چهارشنبه 14 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 


سؤال كننده : فرهاد.ف

طرح سؤال :

جايگاه و مرجعيت علمي اهل بيت عليهم السلام ، به ويژه امير المؤمنين عليه السلام در قرآن و سنت از مسائلي است كه از دير باز در ميان مذاهب اسلامي مطرح بوده‌ وهمواره در عرض مرجعيت ديني ، و سياسي قرار مورد بحث قرار گرفته است .

حال اين پرسش به وجود مي آيد كه همان گونه كه پيشواي وزعامت سياسي وديني امير المومنين عليه السلام در كتاب وسنت تصريح گرديده است ، آيا جايگاه وشخصيت علمي اميرالمو منين عليه السلام نيزدر قرآن بيان شده است ؟

و آيا آيه اي «قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب» ‏در صدد بيان مرجعيت علمي امير المو منين عليه السلام است ؟

نوشته حاضر به دنبال دريافت پاسخ سؤال مزبور بوده تا با بررسي تطبيقي آيه مزبور از از نظر مفسرين فرقين مسأله را مورد تحليل وبررسي قرار داده وجواب كامل پرسش را به دست بي آوريم . ازين رو ضروري است كه اين مسأله را ازدو ديدگاه بررسي كنيم .

پاسخ:

الف: ديد گاه شيعه

از نظر شيعه ، اهل بيت عليهم السلام ودر رأس آن ها اميرالمؤمنين عليه السلام از موقعيت و جايگاه رفيع علمي و دانش الهي بر خوردار بوده به گونه اي كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله‌‌‌‌)‌‌‌ در بيان مرجعيت اهل بيت عليهم السلام فرمودند: «إني تارك فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا كتاب الله وعترتي » و در باره جايگاه علمي امير المومنين عليه السلام تعبير به درب شهر علم نموده وفرمود ند : « أنا مدينة العلم وعلي بابها فمن أراد المدينة فليأت الباب». « من شهر علم هستم وعلي عليه السلام درب آن كسي كه بخواهد وارد شهر گردد از درب آن وارد گردد » . ‌‌بديهي است كه اين دانش و آگاهي عادي و معمولي نيست كه مسبوق به خطا و لغزش باشد ؛ بلكه اين معرفت و شناخت الهي است كه‌ خداوند براي هدايت وزعامت انسان آن راعنايت نموده است .

لذا نظر دانشوران شيعه بر اين است كه « من عنده علم الكتاب » از آيات مكي است و منظور از« الكتاب » در اين آيه قرآن كريم بوده و مصداق واقعي اين آيه اميرالمومنين عليه السلام مي باشد .

و نيز رواياتي متعدد و صحيح السندي در منابع فرقين وجود دارد كه « من عنده علم الكتاب» را به اميرالمؤمنين عليه السلام تفسير نموده است ، كه اينك به برخي از آن ها اشاره مي‌گردد .

بررسي روايا ت :

علي بن ابراهيم قمي با سند صحيح از امام صادق عليه السلام نقل مي‌كند :

حدثني أبي عن ابن أبي عمير عن ابن أذينة عن أبي عبد الله عليه السلام قال : الذي عنده علم الكتاب هو أمير المؤمنين عليه السلام .

تفسير القمي ، ج 1 ، ص 367 .

امام صادق عليه السلام فرمود :

آن كسي كه علم كتاب در نزد او است ، امير المو منين عليه السلام مي باشد .

محمد بن حسن صفار در بصائرالدرجات با سند صحيح از امام با قرعليه السلام نقل مي كند به اين كه مصداق اين آيه ما اهل بيت هستيم كه اول وافضل و بهترين ما بعد از پيامبر صلي الله عليه وآله علي عليه السلام مي باشد . در اين باره مي نويسد :

حدثنا محمد بن الحسين و يعقوب بن يزيد عن ابن أبي عمير عن بريد بن معاوية قال قلت لأبي جعفر عليه السلام قل كفى بالله شهيدا بيني و بينكم و من عنده علم الكتاب قال إيانا عنى و على أو لنا و أفضلن و خيرنا بعد النبي صلى الله عليه وآله .

