سه شنبه 4 دي 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا:

الگوی جان نثاری :

۱- حنظله بن سعد تهامی

۲- سعید بن عبد الله حنفی

۳- عمرو بن قرظه الانصاری

۱- وقف بین یدی الحسین بقیة السهام و الرماح و السیوف بوجهه و نحره ۴۰/ ۴۵/ ۲۳

۲- تقدم امام الحسین فاستهدف لهم یومونه بانبل کلما اقدا الحسین و تماما تام بین یدیه نمازل یومی به حتی سقط الی الارض

۳- نیزه هایی که به سوی امام پرتاب می شد وی با بدن سپر می شد و در نهایت پرسید آیا به عهدم وفا کردم؟ امام(ع): آری تو در بهشت در پیش روی من خواهی بود.

نکته: برادرش علی بن قرظه در سپاه عمر سعد است

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا:

الگوی محبت و مودّت / عابس(مورد نظر امام زمان در زیارت ناحیه مقدسه)

عابس از شخصیت های بارز شیعه / مدیر، شجاع، سخن ور، زاهد، شب زنده دار بوده است.

– نکته ویژه وی اینکه به امام (ع) عرض کرد: یا ابا عبد الله! والله ما امسی علی وه الارض قریب و لا بعید اعزّ علیّ و لا حبّ الیّ منک و لو قدرت علی ان ادفع عنک الضّم او القتل بشیء اعز علی من نفسی و دمی لفعلت ۴۰/۴۵/۲۹

– حضور در میدان بصورت بدون زره ( خلوص با رفع تقیّد از بدن )

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا :

الگوی راز داری/ قیس بن مسحر نامه رسان امام حسین (ع)

قیس واسطه امام(ع) و کوفیان در ارسال نامه ها بود و در محل قادسیه توسط مأموران ابن زیاد دستگیر شد برای حفظ اسرار امام نامه را پاره کرد( در باز پرسی) توکیستی: بنده ای از شیعیان علی(ع) و فرزندانش

چرا نامه پاره کرده کردی؟ چون بدست تو نرسد

نامه از که بود؟از امام حسین(ع) برای مردم کوفه

– خشم ابن زیاد که تو را رها نمی کند تا اسرار را فاش نکنی و بر بلندی رفته بر علی و فرزندانش دشنام دهی

– قیس: اسامی را نمی دانم امّا دشنام می دهم: بر بلندی رفت و بعد از حمد و ثنای الهی، لعن و دشنام به این زیاد و بنی امیه و سلام و صلوات بر علی و آل او فرستاد و بعد گفت: ای مردم من پیک حسینم به دعوتش پاسخ دهید.

شهادت بدست ابن زیاد

امام(ع) در مقابل خبر شهادت قیس: و منهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر

نکات: خود را برای فقط جان عده ای به خطر انداختن

ب- ابد از محبت و ولایت نسبت، علی(ع) و فرزندانش و اعلام انزجار که تقیه، که امام(ع) حرکت او را با آیه تایید کرد

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا :

الگوی نادمان (ندامت و جبران)

مقدمه ای در باب توبه و شرایط توبه

حرّ یزید بن ریاحی :

نکات ویژه

۱- ادب نسبت به حضرت

۲- نماز پشت سر امام حسین(ع)

۳- سر افکندگی در لحظه توبه

– ریشه توبه: پاسخگویی به ندای امام حسین(ع)(اما مغیث یغیثنا توجه الله)

– نکات الگویی و رفتاری:

۱- به امام می گوید: من اول کسی بودم که بر شما خروج کردم اجازه فرمایید اول کسی باشم که در راه شما کشته شوم و با جدت مصاحفه کنم.

۲- حرکت دیگران بدنبال حر:

الف – برادرش مصعب

ب – پسرش بکر

ج – غلامش عروه

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا :

الگوهای کهن سال :

۱- حبیب بن مظاهر- پیر کوفه و موثر در دعوت از امام

۲- انس بن حارث کاهلی پیرمرد ابرو سفید

نکات الگوئی حبیب:

۱- وفای به عهد: از جمله دعوت کنندگانی که تا آخرین لحظه وفادار ماند.

۲- عمل به وظیفه تبلیغی: در مقابل نامه به امام خود آمد و ۵ نفر را نیز آورد. از جمله برادرش علی بن مظاهر پسرعمویش ربیعة بن خوط

۳- امام شخصا از حبیب برای شرکت در سپاه دعوت کرد(حبیب ما بیا)

۴- لیاقت فرماندهی (مسیر سپاه)

۵- قرائت قرآن: امام به هنگام شهادت حبیب: لله درک یا حبیب لقد کنت فاضلا تختم القرآن فی اللیلة واحدة، به به خداوند به تو خیر دهد ای حبیب تو شخص با کمالی بودی در یک شب ختم قرآن کردی.

۶- تاثر امام از شهادت حبیب : عند الله احتسب نفسی و حماة الجامی: شهادت خود و یارانم را به حساب خدا می گذارم.

۷- استقبال از شهادت با خنده = یزید بن حصین می گوید ای سید القرّاء این چه وقت خنده است وی گفت:چه وقت بهتر از حالا برای شادی و سرور

نکات الگوئی انس بن حارث کاهلی:

۱- یار پیامبر ص در بدر و حنین

۲- یار امام حسین ع با فرزندش

۳- کمرش را با عمامه و ابروانش را با دستمال می بندد تا مانع دید نشود.

۴- امام برایش فرمودند: شکر الله سعیک یا شیخ

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا:

الگوی خوشبختی – زهیر بن قین

انسانها در تاریخ:

۱- مثبت . مثبت

۲- مثبت . منفی

۳- منفی . مثبت

۴- منفی . منفی

مقدمه : امام برای اتمام حجت به برخی بزرگان و سران قبائل نامه نوشت و دعوت به یاری فرمود از جمله زهیر بن قیس وی برای حج از کوفه به مکه آمده بود و جریان حرکت امام را شنید و هر چند از شیعیان بود ولی آمادگی برای یاری امام را نداشت لذا سعی داشت که تلاقی نکند ولی در منزلی تلاقی شد و امام پیکی برای وی فرستاد زهیر ابتدا اکراه داشت امّا همسرش دلهم وی را ترغیب کرد و به سمت امام رفت.

– نکات بر جسته پرونده زهیر:

۱- سعادت زهیر در پاسخگویی دعوت امام در حالیکه دگیران پاسخ ندادند مثل عبدلله بن فقط حاضر شد اسب خود را به امام بدهد که امام فرمود: تو که از ایثار جانب در راه ما دریغ داری ما نیازی به اسب تو نداریم

۲- تشویق همسر

۳- وفاداری تا جائیکه فرماندهی جناح راست لشکر شد

۴- شب عاشورا گفت: خداوند آن روز را نیاورد که پسر پیامبر را در میان دشمن، رها کنم و خود را نجات یابم. – اگر هزار بار در راه تو کشته شوم و زنده گردم دست از تو بر نمی دارم.

۵- امام بر بالین زهیر: خداوند تو را در پیشگاه قرب خود جای دهد و قاتل تو را به کفن مسخ شدگان کفن کند

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group