پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

 

عزادار حسيني براي مَحرَم شدن با مُحرّم بايستي تمام اعضاء وجوارحش با طهارت باشد. خصوصاً چشم و زبان كه شاهراه انتقال مشاهدات و ملفوظات به قلب مي باشد. هموم و غموم محرم و صفر از جانب خداوند سبحان اعطائي است كه قلب هر مسلماني كه ذره اي از نور ايمان درش تابيده باشد. طبق قول نبوي(ص) حرارت وشورحسيني (ع) در او تفضلاً خواهد بود. اما محرم و صفر فصل اكتساب سجايا و فضائل انساني است كه ما بايد خود را با شاخصه ها و الگوهاي عاشورائي قرين ساخته و خود را براي محرم شدن با محرم تربيت كند. و از رذائل و آلو دگي هايي كه با طهارت او منافات دارد دوري كند، اين ابليس نفس با استعانت از ابليس خلق به هر نحوي از انحاء مختلف مي خواهد حسينيان را باعاشوراي ناب و فرهنگ مُحرم نامَحرم كند،‌عزيزان عزادار بايد با استفاده از فرمايشات اسلام شناسان حقيقي يعني مقام ولايت امر و مراجع عظام حتي در نحوة عزاداري هم با مجوز شرعي و تكليفي عمل كنند چرا كه خدمه شياطين و خطوات بواطل فراوان است. به سفارش معمار نظام و انقلاب (امام راحل) و همچنين رهبر فرزانه انقلاب بايستي عزاداران حسيني (ع) به عزاداري هاي سنتي روي آورند چرا كه هر چه شيوه و روش عزاداري كثرت پيداكند آفت و آسيب هاي آن نيز فراوان تر و نوين تر مي شود. درهيچ جايي از تاريخ اسلام از لسان مبارك و طاهر معصومين (ع) سراغ نداريم كه از محبان و شيعيان خود خواسته باشند كه خودشان را در قالب وفادار و مودت به ذي القربي انتساب به نجس العيني همچون كلب خطاب كنند
 
اين نحوه عزاداري هايي كه شورمحض است و شعور را مي‌ربايد صرف حال است، حال گذراست بايستي حال را با معيارهاي ديني به ملكه وجودي تبديل كرد شور در ابتداي امر مناسب است اما مقصد نيست مقدمه است، بايستي با شور به شعور رسيد چراكه كربلا از درسها و متجلياتش شعور و فهم عاشورايي بود، شور بدون شعور انحراف را در پي خواهد داشت.
 
از مصاديق مهم احرام در ماه محرم وصفر مراقبت از حضور مؤمنين مسجد نديده و مداحان فصلي است كه هم «سر سفره لهو و لعب معاويه مي نشينند و هم اقامه نماز جماعت به امامت علي (ع) را دوست دارند» اينان بايستي تكليف خود را روشن كنند كه نه هم طبل زن يزيد در غير محرم باشند و هم سينه زن حسين در ماه محرم، اگر جلوي عزادار حسيني را در هر كسوت و جايگاهي را نمي توان ونبايد هم گرفت اما روي سخن با آن كساني است كه حضورشان به عنوان مداح و مرثيه خوان، هم جايگاه ذاكران واقعي اهل بيت (ع) را خدشه دار مي كنند و هم بودنشان تبعاتي اختلاف بر انگيز و تنش زا دارد. باشد آن روزي كه تمامي عزاداران ومحبان حسيني درهمه حال بويژه در ماههاي محرم و صفر با احرام به دستورات الهي محرم شوند و همچون شهداي كربلا بين شور و شعور حسيني تعاملي ايجاد كنند كه به اين حقيقت كلام نوراني حضرت امام راحل (ره) برسند كه با احياء محرم و صفر اسلام را تا انقلاب مصلح جهاني بقيه الله الاعظم زنده بدارند.
 
قال الصادق(علیه السلام):
 
«نفس المهموم لظلمنا تسبیح، و همّه لنا عبادة».
 
امام خمینی; فرمود:
 
«گریه کردن بر شهید، زنده نگهداشتن نهضت است. اینکه در روایت هست که کسی که (خودش) گریه بکند یا (دیگری را ) بگریاند یا خودش را به صورت گریه دار (درآورد) جزایش بهشت است، برای آن است که حتی آن (کسی) که به صورتش، یک حال حزن می دهد و صورت گریه دار به خودش می دهد، این (فرد) دارد نهضت را حفظ می کند، نهضت امام حسین(علیه السلام) را حفظ می کند.
 
بی خود نبود که مأمورین ساواک رضاخان، تمام مجالس عزا را قدغن کردند. رضاخان همچو نبود که (در) اصل (و اساس) مخالف با این مسائل بشود، رضاخان مأمور بود، مأمور بود برای آنهایی که کارشناس بودند، آنهایی که ملتفت بودند مسائل را، دشمن های ما که حال ملت ها را مطالعه کرده بودند، می دیدند تا این مجالس هست و تا این نوحه سرایی های بر مظلوم هست و تا آن افشاگری ظالم هست، نمی توان به مقاصد خودشان برسند».
 
مقام معظم رهبری (دامت برکاته) فرمود:
 
«امروز حسین بن علی(علیه السلام) می تواند دنیا را نجات بدهد، به شرط آنکه چهره او را با تحریف مغشوش نکنند. نگذارید مفاهیم تحریف آمیز، کارهای تحریف آمیز و غلط، چشم ها و دل ها را از چهره مبارک و منوّر حسین بن علی(علیه السلام) منصرف کند؛ با تحریف بایستی مقابله کنید».
 
