محورهای هدایت بشر در سیره انبیا و نهضت عاشورا (گلزار شهدای قم)
نویسنده:
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی
اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا وَ حَبِيبُ قُلُوبِنَا أبوألقاسِمِ مُحَمَّدٍ (صلوات) وَ عَلی آلِهِ الطَيِّبينَ الطَّاهِرِين ألمَعصومين سيَّما بقية الله فِی الْاَرَضين ولعن علی اعدائهم أعدا الله أجمعين».
قال الله تبارک و تعالی: «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِک الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِک هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»؛ (زمر: 18) انشاءالله خداوند دلهای همهامونرو به معرفت خودش و معرفت قرآن و اهلبیت نورانی بگرداند نثار روح پر فتوح و ملکوتی حضرت أباعبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ و جهت نورانی شدن جلسه صلواتی عنایت کنید.
هدایت بشر
خدارو شاکریم در کنار مضجع پاک شهداء این شبهای محرم رو به یاد و نام حضرت سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ دور هم جمع شدید در شبهای گذشته دو بحثرو من محضر شما تقدیم کردم در رابطة با سیرة پیامبر که سیرة امامحسین هم همان سیرة رسولخداست یکی نورانی شدن جامعه و یکی حیات بخشیدن به جامعه بحث امشب ما یعنی سومین در واقع هدف رسالت پیامبر که امامحسین هم برا همین قیام کرد همة ائمه برا همین تلاش میکنند حضرت حجت أرواحنا فداء هم برا همین هدف میان چون شما میدانید بعثت و غدیر و عاشورا و ظهور امامزمان همه در راستای همه یک چینشه یک هدفه جوانان عزیز برادران و خواهران سومین مطلبی که امشب بحث میکنیم بحث هدایت و رها کردن مردم از گمراهی است خواهشم اینه بحث عنایت کنید من یه چند جملهای در این موضوع صحبت کنم ببینید آقایان، خواهران، 124 هزار پیغمبر خدا فرستاد از حضرت آدم تا رسولخدا دوازده امام هم بعد از پیامبر که دوازدهمین حجت خدا هم بناست آخری باشه حکومت جهانی تشکیل بدهد بدعت هیچکسی به گردنش نباشد رئیس حکومت خودش باشه کابینهاش 313 نفر باشه و همة جهان از یک مرکز مدیریت بشه اینآرو چیزی است که روایات ما اومده تمام این معصومین 124 هزار پیغمبر به اضافة دوازده امام همة اینها برا هدایت بشر آمده یعنی یه سلسلهاند یه زنجیر هدایتند همة اینآ برا مبارزه با گمراهی آمدن ممکنه گمراهیها زمانشون با هم فرق میکردهآ مثلاً مردم زمان شعیب به گناه اقتصادی گرفتار بودن کمفروشی میکردن گناه مردم زمان لوط شهوترانی و همجنسگرائی بوده گناه مردم زمان موسی دور گوسالة سامری و بتپرستی و یا مسئلة دنبال فرعون رفتن بوده ممکنه فرق میکرده
رسالت همه پیامبران
1- توحید
ولی اینو بدانید «لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ»؛ (بقره: 285) ما بین هیچ پیغمبری و برای هیچ پیغمبری تفاوت از نظر هدایت قائل نیستیم آقایان خواهران جوانها همة أنبیاء تأکیدشون رو سه چیز بوده من ساده میگم براتون این سه تا خلاصة قرآنه عصارة قرآنه دهها آیه هم داره منتهی من اگر هی پارو کنم برف انبار کنم آیات پشت سر هم بخونم هم خسته میشوید هم ممکنه بحث عقب بمونه یه وقت کلاسی جایی باشه انسان میگه این سی تا آیه این چهل تا آیه آدرس میده ولی تمام أنبیاء سه چیز براشون مهم بوده شوخی هم تو این سه چیز خدا با کسی نداره کوتاه هم نمیاد محکمم میایسته چیه این سه تا: یک توحید: اعتقاد به خدای واحد خدا تو هر مسئلهای کوتاه بیاد تو شرک کوتاه نمیاد لذا میگه من هر چیزیرو ممکنه ببخشم غیر از مشرک محاله مشرک آمرزیده بشه محاله کسی که معتقد به خدا نیست یا شریک برا خدا قائله یا اعتقادی ندارد اصلاً به مبدأ این هدف اول صدها آیه تو قرآن داریم حضرت آدم همینو فرموده حضرت نوح همینو فرموده حضرت ابراهیم همینو فرموده «لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ»؛ «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکتِهِ وَکتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَک رَبَّنَا وَإِلَيْک الْمَصِيرُ» ؛ پیغمبر ما ایمان آورد به همة این چیزهایی که پیغمبرای قبلی داشتن حضرت عیسی همینو فرموده ائمه هم همینو میفرمود.