بصائر الدرجات ، ص 236 .

بريد بن معاويه گفته است : به امام باقر عليه السلام ‌‌ عرض كرديم : آيه اي « بگو خدا و كسى كه علم كتاب نزد اوست، براى گواهى ميان من و شما كافى است» را عرض كردم ، فرمود : مقصود ما اهل بيت هستيم و على بعد از پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله اول ما و افضل ما و بهتر ما خاندان ا ست ‏.

شيخ صدوق در كتاب امالي با سند صحيح از پيامر صلي عليه وآله نقل مي كند كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمودند :

حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل قال : حدثنا محمد بن يحيى العطار ، قال : حدثنا أحمد بن محمد بن عيسى ، عن القاسم بن يحيى ، عن جده الحسن بن راشد ، عن عمرو بن مغلس ، عن خلف ، عن عطية العوفي ، عن أبي سعيد الخدري ، قال : سألت رسول الله صلى الله عليه وآله عن قول الله : قال الذي عنده علم من الكتاب . قال : ذاك وصي أخي سليمان بن داود . فقلت له : يا رسول الله ، فقول الله عز وجل : قل‌كفى بالله شهيدا بيني وبينكم ومن عنده علم الكتاب ، قال : ذاك أخي علي بن أبي طالب .

الأمالي ، الشيخ الصدوق ، ص 659 .

ابى سعيد خدرى گفته است : از رسول خدا راجع به آيه « ومن عنده علم الكتاب » سؤال كردم ، فرمود : كسي كه علمي از كتاب در نزد او است آن كس وصى و برادرم سليمان بن داود است . گفتم يا رسول اللَّه در گفتار ديگري خداوند عز و جل : « بگو بس است به خدا گواه ميان من و شما و كسى كه نزد او است علم كتاب » فرمودند : آن كس برادرم على بن ابى طالب است .

البته در اين باره روايات زيادي وجود دارد كه ما به همين چند روايت بسنده مي‌كنيم .

نتيجه :

رواياتي كه مفسرين شيعه راجع به مصداق « من عند ه علم الكتاب » ذكر كرده ‌اند از نظر سند صحيح و از نظر دلالت قطعي است ؛ بنابر اين به اين نتيجه مي رسيم كه آيه مزبور ، در صدد بيان جايگاه و موقعيت علمي رفيع امير المومنين عليه السلام بوده وتا بع اراده و مشيت الهي مي داند .

ب: د يدگاه اهل سنت

مرجعيت علمي اهل‌ بيت عليهم السلام ؛ به ويژه امير المؤمنين عليه السلام در ميان مذاهب اهل سنت ، پوشيده و مخفي نبوده و مورد اعتراف و قبول بزرگان اهل سنت‌ قرارگرفته و روي كرد غالب مفسيرين وعلما ي اهل سنت ، در تفسير آيه « من عنده علم الكتاب » امير المومنين عليه السلام بوده ، و ‌‌‌رواياتي متعددي را در ذيل اين آيه متذكر مي‌شوند كه مصداق واقعي آيه اي مزبور را امير المومنين عليه السلام مي داند .

اگر چه در بين مفسرين اهل سنت روي كرد متفاوتي ديگري در تفسير و مصداق اين آيه وجود دارد كه به موجب آن رويكرد برخي مصداق اين آيه را عبد الله بن سلام و برخي جبرائيل‌ و برخي سلمان فارسي را مي دانند اما اين رويكرد ها هيج كدام از دليل محكم و قطعي بر خوردار نيست و روايا تي كه براي تأيد اين رويكرد اراء گرديده يا مشكل دلالي دارد ويا مشكل سندي . مفسرين اهل سنت كه آيه را به امير المومنين عليه السلام به عنوان مصداق واقعي تفسر نموده اند و به روايات متعددي تمسك نموده اند كه براي روشن شدن بحث به بعضي ازآن روايات اشاره مي كنم .

