پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

يكى از اشكالاتى كه همواره پيروان مكتب سقيفه به شيعيان گرفته‌اند، اين است كه چرا شما «امامت» را جزء اصول دين مى‌دانيد؟ چه دليلى براى اين قضيه وجود دارد ؟ و ...

البته اين كه امامت جزء اصول دين است، بايد در جاى ديگر به صورت تفصيلى به آن پرداخته شود .

اما جالب است بدانيد كه بسيارى از علماى اهل سنت ، به صورت صريح خلافت و امامت را جزو اركان و اصول دين ناميده‌اند. و يا مطالبى را مطرح كرده‌اند كه نتيجه آن پذيرفتن چنين اعتقادى است ؛ اما وقتى به امامت اميرمومنان على عليه السلام و عقيده شيعه مى‌رسند ، امامت را جزو اركان نمى‌دانند و به آن اشكال مى‌كنند؛ از جمله آقاى ابن خلدون مى‌گويد :

وشبهة الإمامية في ذلك إنما هي كون الإمامة من أركان الدين كما يزعمون وليس كذلك فإنما هي من المصالح العامة المفوضة إلى نظر الخلق ولو كانت من أركان الدين لكان شأنها شأن الصلاة.

شبهه شيعيان در اين زمينه اين است كه امامت ركنى از اركان دين است ؛ اين جزو توهمات آنها است؛ ولى آنچنان كه خيال مى‌كنند نيست؛ بلكه امامت از مصالح عمومى است كه به نظر خلق واگذار شده است و اگر جزء اركان دين بود، بايد شأن و منزلت آن همانند نماز باشد .

إبن خلدون الحضرمي، عبد الرحمن بن محمد (متوفاى808 هـ)، مقدمة ابن خلدون، ج 1، ص212 ، ناشر: دار القلم - بيروت - 1984، الطبعة: الخامسة.

اما در مقابل وقتى بحث خلافت ابوبكر و عمر باشد ، نظر آن‌ها صد در صد تغيير كرده و ادعا مى‌كنند كه امامت و خلافت جزو اركان دين است .

تعداد زيادى از علماى اهل سنت به اين مطلب تصريح كرده‌اند كه به برخى از آنها اشاره مى‌كنيم:

خلافت ركني از اركان دين است

ابن عبد البر قرطبي، شهاب الدين نويرى و على بن محمود خزاعى به صراحت ادعا كرده‌اند كه خلافت ركنى از اركان دين است:

واستخلفه رسول الله صلي الله عليه وسلم على امته من بعده بما أظهر من الدلائل البينة على محبته فى ذلك وبالتعريض الذى يقوم مقام التصريح ولم يصرح بذلك لأنه لم يؤمر فيه بشىء وكان لا يصنع شيئا فى دين الله إلا بوحى والخلافة ركن من أركان الدين.

رسول خدا صلى الله عليه وآله ابوبكر را جانشين خويش بر امت قرار داد!!! زيرا شواهد آشكارى بر محبت خويش نسبت به ابوبكر ابراز كرد ؛ و همچنين با كنايه‌اى كه شبيه تصريح بود ، وى را خليفه خود قرار داد ؛ اما به اين كار تصريح نكرد ؛ زيرا در اين زمينه دستورى از جانب خداوند نداشت و رسول خدا صلى الله عليه وآله در مورد دين ، جز با وحى كارى انجام نمى‌دهيد وخلافت نيز يكى از اصول دين است .

ابن عبد البر النمرى القرطبى المالكي، ابوعمر يوسف بن عبد الله بن عبد البر (متوفاى463هـ)، الاستيعاب فى معرفة الأصحاب، ج3، ص969، تحقيق: على محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ.

النويري، شهاب الدين أحمد بن عبد الوهاب (متوفاى733هـ)، نهاية الأرب فى فنون الأدب، ج 19، ص14 ، تحقيق مفيد قمحية وجماعة، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1424هـ - 2004م.

