دوشنبه 11 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

پس از انعقاد پيمان صلح حديبيه كه يكي از مواد آن برقراري آتش بس ده ساله بين مشركان و مسلمانان بود، پيامبر اسلام با استفاده از آرامشي كه با قطع دشمني ها و كارشكني هاي قريش و توقف حملات نظامي آنها به دست آمده بود، گام هاي بلندي برداشت : هيأت هاي تبليغي متعددي به مناطق مختلف فرستاد، رسالت جهاني خود را به اجرا گذاشت، بسياري از قبايل دشمن را در اطراف مدينه خلع سلاح كرده و يا با آنها پيمان صلح بست و خيبر نيز كه كانون دائمي فتنه و خطر بود سقوط كرد .
پيمان شكني قريش
 پس از دو سال، پيمان صلح حديبيه توسط قريش نقض گرديد . به موجب ماده چهارم اين پيمان هر قبيله آزاد بود كه با محمد - صلي الله عليه و آله- يا با قريش هم پيمان شود ؛ در همان هنگام قبيله خزاعه با مسلمانان و بنوبكر (از بني كنانه) با قريش اعلام اتحاد كردند[1].
در سال هشتم هجرت قبيله بني بكر، شبانه به قبيله خزاعه حمله كردند . در اين حمله قريش با اسلحه و افراد نظامي، با بني بكر همكاري كردند و گروهي از خزاعي ها را به قتل رساندند . با اين كار، پيمان حديبيه نقض گرديد[2]. به دنبال استمداد رئيس قبيله خزاعه از پيامبر اسلام حضرت اعلام بسيج عمومي كرد[3] و تصميم گرفت با سپاهي به مكه حمله كند و براي آنكه حركت مسلمانان به اطلاع قريش نرسد و دشمن غافلگير شود و مكه بدون مقاومت و خونريزي سقوط كند، مقصد را پنهان داشت[4] و دستور داد راه مكه تحت مراقبت قرار گيرد[5] و از خداوند خواست كه قريش را از اين حركت، بي خبر نگه دارد[6].
پيامبر اسلام با جمع آوري نيرو، با يك سپاه ده هزار نفري[7] به سمت مكه حركت كرد تدبير آن حضرت مؤثر واقع شد و تا هنگامي كه ارتش اسلام در پشت دروازه مكه (مرّالظهران ) اردو زد، جاسوسان قريش از حادثه آگاه نشدند !‌
عباس عموي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله تا آن سال در مكه اقامت داشت و هنگام حركت ارتش اسلام به سوي مكه، رهسپار مدينه بود و در منزل جحفه به حضور پيامبر اسلام - صلي الله عليه و آله- رسيد و همراه مسلمانان به مكه بازگشت . او در آخرين شبي كه ارتش اسلام بيرون مكه اردو زده بود، در بيرون شهر به ابوسفيان برخورد و او را به حضور پيامبر اسلام آورد[8]. ابوسفيان با مشاهده ارتش مجهّز و انبوه اسلام سخت مرعوب شد . رسول خدا او را مورد عفو قرار داد و به درخواست عباس فرمود :‌ هر كس به مسجدالحرام پناهنده شود و يا در خانه خود بنشيند و يا به منزل ابوسفيان پناه برد در امان خواهد بود.
پيش از ورود ارتش اسلام به مكه، ابوسفيان خبر امان رسول خدا را به اطلاع مكيان رساند . اين تدبير در جلوگيري از خونريزي و تسليم بدون مقاومت شهر مؤثر واقع شد و مكه سقوط كرد تنها در يكي از مناطق شهر كه گروهي از افراد لجوج قريش مقاومت كردند، تعدادي كشته شدند[9].
رسول خدا پس از ورد به مكه سوار بر شتر شد خانه خدا طواف كرد و در همان حال با اشاره عصايي كه در دست داشت، بتها را كه با قلع در اطراف كعبه محكم شده بود، واژگون مي كرد و مي فرمود : حق آمد و باطل نابود شد، آري باطل همواره نابودشدني است[10].
آن گاه ( چنان كه ميان مورخان و محدثان مشهور است ) حضرت علي - عليه السلام- به فرمان پيامبر - صلي الله عليه و آله- بر شانه آن حضرت رفت و بت بزرگي را كه بر فراز كعبه بود، بر زمين افكند و در هم شكست[11].
طبق روايتي از امام صادق - عليه السلام- بتي كه - علي عليه السلام- آن را در هم شكست هبل بود كه به دستور پيامبر اسلام در باب بني شيبه (يكي از درهاي ورودي مسجد الحرام) دفن شد . ( تا زير پاي مردم لگدمال شود!‌) از اين رو ورود به مسجد الحرام از اين در استحباب يافت[12].
 