سوگواری در اسلام
 
عزاداری و سوگواری هدفمند بر عزیزان از دست رفته رویکردی طبیعی است که از مهر و محبت سرچشمه می گیرد و از آغاز آفرینش انسان تا حال رواج داشته است و خدای سبحان نیز بر این واکنش طبیعی بشر مهر تایید زده است.
 
پیامبر خاتم9 نیز در مرگ برخی افراد از جمله حضرت حمزه (عمویش)، جعفر طیار، ابراهیم (فرزندش) و عثمان بن مظعون گریسته است و سال وفات حضرت خدیجه و ابوطالب را در مکّه، عام الحزن نامید.
 
مسلمانان نیز برای شهدای صدر اسلام سوگواری و مرثیه خوانی کردند و پیامبر نه تنها آنها را نهی نکرد، بلکه تاییدشان فرمود. به دنبال ارتحال حضرت محمد9 صحابه بزرگوار نیز بی تابی کردند و گریستند و در رثای او سروده ها انشاد کردند و عایشه به صورت خود سیلی زد.
 
بعد از شهادت امام حسین(علیه السلام) و یارانش، عالم عزادار گردید و عزاداری و سوگواری برای آن مظلومان به مدرسه ای عمومی تبدیل شد تا برای تربیت و احیای امر پیامبر و ائمه: به صورت الهام در اید و وسیله ای برای روشن شدن حق و باطل و شناخت حسینیان از یزیدیان باشد.
 
در جواز اشک ریختن (گریه آهسته و بدون صدا) در غم از دست رفتگان، همه مذاهب اسلامی اتفاق نظر دارند، امّا درباره گریه با صدای بلند، شیعه، شافعیان و حنبلیان حکم به جواز کرده اند؛ گر چه در عمل بیشتر اهل سنّت به گریه کردن شیعه خرده می گیرند.
 
صاحب جواهر الکلام می گوید:
 
«بدون شک گریستن بر متوفا به دلیل روایات متعددی که به حد تواتر معنوی رسیده و فتاوای فقها جایز است». آن گاه به روایات گریستن رسول خدا بر حمزه و ... و گریه حضرت فاطمه3 بر پدر بزرگوار و خواهرش رقیه و گریه طولانی امام سجاد(علیه السلام) بر پدر بزرگوارش اشاره می کند و می فرماید: «تمام این موارد نشان می دهد که ندبه و نوحه سرایی برای کسانی که دارای ویژگی های برجسته اند، مانعی ندارد، بلکه مستحب است تا در پرتو مجالس عزا، فضایل آنان نشر یابد و دیگران سرمشق گیرند».
 
صرف نظر از لزوم یاد ایام الله و تعظیم شعائر الهی، اظهار مودّت به اهل بیت:، مواسات با آنها، اخبار و احادیث و رفتار معصومان: و سیره مستمری که بر مشروعیت عزاداری در دست است، می توان گفت بر پایی این گونه مجالس امری عقلایی و در تمام مناطق جهان معمول است که در برابر حوادث شخصی یا اجتماعی مراسم بزرگداشت تشکیل می دهند و به سوگ می نشینند.
 
بنابراین عزاداری نه تنها جایز بلکه با توجه به آثار و فواید آن امری رایج و مورد قبول خردمندان و اهل دانش است و مؤمنان با شهادت امام حسین(علیه السلام) و یارانش عزادار شدند و گریستند و مرثیه گفتند و به زیارت مزار آنان رفتند و تا زمانی که اسلام در صحنه است، این عزاداری ها باقی خواهد ماند و مورد تایید علما و مراجع بزرگ بوده است و بقای عاشورا را ضامن بقای اسلام و عزّت مسلمین می دانند و لذا توصیه کردند که عاشورا را زنده نگه دارید.
 
تاریخچه مجالس عزاداری حسینی
 
از خلقت آدم تا زمان وقوع حادثه کربلا، جریان شهادت سرور و سالار شهیدان به طرق مختلف مطرح گردیده است. برای آن امام همام، انبیا و امامان گریسته و یا متألم شده اند و از ضجّه فرشتگان و بُکای آنان در کتب مشهور سخن به میان آمده است.
 
صحابه بزرگوار پس از آگاهی از حوادثی که در اینده اتفاق خواهد افتاد، برای امام حسین(علیه السلام) گریه کرده اند، با اینکه آن امام هنوز به دنیا نیامده بود.
 
بعد از وقوع حادثه کربلا، اولین کسانی که این مصیبت عظمی را با چشمانی اشکبار گزارش می کردند، حضرت سجاد(علیه السلام) و زینب کبرا3 و سایر بازماندگان بودند.
 
آنان در کنار اجساد، بازار، کنار دروازه ها، مجالس عمومی، در سجده و در جمع نمازگزاران و گاهی در حضور حاکمان ستمگر به بیان مصائب مبادرت می ورزیدند. امام سجاد(علیه السلام) 25 سال سوگوار عاشورا بود تا آن را زنده نگه دارد. امام محمد باقر(علیه السلام) در واقعه عاشورا حضور داشت و ذکر مصیبت عاشورا و عزاداری در صحرای عرفات را توصیه می کرد. ائمه بعدی و سپس پیروان صادق آنان نیز بر این امر تأکید داشتند.
 