الخزاعى ، على بن محمود بن سعود أبو الحسن (متوفاى789 هـ)، تخريج الدلالات السمعية على ما كان فى عهد رسول الله من الحرف ، ج 1، ص44 ، تحقيق : د. إحسان عباس ، ناشر : دار الغرب الإسلامى - بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1405هـ

قرطبى ، مفسر شهير نيز در تفسير خود در ذيل آيه «إنى جاعل فى الأرض خليفة» مى‌نويسد:

الرابعة هذه الآية أصل في نصب إمام وخليفة يسمع له ويطاع لتجتمع به الكلمة وتنفذ به أحكام الخليفة ولا خلاف في وجوب ذلك بين الأمة ولا بين الأئمة ... ودليلنا قول الله تعالى : إني جاعل في الأرض خليفة وقوله تعالى : يا داود إنا جعلناك خليفة في الأرض وقال : وعد الله الذين آمنوا منكم وعملوا الصالحات ليستخلفنهم في الأرض أي يجعل منهم خلفاء إلى غير ذلك من ... ثم إن الصديق رضى الله عنه لما حضرته الوفاة عهد إلى عمر في الإمامة ولم يقل له أحد هذا أمر غير واجب علينا ولا عليك فدل على وجوبها وأنها ركن من أركان الدين الذي به قوام المسلمين.

اين آيه ، مدرك شرعى وجوب نصب امام و خليفه‌اى است كه مردم بايد از او حرف‌شنوى داشته باشند و اطاعت كنند تا اتحاد ايجاد شود و احكام خليفه بدين سبب اجرا شود .

و كسى از امت و يا بزرگان در اين مطلب شكى ندارد ... و دليل ما اين آْيه است كه «إنى جاعل فى الأرض خليفة» و اين آيه كه «يا داود إنا جعلناك خليفة فى الأرض» و نيز آيه «وعد الله الذين آمنوا منكم وعملوا الصالحات ليستخلفنهم فى الأرض» يعنى از ميان آنها خلفايى قرار دهد ، و نيز آيات ديگر ...

ابوبكر وقتى زمان وفاتش فرا رسيد ، امامت را بعد از خودش به عمر واگذار كرد ، و كسى به او نگفت كه اين كار بر تو يا بر ما واجب نيست .

اين ادله نشان مى‌دهد كه اين كار واجب است و ركنى از اركان دين است كه بقاى مسلمانان وابسته به آن است.

الأنصارى القرطبي، ابوعبد الله محمد بن أحمد (متوفاي671هـ)، الجامع لأحكام القرآن (تفسير القرطبي)، ج 1، ص 265، ناشر: دار الشعب – القاهرة.

همين مطلب را ديگر علماى اهل سنت در كتب خويش از وى نقل كرده و تاييد كرده‌اند . از جمله حمد بن ناصر تميمى حنبلى و شنقيطى صاحب تفسير معروف أضواء البيان .

التميمى الحنبلي، حمد بن ناصر بن عثمان آل معمر (متوفاى 1225هـ)، الفواكه العذاب فى الرد على من لم يحكم السنة والكتاب، ج 1، ص212 ، طبق برنامه الجامع الكبير.

الجكنى الشنقيطي، محمد الأمين بن محمد بن المختار (متوفاى 1393هـ.)، أضواء البيان فى إيضاح القرآن بالقرآن، ج 1، ص21 ، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر. - بيروت. - 1415هـ - 1995م.

امامت از اصول دين است و مخالفت با آن كفر و بدعت !

بسيارى از علماى اهل سنت ، تصريح كرده‌اند كه امامت جزو اصول دين و مخالفت با آن كفر و بدعت است.