2،3- معاد و قیامت
تو اینم خدا با کسی شوخی نداره میگه انکار معاد بکنی قابل آمرزش نیست معاد یک اساس است 1400 تا آیه تو قرآن داره «إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ»؛ إلیه هی مرتب به سوی خدا میآئید «أَلَا يَظُنُّ أُولَئِک أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ»؛ (مطففین: 4) سومیشم عمل صالح ببینید «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُواْ»؛ یعنی «آمَنُواْ» به خدا و معاد «وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ»؛ من یادم نیست الان ولی یه وقت قبلاً دیدم بالای 80 ـ 90 مرتبه تو قرآن «آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ»؛ اومده این مثلث سه ضلعی توحید یعنی مبدأ معاد یعنی قیامت عمل صالح حالا این سه تارو هر کسی ترویج کرده دقت کنید چی میگم بحث من یه خورده امشب اعتقادی هر کسی در هر زمانی ترویج کرده اون معصوم بوده امام بوده یا پیغمبر بوده و باید به همون اعتقاد پیدا کرد یعنی اگر کسی زمان حضرت عیسی بوده موسی را قبول داشته باشه عیسی را قبول نداشته باشه این ناقصه چون این سه تارو داره حضرت عیسی ترویج میکنه اگر کسی زمان رسولخدا بوده بگه خب آقا ما قبول این حرفهایی که شما امشب زدید این سه تارو قبول داریم ولی مسیحی میمانیم نه همون خدا چینش کرده میگه این توسط رسولخدا از این سال به بعد آخرین پیغمبر ایشون بوده در مورد امام هم اینطور ائمة معصومین هم هدف نهاییاشون ایمان به مبدأ و معاد و عمل صالح در مردم عرض کردم این سهتارو خدا با کسی شوخی هم نداره میفرماید: هر چیزی ممکنه ببخشم غیر از شرک عمل باید خالص باشه حالا آقایان خواهران دقت کنید چی عرض میکنم اصول مشترک أنبیاء خیلیه مثلاً شجاعت ابراهیم شجاع نبوده مقابل نمرود ایستاد موسی شجاع نبوده مقابل فرعون ایستاد عفو یوسف از برادراش گذشت باشه این یه نمونه پیغمبر تو فتح مکه از مردم مکه گذشت امامحسین از حر گذشت یعنی شما یه کاغذ بیارید لیست کنید اینایی که من میگم تو همة این أنبیاء و ائمه گذشت، ایثار، شجاعت، عبودیت اینقدر حضرت یحیی بندگی کرده بود پا چشماش از اشک زخم شده بود که پدرش زکریا وقتی سخنرانی میکرد نگاه میکرد اگه یحیی بود یه خورده بشیری صحبت میکرد یعنی از جهنم کمتر میگفت از بس از خوف خدا اشک ریخته بود نوح هم چقد عبادت کرده پس این اصول هم مشترک است لذا شما تو زیارت امامحسین چی میگید (السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ)؛ حالا اگر قرار بود همه 124 هزار پیغمبر بگیم خیلی طولانی میشد چندتاشو خدا گفته وارث آدم وارث شیث وارث عرض میکنم که یعقوب وارث یوسف وارث منتهی چند تا بزرگاشُ خدا مطرح کرده وارث آدم صفوة الله وارث نوح نبی الله وارث ابراهیم خلیل الله اگر ابراهیمی است تو وارثتی فرقی نمیکنه یه وقت فکر نکنی ما
دین الهی
صاحبان ادیان با دینهای دیگه مشکل داریم نه دین الهی تمام انبیاء مبدأ و معاد و عمل صالح اصول اخلاقی بله مقتضیات زمان ممکنه یه روزهای در اسلام با روزة مسیحیت متفاوت بوده یه عبادت نماز با نماز مثلاً در زمان موسی متفاوت بوده اما کلیت عبادت کلیت اخلاق کلیت اعتقاد به خدا اگه آدرسشم خواستید سورة بقره آیة 177 میفرماید: اونجا نگاه کنید «لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَکنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِکةِ وَالْکتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَي الْمَالَ عَلَي حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَي وَالْيَتَامَي وَالْمَسَاکينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَي الزَّکاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِک الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِک هُمُ الْمُتَّقُونَ»؛ آخه قبله که عوض شد نقها شروع شد 15 سال مسلمانها رو به بیتالمقدس نماز میخواندن لذا اوناییکه تو جنگ بدر مُردَن یه نماز رو به کعبه نخوندن چون قبله بیتالمقدس بود جنازههایی که قبل از تغییر قبله دفن شده همه رو به بیتالمقدس دفن شده 15 سال قبله به هر حال اسلام اومد قبلهرو تغییر داد بهخاطر اینکه استقلال پیدا کنند یهودیها اعتراض میکردند آنوقت برعکسش کردن گفتن خب به ما بگید ببینیم اون اولی درست بود یا دومی اگه اولی درست بود چرا عوض شد اگه دومی درست بود پس تکلیف اوناییکه اولی نماز خوندن چی