اهمیت عاشورا به اندازه ای است که نه تنها شیعیان بلکه بسیاری از اهل سنّت نیز عزاداری می کنند و حتی پیروان ادیان و مذاهب الهی نیز برای سوگواری آن حضرت احترام قائل اند و برای تشکیل مجالس مبادرت می ورزند.
 
اهداف برپایی مراسم
 
این مراسم نقش بسیاری در رشد باورهای مذهبی و فضایل و کرامت های انسانی و فراموش نشدن خاطره سلحشوران عاشورا و شناساندن مقام ائمه و افشاگری جنایات بیدادگران داشته و دارای پیامدهای زیر بوده است:
 
بزرگداشت شعائر الهی، نمایش جلوه تام و تمام تولّی و تبرّی، احیای اهداف و مقاصد والای آن حضرت، ابلاغ مظلومیت آل علی(علیه السلام) به گوش تاریخ، انتقال معارف و احکام الهی و صیانت دین از انحراف و هجوم دشمنان و همین است معنای «إنّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» و «حسین منّی و أنا من حسین».
 
هر چه داریم از حسین و کربلاست
 
کربلا شیرازه ایین ماست
 
با تشکیل مجالس عزای حسینی روحیه فداکاری و ایثار و حسّ عدالت خواهی و انتقام جویی از ستمگران، زنده و تقویت، و صبر و خویشتن داری در مشکلات افزون می شود.
 
یادآوری نهضت حسین(علیه السلام)، نیرومند ترین انگیزه ها را در جهت توسعه امر به معروف و جلوگیری از زشتی ها ایجاد می کند و آتش انقلاب های خونین علیه ستمگران را افروخته نگه می دارد و تجدید بیعت با امامان و ادای اجر رسالت نبوی تا حدودی ادا می شود.
 
به پاداشتن عزاداری امام حسین(علیه السلام) همچون حج ابراهیمی عامل اتحاد عاطفی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مسلمانان است که با پول و امکانات مادی، دشوار، بلکه نزدیک به محال است که به دست اید.
 
لزوم حفظ عزاداری و پالایش آن
 
حال که سوگ حسینی تا این درجه برکت و اهمیت دارد، باید آن را مغتنم شمرد و رسم و رسومش را با شکوه تر و سازنده تر برگزار و از آن محافظت کرد و با زدودن آفات و پالایش و پیراستگی آن از سنت های غلط، از قدرت سازندگی بسیار بالای آن برخوردار شد و تحوّل بزرگی در برابر کفار و استکبار به وجود آورد.
 
عوامل مؤثر در جاودانگی مراسم عزاداری
 
اراده حکیمانه الهی، حقانیت، اخلاص، صداقت، اوج ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی استثنایی شهیدان کربلا، افشاگری بازماندگان، اهداف عالی و والای سید و سالار شهیدان، همچنین همّت ثناگویان و ثناگستران به موازات تلاش های مخالفان ائمه هدی در هر چه ثمر بخش تر بودن انقلاب «نینوا» و حکیمانه تر شدن روش عزاداری مؤثر بوده که به برخی از آنها اشاره می شود:
 
الف) تشویق و ترغیب شاعران به مرثیه سرایی از سوی امامان؛
 
ب) گریستن و گریاندن که مورد تأکید ائمه است؛
 
ج) توصیه به زیارت سالار شهیدان؛
 
د) توصیه به نگهداری و سجده بر تربت و خاک کربلا؛
 
ﻫ) تشویق به برگزاری مجالس حسینی از سوی پیشوایان و معصومان و همین طور علمای دین.
 
وظایف شیعیان
 
1. شکرگزاری بر نعمت ولایت و تربیت بر اساس مکتب اهل بیت: و توفیق شرکت در مجالس.
 
2. قدرشناسی و دعا به والدین و مربیان.
 
3. شناخت کامل فلسفه قیام و رساندن پیام های عاشورا و اقدام مالی و جانی.
 
4. بزرگ تر دانستن مصیبت امام و اهل بیت او، از مصائب خود و خانواده.
 
5. عزاداری و ابراز حزن در ایام حزن آل محمد9.
 
 6. سیاه پوشیدن و سیاه پوش کردن در و دیوار مساجد و ... .
 
7. تشکیل مجالس عزا و شرکت در آنها.
 
8. تشویق دیگران به برگزاری مجالس هفتگی و ماهانه و ... .
 
9. بهره برداری بهینه از فضا و محل با رعایت حریم و حقوق دیگران.
 
10. حزن و گریه هنگام ذکر مصیبت.
 
11. حضور در مجالس، با ادب و فروتنی و خدا را ناظر دانستن.
 
12. شرکت در مجالس خطبای صالح.
 
13. توجه به عمق مجلس و پرهیز از رغبت به مجالس و مداحی های پرهیاهو.
 
14. سلام کردن به سلاله نور و حماسه ساز قرون، حضرت ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) .
 
15. اعلان تنفّر و دوری از دشمنان و زمینه سازان قتل ائمه و ظالمان به اهل بیت: و قاتلان آنان.
 
16. تسلیت گویی به امام عصر (عج) و یکدیگر.
 
17. پرهیز از رفتار خارج از ضوابط اسلامی.
 
18. بهره برداری بهینه از مجالس و مطرح کردن مسائل شرعی و اعتقادی و اخلاقی.
 
19. شناخت و مبارزه فرهنگی با آفات عزاداری.
 
20. اقامه امر به معروف و نهی از منکر و احترام به منتسبان به هیئات حسینی و محبان حسین(علیه السلام).
 