<!--[if !supportLists]-->1. <!--[endif]-->بيضاوي

بيضاوى از مشاهير علماى اهل سنت است و كتابى در علم اصول دارد كه جزو اساسى‌ترين كتب اصولى به شمار مى‌رود و به همين سبب بيش از 40 شرح بر كتاب وى نگاشته شده است ؛ وى در اين كتاب مى‌گويد :

وادعت الشيعةُ ان النصَّ دَلَّ على إمامةِ علي رضي الله عنه ولم يتواتر كما لم تتواتر الإقامة والتسمية ومعجزات الرسول عليه الصلاة والسلام ، قلنا الأولان من الفروع ، ولا كفر ولا بدعة في مخالفتهما ، بخلاف الإمامة ؛ وأما تلك المعجزات فلقلة المشاهدين .

شيعيان ادعا مى‌كنند كه روايت ، دلالت بر امامت على رضى الله عنه مى‌كند؛ اما اين روايات متواتر نيست ؛ همانطور كه روايات گفتن اقامه (و اجزاى آن) متواتر نيست ؛ يا روايت مربوط به بسم الله گفتن در نماز (كه بلند باشد يا آرام)‌ متواتر نيست ؛ يا معجزات پيامبر صلى الله عليه وآله متواتر نيست ؛ ما در پاسخ مى گوييم دو مورد اول (اقامه و تسميه) جزو فروع دين است و مخالفت با آن‌ها موجب كفر يا بدعت نمى‌شود ، به خلاف امامت ؛ اما معجزات پيامبر صلى الله عليه وآله به اين علت متواتر نيست كه افراد كمى آنها را ديده‌اند !

اين عبارت به خوبى نشان مى‌دهد كه وى امامت را ، جزو اصول دين مى‌داند ، و مخالفت با آن را موجب كافر شدن ، و اهل بدعت شدن مى‌داند .

بسيارى از شراح اين كتاب نيز همين مطلب را تاييد كرده‌اند ؛ كه به آنها اشاره خواهيم كرد .

<!--[if !supportLists]-->2. <!--[endif]-->محمد ابو النور زهير استاد الازهر

وى در كتاب خود اصول الفقه كه در شرح كتاب بيضاوى است مى‌نويسد :

وأجاب الجمهور عن ذلك ، بأن الاقامة و التسمية في الصلاة لم تتوفر الدواعي على نقلها لكونها من الأحكام الفرعية ، والمخطئ فيها ليس بكافر ولا مبتدع ، بخلاف الإمامة ، فإنها من أصول الدين والمخالفة فيها فتنة وبدعة

جمهور از شبهه شيعه اين‌چنين پاسخ مى‌دهد كه اقامه و گفتن بسم الله در نماز ، انگيزه زيادى براى نقل نداشته است ! زيرا جزو احكام فرعى است ؛ و كسى كه در آن اشتباه كند كافر و يا بدعت گذار نيست ؛ اما امامت اين چنين نيست ، زيرا از اصول دين است و مخالفت با آن موجب فتنه و بدعت است !

<!--[if !supportLists]-->3. <!--[endif]-->شيخ الاسلام علي بن عبد الكافي سبكي

همچنين شيخ الاسلام على بن عبد الكافى سبكى در شرح خود بر اين كتاب مى‌نويسد :

وأجاب عن الأولين أعني الإقامة والتسمية بأنهما من مسائل الفروع ولا كفر ولا بدعة في مخالفتهمافلم تتواتر الدواعي علي نقلهما لذلك ، بخلاف الإمامة فإنها من الأصول ومخالفتها بدعة وموثرة في الفتن

(مولف) از دو مورد اول اينچنين جواب مى‌دهد كه اقامه و تسميه جزو مسائل فروع دين است و مخالفت با آنها موجب كفر و بدعت نمى‌شود ؛ و به همين دليل انگيزه براى نقل آن زياد نبوده است ؛ اما امامت جزو اصول دين است و مخالفت با آن بدعت است و موجب فتنه است.

<!--[if !supportLists]-->4. <!--[endif]-->محمد بن الحسن البدخشي

محمد بن الحسن البدخشى نيز در شرخ خود بر اين كتاب ، همين مطلب را تاييد مى‌كند

<!--[if !supportLists]-->5. <!--[endif]-->فخرالدين احمد بن حسن بن يوسف الجابردي

وى نيز در شرح خود بر السراج الوهاج همين مطلب را تاييد مى‌كند .

