الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا
مقدمه:
۱- الگوپذیری در انسان امری نیازی فطری است [۱]بعد خداوند هم الگوها و استفاده از الگوها را مباح می کند.
۲- الگوها هر چه ملموس تر و قابل دسترس تر باشد قابل استفاده تر است (کاغذ شطرنج)
۳- الگوها بر دو نوعند:
الف: کامل
ب : ناقصل
الف- چرا از الگوهای غیر دینی استفاده می کنیم؟= چون آنها را در زندگی دنیا موفق تر می بینید و الگوهای دینی نیز خوب تشریح نشدند.
ریشه یابی دستورات دینی:
۱- مربوط به دنیا
۲- مربوط به آخرت
– چرا بعضی می خواهند که دنیا را هم با عبادات خاص اداره کنند؟
– چرا در تهاجم فرهنگی دقیق نمی شویم تا ببینیم که مواد تهاجم فرهنگی همان موارد دین ماست که از ما گرفته و به عنوان فرهنگ غرب و با رنگ بی خدایی تحویل می دهند.
۱- ابراهیم، پیامبر ص …….
الگوهای تربیتی و اخلاقی درقیام عاشورا
۱- الگوی وفاداری و فداکاری حضرت ابوالفضل(ع)
نمود های وفاداری :
الف – خدا
ب – حسین وائمه
ج – پدرومادر
د – همسر
و – فرزندان
ز – مردم
ه – شهیدان
ط – انقلاب
واژه های بکار برده شده در مورد ابوالفضل
– نافذ البصیره (دارای بینش عمیق)
– طلب الایمان (ایمان قوی)
– آثر وابلی (ایثارگرو سر بلند در امتحانات)
– العبد الصالح
– المطیح لله و رسوله
– الفاری( فدا شده)
– المواقعی (نگهبان)
– الساعی
– السقاء
– صاحب اللواء
امام صادق: کان عمنّا العباس بن علی نافذ البصیره، طلب الایمان، جاهد مع ابن عبد الله وابلی بلاء منّا و مضی شهید. مقتل/مخفف/۱۷۵.
امام سجاد: رحم الله العباس خلقه آثر وابلی و فدی اخاه بنفسه حتی قطعت یداه
ریشه وفاداری
۱- معرفت
۲- محبت
۳- اطاعت
۴- تسلیم
۵- سبقت
خداوند می فرماید: اوفوا بعهدی اوف بعهدکم
وفا: الف- پنهان و آشکار ب- آشکار فقط ( نقال )
۲- الگوی صبر و مقاومت – حضرت زینب(س)
صبر زینب روی دگر سکه کربلا است(سکه کربلا دو رو دارد ):
۱- ایثار، شهادت، از خود گذشتگی
۲- پیام رسانی، صبر
– حضرت ما در ۳ شهید، خواهر ۸ شهید، عمه ۹ شهید، خاله ۳ شهید (۲۳ شهید)
نکات:
۱- نیابت خاصه۹ از طرف امام(ع) /(الخصائص الزینبیه/۳۳)
اوصی الی اخته زینب بنت علی فی الظاهر فکان ما یخرج عن علی بن الحسین فی زمانه من علم ینسب الی زینب بنت علی عمته سترا علی علی بن الحسین و تقیه اتقائ علیه
۲- خطبه خوانی با همه داغهایی که دید، کانها تنطق و تفرغ علی لسان امیر المؤمنین (ع) / العیون ص ۱۷۶
۳- لقب عالمه غیر معلمه از سوی امام سجاد(ع)
الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا
۱- الگوی وفاداری = کل اصحاب امام حسین: فانیّ لا اعلماصحابا اوفی و لا خیرا من اصحابی و لا اهل بیت ابرّ
در راه دوست کشته شدن آرزوی ماست دشمن اگر چه تشنه بخ خون گلوی ماست
گردیم دور یار چو پروانه دور شمع چون سوختن در آتش عشق آرزوی ماست
۲- فداکاری حضرت ابو الفضل (ع) ( رحم الله العباس فلقد آثر و ابلی و فدی اخاه بنفسه حتی قطعت یداه )
۳- صبر: حضرت زینبت س: ما رایت منه الا جمیلا
ای به یک روز مادر دو شهید وی فدای تو نازنین پسرت
ای که در طول کمتر از یک روز ماند هفتاد داغ بر جگرت
۴- الگوی نادمان: حضرت حرّ: امام حسین(ع): انت نالحرّ کما سمتّک امّک و انت الحرّ فی الدنیا و الآخرة
۵- الگوی مجاهد کهنسال حضرت حبیب بن مظاهر: امام حسین (ع): ای حبیب تو شخصی با کمال بودی در یک شب قرآن ختم می کردی
۶- الگوی عاقبت به خیری: حضرت زهیر بن قین: امام حسین (ع): خداوند تو را در پیشگاه قرب خود جای دهد و قاتل تو را لعنت کند.
۷- الگوی رازداری قیس بن مسهّر: امام بعد از شهادت وی این آیه را خواند: و منهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر
۸- الگوی محبت و موّدت: عباس خطاب به امام (ع):هیچ کس در روی زمین نزد من عزیز تر و محبوبتر از تو نیست.
۹- الگوی جان نثاری: حنظله بن سعد در روز عاشورا خود را سپر جان امام نمود: وقف بین یدی الحسین یقیه السهام و الرّماح و السیوف بوجهه و شهره
۱۰- الگوی پایداری و وظیفه شناسی: مسلم بن عوسجه به امام: لم انارتک حتی اموت معک/ و لم نعتذ و عند الله من اواء حقّک.
الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا:
الگوی مصلین (یاد آوران نماز) :
۱- ابوثمانه صیدادی (یاد آور نماز ظهر)
۲- سوید بن عمرو
۱-ابوثمانه: می خواهم در حالی خدا را ملاقات کنم که این نماز را نیز به جای آورده باشم
امام: ذکرت الصلوة جعلک الله من الصلین ( نه اینکه امام یادش نیست بلکه جهت تشویق ایگونه می فرماید)
امام با یاران نماز خواندند ( سعید و زهیر در مقابل امام )
۲- کان شرنیّا کثیر الصلوت