میشه بالأخره دو حالت دارد یا کعبه درسته یا بیتالمقدس اینام که شبهه میکنن واردنآ متخصصن این شبههکُنآ متخصصن همچین میپیچونه تو این سایتها و تو این شبکهها آدم بیاطلاع واقعاً گیر میکنه بلدن گفتن دو حالت داره اگه بیتالمقدس درست بود پس این نادرسته اگه این درسته پس بیتالمقدس نادرسته پس اون باباهاییکه قبل از بندههای خدایی که قبل از تغییر مُردَن چی میشه آیه نازل شد مهم نیست مشرق یا مغرب کعبه نشانی است گم نشه ره گم نشود مگه خدا تو کعبه است هر کجا رو کنی خداست مسیحیها به طرف یه طرف میایستادن یهودیها یه طرف مسلمانها یه طرف اینا مهم نیست «لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ»؛ حالا به هر حال باید یه اتحادی باشه همه به یه سمت وایستن وإلا کعبه هم یه منطقه است چند تا سنگ روهمه نماد است این نیست که شما فکر کنید «جَعَلَ اللّهُ الْکعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلاَئِدَ ذَلِک لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَأَنَّ اللّهَ بِکلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»؛ قرآن میفرماید: مهم اینه «وَلَکنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ»؛ نگاه کنید آیهرو اونجا میشماره به چیا آیه 177 بقره چون من اطمینان داریم بعضی از دوستان میرن منزل نگاه میکنن آیاترو
محورهای هدایت انبیای الهی
پس أنبیای الهی یه سلسلة هدایتند هدایتشونم رو سه محور است ایمان به خدا و معاد و عمل صالح محور دعوت هم خودشونن نمیشه کسی بگه من حضرت موسیرو قبول ندارم ولی این سه تارو قبول دارم نه سه تا از کانال حضرت موسی معصوم باید اینارو ارائه کنه لذا اعتقاد به نبوت و امامت میاد حالا عزیزان با توجه به این مقدمهای که عرض کردم انحرافات گمراهیها چند جور است من دقت کنید یه سه چهار قسمش براتون بشمارم گاهی انحراف و گمراهی تو اعتقادات که بدترین نوع گمراهی اینه مثل قوم موسی که میگفتن فرعون خداست مثل قوم موسی بعد از نجات از رود نیل که رفتن سراغ سامری یه آدم با یه گوساله تو روایت دارد 60 هزار تو یه روایت دارد 600 هزار آدم جمع کرد «وَأَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ»؛ مثل مسلمانها مثل مشرکین قبل از اسلام یکی حبل میپرستید یکی اعظی میپرستید یکی بت خرمایی داشت یکی بت چوبی داشت انحراف گاهی تو افکار است این یک گاهی انحراف تو رفتار است آقا خدارو قبول داره اعتقادش رفتار غلطی داره کمفروشی میکنه خلاف انجام میده معصیت میکنه دزدی میکنه گاهی تو گفتار یه کلام کلام منحرفیه قرآن نقل میکنه میگه بعضیها میگن بِی با ربا چه فرقی میکنه (إن مع البی مثل ربا)؛ الان هم بعضیها میگن آقا مثلاً با یه أنکحت حلال میشه بی أنکحت حرامه چه فرقی میکنه ما یه رابطه مثلاً همینطور کوچه خیابونی با یکی داشته باشیم و یه صیغه بخونیم چه فرقی میکنه آقا سؤال شما اینه شما تو یه محضر میری یه امضاء میکنی یه خانه مال شما میشه با یه کاغذ بعضیها از نظر گفتار انحراف دارن بعضیها در رفتار بعضیها در افکار قرآن کریم به هر سة اینها اشاره کرده هم انحرافات فکری هم انحرافات رفتاری هم انحرافات گفتاری حالا بحثم جمع کنم تا اینجاش هدایت یعنی اینکه آدم تو این سه زمینه هدایت بشه افکارش درست بشه رفتارش درست بشه گفتارشم درست بشه أنبیاء برا همین اومدن دادشون برا این بود تلاششون برا این بود زحمتشون برا این بود و عزیزان تو کربلا این هر سه اشکال داشت سی هزار آدم مقابل ابیعبدالله جمع کردن با انحراف تو هر سة اینها از نظر افکار فکرآرو درست کردن من دیشبم گفتم ببینید این کاری که الان داعش داره میکنه النصره میکنه تکفیریها میکنن اینها پشتش فکره پشتش اندیشه است وإلا طرف نمیاد خودش منفجر کنه اونقدر رو انحراف این فکر کار کرده اونقد بر گُردة افکار اینها تاختن که این به سادگی میپذیره که کشتن 20 تا شیعه یعنی امتیاز تو بهشت 60 تا یعنی امتیاز بالاتر رتبة بالاتر 50 تا اینو میپذیره جا انداختن خیلی حواستون جمع باشه من حالا میگم چیکار کنید این سه تا درست بشه اجازه بدید کربلا اول رو افکار کار کردن گفتن یزید امیر مؤمنان است وای بر مؤمنانی که امیرشون یزید یزید خلیفة رسمی است رأی اُورده این آقا در مقابل حکومت رسمی قیام کرده زیربار هم نمیره بیعت کنه بیعت کنه کاریش نداریم خب حالا این خلاف نیست پس افکار درست کردن اینقد زیبا ابنزیاد خیلی حساب شده کار میکرد