21. احترام به خادمان و ذاکران.
 
22. یاری رساندن به گردانندگان مجالس.
 
23. قدردانی از برپا دارندگان مجالس.
 
24. پراکنده شدن سریع از مجالسی که در منازل تشکیل می شود.
 
25. دست کشیدن از کار در روز عاشورا.
 
26. قدردانی از ذاکران و روحانیان و دانشمندان و پاسداران فرهنگ عاشورا.
 
27. مواظبت از امور شرعی پس از خروج از مجالس حسینی.
 
28. شرکت فعّال در ساختن حسینیه، تکیه و... .
 
وظایف بنیان گذاران و گردانندگان
 
1. رعایت اخلاص در عمل و پرهیز جدّی از ریا و خودنمایی که آفت هر عمل عبادی است.
 
2. اموالی را هزینه کنند که حقوق شرعی آن مثل خمس و زکات ادا شده باشد.
 
3. اگر از هدایای دیگران استفاده می کنند، توجه و عنایت به حلیت آن داشته باشند.
 
4. عمل را از هر جهت، صحیح انجام دهند و بیش از زرق و برق و جنبه های ظاهری مجالس به محتوا و کیفیت آن فکر کنند.
 
5. اعطای هدایا به سخنرانان و مدّاحان آل محمد: به نحو شایسته و به صورت مخفیانه.
 
6. با شرکت کنندگان یکسان برخورد شود، مگر در مورد افراد خاصّی که از احترام بیشتری برخوردارند؛ مثل پیشکسوتان هیئت های عزاداری و صاحبان فضل و کمال.
 
7. پرهیز از منکرات در عزاداری.
 
8. برگزاری مجالس در ساعات مقرر و مناسب و پرهیز از طولانی کردن و سلب آسایش همسایگان و تأکید بر سخنران و مدّاح.
 
9. میانه روی و اعتدال را سر لوحه کار خود قرار دهند.
 
10. دوری جستن از مزاحمت و ایجاد صداهای گوش خراش.
 
11. رعایت نکات بهداشتی در آشپزخانه و پاک کردن خون حیواناتی که جلوی دسته ها ذبح می کنند.
 
12. چون برپایی عزای حسینی اعلان انتظار ظهور است، از خدا بخواهیم همراهی با امام عصر (عج) را در طلب خون سید الشهداء روزی ما گرداند.
 
13. سیاه پوش کردن بخشی از محیط و استفاده از تبلیغات نمادین در بخش های دیگر و نصب اشعار و جملات سازنده.
 
14. بهره گیری از تراکت در مسیر رفت و آمد به مجلس عزاداری.
 
15. نصب عباراتی مانند «سلام بر حسین(علیه السلام)» در سقاخانه مجالس و چسباندن عکس حرم مطهر و پرهیز از نصب عکس های دروغین.
 
16. استفاده از پارچه نوشته هایی با خط زیبا که نام شهدای سرافراز کربلا در آن آمده است.
 
17. اهدای کتب مفید به عزاداران.
 
18. جداکردن درِ ورودی خانم ها و آقایان در مجالس.
 
19. توجه به دیدگاه های مراجع.
 
وظایف و شرایط اهل منبر و ذاکران
 
1. صلاحیت علمی و عملی «ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش»
 
2. آگاهی و تسلّط کافی به موضوع سخنرانی و ابعاد و اطراف آن.
 
3. برخورداری از کردار نیک که مهم ترین آن عبارت اند از: خوش خویی، مهربانی، فروتنی، نرم خویی، بردباری، شهامت حق گویی، عفّت، عزّت نفس و صداقت، روشنی و وسعت اندیشه، قدرت استدلال، رعایت نظم مطالب و گیرایی بیان.
 
4. برخورداری از محبوبیت. عوامل محبوبیت عبارت اند از: خودشناسی و خودسازی، ساده زیستی، خدمت به مردم، تواضع بجا و نرم خویی، دفاع از ستمدیدگان، عمل به گفته، کرامت و عزّت نفس، جلب رضایت حق، نظم، استقامت، داشتن شرح صدر، برخورداری از حیا و عفت، داشتن مطالعه در زمینه های مختلف، صراحت لهجه، واقع بینی و حقیقت گرایی، مقدم داشتن منافع ملّی و مصالح میهنی بر اغراض و منافع شخصی و بی طمعی.
 
5. تطابق گفتار با کردار.
 
6. راست گویی. واعظان و مداحان باید از خواندن روضه ها و اشعار دروغین جدّاً بپرهیزند.
 
7. حفظ دین، احیای ارزش های اصیل اسلام و تشیع در برابر بدعت ها، تحریف ها و مسخ ارزش ها.
 
8. سعی و تلاش در توجه دادن مردم به قرآن و بهره گیری از ایات و روایات و تشریح اهداف و فلسفه قیام حسین(علیه السلام).
 
9. برجسته کردن ویژگی های الگویی معصومان: برای جامعه.
 
10. داشتن شجاعت معنوی.
 
11. مرزبانی و خرافه زدایی و استفاده از کتب قوی و مستند.
 
12. پرهیز از ذکر فضایل، معجزات و مطالبی که اثبات و قبول آن برای عموم دشوار یا غیر ممکن است. خاتم انبیا9 فرمود: «لا تحدّثوا النّاس بما لایعرفون، أتحبون أن یکذّب الله و رسوله».
 
