آيا نخستين مسلمان بودن حضرت علي (عليه السلام) فضيلت محسوب ميشود؟
توضيح سؤال:
علامه حلي بعد از استدلال به آية «والسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» اينگونه نتيجه گيري كرده است:
وهذه الفضيلة لم تثبت لغيره من الصحابة فيكون هو الإمام
در ميان صحابه اين فضيلت براي غير حضرت امير المؤمنين (عليه السلام) ثابت نشده است، پس ايشان امام است.
منهاج الكرامة - العلامة الحلي، ص 129
ابن تيميه در مقام جواب از اين سخن علامه حلي ميگويد:
الرابع قوله «وهذه الفضيلة لم تثبت لغيره من الصحابة» ممنوع، فان الناس متنازعون في أول من اسلم فقيل أبو بكر أول من اسلم فهو اسبق إسلاما من على.
اين سخن علامه حلي كه ميگويد: اين فضليت براي ديگر صحابه ثابت نشده، ممنوع است؛ زيرا مردم در اين مطلب كه اولين مسلمان چه كسي است، اختلاف نظر دارند. گفته شده است كه ابو بكر اولين كسي است كه اسلام آورد ؛ بنابر اين او پيش از (حضرت) علي (عليه السلام) است.
ابن تيميه الحراني الحنبلي، ابوالعباس أحمد عبد الحليم (متوفاى 728 هـ)، منهاج السنة النبوية، ج 7، ص155، تحقيق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولى، 1406هـ.
ابن تيميه اختلاف نظر را دليل اين مطلب قرار داده و ميگويد، آيه نميتواند فضيلتي را براي اميرمؤمنان (عليه السلام) اثبات نمايد.
حال سؤال اين است كه آيا نخستين مسلمان بودن آن حضرت، فضيلتي براي ايشان محسوب ميشود؟
پاسخ:
اشكال ابن تيميه، در اصل فضيلت داشتن سبقت نبود؛ بلكه گفته بود اولين مسلمان بودن آن حضرت، اختلافي است ؛ و ممكن است اين فضيلت براي «غير حضرت علي عليه السلام» باشد.
اما طبق روايات صحيح و گفتار عده اي از صحابه و اجماعي كه علماي اهل سنت نقل كرده اند ، امير مؤمنان حضرت علي عليه السلام اولين مسلمان هستند. بنابراين وقتي اين فضليت منحصر به فرد براي حضرت علي عليه السلام ثابت شد، اگر اختلافي باشد، مخالفت با روايات صحيح و گفتار صحابه و اجماع است و ارزشي ندارد در نتيجه اشكال ابن تيميه مرتفع ميشود.
رسول خدا (صلي الله عليه وآله) اسلام حضرت علي (عليه السلام) را فضيلت ميداند
طبق روايات صحيح از رسول خدا (صلي الله عليه وآله)، آن حضرت، اميرمؤمنان را نخستين پيشگام در اسلام معرفي كرده و آن را فضيلت بي نظير براي آن حضرت دانسته است.
با سند معتبر در كتابهاي اهل سنت نقل شده است كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله) ملاك انتخاب امير مؤمنان (عليه السلام) را به عنوان همسر فاطمه زهرا (سلام الله عليها)، سبقت امير مؤمنان (عليه السلام) در اسلام معرفي نمودهاند:
يا فاطمة فوالله لقد أنكحتك أكثرهم علما وأفضلهم حلما وأولهم سلما.
الدولابي، الإمام الحافظ ابوبشر محمد بن أحمد بن حماد (متوفاى 310هـ)، الذرية الطاهرة النبوية، ج 1، ص 103، تحقيق: سعد المبارك الحسن، ناشر:الدار السلفية - الكويت، الطبعة: الأولى، 1407هـ.
اي فاطمه به خدا سوگند تو را به ازدواج فردي درآوردم كه علمش از تمامي مسلمانان بيشتر و از همه بردبار تر و اولين مسلمان است.
اين روايت معتبر است، براي اطلاع از سند آن به اين آدرس مراجعه نماييد:
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=31780
روشن است كسي كه كلام رسول خدا (صلي الله عليه وآله) و ملاك و معيار آن حضرت را قبول ندارد، زير سؤال بردن اين فضيلت از وي به دور از انتظار نيست.
