وهابیت نه فقط شیعه که اهل سنت را نیز مشرک می دانند
سیره مسلمانان چه شیعه و چه سنی حضور در کنار مقابر بزرگان اسلام و دعا و توسل به آنان بوده است ، و تنها فرقه ضاله وهابیت است که در مقابل تمام مسلمانان چه شیعه و چه سنی قرار گرفته و همه را کافر می داند ، آنان که امروزه به کوبیدن عقاید شیعیان روی آورده و شیعه را خارج از اسلام می دانند ، قطعا در دل نسبت به اهل سنت هم همین نظر را دارند ، ولی هنوز وقت بیان علنی آن فرا نرسیده است ، چرا که با دلایلی شیعه را از دایره اسلام خارج می کنند که اهل سنت نیز مثل شیعیان پایبند به آن دلایل هستند
در طول تاریخ به قبور بزرگان صحابه به دیده احترام نگریسته می شده و آن مکانها محل استجابت دعا بوده است برای مثال به چند نمونه اشاره می شود :
بلال حبشی موذن پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم بود که در دمشق مدفون است، ابن جبیر اندلسی یکی از علمای اهل سنت در کتاب الراحله می گوید : دعا در این محل ( مرقد بلال) مستجاب است و بسیاری از صالحان و اولیای خدا و زائران این مرقد آن را تجربه کرده اند (۱)
ساختن مزار در مدائن برای سلمان فارسی :
ابن جوزی از علمای اهل سنت می گوید : در مدائن نزدیک ایوان کسری، قبر سلمان فارسی ، ساختمان و خدامی دارد که به آن مرقد رسیدگی می کنند ، (۲)
قبر طلحه در عراق هم محل زیارت اهل سنت آن شهر و شهرهای دیگر است
عالم اهل سنت ، ابن بطوطه می گوید: مرقد او در شهر بصره است و گنبد و مسجدی دارد و در کنار مرقد به زائرین غذا می دهند، اهل بصره او را زیاد تکریم می کنند (۳)
قبر ابو ایوب انصاری یکی از صحابی بزرگ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روم است .
ابن جوزی در این باره می گوید: مردم به زیارت قبر او می روند و وقتی خشکسالی می شود با توسل به قبرش از خداوند طلب باران می کنند (۴)
قبر عمر بن عبدالعزیز هفتمین خلیفه اموی که نسبت به دیگر امویان سر آمد است و به عدل و مقابله با بدعتها معروف است در دیر سمعان از نواحی دمشق می باشد . ذهبی قبر وی را زیارتگاه مردم دانسته است (۵)
قبر چهار امام فقهی اهل سنت ابوحنیفه ، مالک ، شافعی و احمد بن حنبل هم زیارتگاه اهل سنت بعد از وفات آنان بوده است
شافعی بر سر قبر ابوحنیفه حاضر می شده و برای حل مشکل خود دو رکعت نماز می خوانده و از خداوند حاجات خود را طلب می کرده است (۶)
قبر مالک نیز زیارتگاه اهل تسنن بوده است (۷)
قبر محمد بن ادریس شافعی نیز در قزافه مصر زیارتگاه پیروانش است که دارای قبه و ضریح نیز می باشد (۸)
قبر احمد بن حنبل نیز زیارتگاه مردم بغداد است و بزرگان اهل سنت همواره به زیارت وی می شتافته اند (۹)
یکی دیگر از پیشوایان حنبلیان ابو جعفر بن ابی موسی (۴۷۰ق) است ،که در کنار احمد بن حنبل دفن می باشد . در شذورات الذهب آمده : مردم ملازم قبر او بودند و در هر شب چهارشنبه به کنار قبرش می رفتند و بیدار می ماندند و برایش ختم قرآن می خواندند. در آن زمان ده هزار ختم قرآن برای او خواندند (۱۰)
ابن فورک که یکی از علمای اهل سنت است و در زمان آل بویه می زیسته پس از وفات در نیشابور دفن شد.
عبدالغفار فارسی مولف السیاق گفته که قبر او در نیشابور زیارتگاه بوده و دعا درکنار آن مستجاب می شده و مردم برای استسقا به آنجا می رفته اند.(۱۱)
این گونه موارد از گذشته تا حال در تاریخ اهل سنت نیز فراوان دیده می شود ، چنانچه امروزه نیز قبر بخاری در ازبکستان ، ابوحنیفه در بغداد ، خالد بن ولید در سوریه و بسیاری دیگر از بزرگان اهل سنت ، زیارتگاه پیروان ایشان است ، بنابراین چنانچه وهابیت بر اعتقاد خود در زمینه شرک بودن زیارت قبور و بدعت دانستن آن اصرار ورزد ، تیر تکفیر ایشان نه تنها شیعه که اهل سنت را نیز در برخواهد گرفت و آتش فتنه ای که از این تکفیر بر می خیزد دامن اهل سنت را نیز خواهد سوزاند .
منابع :
۱. ابن جبیر اندلسی، الرحلة ص ۲۲۹
۲. ابوالفرج ابن جوزی، المنتظم، ج ۵ ص ۷۵
۳. ابن بطوطه، الرحلة، ج۱ ص ۱۱۶
۴. ابن جوزی، صفة الصفوة ج۱ ص ۱۸۷
۵. ذهبی طبقات الحفاظ،ج۱ ص ۱۴
۶. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱ ص۱۲۳
۷. ابن جبیر اندلسی ، رحلة، ص ۱۵۳
۸. ذهبی، دول الاسلام،ج ۲ ص ۱۰۵
۹. ذهبی ، دول الاسلام ج ۱ ص ۱۴ و ابن بطوطة ، رحلة ، ج ۱ ص۱۴۲
۱۰. شذرات الذهب، ج۳ ص ۳۳۷ و المنتظم، ج۸ ص ۳۱۷
۱۱. سبکی عبدالوهاب بن علی ، طبقات الشافعیه الکبری ، (به کوشش عبدالفتاح محد الحلو و دیگران ، ، قاهره ، ۱۳۸۵ق ۱۹۶۶م ، ج ۴ص ۱۳۰)