13. درک شرایط زمانی، در غیر ایام عاشورا؛ اینکه مصیبت های سخت را ذکر نکنند تا دل ها رمیده شود.
 
14. تقویت اخلاص.
 
15. بدون چشم داشت مالی مداحی کردن و نفروختن این خدمت مقدّس به بهای ارزان.
 
16. داشتن ظاهری آراسته.
 
17. کوشش در جهت نورانی کردن عقول و پاکسازی نفوس.
 
18. شناخت مردم و زمان.
 
19. تعمیق محبّت عزاداران به امامان اهل بیت: برای مصون ماندن از آفات.
 
20. تکراری نبودن سخنان و اشعار و ... .
 
21. پرهیز از اطاله کلام و برنامه هایی که ملال آور است.
 
22. مبادرت به تصحیح اشتباه.
 
23. توقف کوتاه بعد از برنامه، برای پاسخ گویی به پرسش های مستمعان.
 
24. پرهیز از بیان مطالب بی اساس و نوآوری های بی بنیاد و نهراسیدن از گفتن «نمی دانم».
 
25. اگر مجتهد نیست، در زمینه احکام فتوا ندهد.
 
26. تذکر و نقد کار مدّاحِ تازه کار در جلسه خصوصی در صورت نیاز.
 
27. پرهیز از خودستایی.
 
28. احترام به دیگر خطیبان مجلس و مدّاحان دیگر.
 
29. بدون وضو بر منبر و جایگاه قرار نگرفتن.
 
30. ذکر مصیبت در آخر مجلس.
 
31. صبر در راه تبلیغ دین.
 
32. آغاز منبر و برنامه با نام نامی و یاد گرامی حضرت بقیة الله (ارواحنا فداه) و ختم مجلس با دعا برای سلامتی و تعجیل فرج.
 
آنچه شاعران اهل بیت: باید توجه کنند
 
1. داشتن غیرت دینی و پاسخ به اشعاری که به سفارش دشمن سروده شده است.
 
2. مطالعه مقاتل صحیح و تاریخ های معتبر؛ برای اینکه اشعار، متکی به متون صحیح باشد.
 
3. آگاهی از تحریفات تاریخ عاشورا، تا از گزند آفات این مسیر دور بماند.
 
4. دوری کردن از عقاید و افکار غلوّ آمیز .
 
5. دقّت در سرودن اشعاری که بدآموزی نداشته باشد.
 
6. رعایت ادب و احترام به اهل بیت:.
 
همه ما میدانیم همزمان با آغاز ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) مداحان در سراسر كشور اوج فعاليت خود را تجربه مي‌كنند اما در اين ميان موضوعي كه جاي سئوال و ابهام دارد نوع نظارت بر كار مداحان و كنترل اشعاري است كه توسط مداحان در مدح شهيدان كربلا در اين شب‌هاي عزاداري خوانده مي‌شود. بسياري از كارشناسان مسايل ديني معتقدند برخي از اشعار خوانده شده توسط مداحان به هيچ عنوان سنخيتي با اين ايام ندارد و چه بسا ديده شده اشعاري در مدح ائمه معصوم عليهم السلام خوانده مي‌شود كه حتي در شان مقام بلند و ملكوتي امامان شيعه نيست و همين موضوع سبب شده تا بسياري از صاحب‌نظران و دلسوزان مسايل ديني و مذهبي انتقاد خود را به برخي سبك‌هاي مداحي مطرح كنند و مثلا علي معلم برخي مداحي‌هاي امروز را به ديسكوهاي غربي تشبيه كند يا نماينده مردم گيلان در مجلس خبرگان رهبري از مداحان بخواهد تا از بيان اشعار نامتعارف و غير واقعي در ماه محرم پرهيز كنند و حجت‌الاسلام قبادي رييس سازمان تبليغات اسلامي استان كرمانشاه اعلام كند كه اين سازمان در مقابل بدعت‌گذاران سوگواري ماه محرم قاطعانه خواهد ايستاد
 
رسالت مقدّس و بایدهای مدّاحی
 
1. تعمیق معرفت.
 
2. اصلاح نیت و جلب رضایت خدای مهربان و توجه به اینکه مرثیه یک عبادت بزرگ است.
 
3. قبل از اجرای برنامه، با دعا و خواندن ایة الکرسی و دادن صدقه و استعاذه، خود را به خدای توانا بسپرند و با استمداد از روح بلند معصومان: برنامه را با نام خدا و درود و صلوات بر سرور عالمیان شروع کنند.
 
4. هدف، احیای امر و اندیشه امامان و ارزش های دینی معنوی و فرهنگی، احیای روحیه جهاد و شهادت طلبی و زنده نگاه داشتن یاد و تاریخ پرشکوه نهضت حسینی و حماسه آفرینان آن باشد.
 
«سازمان تبليغات اسلامي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان مسئول كنترل، نظارت و هدايت مداحان تعيين شده اما مي‌توان اذعان كرد كه تاكنون با مداحي به شكل جدي برخورد نشده است كه اميدواريم در آينده‌اي نزديك بتوانيم اين امر را نهادينه كرده و نظارت بيشتري بر كار مداحان اعمال كنيم و حتي براي آنان كارت عضويت و صلاحيت صادر نماييم.»
 
اين سخنان را حجت الاسلام والمسلمين اسماعيل قبادي، رييس سازمان تبليغات اسلامي استان كرمانشاه   بيان مي‌كند و مي‌گويد: «متاسفانه ديده شده كه در برخي اشعار نوحه‌ها نسبت‌هاي ناروا به ائمه معصوم (ع) زده مي‌شود و كلمات و جملاتي كه حكايت از خاري، التماس، ذلت و . . . امامان معصوم دارد در اشعار برخي مداحان وجود دارد.»
 
