چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

سرگرداني بني‎اسرائيل و ويژگيهاي آنها
پس از هلاكت فرعون و فرعونيان، بني‎اسرائيل همراه موسي ـ عليه السلام ـ از چنگال آنها نجات يافتند خداوند به بني‎اسرائيل فرمان داد تا به سرزمين مقدّس فلسطين حركت كنند و آنجا را محل سكونت خود قرار دهند. موسي ـ عليه السلام ـ فرمان خداوند را به آنها ابلاغ كرد.
بني‎اسرائيل گفتند: «تا ستمگران (يعني قوم عمالقه) از فلسطين بيرون نروند، ما به اين فرمان عمل نمي‎كنيم و وارد سرزمين فلسطين نمي‎شويم.»
موسي ـ عليه السلام ـ از اين سخن، سخت ناراحت شد، و به پيشگاه خداوند شكايت كرد، خداوند بر بني‎اسرائيل غضب كرد و چنين مقرّر داشت كه آنها چهل سال در بيابان (صحراي سينا) سرگردان بمانند.
گروهي از آنان از كار خود، سخت پشيمان شدند، و به درگاه خداوند روي آوردند، خداوند بار ديگر بني‎اسرائيل را مشمول نعمتهاي خود قرار داد كه قسمتي از آنها در آية 57 سورة بقره بازگو شده است آنجا كه مي‎خوانيم:
«و ابر را بر شما سايبان ساختيم و با مَنّ (شيرة مخصوص و لذيذ درختان) و سَلْوي (پرندگان مخصوص شبيه كبوتر) از شما پذيرايي به عمل آورديم و گفتيم از نعمتهاي پاكيزه‎اي كه به شما روزي داديم بخوريد.»
آري بني‎اسرائيل در بيابان خشك و سوزان براي يك مدّت طولاني (چهل سال) نياز به مواد غذايي كافي داشتند، اين مشكل را نيز خداوند براي آنها حل كرد. و يك ساية گوارا همچون ساية ابر، براي آنها تشكيل داد كه از آزار تابش سوزان آفتاب در امان بمانند.
از يك‎سو پرندگان از فضاهاي دور مي‎آمدند، و بني‎اسرائيل آنها را صيد كرده و غذاي لذيذ از گوشت آنها تهيه مي‎كردند، و از سوي ديگر براثر بارش بارانها، درختاني در بيابان روييد و سبز شد، و داراي صمغ و شيرة مخصوصي شدند، و به اين ترتيب از گرسنگي و تشنگي نجات يافتند.[1]
جوشيدن چشمة آب در بيابان بر اثر ضربة عصاي موسي ـ عليه السلام ـ
بني‎اسرائيل همراه موسي ـ عليه السلام ـ در بيابان خشك و سوزان صحراي سينا همچنان ادامة زندگي مي‎دادند، آنها از جهت آب در مضيقة سختي قرار گرفتند، نزد موسي ـ عليه السلام ـ آمده و وضع ناهنجار خود را به او گفتند، و از او استمداد نمودند.
موسي ـ عليه السلام ـ از درگاه خداوند براي قوم خود تقاضاي آب كرد، خداوند اين تقاضا را قبول نمود و به موسي ـ عليه السلام ـ دستور داد كه عصاي خود را بر آن سنگ مخصوص كه در آن بيابان بود بزند.
موسي ـ عليه السلام ـ عصاي خود را بر آن سنگ زد، ناگهان آب از آن جوشيد و دوازده چشمة آب (به تعداد قبايل بني‎اسرائيل كه دوازده قبيله بودند) با شدّت و سرعت جاري شد.
موسي ـ عليه السلام ـ طبق فرمان خداوند به بني‎اسرائيل فرمود: «از روزي‎هاي الهي بخوريد و بياشاميد و در زمين فساد نكنيد و موجب گسترش فساد نشويد.»[2]
توقّع بيجا
بني‎اسرائيل در عين آنكه همواره توسّط موسي ـ عليه السلام ـ مشمول مواهب و نعمتهاي الهي مي‎شدند، ولي از بهانه‎جويي دست نمي‎كشيدند. اين بار به آن غذاهاي «مَنّ و سَلْوي» (شيرة درخت و گوشت پرندگان) اكتفا نكرده نزد موسي ـ عليه السلام ـ آمده و تقاضاي غذاهاي متنوّع نمودند و چنين گفتند: «اي موسي! از خداي خود بخواه از آنچه از زمين مي‎رويد از سبزيجات، خيار، سير، عدس و پياز براي ما بروياند، ما هرگز حاضر نيستيم به يك نوع غذا اكتفا كنيم.»
