چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

دروازه شهر علم

روزی پیامبر اکرم علیه صلوات الله الاکرم به امام علی (علیه السلام) فرمود: علی جان! من شهر علم هستم و تو درب (و دروازه) آن. دروغ می گوید کسی که گمان کند می تواند وارد شهر شود بدون گذر کردن از درب آن**امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه خطبه 154 می فرماید: نحن الشعار و الاصحاب و الخزنه و الابواب ولا تؤتی البیوت الا من ابوابها فمن اتاها من غیر ابوابها سمی سارقاً. یعنی: مردم! ما اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چونان پیراهن تن او و یاران راستین او و خزانه داران علوم و معارف وحی و درهای ورود به آن معارف هستیم که جز از در، هیچ کس به خانه ها وارد نخواهد شد و هر کس از غیر در وارد شود، دزد نامیده می شود. ***. خدای (عزوجل) فرموده: و أتوا البیوت من ابوابها**بقره/ 189. *** یعنی: و از درخانه ها وارد شوید**ر.ک: الغدیر 6/ 79. ***)).
چه گفت آن خداوند تنزیل وحی خداوند امر و خداوند نهی
که من شهر علمم علیم در است - درست این سخن گفت پیغمبر است
گواهی دهم که این سخن را ز اوست - تو گویی دو گوشم بر آواز اوست
فردوسی

حکایت 34 : اهل بیت در آیه تطهیر

پس از نزول آیه مبارکه تطهیر**آیه 33 سوره مبارکه احزاب ***، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در قول و عمل و در موارد و مناسبت های مختلف، مصادیق حقیقی آیه شریفه را معین فرمود و به همگان نشان داد که اهل بیت فقط و فقط اصحاب کسا (پنج تن آل عبا) هستند و بس**برخی از اقوال (یا اقاویل) دیگر از این قرار است: الف: تنها زنان پیامبر.ب: اصحاب کساء و همسران پیامبر. ج: تنها پیامبر. د: تنها بنی هاشم (و شامل زنان نمی شود) ه: هر کس که با پیامبر پیوند نسبی یا سببی دارد، و: زنان و تمامی بنی هاشم که صدقه بر آنان حرام شده است ز: اصحاب کساء و زنان پیامبر و پدران همسران پیامبر... ***. روایت نموده اند که ماه های متمادی هر گاه که پیامبر برای نماز بیرون می رفت به در خانه فاطمه (علیها السلام) می آمد و می فرمود: الصلاه یا اهل بیت انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا**احزاب/ 33، ترجمه: خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد: الصلاه یا اهل البیت یعنی: نماز را به پای دارید ای اهل بیت. ***. مورخان این مدت را از چهل روز تا نوزده ماه برشمرده اند. هر چند روایات فراوانی این امر را تأیید کرده**ر.ک: اهل بیت در آیه تطهیر 11، 29، به نقل از: جامع البیان 22/ 5. ***، گروهی از عالمان، مدعی اجماع مفسران و نقل جمهور دانشمندان اهل سنت شده و آن را متواتر و افزون از شمارش دانسته اند. با این همه برخی از افراد جاهل با چنگ زدن به پندارهای واهی به مخالفت برخاسته و تلاش بیهوده کرده اند تا مگر بتوانند اذهان مردمان را در این باره دچار شک و تردید نمایند. گویند: هنوز چیزی از رحلت جانگداز رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نگذشه بود که عکرمه خارجی در بازارهای مدینه جار می زد که حاضر است در بیان مصداق اهل بیت با هر کس که بخواهد مباهله کند و بگوید که همسران پیامبر اهل بیت او و مصادیق آیه تطهیرند. این همه تلاش و کوشش در جهت دگرگون کردن حقیقت برای آن بود که اهل بیت دنیایی از مفاهیم و معانی اصیل و ارزشمند را در خود داشت و از بان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) عدل و همتای قرآن نامیده شده بود. آنان می خواستند باگسترده کردن دایره شمول اهل بیت، مردم مسلمان را از مصادیق حقیقی اهل بیت دور سازند و در جهان به خواب رفته و فاصله گرفته از این ستارگان درخشان آسمان اسلام، به مقاصد زشت خود نایل آیند**ر.ک: اهل بیت در آیه تطهیر 11، 12، 20. ***.
یا آل بیت رسول الله حبکم - فرض من الله فی القرآن انزله
کفاکم من عظیم الفخر انکم - من لم یصل علیکم لا صلاه له
امام شافعی
ان عد اله التقی کانوا ائمتهم - اوقیل من خیر اهل الارض قیل هم
فرزدق

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group