چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

مكان نمازگزار
سؤال 1: مكان نمازگزار بايد چه شرطهائي داشته باشد تا نماز صحيح واقع شود؟
جواب : مكان نمازگزار چند شرط دارد: اول: آنكه مباح باشد دوم: مكان نمازگزار بايد بي حركت باشد سوم: آنكه در جائي كه سقف آن كوتاه است و نمي‌تواند در آنجا راست بايستد يا به اندازه‌اي كوچك است كه جاي ركوع و سجود ندارد نماز نخواند چهارم: اگر مكان نمازگزار نجس است به طوري تر نباشد كه رطوبت آن به بدن يا لباس او برسد. پنجم: آنكه جاي پيشاني نمازگزار از جاي زانوهاي او، بيش از چهار انگشت بسته، پست‌تر يا بلندتر نباشد. (ر.ک توضيح المسائل امام خميني(ره), م866 الي 889)
سؤال 2: اگركسي در ملك غصبي نماز بخواند آيا نماز او صحيح است؟حال اگر در جائي كه نمي‌داند غصبي است نماز بخواند نماز او چه حكمي پيدا مي‌كند؟
جواب: كسي كه در ملك غصبي نماز مي‌خواند اگر چه روي فرش و تخت و مانند اينها باشد، نمازش باطل است ولي نماز خواندن در زير سقف غصبي و خيمه‌ي غصبي مانعي ندارد. در جواب قسمت دوم سؤال بايد گفت كه اگر شخصي نمي‌داند يا فراموش نموده كه آن محل غصبي است و نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، نماز او صحيح است. (ر.ک توضيح المسائل امام خميني(ره), م866 و869)
سؤال 3: اگركسي جلوتر از قبر پيغمبر و امام ـ عليه السّلام ـ نماز بخواند نماز او چه حكمي پيدا مي‌كند؟
جواب: انسان بايد رعايت ادب را بكند و جلوتر از قبر پيامبر و امام ـ عليه السّلام ـ نماز نخواند چنانچه نماز خواندن بي‌احترامي باشد حرام است ولي نماز باطل نمي‌شود. (ر.ک توضيح المسائل امام خميني(ره), م884)
سؤال 4: خواندن نماز بر روي فرشي كه مي‌دانيم يك نقطه آن نجس است چه حكمي دارد؟
جواب: اشكال ندارد. (ر.ك تحرير الوسيله, ج1, ص149, في مكان المصلي و مسجده, م 9)
سؤال 5: تكليف اداي نماز در اتاق بزرگي كه در پشت سر و روبه‌رو افرادي نشسته باشند چيست؟
جواب : اگر افراد در پشت سر باشند اشكالي ندارد و در روبه‌رو هم مي‌توانيد چيزي را جلوي خود بگذاريد (مثلاً تسبيح) تا بين شما و ايشان فاصله شود و كراهت آن از بين برود و بهتر است در قسمتي از اتاق نماز بخواند كه اشخاص مانع توجه او در حال نماز نشوند. (ر.ک توضيح المسائل امام خميني(ره), م898 و899)
سؤال 6: اگر زن برابر مرد يا جلوتر بايستد نماز او چه حكمي دارد؟
جواب: اگر زن برابر مرد يا جلوتر بايستد و با هم وارد نماز شوند بهتر آنستکه نماز را دوباره بخواند. (ر.ک توضيح المسائل امام خميني(ره), م887)
سؤال 7: اداره بهزيستي مقدار 70متر از زمين به يكي از اعضاي معلول خود فروخته و پول آن را دريافت كرده، آيا ساختن خانه براي آن شخص نماز خواندن درآن براي او اشكال دارد يا خير؟
جواب: اگر زمينهاي مشروع در اختيار بهزيستي باشد مانعي ندارد اما اگر به نحو غير مشروع تصرف كرده و به افراد فروخته‌اند حكم غصب را دارد و نماز خواندن در آن اشكال دارد. (ر.ک استفتائات جديد امام خميني(ره), ج3, ص513, مسوولين و مقررات)
سؤال 8: در رساله آمده است در جايي كه عكس باشد نماز خواندن مكروه است آيا اين مسأله شامل عكس گلها و درختان هم مي‌شود؟
جواب: مقصود از عكس در عبارت توضيح المسائل عكس حيوانات ذي روح است نه گلها و درختان. (ر.ک استفتائات امام خميني(ره), ج1, ص150, س81)
سؤال 9: حكم نماز خواندن در كشتي و هواپيما و اتومبيل به چه شكل مي‌باشد؟
جواب: اگر وقت كافي براي خواندن نماز در حال استقرار نداشته باشيد مي‌توانيد در كشتي و هواپيما و اتومبيل در حال حركت نماز بخوانيد و جهت قبله در خواندن نماز رعايت نماييد و در اتومبيل مي‌توانيد به مقداري كه ممكن است براي ركوع و سجود خم شويد. (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, ص512, م880)
سؤال 10: كسي كه پدرش خمس مال را نداده آيا فرزند وي مي‌تواند در خانه او كه واقعاً غير از آن خانه جايي را ندارد نماز بخواند؟
جواب: خانه مسكوني مشمول خمس نمي‌شود، بلي اگر بدانيد چيزي متعلق خمس است و پدر خمس را نپرداخته است نسبت به اجازه تصرف در آن مي‌توانيد از مرجع تقليد خود اجازه بگيريد. (ر.ک استفتائات امام خميني(ره), ج1, مبحث خمس, ص414, س209)
سؤال 11: نمازخواندن در مكان‌هاي عمومي كه اطلاع از مباح يا غصبي بودن آنها نداريم جايز است يا خير؟
جواب: كسي كه يقين نداشته باشد كه مكان نمازش غصب است, نماز او صحيح است و تحقيق لازم نيست. (ر.ک استفتائات امام خميني(ره), ج1, مكان نماز گزار, ص148)
سؤال 12: آيا جايي را كه موقع نماز جماعت بعضي براي خود معين مي‌كنند وجه شرعي دارد و آيا تصرف در آنها و نماز خواندن در اين مكان‌ها جائز است يا خير؟
جواب: هر كس مي‌تواند جايي را در صف جماعت براي خود حيازت نمايد و تا امام جماعت به ركوع ركعت اول نرفته است نبايد ديگري در آنجا نماز بخواند. (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م868)
سؤال 13: يكي از شرايط مكان نماز گزار استقرار آن مي‌باشد حال سؤال اين است آيا روي تخت‌هايي كه حالت فنري دارند مي‌توان نماز خواند؟
جواب: اگر در حال حمد و سوره و قرائت ذكر ركوع و سجود و تشهد و سلام بدن استقرار داشته باشد و حركت نكند مانعي ندارد. (ر.ك تحرير الوسيله, ج1, , احكام مكان المصلي, ص150, م12)
سؤال 14: در رساله آمده است در مكان غصبي نمي‌شود نماز خواند حال در جبهه كه رزمندگان پيشروي مي‌‌كنند و در خاك دشمن نماز مي‌خوانند چه حكمي دارد؟
جواب: اشكالي ندارد و مربوط به مسئله ذكر شده نيست. (ر.ک استفتائات امام خميني(ره), ج1, ص144, س61)

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group