بررسي روايات اهل سنت :

ثعلبي در اين كه منظور از « من عنده علم الكتاب » كيست روايتي را از ابي جعفر عليه السلام ذكر مي كند كه متظور ازاين آيه امير المومنين عليه السلام مي باشد ، در اين باره مي نويسد :

ابن عطاء قال : كنت جالسا مع أبي جعفر في المسجد فرأيت ابن عبد الله بن سلام جالسا في ناحية فقلت لأبي جعفر : زعموا أن الذي عنده علم الكتاب عبد الله بن سلام . فقال : إنما ذلك علي بن أبي طالب عليه السلام ‌عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب.

از ابي جعفر عليه السلام در باره آيه سوال گرديد كه « من عنده علم الكتاب » در اين آيه عبدالله ابن سلام است ؟ امام با قر عليه السلام فرمودند : نه خير ، كسي كه علم كتاب در نزد اواست علي عليه السلام مي باشد .

تفسير الثعلبي ، ج 5 ، ص 303 .

حاكم حسكاني در شواهد التنزيل نيز چندين روايت را نقل مي كند كه مراد از كسي كه علم كتاب در نزد او است ، حضرت علي عليه السلام مي باشد . حال به برخي از اين روايت اشاره مي گردد .

حاكم از طريق ابن عباس و محمد ‌‌‌‌حنفيه ‌روايتي را نقل مي‌كند به اين كه آيه اي مزبور « من عنده علم الكتاب » در باره امير‌المو‌‌منين عليه السلام نازل شد ه و در اين باره مي نويسد :

عن ابن عباس في قوله تعالى : « ومن عنده علم الكتاب » قال هو علي بن علي طالب . عن ابن الحنفية في قوله تعالى : « ومن عنده علم الكتاب » قال : هو علي بن أبي طالب .

از ابن عباس وابن حنفييه راجع به آيه مز بور سوال شد گفت : كسي كه علم كتاب درنزد او است علي بن عليه السلام مي باشد.

عن أبي عبد اللّه عليه السّلام: «أنّ المراد بمن عنده علم الكتاب علي بن أبي طالب و أئمّة الهدى عليهم السّلام »

امام صادق عليه السلام فرمود : مراد از : « من‌ عنده‌ علم‌ الكتاب » ‌‌علي ابن ابي طالب و ائمه هدي علهم السلام است .

روى بريد بن معاوية عن أبي عبد اللّه عليه السّلام أنّه قال : « إيّانا عنى ، و علي أولنا ، و أفضلنا ، و خيرنا بعد النبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم »

بريد‌ بن معاويه از امام صادق عليه السلام نقل مي‌كند كه : منظور از اين آيه ما اهل بيت هستيم كه اول ‌و افضل ما بعد از پيامبر ، اميرالمومنين عليه السلام مي باشد .

و در ادامه مي‌نويسد :

و يؤيّد ذلك ما روي عن الشعبي أنّه قال : ما أحد أعلم بكتاب اللّه بعد النبيّ من عليّ بن أبي طالب عليه السّلام .

مويد اين ‌مطلب‌ روايتي شعبي است كه فرمود : هيج كس‌ دانا تر از علي عليه السلام به كتاب خدا بعد از پيامبر صلي الله عليه وآله نيست .

شواهد التنزيل ، ّالحاكم الحسكاني ، ج 1 ، ص 402 .