قبادي در ادامه همين بحث به ذكر چند مثال در اشعار نوحه‌ها اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «برخي اشعار نوحه‌ها به گونه اي است كه انگار امام حسين(ع) در روز عاشورا فرياد برآورده كه اي شمر و يزيد و اي مردم به ما رحم كنيد! يا ايشان در صحراي كربلا از لشكر عمر سعد التماس كرده كه براي رضاي خدا به بچه‌هايم آب بدهيد! اين در حالي است كه حضرت امام حسين (ع) و يارانش در كربلا لب تشنه بودند ولي هيچگاه به دشمن و لشكر كفر التماس و خواهش نكردند و هيچگاه زير بار ذلت نرفتند اما متاسفانه ديده شده كه در برخي اشعار مداحان، براي نشان دادن مظلوميت اهل بيت، آنها را افرادي ذليل و خار كه حتي به دشمنان التماس مي‌كردند معرفي مي‌كنند.»
 
وي به برخي ديگر از انحرافات در اشعار مداحان اشاره مي كند و مي‌گويد: «در برخي از اشعار نوحه‌ها ديده شده كه مثلا مداح به زبان اهل بيت در روز عاشورا چنين مي‌خواند؛ خاك عالم شد به سرم، برادرم! . . . اين در حالي است كه اهل بيت شهادت را افتخار مي‌دانستند و اينچنين با خفت و خاري و ذلت در رثاي شهيدان خود سخن نمي‌گفتند و مداحاني كه اينچنين اشعار بي محتوايي را مي‌خوانند نشان مي‌دهد كه از تاريخ حادثه كربلا و حكايت‌هاي اهل بيت كاملا بي خبرند و هيچگونه مطالعه‌اي در اين باره ندارند و بر همين اساس يك سري نوحه‌ها و اشعار دست چندم و نازل را رواج مي‌دهند كه بعضا كفر آميز بوده و سنخيتي با امامان معصوم(ع)ندارد.»
 
قبادي مي گويد: «استاد شهيد مرتضي مطهري حادثه كربلا را حماسه حسيني مي‌نامد و نام اثر خود را هم "حماسه حسيني " انتخاب مي‌كند و در واقع حماسه‌اي بي نظير بوده كه رشادت، شجاعت، انسانيت و دينداري و ولايتمداري در آن در حد اعلاء بوده و مداحان نبايد فقط هدفشان گرياندن مردم باشد بلكه بايد هدف تشريح اين حماسه بزرگ براي عزاداران حسيني باشد.»
 
رييس سازمان تبليغات اسلامي استان كرمانشاه به ضرورت سامان‌دهي مداحان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «با توجه به اين موضوع كه هنوز ما براي مداحي مجوزي نداريم و اصولا كلاس آموزشي هم وجود ندارد، اما افزايش تعداد مداحان خصوصا در سالهاي اخير ضرورت وجود فيلترهايي براي نظارت و كنترل و هدايت مداحان خصوصا آنان كه جوان‌تر هستند يك امر مهم و اجتناب ناپذير است.»
 
وي در بيان اهميت نظارت بيشتر بر هيات‌هاي مذهبي و جامعه مداحان مي‌گويد: «افزايش تعداد هيات‌هاي مذهبي و ورود مداحان جوان ايجاب مي‌كند تا سازمان تبليغات اسلامي به شكلي جدي‌تر وارد عمل شود و به هرج و مرج‌هاي پيش آمده خاتمه دهد.»
 
قبادي مي‌گويد: «در كل بايد گفت ساماندهي اين ناهنجاري‌ها بر عهده سازمان تبليغات اسلامي است و اميدواريم با برنامه ريزي و حمايت ساير مسئولان اجرايي و قضايي بتوانيم در امر ساماندهي هيات‌هاي مذهبي و مداحان اقدام كنيم.»
 
5. نغمه ها و سبک های زیبای سنتی، نبایستی با غنا همراه باشد و هیچ گونه شباهتی با نغمات لهو و لعب نداشته باشد.
 
. متاسفانه ديده شده برخي از مداحان جوان و بعضا تازه‌كار براي اينكه خود را بيشتر مطرح كنند به سبك‌هاي نامتعارفي در مداحي روي مي‌آورند، اين در حالي است كه نه تنها كارشان در افكار عمومي قابل قبول نيست بلكه باعث تنزل شان مداحي در كشورمان هم مي‌شوند. حجت الاسلام و المسلمين مختار امينيان، نماينده مردم گيلان در مجلس خبرگان رهبري نيز با بيان اين كه مداحان و ذاكران بايد از اشعار نامتعارف و غيرواقعي در سالروز عزاي حسيني پرهيز كنند، مي‌گويد: «استفاده از اشعار واقعي و پرمعنا بايد در دستور كار مداحان قرار گيرد. مبلغان و خطبا بايد در ماه محرم به گونه‌اي نهضت حسيني را براي مردم به ويژه نسل جوان بازگو كنند كه تأثيرگذار باشد.» امام جمعه آستانه اشرفيه با بيان اين كه مداحان اهل‌بيت(ع) بايد عظمت و فضائل ائمه و عبرت‌هاي عاشورا را به گونه‌اي براي مردم بيان كنند كه نسل جوان در جريان واقعه كربلا قرار بگيرند، تاكيد مي‌كند: «مداحان اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) بايد در اشعار خود از سبك‌هاي بي‌محتوا پرهيز كرده و سبك نوحه‌هاي خود را به سمت سبك‌هاي ديني، مذهبي و ارزشي سوق دهند
 
6. مداحی، وسیله کسب معیشت نباشد.
 
