سه شنبه 4 دي 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

مَثَل شتر و سوراخ سوزن

خداوند متعال در آیه زیر بهشت رفتن مستکبران لجوج را تشبیه کرده است به این که اگر شتر از سوراخ باریک سوزن خیاطی بتواند عبور کند، آنها هم می توانند وارد بهشت شوند!
تاریخ انتشار : 1399/12/6 بازدید : 2057 منبع : کتاب چهل مثل از قرآن کریم؛ حقیقت جو، حسین
قرآن کریم می فرماید: (إِنَّ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَتِنَا وَاسْتَکْبَرُواْ عَنْهَا لاَتُفَتَّحُ لَهُمْ ابْوَا بُ السَّمَا وَلاَیَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ حَتَّی یَلِجَ الْجَمَلُ فِی سَمِّ الْخِیَاطِ وَکَذَا لِکَ نَجْزِی المُجْرِمِینَ). «کسانی که آیات ما را تکذیب کردند و در برابر آن تکبّر ورزیدند، (هرگز) درهای آسمان به رویشان گشوده نمی شود و (هیچگاه) داخل بهشت نمی شوند مگر این که شتر از سوراخ سوزن بگذرد! این گونه گنه کاران را جزامی دهیم».[1]

آنکه آیت های ما را بر دروغ

حمل کردند آن گروهی بی فروغ

سرکشی کردند زان پس، فتح باب

نیستشان از آسمان اندر صواب

می نگردد زان تکبّر در جزا

مر گشاده سویشان باب سما

همچنان که مؤمنان را جان و روح

سوی علّیّین برند اندر فتوح

روح مؤ من تا به هفتم آسمان

بعد مردن می رود شادی کنان

می گشایندش به هر گردون دری

باشدش هر دم فتوح دیگری

برخلاف روح عاصی کش کنند

راجع از گردون به سجّین پرگزند

حضر موت است آن به گفتار حدیث

نزد تحقیق ارض اخلاق خبیث

راه ندهندش خلایق بی گمان

می برانندش زباب آسمان

کاین نه از ارواح علّیّینی است

بل منافق سیرت و سجّینی است

داخل جنّت نگردند از محل

بگذرد از چشم سوزن تا جمل

شد محال اعنی که با اخلاق زشت

راه یابند اهل کفر اندر بهشت

هم دهیم اینسان جزای بدنهاد

از جهنّم باشد ایشان را مهاد[2]

وجه تشبیه
خداوند متعال در این آیه بهشت رفتن مستکبران لجوج را تشبیه کرده است به این که اگر شتر از سوراخ باریک سوزن خیاطی بتواند عبور کند، آنها هم می توانند وارد بهشت شوند!

وجه شباهت در این تشبیه «محال و غیر ممکن بودن»است؛ یعنی همان طور که امکان ندارد شتر با آن جثّه بزرگش از سوراخ باریک سوزن عبور کند، همچنین ممکن نیست افراد متکبّر مغرور داخل بهشت گردند. زیرا بهشت «دارالسلام»و خانه انسان های سالم است و آدم متکبّر تا وقتی که مرض کبرش را معالجه نکند، نمی تواند وارد بهشت شود.

«مولوی» دراین زمینه می گوید:

نیست سوزن را سر رشته دو تا

چون که یکتایی در این سوزن درآ

رشته را با سوزن آمد ارتباط

نیست در خور با جمل سمّ الْخیاط

شیخ عطّار نیز در این باره می گوید:

شنیدم من که موشی در بیابان

مگر دید اشتری را بی نگهبان

مهارش سخت بگرفت و دوان شد

که تا اشتر به آسانی روان شد

چو آوردش به سوراخی که بودش

نبودش جای آن اشتر چه سودش

بدو گفت اشتر، ای گم کرده راهت

من اینک آمدم کو جایگاهت

کجا آیم درون ای تنگ روزن

چو من اشتر بدین سوراخ سوزن

برو دم درکش ای موش سیه سر

که نتواند گذشت اشتر از این در[3]

پی نوشت ها:

[1] اعراف.40.

[2] تفسیرصفی، ج 1،ص 351. 2 مثنوی معنوی، انتشارات کلاله خاور، دفتراوّل، ص 61.

[3] تفسیر امثال القرآن، ص 248.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group