سليمان قندوزي از سعيد خدري در تفسير آيه « من‌ عنده ‌علم الكتاب » روايتي را نقل مي كند كه مراد ازين آيه ‌علي عليه السلام بوده وي در اين باره مي نويسد :

عن عطية العوفي عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال : سألت رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم عن هذه الآية « الذين عنده علم من الكتاب » قال : ذاك أخي سليمان بن داود عليهما السلام . وسألته عن قوله الله عز وجل « قل كفى بالله شهيدا بيني وبينكم ومن عنده علم الكتاب » قال : ذاك أخي علي بن أبي طالب صاحب المناقب .

ابى سعيد خدرى گويد از رسول خدا را جع به آيه « عنده علم من الكتاب » سؤال كردم ، فرمود :‌ او وصى برادرم سليمان ‌‌‌‌‌بن داود بود ه است : گفتم : يا رسول اللَّه در گفتار ديگر خداى عز و جل « بگو بس است بخدا گواه ميان من و شما و كسى كه نزد او است علم كتاب » فرمود مقصود از آن برادرم على بن ابى طالب است .

ونيز در رويتي كه از طريق متعدد آمده نقل مي كند به اين كه .

روى عن محمد بن مسلم وأبي حمزة الثمالي وجابر بن يزيد عن الباقر عليه السلام . وروى علي بن فضال والفضيل عن الرضا عليه السلام ، وقد روى عن موسى بن جعفر ، وعن زيد بن علي عليه السلام ، وعن محمد بن الحنفية ، وعن سلمان الفارسي ، وعن أبي سعيد الخدري وإسماعيل السدي أنهم قالوا في قوله تعالى : « قل كفى بالله شهيدا بيني وبينكم ومن عنده علم الكتاب » هو علي بن أبي طالب عليه السلام .

در روايتي ديگري آمده است ، كه آيه مز بور درباره امير المو منين عليه السلام نازل شده است .

ينابيع المودة ، القندوزي ، ج 1 ، ص307 .

شواهد :

علاوه بر آنچه گذشت ، رواياتي ديگري نيز در باره جايگاه علمي امام علي عليه السلام در منابع رواي اهل سنت و جود دارد و به عنوان شواهد و مويدات اين مطلب كه مصداق قطعي « و من عنده علم الكتاب » امير المومنين عليه السلام بوده مي باشد ، كه به بر خي ازين روايات اشاره مي گردد :

الف : أنا مدينة العلم و علي بابها ...

حاكم نشابوري روايتي را از ابن عباس نقل مي كند كه پيامبر صلي الله عليه وآله فر مودند : من شهر علم هستم وعلي عليه السلام دروازه آن است و هركسي بخواهد وارد اين شهر گردد بايد از دروازه آن وارد گردد . حاكم تصريح به صحت اين روايت نموده و دراين باره مي نويسد :

حدثنا أبو العباس محمد بن يعقوب ثنا محمد بن عبد الرحيم الهروي بالرملة ثنا أبو الصلت عبد السلام بن صالح ثنا أبو معاوية عن الأعمش عن مجاهد عن بن عباس رضي الله عنهما قال قال رسول الله صلي الله عليه و آله‌ :‌‌‌‌ « أنا مدينة العلم و علي بابها فمن أراد المدينة فليأت الباب » . هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه و أبو الصلت ثقة مأمون ...

از ابن عباس نقل مي كند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند : من شهر علم و دانش هستم و در وازه آن و كسي بخواهد وارد شهر گردد پس بايد از دروازه آن وارد گردد . اين حديثي صحيح السند است اما بخاري و مسلم آن را در كتب رواي نياورده اند در صورتي كه ابا صلت هروي ثقه و مأمون از كذب بوده است .

النيسابوري ، محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم الوفاة : 405 هـ ، المستدرك على الصحيحين ، دار النشر : دار الكتب العلمية ، بيروت - 1411هـ - 1990م ، ج 3 ص 126 ،‌ الطبعة : الأولى ، تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا .

عبد البر مي نويسد : عمر بن خطاب گفته است كه علي عليه السلام از همه صحابه در مقام داوري وبيان مقرات الهي آگاه ودانا تر است .