<!--[if !supportLists]-->6. <!--[endif]-->شمس الدين محمود بن عبد الرحمن اصفهاني

وى نيز در شرح خود بر كتاب بيضاوى همين مطلب را تاييد مى‌كند :

هركسي كه منكر خلافت هر حاكمي بشود كافر است !

يكى از عباراتى كه به خوبى بيانگر عقيده اهل سنت ، نسبت به حاكم است ، تكفير منكرين امامت و خلافت يك پادشاه يا حاكم است ؛ اگر امامت و خلافت جزو اصول دين نباشد ، چگونه انكار آن موجب كفر مى‌گردد ؟!

ابن عطية مكى به نقل از ابو محمد سهل بن عبد الله مى‌گويد :

وكان (ابو محمد) سهل (بن عبد الله) رحمه اللّه تعالى يقول : من أنكر إمامة لسطان فهو زنديق.

ابو محمد سهل بن عبد الله كه خدا او را رحمت كند مى‌گفت : هركس امامت سلطانى را منكر شود ، كافر است !

الحارثى ، محمد بن على بن عطية المشهور بأبى طالب المكى (متوفاى286هـ )، قوت القلوب فى معاملة المحبوب ووصف طريق المريد إلى مقام التوحيد ، ج 2، ص210 ، تحقيق : د.عاصم إبراهيم الكيالى ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت/لبنان ، الطبعة : الثانية ، 1426هـ -2005 م.

همين مطلب به نقل از وى در ديگر كتب نيز آمده است :

الغزالي، محمد بن محمد ابوحامد (متوفاى505هـ، إحياء علوم الدين، ج 4، ص99 ، ناشر: دار االمعرفة – بيروت.

المناوي، محمد عبد الرؤوف بن على بن زين العابدين (متوفاى 1031هـ)، فيض القدير شرح الجامع الصغير، ج 2، ص455 ، ناشر: المكتبة التجارية الكبرى - مصر، الطبعة: الأولى، 1356هـ.

شرح حال سهل بن عبد الله :

والمشهور بهذه النسبة من المشايخ الكبار أبو محمد سهل بن عبد الله بن يونس بن عيسى بن عبد الله بن رفيع التستري الساكن بالبصرة صاحب كرامات وآيات صحب ذا النون المصري

يكى از مشايخ كبار كه منسوب به تستر است ، ابو محمد سهل بن عبد الله بن يونس بن عيسى بن عبد الله بن رفيع تسترى اهل بصره است كه كرامت‌ها و نشانه‌هاى فراوانى دارد و مصاحب ذوالنون مصرى بود.

السمعانى ، أبو سعيد عبد الكريم بن محمد ابن منصور التميمى (متوفاى562هـ) ، الأنساب ، ج 1، ص465 ، تحقيق : عبد الله عمر البارودى ، ناشر : دار الفكر - بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1998م

منكر خلافت ابوبكر و عمر كافر است

يكى ديگر از فتاوايى كه باز دلالت بر همين مبنا در نزد اهل سنت مى‌كند ، تصريح به كافر بودن منكر خلافت ابوبكر و عمر است ؛ در اين زمينه ، مصادر و مدارك فراوانى وجود دارد كه به بعضى از آنها اشاره مى‌كنيم :

<!--[if !supportLists]-->1. <!--[endif]-->ابن عابدين حنفي

وفي الفتح عن الخلاصة ومن أنكر خلافة الصديق أو عمر فهو كافر ا ه

در كتاب الفتح از خلاصه چنين آمده است كه «هركسى خلافت صديق يا عمر را منكر شود كافر است».

ابن عابدين، محمد أمين بن عمر (متوفاي1252هـ)، حاشية رد المختار على الدر المختار شرح تنوير الأبصار فقه أبو حنيفة، ج1 ص 561، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر. - بيروت. - 1421هـ - 2000م.