موسي ـ عليه السلام ـ به آنها گفت: «آيا شما غذاي پست‎تر از آنچه خدا به شما داده انتخاب مي‎كنيد؟ اكنون كه چنين است وارد شهر (سرزمين فلسطين) شويد، زيرا آنچه مي‎خواهيد در آنجا وجود دارد.»[3]
ولي آنها كه حاضر نبودند با حاكمان جبّار فلسطين جهاد كنند و در اين راه سستي مي‎كردند، چگونه مي‎توانستند وارد سرزمين فلسطين و شام شوند، از اين‎رو گرفتار غضب الهي و ذلّت و پريشاني گشتند[4] و چهل سال در بيابان ماندند، اين است وضع ذلّت‎بار آنان كه در امر جهاد سستي مي‎كردند، چنانكه در داستان بعد خاطرنشان مي‎شود.
سستي بني‎اسرائيل در جهاد و ذلّت آنها
حضرت موسي ـ عليه السلام ـ در بيابان سينا به بني‎اسرائيل گفت: «به سرزمين مقدّس (بيت‎المقدس و شام) كه خداوند براي شما مقرّر داشته وارد شويد، و به پشت‎سر خود بازنگرديد و عقب‎نشيني نكنيد كه زيانكار خواهيد شد.»
بني‎اسرائيل گفتند: «اي موسي در آن سرزمين جمعيتي ستمگر (يعني عمالقه كه مردمي جبّار و ياغي بودند) هستند، ما هرگز به آن سرزمين وارد نمي‎شويم تا آنها از آن سرزمين خارج شوند.»[5]
اين پاسخ بني‎اسرائيل بيانگر ضعف و سستي آنها در مسألة جهاد است، استعمار فرعوني آن چنان آنها را ذليل و زبون نموده بود كه آنها هرگز حاضر نبودند براي حفظ عزّت خود، با ياغيان بجنگند، و خود را به رنج و زحمت جهاد بيفكنند، آنها حتّي به موسي گفتند:
«فَاِذْهَبْ اَنْتَ و رَبُّكَ فَقاتِلا اِنّا ههُنا قاعِدُونَ؛ تو و پروردگارت برويد و با آنان بجنگيد، ما همين جا نشسته‎ايم.»
ولي در ميان بني‎اسرائيل، دو نفر رادمرد كه از خدا مي‎ترسيدند و خداوند به آنها نعمت عقل و ايمان و شهامت داده بود گفتند: «شما وارد دروازة شهر آنان شويد، هنگامي كه وارد شديد پيروز خواهيد شد و بر خدا توكّل كنيد اگر ايمان داريد.»[6]
اين دو نفر يوشع بن نون (وصي موسي) و كالب بن يوفنا بودند، مطابق پاره‎اي از روايات، حضرت موسي ـ عليه السلام ـ يوشع را پيشاپيش بني‎اسرائيل به جنگ عمالقه فرستاد. آنها به فرماندهي يوشع به شهر اَريحا هجوم بردند و با ستمگران آنجا جنگيدند تا بر آنها پيروز شدند. موسي ـ عليه السلام ـ وارد شهر اَريحا شد و پس از مدّتي در آنجا از دنيا رفت.
يوشع جانشين موسي ـ عليه السلام ـ شد و به عنوان يكي از پيامبران، زمام امور بني‎اسرائيل را به دست گرفت و راه موسي ـ عليه السلام ـ را ادامه داد، و سرانجام بر همة سرزمين شام مسلط شد، و پس از 27 سال زندگي بعد از موسي ـ عليه السلام ـ از دنيا رفت.
در اين هنگام كالب بن يوفنا جانشين او شد و زمام رهبري بني‎اسرائيل را به دست گرفت.[7]
[1] . سرگرداني چهل سال آنها در بيابان، براثر كوتاهي و گناه خودشان بود كه ذلّت را بر جهاد ترجيح دادند، اگر آنها وارد شهر فلسطين مي‎شدند و با عمالقه مي‎جنگيدند و آن ستمگران را از آنجا بيرون مي‎كردند، اين گونه گرفتار بيابان نمي‎شدند، گويي لازم بود چهل سال بگذر تا نسل انقلابي جديد روي كار آيند و به جنگ عمالقه بروند، و خود و مردم را از حاكمان زورمند و ياغي نجات دهند.
[2] . بقره، 60.
[3] . بقره، 61.
[4] . اقتباس از آية 61 بقره.
[5] . مائده، 22 و 21.
[6] . مائده، 24 و 23.
[7] . اقتباس از بحارالانوار، ج 13، ص 374ـ375.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group