قال عمر بن الخطاب: على أقضانا ...

يوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر الوفاة : 463 ، الاستيعاب في معرفة الأصحاب ، ج 3 ، ص 1102 ، دار النشر : دار الجيل ، بيروت ، 1412 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : علي محمد البجاوي.

جويني روايتي را از پيامبر صلي الله عليه وآله نقل مي كند كه حضرت در جمع صحابه فرمودندك :.

قال صلى الله عليه و سلم فى أصحابه : أقضاهم على بن أبى طالب عليه السلام أنا مدينة العلم و علي عليه السلام بابها ...

علي عليه السلام از همه اي شما آگاه تر به داوري و قضاوت است . و من شهر علم هستم و علي عليه السلام در وازه آن .

أبو المعالي عبد الملك بن عبد الله بن يوسف الجويني الوفاة : 478 هـ ، كتاب التلخيص في أصول الفقه ج 3 ، ص 12 ، دار النشر دار البشائر الإسلامية بيروت ، 1417هـ، 1996م ، تحقيق : عبد الله جولم النبالي وبشير أحمد العمري .

ب : سلوني عن كتاب الله تعالى

بلا ذري روايتي را از علي عليه السلام نقل مي كند كه حضرت فرموند :

. سلوني عن كتاب الله تعالى فوالله ما من آية إلا وأنا أعلم أبليل نزلت أم بنهار أفي سهل أو في جبل .

از كتاب خدا از من سوال كنيد . قسم به خدا كه هيج آيه اي وجود ندارد كه من آگا هي به آن نداشته باشم چه در شب نازل شده باشد وچه در روز چه دركوه نازل شد ه باشد وچه درسطح .

ونيز از مسيب نقل مي كند :

و قال ابن المسيب ما كان أحد من الناس يقول سلوني غير علي رضي الله عنه و قيل لعطاء أكان أحد في أصحاب رسول الله e أعلم من علي كرم الله تعالى و جهه قال والله.

مسيب گفته است كه تا كنون كسي مثل علي عليه السلام نبوده كه بگويد : از من بپرسيد . براي عطا گفته شد كه آيا در بين اصحاب رسول خدا كسي از امير المو منين عليه السلام اعلم وآگاه تر بوده است ؟ عطاگفت : نه قسم به خدا .

انساب الاشراف ، احمد بن يحي بن جابر بلاذري ،‌ متوفا 279 ، ج 1 ، ص 279 .

معاويه وقتي شهادت امير المومنين عليه السلام را شنيد در باره شخصيت حضرت گفت :

و قال معاوية رضي الله عنه حين بلغه قتل علي رضي الله عنه و الله لقد ذهب العلم و الفقه

به تحقيق كه علم و فقه رفت .

ابن طفيل روايتي از امير المومنين عليه السلام نقل مي كند كه حضرت فرمودند :

ابن يونس أخبرنا أبو بكر بن عياش عن نصير عن سليمان الأحمسي عن أبيه قال قال علي عليه السلام : و الله ما نزلت آية إلا و قد علمت فيما نزلت و أين نزلت و على من نزلت إن ربي و هب لي قلبا عقولا و لسانا طلقا .

هيج آيه اي نازل نشده مگر اين كه به درستي مي دانم كه چه زماني نازل شده و در مورد چه كسي نازل گرديده و بدرستي پروردگارم قلب فهيم و زبان گويا برايم بخشيده است.

در روايتي كه ابي طفيل از علي عليه السلام نقل مي كند اميرالمومنين عليه السلام فرموده است:

أخبرنا عبد الله بن جعفر الرقي أخبرنا عبيد الله بن عمرو عن معمر عن و هب بن أبي دبي عن أبي الطفيل قال قال علي عليه السلام : سلوني عن كتاب الله فإنه ليس من آية إلا و قد عرفت بليل نزلت أم بنهار في سهل أم في جبل .