<!--[if !supportLists]-->2. <!--[endif]-->تقي الدين علي بن عبد الكافي سبكي

وفي الخلاصة من كتبهم في الأصل ثم قال وإن أنكر خلافة الصديق فهو كافر

در كتاب الخلاصة از كتب احناف به نقل از كتاب «الاصل» اينچنين آ«ده است كه هر كسى خلافت صديق را منكر شود كافر است !

السبكي، ابونصر تاج الدين عبد الوهاب بن على بن عبد الكافى (متوفاى 771هـ)، فتاوى السبكي، ج 2، ص576، ناشر: دار المعرفة - لبنان/ بيروت.

<!--[if !supportLists]-->3. <!--[endif]-->ابن حجر هيثمي

فمذهب أبي حنيفة رضي الله عنه أن من أنكر خلافة الصديق أو عمر فهو كافر على خلاف حكاه بعضهم وقال الصحيح أنه كافر

والمسالة مذكورة في كتبهم في الغاية للسروجي والفتاوى الظهيرية والأصل لمحمد بن الحسن ...وكذلك من أنكر خلافة عمر في أصح الأقوال ولم يتعرض أكثرهم للكلام على ذلك

مذهب ابو حنيفه اين است كه هركس منكر خلافت صديق يا عمر شود ، كافر است ، البته عده‌اى در اين مطالب خلاف نقل كرده‌اند ؛ ولى گفته‌اند كه صحيح اين است كه وى كافر است .

اين مساله در كتب احناف از جمله غاية‌ سروجى ، و فتاواى ظهيرية و الاصل محمد بن حسن آمده است ... همچنين كسى كه خلافت عمر را منكر شود ، طبق نظر صحيح كافر است ؛ اما اكثر علما در مورد منكر خلافت عمر صحبت نكرده‌اند .

الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن على ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة، ج 1، ص138، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركى - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م.

<!--[if !supportLists]-->4. <!--[endif]-->الشيخ نظام

فَهُوَ كَافِرٌ وَعَلَى قَوْلِ بَعْضِهِمْ هو مُبْتَدِعٌ وَلَيْسَ بِكَافِرٍ وَالصَّحِيحُ أَنَّهُ كَافِرٌ وَكَذَلِكَ من أَنْكَرَ خِلَافَةَ عُمَرَ رضي اللَّهُ عنه في أَصَحِّ الْأَقْوَالِ كَذَا في الظَّهِيرِيَّةِ.

منكر امامت ابوبكر كافر است ، اما بعضى او را بدعت گذار دانسته و كافر نمى‌دانند ، و صحيح اين است كه وى كافر است ؛ و همچنين نظر صحيح اين است كه كسى كه خلافت عمر را منكر شود كافر است ؛ در كتاب الظهيرية چنين آمده است .

الشيخ نظام وجماعة من علماء الهند، الفتاوى الهندية في مذهب الإمام الأعظم أبي حنيفة النعمان، ج 2 ص 264، ناشر: دار الفكر - 1411هـ - 1991م.

<!--[if !supportLists]-->5. <!--[endif]-->ابو سعيد الخادمي

وَفِي الظَّهِيرِيَّةِ ...فَهُوَ كَافِرٌ فِي الصَّحِيحِ... وَكَذَلِكَ مَنْ أَنْكَرَ خِلَافَةَ عُمَرَ فِي أَصَحِّ الْأَقْوَالِ.

در كتاب ظهيريه آمده است كه منكر امامت ابوبكر در نظر درست كافر است ، اما كسى كه منكر خلافت عمر باشد به نظر درست كافر است !

الخادمي، أبو سعيد محمد بن محمد الوفاة: 1156هـ)، بريقة محمودية، ج 2 ص 104، طبق برنامه نرم افزارى الجامع الكبير

<!--[if !supportLists]-->6. <!--[endif]-->سيواسي

وفي الروافض أن من فضل عليا على الثلاثة فمبتدع وإن أنكر خلافة الصديق أو عمر رضي الله عنهما فهو كافر .