بازی دشمنان با افکار و اعتقاد مردم
ببینید شما عمرعاص تو جنگ صفین رو افکار مردم کار کرد قرآن اُورد بالا نیزه گفت با قرآن میخواهید بجنگید اول رو افکار مردم تو کربلا کار شده بود لذا این آدمهایی که جمع شده بودن از نظر فکری امامحسینرو خارج از دین میدونستن فتوا هم رفتن گرفتن از بعضیها دومین اشکال اشکال در رفتارها بود حالا که فکر اینه پس هر چی بیشتر بکشیم هر چی بیشتر آتیش بزنیم هر چی بیشتر شمشیر بزنیم ثواب بیشتر میبریم لذا امامسجاد ـ علیه السلام ـ فرمود: دلم از این حالا تعبیر منه میسوزه که بابامرو به اسم خدا کشتن وقتی صبح عاشورا عمرسعد شروع کرد گفت یا خیل الله ارکبی؛ آیا لشکر خدا سوار بشوید و بالجنة أّبشری؛ بهشت در انتظار شماست امامحسین ـ علیه السلام ـ صبح عاشورا پشت خیمهها یعنی شب عاشورا قبلش کار شده بود یه چالهای گودالی کنده بودن آتیش داخلش که دشمن نتونه از اون پشت حمله کنه عبداللهبنحوضه ببینید افکار وقتی خرابه اومد جلو گفت یا حسین عجلت بالنار؛ خیلی حرف شکننده است حسین تو به آتش عجله کردی خب صبر کن ما تورو میکشیم مثلاً العیاذبالله به آتیش جهنم ملحق میشی ببین چی داره میگه یا حسین عجلت بالنار؛ این حرفی است که رو فکر کار شده این رفتار از اون فکر ناشی میشه
سوم: گفتار تحلیلهایی که تو قصة کربلا میشد و افرادرو لذا هر سه انحراف تو کربلا وجود داشت جوانها خیلی حواستون جمع باشه امروز هم دشمن هم با افکار کار داره هم با رفتار کار داره هم با گفتار تو افکار شبکهها، سایتها ببینید چقد شبهه بمباران شبهه است اصلاً اجازه نمیده کسی حرکت کنه از شمال زیارت عاشورا بگیر قبر حضرت رقیه بگیر دعای یکی یکی برو جلو ببین دست گذاشت کلش قبول ندارن بخدا اونیکه شبهه تو زیارت عاشورا میکنه قرآن هم قبول نداره اساسش قبول نداره منتهی گشته از یه جایی شروع کرده چرا این شد من کربلا بودم یکی دو هفته پیش یه جوانی آمده بود آقا سلام علیکم گفتم سلام علیکم بنده رشتة مدیریت خواندم گفتم خب مبارک باشه انشاءالله گفت من درس خواندم لیسانس مدیریت اقتضای مدیریت این بود که ابیعبدالله آب جمعآوری میکرد برای روز مبادا ایشون که میدانست حالا ببین آقا باید به ایشون پاسخ هم بده بدهکار هم شد اقتضاء حالا تو واقعاً سر و ته قصة کربلارو دیدی آقا چرا چاه نکندن شنیدیم یک متر چاه میکندن به آب میرسیدن یعنی این اصلاً این به فکر ایشون رسیده العیاذبالله به فکر امامحسین نرسیده این فکر میکنه آقا اقتضای علم مدیریت اینکه یک کسی اول خاندانش از صحنة معرکه خارج کنه گفتم آقا ببخشید بعداً اگه شما پیدا کردید آقارو مثلاً العیاذبالله یه عذرخواهی هم به شما بدهکار باشه این شبهاتی که بمباران میکنن توی رو آیه تطهیر رو داستان غدیر من امسال روز غدیر کربلا یه کنفرانسی بود جوانها بودن بیشتر جوانهای دانشجو بودن یه سالن کنفرانس خیلی خوبی تو حرم امامحسین ساخته شده الحمدلله همهامون طبقة دوم که مشرف به صحن اباعبدالله است حدود 700 ـ 800 نفر جا میگیره ما رفتیم خب یک ساعتی راجع غدیر صحبت کردیم تولیت آستان کربلا بود خیلی از شخصیتهایی بودن اونجا آمدم پایین یه خانمی جلو من گرفت گفت: حاج آقا سلام گفتم سلام گفت این حرفهایی که شما زدید من کار ندارم ببین خدا اگه میخواست علی امام باشه تو قرآن مینوشت امیرالمؤمنین امام است اینقدم مارو درگیر غدیر و سقیفه و این تشکیلات هآ نمیکرد ببین این شبهه مال خودش نیست از یه جایی شنیده بهش گفتم ببین خانم ما قرار نیست برا خدا تعیین و تکلیف کنیم مائیم و این قرآن همینی که هست این قرآنی که الان اسم امیرالمؤمنین درش نیست وصفش هست وصفش هست «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ»؛ (بقره: 207) شما زیارت غدیر بخونید دهها آیة قرآن در وصف امیرالمؤمنین است «الْيَوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِينَکمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْکمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَکمُ الإِسْلاَمَ دِينًا»؛ (مائده: 3) «إِنَّمَا وَلِيُّکمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ رَاکعُونَ»؛ (مائده: 55) گفتم خواهرم مائیم و این قرآن شما بفرمائید باشه اسم حضرت امیر عکسش مگه است مگه عکسش هست مگه تأئید جریان سقیقه یا شورا یا انتخاب دیگران یا حکومت امویان مگه این هست اولاً ثانیاً این قرآن شما میفرمائید قرآن میفرماید: «وَمَا آتَاکمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ»؛ هر چی پیغمبر گفت بگید چشم کی به شما گفت نماز صبح دو رکعت است پیغمبر یک آیه تو قرآن پیدا کنید راجع رکعات نماز یک آیه تو قرآن پیدا کنید گفتم همین شما مکه که میرید چند دور دور خانة خدا میچرخید گفت: هفت دور گفتم کجای قرآن نوشته کجا نوشته هفت تا سنگ کجا نوشته هفت بار سنگ قرآن کلیت حج داره تمام این جزئیات پیغمبر دورة سال آخر عمرش اومد حج مثل یه دوربین حالا تعبیر من اینه چون عیون بودن حالا دیگه دوربین فیلمبرداری نبود ولی صدها آدم بودن گفت منو تعبیر بنده استآ رصد کنید هر کاری من میکنم انجام بدید دنبال پیغمبر تنها حجم است دیگه دنبال پیغمبر راه افتادن دیدن هفت دور چرخید این یک رفت نماز خوند این شد دو رفت سعی کرد این شد سه رفت تقصیر کرد این شد چهار اومد شب تو منی دو شب ماند آمد رمی جمرات کرد روز عید قربان یه جمرهرو زد فرداش سهتارو زد پسفردا سهتارو زد تو مشعر شب وقوف کرد تو عرفه عین فیلم لذا الان شما ببینید اختلافی هم نیست دیگه تقریباً تو موضوع حج ما اختلاف زیادی نداریم آقایونی که مکه رفتن میدونن اینا تمام مشترک است مشعر ماندن منی ماندن یه اختلاف کوچکی است چطور این آقا سنگزدنشُ قبول کردی طوافشُ قبول کردی خوابیدن شب تو مشعرش قبول کردی وقوفش قبول کردی اومد یک کمی جلوتر 18 ذیالحجه چند هزار آدم جمع کرد (مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ)؛ میگه حالا این تو قرآن آمده باشد بابا همین پیغمبری که حجش قبول کردی همین پیغمبری که ایستاد ببینید تصویریش کرد فرمود: من نماز میخونم ببینید من چیکار میکنم (صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي)؛
اصلاح اقکار، رفتار و گفتار
نگاه کردن نماز خوندنش چطور نماز خوندنش قبول کردی ازش لذا رو افکار یک رو رفتار دو نگاه کنید کجا انحرافه و یکی رو گفتار این سه تا باید هدف ابیعبدالله ـ علیه السلام ـ این بوده خب حالا چه کار کنیم این سه تا اصلاح بشه یک: دقت بفرمائید این چن تا راهی که میگم اولش اینه بروید حرف حق بشنوید بابا بشینه آدم حرف حق بشنوه من یه داستانی از کربلا براتون بگم خیلی جالبه خودم خیلی غصه خوردم این جملهرو دیدم طبری نقل کرده طبری متوفی 310 تاریخی که آقایون اهلسنت هم قبول دارن شیعه هم خیلی بهش استناد میکنه کهنترین کتاب شاید از نظر تاریخی در مسائل تاریخ بهویژه قصة کربلارو خب ایشون خیلیهاشو نقل کرده این جملهای که امشب میخونم دقت کنید این مال طبری است مورخ قرن سوم و اوائل قرن چهارم میگه روز عاشورا خوب گوش بدید اباعبدالله یک اسبی داشت به نام لاهق ظاهراً این اسب غیر از ذوالجناح یه اسبی داشت به نام لاهق آقا اباعبدالله ـ علیه السلام ـ سوار بر این اسب شد آمد مقابل دشمن خوب گوش بدید کلامرو فرمود: اسمعوا قولی؛ مردم بابا این حداقل حق یه آدمه به حرفام گوش بدید ولا تعجلنی؛ عجله به کشتن من نکنید حتی اعذکم بحق؛ تا من حرفامُ بزنم فإن قبلتم عذری؛ اگه دیدید عذرم درسته حرفام منطقی است وصدقتم قولی؛ حرفام تأیید کردید منکه چیز بدی نمیگم من میگم زیر بار ظلم نرید من میگم یزید فاسد است ازش حرف گوش نکنید من میگم قرار نبود با مرگ معاویه پسرش بیاد سرکار امروز یه آقایی به من میگفت آقا چرا ائمة دیگه این جنگ نکردن با حاکمای زمانشون چرا مثلاً امامصادق ـ علیه السلام ـ با منصور وارد جنگ نشد چرا امامرضا ـ علیه السلام ـ با مأمون وارد جنگ نشد گفتم ببینید منشأ موروثی شدن حکومت یزید چون تا زمان معاویه موروثی نیست حالا خلفا اومدن بعد امیرالمؤمنین آمده من خلافت دارم میگمآ نه امامت امامت از اول حق امیرالمؤمنین است من دارم سلسلة حکومت میگم خلافت خلفاء بعد امیرالمؤمنین بعد امامحسن به دلائلی هم امامحسن نشسته یه معاهدهای نوشته واگذار کرده به معاویه خب تا اینجا درست اما بعد از معاویه درست به این معنا که موروثی نیست این قصه وإلا اصل قصة انتخاب سقیفهرو ما اشکال داریم اون بماند اما قرار نبوده یزید بیاد امامحسین منشأ زد سلسلهرو زد و لذا آقایون اهلسنت هم اگه شما دقت کرده باشید وقتی میخواهند بشمارن فقط میگن خلفا دیگه یزید و معاویه اینارو دیگه قداست براشون قائل نیستن چون قداست بنیامیه و بنیعباس و همة حکومتهای خلاف امامحسین شکست با اون کاری که کرد دیگه نیاز نبود یه امام دیگه قیام کنه با این کارش منشأ زد اثرشم گذاشت فرمود: حرفای منو گوش بدید و انصاف هم بدید بعد فرمود: إن لم تقبلوا لی عذر؛ اگر حرفم نپذیرفتید نصیحتم رو شما اثر نکرد بجنگید عیب نداره منو به شهادت برسونید شمر ملعون از وسط جمعیت بلند شد گفت: یا حسین أنت من الذین یعبدالله علی حرف؛ وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَي حَرْفٍ؛ دقت بفرمائید این آیه تو قرآن و این آیه راجع کفار اللهاکبر وای ببین شمر شده قرآن خوان آنوقت داره آیهرو تطبیق میده به کی؟ به امامحسین گفت: یا حسین أنت تعبدالله علی حرف؛ یعنی تو خداپرستیت حاشیهای اصلی نیست اشکال توشه که حبیببنمظاهر عصبانی شد بلند شد گفت یا شمر أنت تعبدالله علی سبعین حرف؛ تو که هفتاد رنگی همه دین و مرامت اشکال داره به پسر زهرا ایراد میگیری پس اتمام حجت کرد آقایان برا هدایت یک گوش دادن آیهاش بخونم براتون سورة زمر آیه 18 اول منبرم خوندم «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِک الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِک هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»؛ خدا رحمت کند علامة طباطبایی دو تا نکتة قشنگ تو این آیه داره میگه: «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ»؛ معناش این نیست آقا جوان بره همه شبکههای ماهوارهایرو باز کنه وهابیها، زرتشتیها، مسیحیها، کتابهای انحرافی، تورات، انجیل، هر کی هر فکر انحرافی داره همهرو گوش بده بعد بهترینش انتخاب کنه میگه نه «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ»؛ یعنی حرفهای خوب گوش بده بهترینشُ انتخاب نکن اشتباه نشه بعضیها امروز این آیهرو اینطور معنا میکنن آقا یه جوان حق داره بره تو تمام ادیان تو تمام شبکهها تو تمام عرض میکنم که حرفهای ادیان دیگه گوش بده بهترینش انتخاب کنه من از شما سؤال میکنم الان بنده یه عمل جراحی دارم فرض کنید یا شما بیست تا پزشک رفتید هر کی یه چیزی گفت شما انتخاب میکنی؟ ما تشخیص نمیدیم یک پزشک متخصص میریم پیشش میگیم این ده تا پزشک اینو گفتن من چیکار کنم؟ الان شما میخواهید یه ساختمان بسازی یه پل تو این شهر بزنی یه نمیدونم کار عمرانی بکنی پنج تا مهندس نظر مختلف میدن شما نمیتونی انتخاب کنی چون مهندس نیستی یه مهندس برتر انتخاب میکنی میگی آقا این پنج تا حرفاشون با هم فرق میکنه من چه کنم؟ عزیز من «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ»؛ معناش این نیست شما همه چیز گوش بدی خوبارو گوش بده برو سراغ معصوم ببین انتخابرو به یه ملاکی برو سراغ عقل «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ»؛ بعد علامة طباطبایی مطلب دومی که میگه خیلی زیباست اینه میگه این «فَبَشِّرْ»؛ مال عموم مردم نیست مال اوناییکه کارشناسن حق تشخیص دارن «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ»؛ باید بفهمه حسن چیه ما یه وقتی مکه بودیم چند سال قبل زمانی که عمره آزاد بود که انشاءالله با سقوط آلسعود این راه باز بشه و ما ببینیم امسالرو که انشاءالله سقوط کنن این افراد خبیث عرض میکنم یه جوانی شاید یه بار دیگهام گفتم همین دانشجوهای رشتههای علوم پایه آمده بود توی بقیع یه پنج شش دقیقهای این آقایی که اونجا هست حالا اون آقای وهابی که ساعتها تلاش کرده اینارو یاد گرفته خیلی کار کرده یه چند تا شبهه کرده بود اومده بود بیرون میگفت که حاجآقا اینا بد نمیگنآ حرفاشون قشنگه ببین تو که با پنج دقیقه مرید این آقا شدی معلومه تشخیص نداری تشخیص مشکله کارشناس «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ»؛ لذا تو جنگ جمل یه کسی آمده بود خدمت حضرت امیر میگفت: آقا من نمیتونم تشخیص بدم شما راس میگی یا اونوریا اونام که مسلمونن اونام که نماز میخونن اونام که اصحاب پیغمبرن یکیاشون پسرعمة پیغمبر زبید یکی همسر پیغمبر خب شما هم داماد و پسرعمو و من موندم اینجاست که میگن مراجعة به کارشناس تو پزشکی پزشک تو مهندسی مهندس تو امور دین عالِم «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ»؛
چه کنیم تا هدایت شویم