صحابه نخستين مسلمان بودن علي (عليه السلام) را فضيلت ميداند
عده اي از صحابه نيز به اولين مسلمان بودن امير المؤمنين (عليه السلام) اقرار كرده اند كه به عنوان نمونه به ذكر اسامي چند نفر آنها بسنده مي كنيم:
1. سعد بن ابي وقاص:
سعد بن ابي وقاص يكي از صحابه رسول خدا (صلي الله عليه وآله) در ميان جمعيتي كه فردي از آنها به امير مؤمنان عليه السلام دشنام ميداد، در مقابلش ايستاد و براي نشان دادن قباحت كار او، به نخستين مسلمان بودن آن حضرت استدلال كرد و اين مطلب را يك فضيلت منحصر به فرد براي ايشان به شمار آورد.
اين روايت را حاكم نيشابوري با سند صحيح اين گونه نقل كرده است:
فحدثنا بشرح هذا الحديث الشيخ أبو بكر بن إسحاق أنا الحسن بن علي بن زياد السري ثنا حامد بن يحيى البلخي بمكة ثنا سفيان عن إسماعيل بن أبي خالد عن قيس بن أبي حازم قال : كنت بالمدينة فبينا أنا أطوف في السوق إذ بلغت أحجار الزيت فرأيت قوما مجتمعين على فارس قد ركب دابة و هو يشتم علي بن أبي طالب و الناس و قوف حواليه إذ أقبل سعد بن أبي وقاص فوقف عليهم فقال : ما هذا ؟ فقالوا: رجل يشتم علي بن أبي طالب فتقدم سعد فأفرجوا له حتى وقف عليه فقال : يا هذا على ما تشتم علي بن أبي طالب ألم يكن أول من أسلم ألم يكن أول من صلى مع رسول الله صلى الله عليه و سلم ألم يكن ازهد الناس ألم يكن أعلم الناس ؟ و ذكر حتى قال : ألم يكن ختن رسول الله صلى الله عليه و سلم على ابنته ألم يكن صاحب راية رسول الله صلى الله عليه و سلم في غزواته ؟ ثم استقبل القبلة و رفع يديه و قال : اللهم إن هذا يشتم وليا من أوليائك فلا تفرق هذا الجمع حتى تريهم قدرتك قال قيس : فو الله ما تفرقنا حتى ساخت به دابته فرمته على هامته في تلك الأحجار فانفلق دماغه و مات.
هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه
تعليق الذهبي قي التلخيص : على شرط البخاري ومسلم.
الحاكم النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، المستدرك على الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص، تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا، 4 جلدي، چاپ اول، بيروت، دار الكتب العلمية، 1411 هـ.ق – 1990 م، ج 3 ، ص 571، رقم 6121. احجار الزيت مكاني معروف در شهر مدينه، نزديك محله زوراء و بازار مدينه بر دامنه كوه سَلْع و غرب مسجد نبوي، برابر باب السلام بوده است. اردوگاه نظامي نيز در همين منطقه قرار داشت. در سبب نامگذاري اين مكان دو سخن در دست است: در آنجا سنگهايي بوده كه ظرفهاي روغن بر آن مينهادند؛ و نيز روايت شده كه در اين مكان، براي پيامبر از سنگي روغن تراويد:
قيس بن ابي حازم مي گويد در مدينه بودم، در بازار مي گشتم به احجار الزيت رسيدم، ديدم عده اي دور سواري جمع شده اند كه سوار بر مركبي است و به (حضرت) علي بن أبي طالب (عليه السلام) دشنام مي دهد و مردم اطراف او ايستاده اند،در اين هنگام سعد بن ابي وقاص آمد، پرسيد چه خبر است؟ گفتند : مردي است به (حضرت) علي بن أبي طالب (عليه السلام) دشنام مي دهد، سعد جلو آمد و راه را برايش باز كردند تا اينكه كنار سوار ايستاد و گفت : آهاي بر چه اساس و به (حضرت) علي بن أبي طالب (عليه السلام) دشنام مي دهي؟! آيا او اولين مسلمان نبود؟ آيا اولين فردي نبود كه با رسول الله صلى الله عليه (و آله) و سلم نماز خواند؟ آيا زاهد ترين فرد در ميان مردم نبود؟ آيا عالم ترين فرد در ميان مردم نبود؟ و همين طور فضائل امير المؤمنين عليه السلام را بر شمرد تا اينجا كه گفت آيا او داماد پيامبر صلي الله عليه وآله و همسر دختر ايشان نبود؟ آيا علمدار و پرچم دار رسول خدا صلي الله عليه وآله در تمامي جنگهاي ايشان نبود؟ سپس رو به قبله ايستاد و دستانش را بلند كرد گفت : خدايا اين فرد به يكي از اولياي تو دشنام داد ، اين جمع را متفرق نكن تا قدرتت به آنها نشان دهي. قيس بن ابي حازم مي گويد به خدا سوگند هنوز متفرق نشده بوديم كه مركب آن سوار رم كرد و او را با صورت به زمين زد ، مغزش بيرون ريخت و مُرد.
