دوشنبه 11 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

«اِنَّكَ مَيِّتٌ وَ اِنَّهُمْ مَيِّتُونَ»[1]
رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ پس از آخرين سفر حج و رخداد با شكوه غدير به مدينه مراجعت فرمود و بر آن حضرت معلوم شد كه مرگ و رحلت او نزديك است، پيوسته در ميان اصحاب خطبه مي خواند و از آخرين فرصتها براي ارشاد و راهنمائي خلق خدا استفاده مي كرد. همواره وصيّت مي كرد داخل فتنه هاي بعد از خود نشوند، دست از راه و روش او برندارند، در دين خدا بدعت نگذارند و در هر شرائط متمسك به عترت و اهل بيت - عليهم السلام - او شده و از دستورهاي آنها سرپيچي ننمايند.
شب شد و تب به سراغ حضرت آمد دست اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ را گرفت و متوجه قبرستان بقيع گرديد و فرمود: خداوند به من گفت: سلام بر شما ساكنان قبرستان! خوش بياراميد كه روزگار شما آسوده تر از روزگار اين مردم است، فتنه ها همچون پاره هاي شب تيره پيش آمده اند. مدتي ايستاد و طلب آمرزش براي جميع اهل بقيع كرد. بعد از سه روز، كسالت حضرت شدت گرفت در حالي كه پارچه اي به سر بسته و دست راست بر دوش اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ و دست چپ بر دوش فضل بن عباس داشت وارد مسجد شد. به منبر نشست و فرمود: مردم نزديك است كه من از ميان شما بروم و مقداري مردم را موعظه كرد و از منبر فرود آمد و با مردم نماز ظهر ادا كرد و به خانة ام سلمه مراجعت نمود.
احتضار فرا رسيد، رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ ديگر نمي توانست سخن بگويد، حضرت علي ـ عليه السلام ـ سر آن حضرت را بر روي سينه نهاد، ظرف آبي كنار آن بزرگوار بود هرگاه كه اندكي به هوش مي آمد دستش را در آب فرو مي برد و بر صورتش مي كشيد و مي گفت: «خدايا در سكرات مرگ ياريم كن» «خدايا در سكرات مرگ مرا بنگر».
در اين لحظه پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ از علي ـ عليه السلام ـ خواست به لبهاي او نزديكتر شود. به او نزديك شد. رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ در زماني طولاني به او راز گفت، پس اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ سربرداشت و در گوشه اي نشست و حضرت رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ در خواب رفت. سپس از حضرت علي ـ عليه السلام ـ پرسيدند يا اباالحسن چه رازي بود كه پيغمبر با تو مي گفت، فرمود: هزار باب از علم تعليمم كرد كه از هر بابي هزار باب مفتوح مي شود و وصيت كرد مرا به آن چيزي كه بجا خواهم آورد آن را انشاء الله تعالي! همين كه بيماري حضرت سنگين شد و رحلت نزديك، به اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ فرمود: بار ديگر سر او را به دامن بگيرد و فرمود: امر خداوند رسيده و چون جان من بيرون آيد مرا بسوي قبله بگردان و متوجه تجهيز من باش، اول تو بر من نماز بگذار و از من جدا مشو تا مرا به قبر بسپاري.
در اين لحظه صداي گريه حضرت فاطمه ـ سلام الله عليها ـ، رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ را متوجه خود كرد. از او خواست در كنارش بنشيند، رازي در گوش او گفت كه صورت فاطمه ـ سلام الله عليها ـ برافروخته شد و شاد گرديد. (و احتمالاً راز همان بود كه تو اول كسي هستي كه در بهشت به من ملحق خواهي شد) و بالاخره روح مقدس يگانه شخصيت جهان آفرينش به ملكوت اعلي پيوست.[2]
 
[1] . زمر، 30.
[2] . اقتباس از بحار، جلد 22، صفحه 503 - 455.
سيد كاظم ارفع - سيره عملي اهل‎ بيت(ع)، ج 1، ص 71
 
 
 
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group