از روافض اگر كسى على را بر سه خليفه قبل برتر بداند ، اهل بدعت است ، و اگر منكر خلافت صديق يا عمر شود ، كافر است !

السيواسي، كمال الدين محمد بن عبد الواحد (متوفاي681هـ)، شرح فتح القدير، ج 1 ص 350، دار النشر: دار الفكر، الطبعة: الثانية، بيروت.

<!--[if !supportLists]-->7. <!--[endif]-->ابن نجيم حنفي

وَالرَّافِضِيُّ إنْ فَضَّلَ عَلِيًّا على غَيْرِهِ فَهُوَ مُبْتَدِعٌ وَإِنْ أَنْكَرَ خِلَافَةَ الصِّدِّيقِ فَهُوَ كَافِرٌ

رافضى اگر على را بر غير او برتر بداند ، اهل بدعت است ، و اگر منكر خلافت صديق شود كافر است

ابن نجيم الحنفي، زين الدين (متوفاي970هـ)، البحر الرائق شرح كنز الدقائق، ج 1 ص 370، دار النشر: دار المعرفة - بيروت، الطبعة: الثانية.

<!--[if !supportLists]-->8. <!--[endif]-->كليبولي

قال المرغيناني تجوز الصلاة خلف صاحب هوى إلا أنه لا تجوز خلف الرافضي والجهني والقدري والمشبهة ومن يقول بخلق القرآن والرافضي إن فضل عليا فهو مبتدع وإن أنكر خلافة الصديق فهو كافر.

مرغينانى گفته است نماز پشت سر اهل هوا جايز است اما نماز پشت سر رافضى و جهنى و مشبهه و قائل به خلق قرآن جايز نيست . و رافضى اگر على را بر خلفا برتر بداند اهل بدعت است اما اگر منكر خلافت ابوبكر شود كافر است .

الكليبولي، عبد الرحمن بن محمد بن سليمان المدعو بشيخى زاده (متوفاى 1078هـ)، مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر، ج 1 ص 163، تحقيق: خرح آياته وأحاديثه خليل عمران المنصور، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1419هـ - 1998م.

منكر امامت ابوبكر و عمر كافر است

<!--[if !supportLists]-->1. <!--[endif]-->علي بن عبد الكافي سبكي

وى مى‌نويسد :

وقد رأيت في الفتاوى البديعية من كتب الحنفية قَسَّمَ الرافضةَ إلى كفار وغيرهم وذكر الخلاف في بعض طوائفهم وفيمن أنكر إمامة أبي بكر وعمر أن الصحيح أنه يكفر ولا شك أنه إنكار الإمامة دون السب.

در فتاواى بديعيه از كتب احناف ديدم كه رافضه را به دو قسم كافر و غير كافر تقسيم كرده و در مورد حكم بعضى از آنها اختلاف نقل كرده بود ؛ اما در مورد كسى كه امامت ابوبكر و عمر را منكر شود ، گفته بود «صحيح اين است كه وى تكفير مى‌شود» و شكى نيست كه اين زمانى است كه تنها امامت آنها را منكر شود ، اما دشنام ندهد !

السبكي، ابونصر تاج الدين عبد الوهاب بن على بن عبد الكافى (متوفاى 771هـ)، فتاوى السبكي، ج 2، ص576، ناشر: دار المعرفة - لبنان/ بيروت.