لازم به ذكر است كه سعد بن ابي وقاص از شيعيان امير المؤمنين عليه السلام نبود و از منحرفين بود و در جنگهاي امير المؤمنين عليه السلام در سپاه حضرت حاضر نشد و در سپاه دشمنان حضرت نيز شركت نكرد و جزء قاعدين به حساب مي آيد.
2. ابو موسي اشعري
ابو موسي اشعري نيز امير مؤمنان عليه السلام را نخستين مسلمان ميداند:
حدثنا أبو العباس محمد بن يعقوب ثنا الحسن بن علي بن عفان العامري ثنا حسين بن عطية ثنا يحيى بن سلمة بن كهيل عن أبيه عن محمد بن علي عن ابن عباس قال : قال : أبو موسى الأشعري : إن عليا أول من أسلم مع رسول الله صلى الله عليه و سلم.
هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه
الحاكم النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، المستدرك على الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص، تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا، 4 جلدي، چاپ اول، بيروت، دار الكتب العلمية، 1411 هـ.ق – 1990 م، ج 3 ، ص 528 ، رقم 5963.
ابو موسى اشعري مي گويد (حضرت) علي (عليه السلام) اولين مسلمان و ايمان آورنده به پيامبر صلي الله عليه وآله است.
حاكم نيشابوري بعد از نقل روايت فوق مي گويد: سند اين روايت صحيح است اما بخاري و مسلم آن را نقل نكرده اند.
3. زيد بن ارقم
اعتقاد زيد بن ارقم نيز در اين روايت صحيح السند اينگونه نقل شده است:
أخبرنا أحمد بن جعفر القطعي ثنا عبد الله بن أحمد بن حنبل حدثني أبي ثنا محمد بن جعفر ثنا شعبة عن عمرو بن مرة عن أبي حمزة عن زيد بن أرقم رضي الله عنه قال : إن أول من أسلم مع رسول الله صلى الله عليه و سلم علي بن أبي طالب رضي الله عنه
هذا حديث صحيح الإسناد. تعليق الذهبي قي التلخيص : صحيح
الحاكم النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، المستدرك على الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص، تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا، 4 جلدي، چاپ اول، بيروت، دار الكتب العلمية، 1411 هـ.ق – 1990 م، ج 3 ، ص 147، رقم 4663.
زيد بن ارقم مي گويد (حضرت) علي (عليه السلام) اولين مسلمان و ايمان آورنده به پيامبر صلي الله عليه وآله است.
حاكم نيشابوري و شمس الدين ذهبي بعد از نقل روايت فوق مي گويند: سند اين روايت صحيح است.
حاكم بعد از نقل روايت مي گويد اختلاف فقط در اين نكته است كه حضرت علي عليه السلام اولين فرد مسلماني است كه قبل از بلوغ اسلام آورده است و ابوبكر اولين فردي است كه بعد از بلوغ مسلمان شده است. البته اين حرف حاكم اعتباري ندارد ؛ زيرا
اولا: در اينجا براي ما نظر زيد بن ارقم كه يكي از صحابه است، مهم است كه او امير المؤمنين عليه السلام را اولين مسلمان مي داند.