7. پذیرش دعوت بانیان، بدون تبعیض.
 
8. احیای نام یاران و اصحاب امام حسین(علیه السلام) و اسیران سرافراز کربلا.
 
9. یادکرد از منتقم حقیقی، حضرت مهدی(عج).
 
10. رعایت احترام به پیش کسوتان.
 
11. احترام به گویندگان، سرایندگان و خدمت گزاران مجالس حسینی که احترام به آنان احترام به امام حسین(علیه السلام) است.

12. متانت و وقار توأم با تواضع.
 
13. مستند گویی.
 
14. اندازه نگهدار که اندازه نکوست؛ از خواندن روضه های دل خراش و مصیبت های بسیار فجیع، پرهیز شود.
 
15. اصلاح خطا در همان جلسه یا جلسه بعدی.
 
16. مختصر و مفید بودن برنامه.
 
17. در مجالس، بدون اذن صاحب مجلس به مداحی نپردازد.
 
18. دوری از غرور.
 
19. پرهیز از غلوّ.
 
20. پرهیز از القابی که از مقام ائمه: می کاهد.
 
21. برگزاری مجالس عزاداری و استفاده از سخنرانان مجالس.
 
22. تنفر از تملق گویی.
 
23. پرهیز از سوگند.
 
24. پذیرش دعوت میزبان خوش نام در روستا ها برای میهمانی.
 
25. طرح نکردن مسائل اختلاف انگیز.
 
26. حفظ زی ذاکری حسین(علیه السلام) و خلاف شأن عمل نکردن در حرکت های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی.
 
27. هیئت ظاهری و لباس با مقام و منزلت او هماهنگ باشد.
 
28. از مواضع تهمت بپرهیزد.
 
29. پوشیدن لباس سیاه در دو ماه محرم و صفر و دست کم در دهه محرم و اگر از سادات مکرّم است، با داشتن شال سبز.
 
30. مراقبت از اینکه مبادا آلت دست مقاصد پست مغرضان و مفسدان و افراد فرصت طلب واقع شوند.
 
31. تکرار و تمرین اشعار و مراثی، برای اینکه در ذهن نقش ببندد و به این وسیله در هنگام اجرای برنامه دچار وقفه نشود.
 
32. متناسب به وقایع و ایام بخواند.
 
33. توجه به خصوصیات منطقه ای و جغرافیایی و اهتمام به شکسته نشدن سنت های صحیح اجتماعی.
 
34. اسوه و سمبل خوبی ها بودن.
 
35. انتقادپذیری.
 
36. پرهیز از ورود در کارهایی که در تخصص کار او نیست؛ مثل مسئله گویی و استخاره و ... .
 
37. متکی به بلندگو و آمپلی فایر و اکو نبودن.
 
38. متواضع بودن.
 
39. برخورداری از اخلاق نیکو.
 
40. اگر سلام پایان مجلس را به عهده دارد، در مکان هایی که امام زادگانِ لازم التعظیم وجود دارند پس از سلام به ائمه معصوم: به آن بزرگواران هم سلام دهد.
 
ضمن  اینکه باید توجه داشت عزاداری، آن هم برای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، یک مراسم نمادین و سنّتی نیست که زمان خاصی داشته باشد. بدیهی است که هر کس در هر زمان یاد محبوب از دست رفته نماید، محزون می‌گردد و اگر او شخصیتی بارز، انسانی والا مقام و خیرخواهی باشد و به ظلم کشته شده باشد، دل یاد کننده غمگین و چشمش گریان می‌شود، چه رسد به یاد اهل بیت علیهم‌السلام. پس امامان علیهم‌السلام هیچ گاه از این حزن دلشان آرام نگرفت و چشم‌شان خشک نگردید.
 
 
 
اما در عین حال، شعایر را با بزرگداشت آنها در سالگردها، مناسبت‌ها و موقف‌ها، حفظ و تقویت می‌نمودند و به ویژه بر زنده نگهداشتن نهضب عاشورا و پویایی خط امام حسین علیه‌السلام اصرار داشتند. لذا هر چند شرایط و خفقان دوران آنها اجازه نمی‌داد تا مثل ما راحت سرتاسر کشور را سیاه‌پوش کرده و عزاداری نمایند، اما اگر می‌توانستند مجلس عزا برپا می‌کردند و اگر نمی‌توانستند، حتی شده برای یک نفر هم که باشد، از همان اول محرم روضه‌خوانی می‌نمودند، ذکر مصیبت می‌کردند و یاد این ایّام را در اذهان زنده و پویا نگاه می‌داشتند – منتهی روضه‌ها و ذکر مصیبت‌های حکیمانه، بیدار کننده و جهت بخش.
 
ریان بن شبیب گوید روز اول ماه محرم خدمت حضرت رضا رسیدم. به من فرمود اى پسر شبیب روزه ‏اى؟ گفتم نه فرمود این روزیست كه زكریا بدرگاه پروردگارش دعا كرد و گفت پروردگارا به من ببخش از پیش خود نژاد پاكى زیرا تو شنواىِ دعائى خدا برایش اجابت كرد و به فرشتگان دستور داد ندا كردند زكریا را كه در محراب ایستاده بود كه خدا تو را به یحیى بشارت می‌دهد هر كه این روز را روزه بدارد و سپس دعا بدرگاه خدا كند خدا مستجاب كند چنان كه براى زكریا مستجاب كرد.
 