چه کنیم هدایت بشیم اول حق گوش بدیم دو: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»؛ (عنکبوت: 69) تلاش کنید کوشش کنیم دو تا کتاب بخون جوان عزیز من بارها گفتم مرحوم مطهری ـ رضوان الله تعالی علیه ـ شهید بزرگوار 55 تا کتاب داره حالا اونیکه بوده اضافه شده بعضیها اونش که حالا مشهور سال هم 55 هفته است شما هفتهای یک کتاب آقای مطهری را بخوانید یک سال کل آثارش خوندید و هنوز امام رهبر کبیر انقلاب(ره) فرمودند: آثار مرحوم مطهری همهاشون آثار مفیدی است هنوز هم کتاب عدل ایشون پاسخگوی شبهه است هنوز هم کتاب عرض میکنم که ده گفتار ایشون بیست گفتار ایشون یه دور جوانها اینارو بین خودتون مباحثه بذارید گفتگو بذارید راه هدایت دومیش تلاش اول شنیدن دوم تلاش سوم مشورت دستتون تو دست یه عالِم باشه الإستشارة عین الهدایة؛ مشورت عین هدایت شما این زراره اسمش شنیدید دیگه زراره از اصحاب ویژة امامصادق ـ علیه السلام ـ است میدونید زراره اولش تو خط امامصادق نبوده یه خواهری داره خیلی فهیمه خواهرش اُوردش یه جوری پیش امامصادق زراره شد زراره مشورت با خواهر علیبنحاتم که از یاران ویژة امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ است چند تا شهید داده آقا خیلی بهش علاقه داشت خواهرش او را به طرف پیغمبر کشوندش با مشورت با خواهر ببینید بحث زن و مرد هم اینجا مطرح نیستآ مگه دخترای شعیب به شعیب مشورت ندادن مگه ندادن مگه قرآن تأیید نمیکنه هر کی اینجا مشورت با یک انسان فهیم با یک انسان عاقل هشامبنحکم امامصادق قبول نداشت یه فرقة انحرافی داشت اما داییاش اُوردش پیش امامصادق تغییر کرد پس یکی گوش دادن دوم تلاش کردن سوم: مشورت کردن حالا یه راه سادهترم میگم که قرآن میفرماید: میفرماید: آقا یه وقتی شما عرض میکنم رانندگی بلدی میشینی پشت ماشین یه وقت نه یه کسی بلد میشینی بغلدستش دیگه اطمینان داری یه راه سادهای هم قرآن داده میفرماید: اوناییکه هدایت شدن کارآ اونارو شما دنبال کنید «أُوْلَئِک الَّذِينَ هَدَي اللّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ»؛ امامحسین کشتی هدایته مصباح الهدایته نمیخواد خودت به زحمت بیندازی دنبالرو این کشتی هدایت باش شما علما، بزرگان، چرا در دوران آخرالزمان ما را به علما ارجاع دادن امامزمان أرواحنا فداء امامصادق امامعسکری فرمود: حالا که امام در اختیارت بود دنبال علما شما اگه آیتالله العظمی بهجت الگو قرار دادی خیالت راحته چون هدایت شده است چون دیدی مسیرش چرا به ما گفتن دنبال فقیه برید ولایت فقیه تو جامعه ولایت علمی ولایت آگاهانه است ولایت ما هیچ نمیگیم فقیه با معصوم یکیآ أبدا معصوم عصمت داره ولایت تکوینی داره علم غیب داره نه امام میفرماید: ولایت فقیه ولایت معصوم است یعنی معصوم هدایت میکرد فقیه هدایت میکنه معصوم حکومت دینی تشکیل میداد فقیه حکومت دینی تشکیل میده معصوم احکام اجرا میکرد جلوی گمراهیرو میگرفت فقها هم وظیفهاشون اینه اینها راههای هدایته که خدمت شما عرض کردم امیدواریم خداوند به همة ما و شما توفیق بده این دعا را زیاد بخوانید دو تا نکته یادم افتاد الان یادم افتاد بگم دو تا نکته دو سه دقیقه یک: در مسیر هدایت از کمبودن آدمها نترسید کربلا 70 نفر هدایتشده بود 30 هزار نفر گمراه باشه هیچوقت هدایت با کثرت نیست اینو بدانید این حدیث است (لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ)؛ این نکتة اول نکتة دوم هدایت آدم هدایتشده مثل رانندة تو جاده درست داره میره وسط خطم میره 120 تام میره تو اتوبان ولی ممکنه لاستیک بترکه ممکنه ماشین موتور بسوزونه ممکنه یک کسی سبقت بگیره بهش بزنه آدمی که تو مسیر هدایته حواسش باید جمع باشه هدایت مستمر باشه لذا این دعارو زیاد بخوانید (رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ)؛ خیلی این دعارو بخوانید تو قنوتاتون (رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا)؛ ماشین نزنه از بغل به ما موتور نسوزونی وسط راه خیلیها آمدن جلو نمادش مال شیطان با شش هزار سال عبادت موتور سوزوند چه جورم سوزوند دیگه تعمیر نشد نه تعمیر نشد موتور خیلیارم سوزوند موتور خیلیارم اُورد پایین حواستون جمع باشه اگر یک کسی گمراه شد کافی نیست گمراهی خودش خیلیارم بیچاره میکنه لذا این فرقههای انحرافی یه محمدبنعبدالوهاب موتور سوزونده موتور صدها نفرم سوزونده چقد انحراف تو جهان اسلام این داعشه این النصره و این فرقههای اینا همه محصولات تفکر دویست و چند سالة محمدبنعبدالوهاب ابنتیمیهاست لذا خیلی حواستون جمع باشه دستتون از دست مجالس اباعبدالله عالمان دینی جدا نکنید مطالعه، تحقیق، عرض کردم محور تلاش این حرف آخرمه همة أنبیاء سه چیز بوده مبدأ، معاد، سومیشم شما بگید عمل صالح «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ».