همچنين در جاى ديگر مى‌گويد :

فإذا قال أبو حنيفة بتكفير من ينكر إمامة الصديق رضي الله عنه فتكفير لاعنه أولى والظاهر أن المستند منكر إمامة الصديق مخالفته للإجماع بناء على أن جاحد الحكم المجمع عليه كافر وهو المشهور عند الأصوليين

وقتى ابو حنيفه منكر امامت صديق را كافر بداند، كسى كه او را لعنت كند به طريق اولى كافر است . و ظاهر اين است كه مدرك اين تكفير ، مخالفت چنين شخصى با اجماع است ؛ زيرا حكم منكر اجماع كافر است ، و اين مطلب نزد اصوليين مشهور است

السبكي، ابونصر تاج الدين عبد الوهاب بن على بن عبد الكافى (متوفاى 771هـ)، فتاوى السبكي، ج 2، ص588 ، ناشر: دار المعرفة - لبنان/ بيروت.

همين مطلب را نيز ابن حجر در الصواعق نقل كرده است .

الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن على ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة، ج 1، ص145 ، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركى - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م.

<!--[if !supportLists]-->2. <!--[endif]-->عبد الوهاب بن علي سبكي

وفي الخلاصة من كتبهم في الأصل ثم قال وإن أنكر خلافة الصديق فهو كافر

وفي الفتاوى البديعية من كتب الحنفية من أنكر إمامة أبي بكر الصديق رضي الله عنه فهو كافر وقال بعضهم هو مبتدع والصحيح أنه كافر ...الأمر الرابع النقول عن العلماء فمذهب أبي حنيفة أن من أنكر خلافة الصديق رضي الله عنه فهو كافر وكذلك من أنكر خلافة عمر بن الخطاب رضي الله عنه ومنهم من لم يحك في ذلك خلافا وقال الصحيح أنه كافر والمسألة مذكورة في كتبهم في الغاية للسروجي وفي الفتاوى الظهيرية والبديعية وفي الأصل لمحمد بن الحسن والظاهر أنهم أخذوا ذلك عن إمامهم أبي حنيفة رضي الله عنه

در كتاب خلاصه از كتب احناف آمده است كه در كتاب الاصل آمده است كه «هر كسى كه منكر خلافت صديق باشد كافر است» و در كتاب الفتاوى البديعية از كتب احناف آمده است كه هركسى منكر امامت ابوبكر شود كافر است ؛ و اين مساله در كتب آنها در الغاية سروجى و در الفتاوى الظهيرية و در الاصل محمد بن الحسن آمده است و ظاهر آن است كه آنها اين فتوا را از امامشان ابو حنيفه گرفته‌اند !

السبكي، أبو نصر تاج الدين عبد الوهاب بن على بن عبد الكافى (متوفاى 771هـ)، فتاوى السبكي، ج 2 ص 576 ـ 587، دار النشر: دار المعرفة - لبنان/ بيروت.

<!--[if !supportLists]-->3. <!--[endif]-->ابن حجر هيثمي

وفي الفتاوى البديعية فإنه قسم الرافضة إلى كفار وغيرهم وذكر الخلاف في بعض طوائفهم وفيمن أنكر إمامة أبي بكر وزعم ان الصحيح أنه يكفر.

وفي الفتاوى البديعية من أنكر إمامة أبي بكر رضي الله عنه فهو كافر وقال بعضهم وهو مبتدع والصحيح أنه كافر

در كتاب فتاواى بديعية رافضه را به دو دسته كافر و غير كافر تقسيم مى‌كند ، و در مورد بعضى از گروه‌هاى آنها خلاف را نقل مى‌كند ؛ اما در مورد منكر امامت ابوبكر نيز خلاف را نقل مى‌كند و مى‌گويد صحيح اين است كه وى كافر است !

الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن على ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة، ج 1، ص138 ، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركى - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م.

<!--[if !supportLists]-->4. <!--[endif]-->الشيخ نظام

من أَنْكَرَ إمَامَةَ أبي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ رضي اللَّهُ عنه فَهُوَ كَافِرٌ وَعَلَى قَوْلِ بَعْضِهِمْ هو مُبْتَدِعٌ وَلَيْسَ بِكَافِرٍ وَالصَّحِيحُ أَنَّهُ كَافِرٌ

هر كسى كه منكر امامت ابوبكر صديق شود ، كافر است ؛ اما عده‌اى او را بدعت‌گذار مى دانند ، و گفته‌اند كافر نيست ؛ ولى صحيح اين است كه وى كافر است !