از من در باره كتاب خدا سوال كنيد بدرستي كه آيه اي نيست كه من از آ‌ن آگاهي نداشته باشم چه درشب نازل شده يا در روز و كوه و يادر همواره .

الطبقات الكبرى ، محمد بن سعد بن منيع أبو عبدالله البصري الزهري الوفاة : 230 ، ج 2 ، ص 338 . دار النشر : دار صادر بيروت .

يحيي بن معين مي نويسد :

حدثنا يحيى قال حدثنا سفيان بن عيينة عن يحيى بن سعيد عن سعيد بن المسيب قال ما كان في أصحاب النبي صلى الله عليه و سلم أحد يقول سلونى غير على بن أبى طالب .

ابن معين رواتي كه از بن سعيد نقل مي كند به اين كه هيج كسي از اصحاب پيامبر صلي الله عليه آله نبوده كه است كه بگويد : از من بي پرسيد به جز علي عليه السلام .

تاريخ ابن معين « رواية الدوري » ، يحيى بن معين أبو زكريا الوفاة : 233 ، ج 3 ، ص ‌143 ، دار النشر : مركز البحث العلمي و إحياء التراث الإسلامي ، مكة المكرمة ، 1399 - 1979 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : تاريخ ابن معين ،‌‌‌ رواية الدوري .

ابن حنبل نيز رواتي به اين مضمون نقل مي كند :

حدثنا عبد الله نا عثمان بن أبي شيبة نا سفيان عن يحيى بن سعيد قال أراه عن سعيد قال لم يكن أحد من أصحاب النبي صلى الله عليه و سلم يقول سلوني الا علي بن أبي طالب .

أحمد بن حنبل أبو عبد الله الشيباني الوفاة : 241 ، فضائل الصحابة ، ج 2 ، ص 646 ،‌ دار النشر ، مؤسسة الرسالة ، بيروت ، 140 - 1983 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : وصي الله محمد عباس .

ابن جوزي در تفسير و مصداق « من عنده علم الكتاب » چند نظريه را مطرح مي كند كه در يك نظريه اميرالمومنين عليه السلام مصداق اين آيه قرار داده شده وگفته است :

أنه علي بن أبي طالب ، قاله ابن الحنفية.

مراد از آيه اميرالمومنين عليه السلام مي باشد .

كساني كه عبدالله ابن سلام را مصداق آيه قرار داد ه اند مي نويسد :

هو عبد الله بن سلام ؟ قال : و كيف ، و هذه السورة مكية ؟ و أخرج ابن المنذر عن الشعبي قال : ما نزل في عبد الله بن سلام رضي الله عنه شيء من القرآن .

اين سوره مكي است مربو ط به عبدالله بن سلام نمي گردد . شعبي نقل مي كند كه در باره عبدالله چيزي از قرآن نازل نشده است .

ابن الجوزي ، أبو الفرج ، 508هـ 597 ،6 – 1201 . زاد المسير ،‌ ج 4 ص 16 . و نيز : السُّيوطي ، جلال الدين ،‌ 849 - 911 هـ، 1445 - 1505 ، الدر المنثور ، ج 6 ، ص 30 .

نتيجه گري وجمع بندي نهاي :

با توجه به رويكرد مفسرين اهل سنت در تفسيري آيه اي سوره رعد و رواياتي را كه در ذيل اين آيه به آن استدلال و استناد نموده‌ اند به ‌اين ‌نتيجه و جمع بندي نهائي مي‌رسيم كه : آيه مزبور در باره امير المؤمنين عليه السلام نازل شد ه و به خوبى مرجعيت و جايگاه علمى ، معنوى و سياسى علي عليه السلام را در بين مسلمانان بعد از رسول صلي الله عليه وآله روشن مى كند ، وافزون بر آن شواهدي هم از روايات براين مطلب وجود د ارد كه رسول خدا صلي الله عليه وآله‌ درمواردي تصريح به جايگاه علمي علي عليه السلام نموده است .

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group