حسین چراغ هدایت و کشتی نجات
السَّلامُ عَلَيْکَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ يا مصباح الهُداه و يا سفينة النجاة؛ چراغ هدایته چقد آدمُ امامحسین هدایت کرده خدا میدونه یعنی ما هدایتگری را یه وقت طولانیه با کتاب و مطالعه نه هدایت امامحسین کشتی هدایتش سریعه زود میرسونه لذا چقد انسان بر سر سفرة ابیعبدالله هدایت شده خدا میداند چقد هدایت شده چقد آدمها تغییر کردن چقد آدمها با گریة اباعبدالله گناه کنار گذاشتن آقایان، خواهران، این گریهها شوینده است برندة گناهه خود ابیعبدالله نامش، روضهاش، جلسهاش، شما از اینجا که میرید بیرون احساس نشاط میکنید اما به خدا مجلس گناه اینطور نیست اوناییکه تو اوج گناه رفتن میگن از جلسة موسیقی، شراب، حرام بیرون که میای احساس افسردگی میکنی احساس بدهکاری میکنی نفس لوامه نمیذارتت مجلس شما اینجا گریه میکنید ضجه میزنید فریاد میزنید ولی تو مسیر که میرید احساس میکنید تا فردا شب شادمانی بشاشی این اثر مجلس اباعبدالله ـ علیه السلام ـ است.
روضه
شب چهارم این مجلس نورانی است این روضههایی که این شبها خوانده میشه حدیث و آیهای نداره امشب فلان روضه امشب فلان روضه نه ذوق آقایون منبریها و مداحهاست که یک شبم تو این چند سال اخیر میرن در خانة امامحسن مجتبی ـ علیه السلام ـ همة عالم برا ابیعبدالله گریه کردن اما ابیعبدالله برا دو تا برادر گریه کرده یکی کنار نهر علقمه برا عموعباس یکیام تو قبرستان بقیع کنار بدن اماممجتبی اماممجتبی با قصة کربلا حق داره باید دهة محرم از امامحسن یاد بشه میدونی چرا؟ چون امامحسن تو بستر شهادت برا ابیعبدالله گریه کرده یکی از گریهکُناش امامحسن مجتباست تا دید امامحسین داره گریه میکنه فرمود: حسین جان تو گریه نکن گریهکُنای عالم باید برا تو گریه کنن لا یوم کیومک یا اباعبدالله؛ بذارید روضهرو اینطور بخوانم ابیعبدالله از دو تا تشییع جنازه برگشت اما هر دو ناراحت بود سر پایین انداخته بود معلوم بود این نگه از دو تا کنار دو تا بدن در واقع نه تشییع برگشت اما در هر دو قصه حضرت متأثر بود یه روزی از کنار بدن اماممجتبی زینبکبری اون موقع زنها نمیرفتن تشییع خانه ایستاده بود دید ابیعبدالله داره میاد اما سر پایینه معلومه یه اتفاقی افتاده که وجود مقدس ابیعبدالله ناراحته زینبکبری سؤال کرد از اون اطرافیآ حالا قاسمبنالحسن کوچیک بود اون موقع بچة سه ساله بود اباالفضل العباس بود محمدحنفیه بود چی شده چرا برادرم تو هَمِه؟ گفتن خواهر نبودی جلو چشم برادران بدن امامحسن جسارت شد تیرباران شد خوب شد نبودی بدن تیرباران کردن کاری کردن که ابیعبدالله رو خاک نشست گفت برادرم غارتزده اون نیست که مالش میبرن غارتزده منم که با دست خودم برادرم میان قبر میذارم اینجا جواب دادن به زینب چون ابیعبدالله تنها از کنار بدن امامحسن نیامد اما کربلاییآ از کنار نهر علقمه تنها اومد دیگه اینجا نمیشد پرسید از کس دیگه خود ابیعبدالله بود چی بپرسه کی بپرسه اینجا دختر کوچولو فرستادن جلو رفت جلو بابا بابا أین عمی العباس؛ هنوز شب تاسوعا نیستآ امشب من از عباس گفتم باشه بذارید امشب مجلسمون به نام اباالفضل شکل بگیره ابیعبدالله چی بگه میدونی چه کرد رفت عمود خیمة عباس خواباند این انحناء تو کمر و إِنْکَسَرَ ظَهْریرو کنار بدن امامحسن نفرمود چون بودن تنها نبود اما کنار بدن عباس هیچکس نبود لذا فرمود: (الْانَ إِنْکَسَرَ ظَهْری وَقَلَّتْ حِيلَتی)؛ (لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ)؛ خیلی به من سفارش کردن برای شِفای بیماران دو سه جمله هم این آیة شریفهرو بخوانیم دو سه مرتبه دعا کنیم تشکر از همة عزیزان از دفتر مقام معظم رهبری عزیزانی که حضور پیدا کردن برای شفای همة بیماران مخصوصاً بیماران منظور.
شما جوانید دعاتون مستجابه دستآرو بیارید بالا
«أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَکشِفُ السُّوءَ»؛
خدا همة بیماران را لباس عافیت بپوشان.
جانبازان عزیز شفا عنایت بفرما
جانبازان قطع نخاعی جانبازان اعصاب و روان خدایا به خودشون به خانوادههاشون صبر عنایت بفرما.
به مقربان درگاهت مظلومان عالم در سراسر دنیا یاری بفرما.
خدایا امنیت ما استقلال و آزادی ما این کشور و این نظام اسلامی ولایت و تشیع ما رهبر عظیم الشأن ما محافظت بفرما.
فیض بشارتی به روح شهداء اموات روح ملکوتی امام عائد و واصل بنما.
بالنبی و آله صلواتی عنایت کنید.