بن باز، از مفتی اعظمی تا دلسوزی برای اسرائیل!!
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ یكیاز علمای وهابیت كه نقش مهمی در احیای تفکرات، ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم جوزیه و محمدبن عبدالوهاب داشته ، عبدالعزیز بن باز است كه نزد وهابیان به مفتی اعظم مشهور است برای اینكه بیشتر با او آشنا شویم زندگینامه، فعالیتها، فتواها و تفكرات او را مرور میكنیم.
عبدالعزیز بن عبدالله بن باز در بیست و یکم نوامبر ۱۹۱۰ میلادی برابر با چهاردهم ذیالحجه ۱۳۳۰ هجری قمری در شهر ریاض عربستان سعودی بدنیا آمد. در سال ۱۹۱۳میلادی پدرش باز بن عبدالله و در سال ۱۹۲۱مادرش درگذشت. در ۱۹۳۶ عبدالعزیز ابن باز بینایی خود را از دست داد. وی در روز پنج شنبه سیزدهم ماه مه سال ۱۹۹۹ (یازدهم محرم ۱۴۲۰ هجری قمری) در سن نود سالگی درگذشت. ملک فهد و ولیعهد عبد الله بن عبدالعزیز، در مسجد الحرام بر جنازهٔ او نماز خواندند.
بن باز را غالباً به عنوان یکی از مفتیان افراطی و تندرو در میان اهلسنت میشناسند و در حقیقت به عنوان بزرگترین مفتی وهابی در دوران معاصر به شمار میرود.
خصوصیتهای این مفتی وهابی:
الف) فتویهای بدون تدبر:
جنجالیترین نظر وی این است که : هر کس بگوید خورشید ثابت است و زمین می چرخد کافر است [۱] ( و می توان او را کشت ) وی معتقد بود ایده حرکت زمین با آموزههای وهابیت تناقض دارد.
ب) کدورت نسبت به پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ):
۱) همین بن باز گفته بود ۴۰سال در مدینه مسجدالنبی نماز خواندم ولی هنوز به پیامبر سلام ندادهام...!
۲) فتوای بنباز : در مورد گنبدی که بر روی قبر پیامبر است باید گفت این گنبد در قرون متاخر و توسط حاکمان نادان ساخته شده است و اگر از بین برود اشکالی ندارد بلکه حق آن است که این گنبد نابود شود.
ج) دشمن امیرالمؤمنین ( علیه السّلام ) و شیعیان ایشان:
۱) او شیعه را کافر اعلام کرده بود.
۲) مرحوم آیه الله العظمى سید محسن حکیم ( قدس سره ) که مرجع شیعیان و زعیم حوزه علمیه نجف بود، در سفرى که به عربستان داشت، در جلسهاى با بن باز مواجه شد، بن باز ظاهرا به دیدن آقاى حکیم رفته بود ولى در واقع قصد داشت با ایشان جدال کند و افکار وهابیگرى خود را مطرح نماید. در این جلسه، بن باز از آیه الله حکیم پرسید: شما شیعیان چرا به ظواهر قرآن عمل نمى کنید؟ آیه الله حکیم در جواب گفتند: این دیدار جاى چنین صحبتهایى نیست، بگذارید به احوالپرسى برگزار شود، بن باز سماجت کرده و خواستار دریافت جواب شد.
آیه الله حکیم، ناچار به بن باز گفتند: اگر قرار باشد به ظاهر قرآن تکیه کنیم و همان را معیار عمل به آن قرار دهیم، باید معتقد شویم که شما به جهنم خواهید رفت! بن باز با تعجب پرسید چرا؟ آیه الله حکیم گفتند: چون قرآن مىفرماید: « و من کان فى هذه اعمى فهو فى الاخره اعمى و اضل سبیلا » [ اسراء ۷۲ ] « کسى که در این جهان ( از دیدن چهره حق ) نابینا باشد، در جهان آخرت هم نابینا و گمراه تر خواهد بود » و شما که از دو چشم نابینا هستید، طبق ظاهر این آیه باید در آخرت هم نابینا باشید و در زمره گمراهان که اهل جهنمند، قرار بگیرید، بنابراین ظاهر بسیارى از آیات قرآن مقصود نیست!
۳) بن باز گفته بود اگر قرار است حضرت علی (ع) چشمهایم را شفا دهد اصلا نمیخواهم این چشمها بینا شود. این قدر بغض اهل بیت در دل این مفتیان وهابیت هست و ببینید خدا به چه روز آنها را انداخته است.
۴] اعضای هیئت عالی سعودی پیرامون سؤالی دربارهی ارتباط و رفت و آمد و ازدواج با شیعیانی كه هنگام بلندشدن از زمین « یاعلی، یاحسین » میگویند، چنین فتوا صادر كردند كه اگر واقعیت چنین است كه آنها علی و حسن و حسین ( علیهم السّلام ) و مانند آنها را میخوانند، در این صورت آنها مشركند و دچار شرك اكبر شدهاند كه از دین اسلام خارجند پس ازدواج زنان مسلمان ما با آنها و ازدواج زنان آنها با ما حلال نیست و خوردن گوشتی كه آنها ذبح كردهاند نیز بر ما حلال نیست. این فتوی به امضاء چهارتن از اعضای هیأت عالی سعودی رسیده كه رئیس هیات عبدالعزیزبن عبدالله بن باز بود.
د) موضع گیریهای سیاسی و تناقض در آن:
بن باز حضور کفار را در سرزمین عربستان حرام میدانست ولی در جنگ خلیجفارس علیه عراق حضور کفار را برای نجات بلاد لازم شمرد.
و) اختلاف افکنی بین شیعه و سنی:
در سوالی که از او در مورد تقریب بین شیعه و سنی شده بود چنین جواب داد:
تقريب ميان شيعه و اهلسنت ممكن نيست؛ زيرا عقائد اين دو با همديگر سازگاري ندارد و همبستگي ميان آنان امكان پذير نيست همانگونه كه نميشود اهلسنت با يهود، نصاري و بت پرستان در يك جا گرد هم جمع شوند، همچنين به خاطر اختلاف اعتقادي كه ميان شيعه و اهلسنت هست، تقريب ميان آنان امكان پذير نيست. [۲]
ه) دوستی خوب برای صهیونیستها:
در سوالی که از او در مورد صلح اسرائیل با فلسطین پرسیده شد، پاسخ داد:
به همه فلسطينيها نصيحت ميكنيم كه بر سر صلح با اسرائيل با هم همكاري كنند و براي جلوگيري از خونريزي و تضعيف دشمنان كه به تفرقه و اختلاف دعوت ميكنند، با هم تعاون و همكاري داشته باشند.
شيمون پرز نخست وزير رژيم صهيونيستي از فتواي شيخ عبدالعزيز بن باز مفتي عربستان در مورد جواز صلح با اسرائيل استقبال كرد. وي طي اظهاراتي گفت:« من از اين اظهارات بسيار مسؤولانه كه ثابت ميكند قرآن خواهان خود گذشتگي و صلح است استقبال ميكنم ».
منابع:
[۱]. الأدلة النقلیة و الحسیة علی إمکان الصعود الی الکواکب و علی جریان الشمس و القمر و سکون الأرض ص ۲۱ و۲۴
[۲]. مجموع فتاوي و مقالات لابن باز، ج ۵ ، ص ۱۵۶
[۳]. مصاحبه بن باز با دكتر عبداللّه الرفاعي سردبير هفته نامه عربستاني «المسلون» در سال ۱۳۷۲هـ . ش.