شبهات فاطمیه ص ۳۲ سید مجتبی عصیری 
[۲]. صحیح البخاری, ج ۱, ص ۵۴, ح ۱۱۴, کتاب ۳, کتاب العلم, باب ۳۹, باب کتابه العلم- ج ۳, ص ۱, ح ۲۹۹۷, کتاب ۶۲, کتاب الجزیه, و الموادعه, باب ۶, باب اخراج الیهود من جزیره العرب- ج ۳, ص ۱۱۱۱, ح ۲۸۸۸, کتاب ۶۰, کتاب الجهاد و السّیر, باب ۷۲, باب جوائزالوفد- ج ۴, ص ۱۶۱۲, ح ۴۱۶۸, باب ۷۸, باب مرض النبی
[۳]. صحیح مسلم, ج ۳, ص ۱۲۵۹, ح ۱۶۳۷ - ح ۱۷۳۸, کتاب الوصیّه, باب ۵, باب ترک الوصیّه, مسلم بن الحجاج التیسابوری(۲۶۱)

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group