چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

اولين عالم شيعه که عليه وهابيت کتاب نوشت

Kashefolghetaمرجعيت شيعي پس از سيد بحرالعلوم به شيخ جعفر کاشف الغطاء سپرده شد. در زمان زعامت، مرحوم کاشف الغطاء به مبارزه فکری و عملی با وهابیت پرداخت.

 

الف) مبارزه با تفکر وهابي:

محمد اين عبدالوهاب معاصر شيخ جعفر کاشف الغطاء بود. وي با احياء آراء ابن تيميه و با تعامل با محمد بن سعود؛ جد آل سعود تفکر وهابي را گسترش داد. وهابيت با شعار دفاع از انديشه توحيدي و نفي شرک به مبارزه با ديگر فرق اسلامي پرداخت. عالمان شيعه و سني در برابر تفکر وهابي موضع گرفتند. نخستين کتاب عليه تفکر وهابي را برادر محمد ابن عبدالوهاب با نام الصواعق الالهيه في الرد الوهابيه نوشت.

نخستين کتابي که از طرف عالمان شيعه بر رد عقايد وهابي نگاشته شد، منهج الرشاد است که شيخ جعفر کاشف الغطاء نگارنده آن است. وي اين کتاب را در پاسخ رساله اي که يکي از اميران آل سعود به نام عبدالعزيز ابن سعود براي او فرستاده بود، نوشت و در آن مجموعه عقايد محمد ابن عبدالوهاب را جمع کرد. اين کتاب در سال ۱۳۴۳ قمري در نجف چاپ شد.

ب) مبارزه مسلحانه با هجوم وهابيت:

با گرايش ابن سعود به وهابيت، محمد ابن عبدالوهاب به وي نويد تسلط بر همه شبه جزيره را داد. با کافر حربي خواندن ديگر مسلمين به آنان يورش بردند و در نجد و يمن و حجاز و سوريه و عراق جنگ‌هايي را راه انداختند. محمد ابن عبدالوهاب در سال ۱۲۰۶ مرد، اما پيروانش اين جنگ‌ها را ادامه دادند. در سال ۱۲۱۶ امير سعود با بيست هزار نفر به کربلا حمله ور شد و با غلبه بر مدافعان شهر بيش از پنج هزار نفر را کشت و خزانه‌هاي حرم اباعبدالله را غارت کرد. اين حمله در حالي انجام شد که بسياري از اهالي کربلا در عيد غدير به نجف اشرف رفته بودند.

سعودبن عبدالعزيز، پس از قتل و غارت در کربلا، متوجه نجف اشرف گرديد و آن را محاصره کرد و تعدادي از مردم نجف را به قتل رساند. نخستين اقدام مردم نجف اين بود که خزانه حرم امير مؤمنان علي(ع) را به بغداد منتقل ساختند تا مانند خزانه حرم نبوي به غارت نرود. پس از آن آماده دفاع از وطن و جان خود شدند. رهبر مردم در دفاع از شهر نجف، عالم بزرگ شيعه «علامه شيخ جعفر کاشف‌الغطاء» بود که علماي ديگر نيز او را ياري مي‌کردند. تعداد وهابيان مهاجم به نجف ۱۵۰۰۰ تن بودند که ۷۰۰ نفر از آنان به هلاکت رسيدند و بقيه به ناچار از شهر عقب نشستند و به غارت نواحي و اطراف پرداختند.

پس از اين حادثه براى اينکه نجف اشرف از هر گزندى مصون بماند، شيخ جعفر اقدام بـه ساختن سور نجف [ديوارى بزرگ دراطراف نجف اشرف] نمود و محمد حسن خان صدر اصفهانى به دستور آن بزرگوار کار ساختمانى اين سور مهم را به عهده گرفت و بنا کرد.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group