شنبه 31 شهريور 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

رسول خدا - صلي الله عليه و آله- را سه پسر و چهار دختر بود كه عبارتند از:
1- قاسم، كه نخستين فرزند رسول خدا است، و پيش از بعثت در مكّه تولد يافت، و رسول خدا به نام وي «أبوالقاسم» كنيه گرفت، و نيز نخستين فرزندي است كه از رسول خدا در مكّه وفات يافت و در آن موقع دو ساله بود.
2- زَيْنَب، دختر بزرگ رسول خدا كه بعد از قاسم در سي سالگي رسول خدا تولّد يافت، و پيش از اسلام به ازدواج پسر خالة خود «أبوالعاص بن رَبيع» در آمد و پس از جنگ بَدْر به مدينه هجرت كرد و در سال هشتم هجرت در مدينه وفات يافت.
3- رُقَيَّه، كه پيش از اسلام و بعد از زَيْنَب، در مكّه تولّد يافت و پيش از اسلام به عقد «عُتْبَه بن أبي لَهَب» در آمد و پس از نزول سورة «تَبّّتْ يَدا أبي لَهَبِ» و پيش از عروسي به دستور أبولَهَب و همسرش «أُمّ جَميل» از وي جداگشت، و سپس به عقد «عُثْمان بن عَفّان» در آمد و در هجرت او ل مسلمين به حَبَشه با وي هجرت كرد و آنگاه به مكّه بازگشت و به مدينه هجرت كرد و در سال دوم هجرت سه روز بعد از بَدْر، همان روزي كه مژدة فتح بَدْر به مدينه رسيد، وفات يافت.
4- أمّ كُلْثوم، كه نيز در مكّه تولّد يافت و پيش از اسلام به عقد «عُتْبَه بن أبي لَهَبْ» در آمد و مانند خواهرش پيش از عروسي از «عُتْبَه» جدا شد، و در سال سوم هجرت به ازدواج «عُثمان بن عفّان» در آمد، و در سال نهم هجرت وفات كرد.
5- فاطمه ـ عليهاالسّلام ـ كه ظاهراً در حدود پنج سال پيش از بعثت رسول خدا در مكّه تولّد يافت و در مدينه به ازدواج «أميرالمؤمنين علي» ـ عليه السّلام ـ در آمد، و پس از وفات رسول خدا به فاصله اي در حدود چهل روز تا هشت ماه وفات يافت و نسل رسول خدا تنها از وي باقي ماند و يازده امام معصوم از دامن مطهّر وي پديد آمدند[1].
 6- عبدالله كه پس از بعثت رسول خدا در مكّه متولّد شد و «طيّب» و «طاهر» لقب يافت[2]. و در همان مكّه وفات كرد و پس از وفات او «عاص بن وائل سَهْمي» رسول خدا را «أبتر» خواند و خداوند سورة كوثر در پاسخ وي نازل گرديد.
7- إبراهيم، كه از «ماريّهْ قِبْطيّه» در سال هشتم هجرت در مدينه تولّد يافت و در سال دهم در 16 يا 18 يا 22 ماهگي سه ماه پيش از وفات رسول خدا[3] يا در هجدهم رجب[4] در مدينه وفات كرد.
 
[1] . فاطمه، از اميرالمؤمنين سه پسر آورد: حسن و حسين و مُحسن ‌و دو دختر: زينب و أم كلثوم (ر.ك: جوامع السيره، ص 39، 40. معارف ابن قتيبه ص 62، 92) در اين كه محسن سقط شد يا در كودكي از دنيا رفت ميان تاريخ نويسان اختلاف است.
[2] . ر.ك: ترجمة تاريخ يعقوبي، ج1، ص 375. اما به قول ابن اسحاق و ابن هشام و كليني: رسول خدا سه پسر از خديجه داشت: قاسم پيش از بعثت و طيب و سپس طاهر بعد از بعثت (ر.ك: سيره النبي،‌ج1، ص 206. اصول كافي، ج1، ص 439) برخي گفته اند: قاسم و طاهر پيش از اسلام و عبدالله كه طيب لقب يافت پس از بعثت (ر.ك: أسدالغابه، ج1، ص 16).
[3] . جوامع السيره، ص 38-39.
[4] . مصباح المتهجد، ص 566.
ابراهيم آيتي- با اندكي تلخيص از کتاب تاريخ پيامبر اسلام(ص)، ص 76
 
 
 
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group