گروه امامت و خلافت
توضيح سؤال :
آيا روايت : « : إمامان عادلان قاسطان » از قول امام صادق عليه السلام در باره عمر و ابو بکر صحت دارد ؟
و جاء عن الإمام السادس جعفر الصادق (ع) انه سئل عن أبى بكر وعمر رضي الله عنهما ففي الخبر " ان رجلاً سأل الإمام الصادق (ع) ، فقال : يا ابن رسول الله ! ما تقول فى حق أبى بكر و عمر ؟ فقال (ع) : إمامان عادلان قاسطان ، كانا على الحق ، وماتا عليه ، فعليهما رحمة الله يوم القيامة "
شخصي از امام صادق(ع) سؤال کرد : نظر شما در باره ابوبکر و عمر چيست ؟ فرمود : دو امام عادل و بر حق بودند و بر همين روش هم مردند
إحقاق الحق للشوشترى 1/16
پاسخ :
اوّلاً : اين روايت كه در برخي از كتابها ؛ همانند :
الصراط المستقيم - علي بن يونس العاملي - ج 3 - ص 73 و شرح إحقاق الحق - السيد المرعشي - ج 1 - ص 69 – 70 و الصوارم المهرقة - الشهيد نور الله التستري - ص 155 و... نقل شده است ، هيچ سندي ندارد و روايت بدون سند به درد استدلال نميخورد .
و ما معتقد هستيم كه اين روايات صحت ندارد و از ساختههاي دودمان بني اميه است كه ميخواستند ائمه شيعه را در ميان مردم دو چهره نشان دهند .
ثانياً : مستدل اول حديث را نقل نكرده است ؛ زيرا در همان منبع مورد نقل (احقاق الحق: 1/69) شروع حديث اين چنين است كه:
روى أنّه سأل رجل من المخالفين عن الإمام الصادق(ع) وقال:...
جناب نويسنده ، جمله رجل من المخالفين را حذف كرده است ، چرا ؟ دليل آن روشن است ؛ زيرا مخالف از اصطلاحات حديثى وروايى است و به معناى سنّى مذهب است .
ثالثا : باز هم نويسنده ادامه روايت را نقل نكرده است . ادامه روايت اين است :
فلمّا انصرف الناس قال له رجل من خاصّته: يا ابن رسول اللّه (ص) لقد تعجّبت ممّا قلت في حقّ أبي بكر وعمر، فقال: نعم، هما إماما أهل النار، كما قال اللّه سبحانه ـ
آن دو نفر امام هستند، امّا امام و پيشواى دوزخيان و اهل آتش، خداوند مى فرمايد:
و جعلناهم أئمّة يدعون إلى النار (قصص: 41)،
و اينكه گفتم: قاسطان، منظورم تفسير اين آيه است:
و أمّا القاسطون فكانوا لجهنّم حطباً. (جن: 15)
و اگر گفتم: عادلان، به اين جهت است كه آن دو نفر از حق روى گردانده و با آن مخالفت كرده اند، و در حقيقت تفسير اين آيه است:
ثمّ الذي كفروا بربّهم يعدلون (انعام: 1).
و مقصودم از: كانا على الحق، به معناى مخالفت آن دو با حق و قيام عليه حق است كه مراد أمير المؤمنين (ع) است.
و مقصود از:
كانا على الحق، وماتا عليه
اين است كه آن دو نفر با بر ضد حق بودند و
فعليهما رحمة اللّه ،
رحمت الله (رسول خدا ) بر ضد آنان است .
فإنّه كان رحمة للعالمين .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)