يكشنبه 4 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 


 
توضيح سؤال :

آيا روايت : « لولا أنا رأينا أبابكر لها أهلا لما تركناه » از قول امام عليه السلام صحت دارد ؟

و يقول أيضاً كما جاء فى النهج " جاء أبو سفيان إلى على (ع) فقال : وليتم على هذا الأمر أذل بيت فى قريش ، أما و الله لئن شئت لأملأنها على أبى فصيل خيلاً و رجلاً ، فقال على (ع) : طالما غششت الإسلام و أهله ، فما ضررتهم شيئاً ، لا حاجة لنا إلى خيلك و رجلك ، لولا أنا رأينا أبابكر لها أهلا لما تركناه " شرح النهج لابن أبى الحديد 1/130 .

اولاً : اين روايت را فقط ابن أبي الحديد در شرح نهج البلاغه و جوهري در السفينة وفدك نقل كرده‌ كه هر دوي آن‌ها از علماي اهل سنت هستند و در آثارشان تمام تلاش خود را براي اثبات خلاف ابوبکر و عمر به کار برده اند ، سخن آنان براي ما حجت نيست . و اين روايت در هيچ يك از كتاب‌هاي شيعيان يافت نشده است ؛ پس براي ما ارزشي ندارد .

ثانياً : خود ابن أبي الحديد و همچنين جوهري براي آن هيچ سندي ذكر نمي‌كنند تا بررسي شود . پس از نظر علمي ارزشي ندارد .

ثالثاً : حتي اگر فرض كنيم كه امير المؤمنين عليه السلام چنين سخني را هم گفته باشند ، از باب دفع توطئه ابوسفيان بوده است كه مي‌خواست با نقشه‌اي از پيش طراحي شده توطئه‌اي بپا كند و ريشۀ اسلام را بخشكاند .

رابعاً : از خود آمدن ابوسفيان و دادن اين پشنهاد استفاده مي‌شود كه امير المؤمنين عليه السلام با خلافت ابوبكر موافق نبوده است و ابوبکر را اهل براي خلافت نمي‌دانسته است . اگر واقعاً اهل مي دانست و رابطه اش با خلفا خوب بود ، قطعاً ابوسفيان نمي آمد و چنين پشنهادي را مطرح نمي کرد .

و نکته مهم تر اين که اگر واقعاً ابوبكر را براي خلافت اهل مي‌دانست ، چرا در همان زمان نرفت و با ابوبكر بيعت نكرد ؟ آيا مي‌شود تصور كرد كه امام علي عليه السلام از بيعت كسي سر پيچي كند كه او را اهل مي‌داسنته است ؟ مگر امير المؤمنين اين همه روايت را از رسول خدا نشنيده بود كه :

اگر كسي بميرد و با امام زمانش بيعت نكند ، به مرگ جاهليت مرده است ؟

كسي كه بدون امام بميرد ، به مرگ جاهليت مرده است ؟

مَنْ مات وليس في عنقه بيعة مات ميتة جاهلية .

صحيح مسلم - مسلم النيسابوري - ج3 - ص1478و السنن الكبرى - البيهقي - ج8 - ص156 و مجمع الزوائد - ج5 -‌ ص218 و مشكاة المصابيح - ج2 - ص1088و سلسلة الأحاديث الصحيحة - ج2 - ص715 .

مَنْ مات بغير إمام مات ميتة جاهلية.

مسند احمد - احمد بن حنبل - ج4 - ص96 و مجمع الزوائد -‌ الهيثمي - ج5 -‌ ص218 و مسند الطيالسي - الطيالسي - ص295 و الإحسان بترتيب صحيح ابن حبان ج7 - ص49 و حلية الأولياء - ج 3 -‌ ص22.

مَنْ مات وليستْ عليه طاعة مات ميتة جاهلية .

مجمع الزوائد- الهيثمي - ج5 - ص224 و كتاب السنة - ج2 -‌ ص489 .

مَنْ مات وليس عليه إمام جماعة فإن موتته موتة جاهلية .

المستدرك على الصحيحين - ج1 - ص150

حاكم نيشابوري بعد از نقل حديث مي‌گويد :

هذا حديث صحيح على شرط الشيخين.

و ذهبي نيز آن را تأييد كرده است - ج1 - ص204 .

من مات ليس عليه إمام فميتته جاهلية .

المعجم الكبير - الطبراني - ج 10 -‌ ص298و المعجم الأوسط -‌ ج2 - ص317 و ج4 - ص232 و مسند أبي يعلى- ج6 - ص251 و كتاب السنة - ابن أبي عاصم - ج2 -‌ص489 و مجمع الزوائد - الهيثمي - ج5 - ص224-225.

قطعاً ممكن نيست كه امير المؤمنين كه تمام عمرش را با رسول خدا گذرانده است ، اين روايات را نشنيده باشد . اگر شنيده بود و ابوبكر را هم اهل براي خلافت مي‌دانسته است ؛ پس چرا از بيعت كردن با او سرپيچي كرده است ؟ .

حد اقل اين كه در آن شش ماه بيعت نكرده است ، از قطعيات تاريخ است .

بخاري در صحيح‌ترين كتاب اهل سنت مي‌نويسد :

وعاشت بعد النبي صلى الله عليه وسلم، ستة أشهر فلما توفيت دفنها زوجها على ليلا ولم يوءذن بها أبا بكر وصلى عليها وكان لعلى من الناس وجه حياة فاطمة فلما توفيت استنكر على وجوه الناس فالتمس مصالحة أبى بكر ومبايعته ولم يكن يبايع تلك الأشهر .

صحيح البخاري- ج 5- ص 82.

پس معلوم مي‌شود كه امير المؤمنين عليه السلام قطعاً ابوبكر را اهل براي خلافت نمي‌دانسته است و اين روايات يادگاري هاي باقي مانده از دودمان بني اميه است كه تمام تلاش خود را كردند تا حقايق تاريخ وارونه جلوه دهند .

 

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group