ثانيا: ذهبي مي گويد ابوبكر بعد از پنجاه نفر مسلمان شده بنابراين، اولين مسلمان بالغ نيست. طبري چنين نقل مي كند:
عن محمد بن سعد قال قلت لأبي أكان أبو بكر أولكم إسلاما فقال لا ولقد أسلم قبله أكثر من خمسين ولكن كان أفضلنا إسلاما.
تاريخ الطبري ، أبي جعفر محمد بن جرير الطبري الوفاة: 310 ، دار الكتب العلمية – بيروت، ج1، ص 540.
محمد بن سعد بن ابي وقاص چنين مي گويد: به پدرم گفتم آيا اولين مسلمان در ميان شما ابو بكر بود ؟ پدرم گفت : خير ، قبل از او بيش از پنجاه نفر اسلام آورده بودند.
اجماع علماي اهل سنت بر نخستين مسلمان بودن حضرت علي (عليه السلام)
عده اي از علماي اهل تسنن نيز در مورد اولين مسلمان بودن آن حضرت ادعاي اجماع كرده اند:
1. حاكم نيشابوري (عدم اختلاف تاريخ نويسان در نخستين مسلمان بودن علي )
حاكم نيشابوري ميگويد: در ميان اصحاب تاريخ اختلافي نيست كه در اين كه اميرمؤمنان علي عليه السلام نخستين مسلمان است.
ولا أعلم خلافا بين أصحاب التواريخ أن علي بن أبي طالب رضى الله عنه أولهم إسلاما
من در ميان مورخان مخالفي نميشنام در اين كه علي بن ابي طالب اولين مسلمان است.
النيسابوري، أبو عبد الله محمد بن عبد الله الحاكم (متوفاي405 هـ)، معرفة علوم الحديث، ج 1، ص 22، تحقيق: السيد معظم حسين، الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة : الثانية، 1397هـ - 1977م
2 – 3. سيوطي و ابن حجر هيثمي و نقل اجماع
سيوطي در كتاب «تاريخ الخلفاء»، نيز ادعاي اجماع در اين باره را نقل كرده است:
وعلي رضي الله عنه أحدالعشرة المشهود لهم بالجنة ... وهو أول خليفة من بني هاشم وأبو السبطين أسلم قديما بل قال ابن عباس وأنس وزيد بن أرقم وسلمان الفارسي وجماعة إنه أول من أسلم ونقل بعضهم الإجماع عليه.
(امير مؤمنان) علي كه خداوند از او راضي باشد، يكي از ده نفري است كه به بهشت بشارت داده شده است ... او نخستين خليفه از بني هاشم و پدر دو نوه رسول خدا (صلي الله عليه وآله) است و از اولين مسلماناني است كه در همان ابتدا اسلام آورد؛ بلكه ابن عباس، انس، زيد بن ارقم، سلمان فارسي و گروهي گفته اند كه علي نخستين مسلمان بوده است و برخي نقل كرده اند كه بر اين مطلب اجماع وجود دارد.
السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى911هـ)، تاريخ الخلفاء، ج1، ص166، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، ناشر: مطبعة السعادة - مصر، الطبعة: الأولى، 1371هـ - 1952م.
ابن حجر هيثمي نيز شبيه عبارت سيوطي را نقل كرده و مينويسد:
الفصل الأول في إسلامه وهجرته وغيرهما
أسلم رضي الله عنه وهو ابن عشر سنين وقيل تسع وقيل ثمان وقيل دون ذلك قديما بل قال ابن عباس وأنس وزيد بن أرقم وسلمان الفارسي وجماعة إنه أول من أسلم ونقل بعضهم الإجماع عليه.
الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج2، ص351، تحقيق: عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م.
نتيجه:
همانطور كه ملاحظه فرموديد در روايت معتبر رسول خدا (صلي الله عليه وآله) امير مؤمنان (عليه السلام) را به عنوان اولين مسلمان معرفي نمودند و اين مسأله را فضيلت براي ايشان شمردند علاوه بر اينكه عده اي از صحابه نيز چنين اعتقادي داشتند و علماي اهل سنت نيز در اين زمينه ادعاي اجماع كردند بنابراين وقتي رسول خدا (صلي الله عليه وآله)با سند معتبر اين مطلب را به عنوان فضيلت مطرح ميكند ديگر جايي براي اشكال تراشي نيست .