[1] - پيش از ظهور اسلام بين اين دو قبيله دشمني و خونريزي وجود داشته است (‌ابن هشام السيرة النبوية ج 4 ص 31 ) و از همان زمان خزاعه با عبدالمطلب هم پيمان بودند . (واقدي المغازي ج 2 ص 781 )‌.
[2] - ابن هشام السيرة النبوية ج 1 ص 33 ؛ واقدي المغازي ج 2 ص 783 ؛ ابن واضح ، تاريخ يعقوبي ( نجف المكتبة الحيدرية ، 1384 ه . ق ) ج 2 ص 47 ابن هشام مي گويد : در اين حمله يك نفر از خزاعي ها كشته شد ( ج 4 ص 33 ) اما واقدي و ابن سعد تعداد مقتولان را بيست نفر نوشته اند (المغازي ج 2 ص 784 ؛ الطبقات الكبري ج 2 ص 134 ) .
[3] - واقدي پيشين ج 2 ص 799 - 800 ؛ ابن سعد ،‌ پيشين ، ج 2 ، ص 135.
[4] - واقدي پيشين ج 2ص 796 - 802 ؛ ابن سعد ،‌ پيشين ، ج 2 ، ص 134.
[5] - واقدي پيشين ج 2 ص787 - 796 ؛ ابن سعد ،‌ پيشين ، ج 2 ، ص134.
[6] - ابن هشام ، پيشين ، ج 4 ص 39 ؛ ابن سعد ،‌ پيشين ، ج 2 ص 134 ؛‌ تاريخ يعقوبي ج 2 ص 47 .
[7] - ابن هشام ، پيشين ، ج 4 ص 42 و 63 ؛ ابن سعد ،‌ پيشين ، ج 2 ص 135 ؛ واقدي پيشين ج 2 ص 801 .
[8] - ابن هشام ، پيشين ، ص 42 ، 44 ، 46 ؛ واقدي پيشين ج 2 ص 817 - 819 .
[9] - 15 تا 28 نفر . ابن هشام ، پيشين ، ص 50 ؛ واقدي پيشين ج 2 ص 825 ؛ ابن سعد ،‌ پيشين ، ج 2 ص 136 .
[10] - جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا اسراء (17 ) : 81 .
[11] - ابن هشام ، پيشين ، ج 4 ص 59 ؛ واقدي پيشين ج 2 ص 832 ؛‌ ابن سعد ،‌ پيشين ، ج 2 ص 136 ؛ همچنين ر . ك :‌ طوسي الامالي ( قم دارالثقافة 1414 ه ق ) ص 336 ؛‌ حلبي السيرة الحلبية بيروت دارالمعرفة ج 3 ص 30 ؛ زيني دحلان ، السيرة النبوية و الاثار المحمدية بيروت دار المعرفة ط 2 ج 2 ص 102 ؛‌قسطلاني المواهب اللدنيه بالمنح المحمديه بيروت دارالمعرفه ط 1 1416 ه ق ج 1 ص 332 ؛ علي بن موسي بن طاووس الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف قم مطبعة الخيام ج 1 ص 80 - 81 ؛ ابن شهرآشوب مناقب آل ابي طالب قم المطبعة العلميه ج 2 ص 135 و 136 ؛ جار الله زمخشري تفسير كشاف مكتبة مصطفي البابي الحلبي ج 2 ص 244 .
علامه اميني اين حادثه را از 41 نفر از محدثان اهل سنت نقل كرده است . الغدير ج 7 ص 10 - 13 . بر اساس تعدادي از منابع همچون : مناقب خوارزمي وفرائد السمطين و ينابيع المودة تذكرة الخواص و نيز طبق برخي از روايات منقول در بحار و غيره اين حادثه در يكي از سالهاي پيش از هجرت رخ داده و شبانه و دور از چشم قريش صورت گرفته است احتمالا قضيه به هر دو صورت رخ داده است .
موضوع صعود علي عليه السلام بر شانه پيامبر اسلام ، از قديم در اشعار تعداي از شعراء انعكاس يافته است از آن جمله ابن العرندس حلي از شعراي قرن نهم هجري ضمن قصيده بلندي مي گويد :
و صعود غارب احمد فضل له دون القرابة و الصحابة افضلا
 الغدير ج 7 ص 8 .
صعود علي عليه السلام بر دوش احمد فضيلتي است بزرگ براي او . اين فضيلت غير از خويشاوندي و صحابي بودن است .
همچنين ابن ابي الحديد ضمن يكي از قصايد سبع علويات خود كه مربوط به فتح مكه است مي گويد :
رقيت باسمي غارب احدقت به ملائك يتلون الكتاب المسطرا
 بغارب خير المرسلين واشرف الا نام و ازكي فاعل و طيء الثري
 به عاليترين دوشي كه فرشتگان تلاوت كننده كتاب ،‌ آن را احاطه كرده اند ؛ بالا رفتي ، به دوش بهترين فرستادگان ، گرامي ترين مردم و پاكيزه ترين كسي كه بر اين عرصه خاك گام نهاده است دكتر محمد ابراهيم آيتي بيرجندي تاريخ پيامبر اسلام انتشارات دانشگاه تهران ص 529 - 530 .
[12] - حر عاملي وسايل الشيعة بيروت دار احياء التراث الاسلامي ج 9 ص 323 ابواب مقدمات الطواف باب استحباب دخول المسجد الحرام من باب بني شيبه حديث 1 .
مهدي پيشوايي - تاريخ اسلام، ص 281
 
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group