چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

وهابیّت چگونه فرقه ای است توضیح دهید؟

وهابیت دیدگاه جدیدی در مذهب سنّی حنبلی است که بنیانگذار آن محمد بن عبدالوهاب (۱۰۸۲-۱۱۷۰ ه.خ، ۱۱۱۵-۱۲۰۶ ه.ق، ۱۷۰۳-۱۷۹۱ میلادی) از علمای سنی عربستان سعودی است. وی پیرو ابن تیمیه بود که تفکّراتی ضدّ عقلی و ضدّ شیعی داشت و به اندک بهانه ای حکم ارتداد مردم را صادر می نمود. لذا تعداد زیادی از شیعیان و اهل سنّت به فتوای او کشته شدند. محمّد عبدالوهاب نیز تنها به ظواهر حدیث و قرآن اعتقاد داشت و برای عقل ارزشی قائل نبود. لذا طبق ظواهر برخی آیات ، ویژگیهای جسمانی برای خدا قائل بود. همچنین او واسطه کردن انبیاء و اولیای الهی را برای جلب رضا و توفیق الهی ، کفر به خدا و شرک مطلق می‌دانست ؛ در حالی که شواهد قرآنی و روایی فراوانی وجود دارد که چنین عملی اگر با قصد عبادت غیر خدا نباشد ، کفر و شرک نیست.
محمد بن عبدالوهاب در سال ۱۰۸۲ ه.خ (۱۱۱۵ ه.ق) در عونیه نجد متولد شد و در دمشق به تحصیل پرداخت و از علماء حنبلی ، آراء ابن تیمیه متوفی در سال۷۰۶ ه.خ (۷۲۸ ه.ق) و ابن قیم الجوزیه شاگرد او متوفی در سال۷۲۸ ه.خ(۷۵۱ ه.ق) را آموخت. ابن عبدالوهاب به بغداد و بصره مسافرت کرد و مذهب حنبلی را تکمیل کرد و در بازگشت، محمد بن سعود را که بر قبائل عتوب و عنزه امارت داشت به وهابیت دعوت کرد. و او نیز این عقیده را پذیرفت و افکار محمد بن عبدالوهاب را شعار حکومت خود کرد و برای نشر آن با شهر‌های مجاور خود پیکار‌ها کرد و مرکز حکومت خود را درعیه قرار داد. در آن زمان اهل ریاض از دعوت او سرپیچیدند و دهام بن دواس امیر ریاض با ابن سعود سالها پیکار کرد تا عاقبت مغلوب شد و حکومت ریاض به ابن سعود رسید. پس از ابن سعود، پسرش عبدالعزیز بن سعود به امارت رسید. او نیز برای نشر آیین وهابیت کوششها و جنگها کرد. در سال۱۱۷۹ ه.خ (۱۲۱۵ ه.ق) پانزده هزار تن از وهابیون برای پاک کردن شهر کربلا از آنچه «نمادهای شرک» می‌نامیدند به شهر کربلا حمله کرده و خزینه و حرم حسین بن علی (ع) را به کلّی تخریب کردند. چون این خبر منتشر شد فتحعلی شاه قاجار، پادشاه وقت ایران، صد هزار لشگر فراهم کرد و سلیمان پاشا والی بغداد نیز لشگری جدا برانگیخت که با لشکر وهابیون در صحرای نجد رزم کنند ؛ لکن در ایران جنگ روسیه پیش آمد و در عراق جنگ کردها برای برپایی کشور مستقل خودشان برپا شد و بدین صورت تفکر وهابیت به شکلی قدرتمند ظهور کرد.
طبق آنچه در تاریخ ذکر شده ، افکار محمد بن عبدالوهاب منجر به نزاع‌های خونینی در عراق و کشته شدن هزاران نفر از شیعیان در شهرهای شیعه نشین عراق و طائف و همچنین در میان مناطق صوفیه کردستان عراق و ترکیه شد.
وهابیت در ۵۰ سال گذشته مذهب درباری سعودی بوده‌است، اما گروهی تندرو از این میان به نام طالبان ، که طلبه های وهّابی هستند و همچنین گروه القاعده و سلفی‌های تکفیری ظهور نموده و باعث انشعاب در مکتب وهابیت شده‌اند. لذا امروزه دو گونه وهّابی وجود دارد. وهّابیون معتدل که از راه تبلیغ اعتقادات خود را پیش می برند ؛ و وهّابیون تکفیری که با ترور و بمب گذاری و قتل عام ، منویّات پلید خود را دنبال می کنند. البته این ظاهر قضیّه است ، و در پشت پرده ، هر دوی اینها دست در یک کاسه دارند ؛ و محتوای این کاسه را آمریکا ، انگلیس و اسرائیل تأمین می کند. کما اینکه تأسیس این نحله نیز با حمایتهای نظام سلطه ی انگلیس بود.
علمای بزرگ وهابی مانند ابن جبرین ، شیعیان را رافضی می نامند و قتل آنان را مباح می‌دانند ؛ و تشیّع را به مراتب بدتر از سایر ادیان مثل یهودیّت و مسیحیّت می‌دانند و مال و جان آنان را حلال می‌ شمارند. این فتواها باعث کشته شدن هزاران زن و مرد و حتّی کودک شیعه مذهب در کشورهای عراق و افغانستان شده است.

جهت مطالعه بیشتر رجوع بفرمایید به:
ـ وهابیت: مبانی فکری و کارنامه عملی ، آیة الله جعفر سبحانی
ـ وهابیت از دیدگاه اهل سنت ، علی اصغر رضوانی
ـ چهره واقعی وهابیت ، مرکزپژوهشهای اسلامی الغدیر، حبیب روحانی

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group