الشيخ نظام وجماعة من علماء الهند، الفتاوى الهندية في مذهب الإمام الأعظم أبي حنيفة النعمان، ج 2 ص 264، ناشر: دار الفكر - 1411هـ - 1991م.

<!--[if !supportLists]-->5. <!--[endif]-->ابو سعيد الخادمي

( وَفِي الظَّهِيرِيَّةِ ) لِظَهِيرِ الدِّينِ الْمَرْغِينَانِيِّوَمَنْ أَنْكَرَ إمَامَةَ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُفَهُوَ كَافِرٌ فِي الصَّحِيحِ .

الخادمي، أبو سعيد محمد بن محمد الوفاة: 1156هـ)، بريقة محمودية، ج 2 ص 104، طبق برنامه نرم افزاري الجامع الكبير.

هر كس ابوبكر و عمر را امام هدايت نداند كشته مي‌شود !

ذهبى و ديگر علماى اهل سنت ، به نقل از ذهبى اينچنين نقل مى‌كنند كه گفت :

قال محمد بن علي بن سهل الامام سمعت بن جرير قال من قال ان أبا بكر وعمر ليسا بإمامي هدى يقتل

امام محمد بن على بن سهل مى‌گويد : از ابن جرير (طبري) شنيدم كه مى‌گفت : هركسى بگويد ابوبكر و عمر امام هدايت نيستند كشته مى‌شود !

الذهبى الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، تذكرة الحفاظ، ج 2، ص712 ، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى.

العسقلانى الشافعي، أحمد بن على بن حجر ابوالفضل (متوفاى852 هـ)، لسان الميزان، ج 5، ص101، تحقيق: دائرة المعرف النظامية - الهند، ناشر: مؤسسة الأعلمى للمطبوعات - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1406هـ – 1986م.

الذهبى الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 14، ص275، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسى ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .

در بعضى از كتب ، عبارت وى را به صورت «يقتل يقتل» نوشته‌اند ، يعنى دو بار با تاكيد گفت كه بايد كشته شود !

ابوبكر و عمر اصل دين بعد از پيامبر هستند ! و بغض آنها كفر !

وأما الرافضي فإنه يبغض أبا بكر وعمر رضي الله عنهما لما استقر في ذهنه بجهله وما نشأ عليه من الفساد عن اعتقاده ظلمهما لعلي وليس كذلك ولا علي يعتقد ذلك فاعتقاد الرافضي ذلك يعود على الدين بنقص لأن أبا بكر وعمر هما أصل بعد النبي صلى الله عليه وسلم فهذا مأخذ التكفير ببغض الرافضة لهما وسبهم لهما

رافضى كينه ابو بكر و عمر را دارد ، زيرا از روى نادانى در ذهن او اين مطلب جاى گرفته است و اينچنين رشد كرده است كه اعتقاد پيدا كرده كه آن دو به على ظلم كرده‌اند ، اما اينچنين نيست و على نيز چنين اعتقادى نداشت !

بنا بر اين اعتقاد رافضى موجب نقص در دين مى‌شود ؛ زيرا ابوبكر و عمر اصل (دين) بعد از پيامبر (ص) هستند ؛ و اين علت تكفير رافضه است ، زيرا ابوبكر و عمر را دشمن داشته و آنها را دشنام مى‌دهند !

السبكي، ابونصر تاج الدين عبد الوهاب بن على بن عبد الكافى (متوفاى 771هـ)، فتاوى السبكي، ج 2، ص576، ناشر: دار المعرفة - لبنان/ بيروت.

اگر امامت ابوبكر و عمر را جزء اصول دين نمى‌دانيد، اين همه تكفير و فتوا به كشتن مخالفان چه معنايى دارد؟

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group