«ثمَّ قَالَ یا ابْنَ شَبِیبٍ إِنَّ الْمُحَرَّمَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِی كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِیةِ فِیمَا مَضَى یحَرِّمُونَ فِیهِ الظُّلْمَ وَ الْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لَا حُرْمَةَ نَبِیهَا «صلی الله علیه و آله و سلّم» لَقَدْ قَتَلُوا فِی هَذَا مُحَرّم الشَّهْرِ ذُرِّیتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ انْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَدا.»
 
سپس فرمود: اى پسر شبیب! به ‎راستى محرّم همان ماهى است كه اهل جاهلیت در زمان گذشته ظلم و قتال را به خاطر احترامش در آن حرام مى‏ دانستند؛ امّا این امّت نه حرمت این ماه را نگه داشتند و نه حرمت پیغمبرشان صلّی‌الله‌ علیه ‌و ‌آله‌ و‌ سلّم را. در این ماه ذریه‌ی او را كشتند و زنانش را اسیر كردند و اموالش را غارت كردند خدا هرگز این گناه آنها را نیامرزد.
 
ملاحظه: دقت شود که در همین جمله‌ی کوتاه، ضمن آن که بغض و عداوت دشمنانی که ادعای مسلمانی داشتند را، آن هم تا آن حدی که حتی رسوم جاهلیت را زیر پا بگذارند، بیان می‌دارند، ذکر مصیبت نیز نمودند و به عقوبت آنها نیز تصریح داشتند تا بعدها کسی نگوید: خدا ارحم الراحمین است، شاید یزید و شمر و خولی را نیز بیامرزد. و سپس روضه‌خوانی خود در اول ماه محرم را چنین ادامه دادند:
 
«یا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِیاً لِشَی‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَینِ بْنِ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا یذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَیتِهِ ثَمَانِیةَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِی الْأَرْضِ شَبِیهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى الْأَرْضِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ أَرْبَعَةُ آلَافٍ لِنَصْرِهِ فَوَجَدُوهُ قَدْ قُتِلَ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ یقُومَ الْقَائِمُ فَیكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ یا لَثَارَاتِ الْحُسَین‏ یا ابْنَ شَبِیبٍ لَقَدْ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ «علیهم السلام» أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَینُ جَدِّی علیه السلام مَطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ یا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ بَكَیتَ عَلَى الْحُسَینِ علیه السلام حَتَّى تَصِیرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّیكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِیراً كَانَ أَوْ كَبِیراً قَلِیلًا كَانَ أَوْ كَثِیرا»
 
... اى پسر شبیب! اگر براى چیزى گریان شدی، براى حسین علیه‌السّلام گریه كن كه او را سر بریدند همان‌گونه که گوسفند را سر می‌برند و هجده كس از خاندانش علیهم‌السّلام با او كشته شدند كه روى زمین مانندى نداشتند؛ آسمان‏هاى هفت‏گانه و زمین‏ها براى كشته‌شدن او گریستند و چهار هزار فرشته براى یاری‏ اش به زمین آمدند و دیدند که ایشان كشته شده‌اند. پس بر سر قبرش ژولیده و خاك‌آلود می‌باشند تا قائم علیه‌السّلام قیام كنند و یاری ‏اش كنند و شعار آن‏ها «یا لثارات الحسین علیه‌السّلام» (ای خونخواهان حسین علیه‌السّلام) است.
 
اى پسر شبیب! پدرم از پدرش از جدّش علیهم‌السّلام برایم باز گفت كه: چون جدّم حسین علیه‌السّلام كشته شد، آسمان خون و خاك سرخ بارید. اى پسر شبیب! اگر بر حسین علیه‌السّلام گریه كنى تا اشک‌هایت بر گونه‏ هایت روان شود، خداوند هر گناهى که كردى از کوچک و بزرگ و كم و زیاد می ‏آمرزد.
 
ملاحظه: در این فراز با بیان مصیبت بریدن سر امام (ع) و کشتن هجده‌ تن از خاندان ایشان، به اهمیت گریه بر مصیبت‌ها امام حسین (ع) و صواب و ثواب آن اشاره کردند و تصریح نمودند که ملائک در زمین و آسمان نیز بر این مصیبت گریستند. اما تأکید نمودند که این گریه، از نوع گریه‌ی محزونِ ناامید نیست، بلکه گریه‌ای بیدار کننده، جهت دهنده و امیدوار کننده به ظهور قآئم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد.
 
سپس بر اهمیت، مقام و منزلت و آثار چنین ذکر مصیب و گریه‌ای اشاره نموده و فرمودند:
 
 
 
«یا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَیكَ فَزُرِ الْحُسَینَ ع یا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِیةَ فِی الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِی وَ آلِهِ ص فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَینِ یا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَینِ ع فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً»
 
... اى پسر شبیب! اگر شاد می‏شوی که خدا را ملاقات کنی در حالی که گناهى نداری، حسین علیه‌السّلام را زیارت كن. اى پسر شبیب! اگر شاد می‏شوی که در غرفه‏ هاى ساخته‌شده در بهشت با پیغمبر و آلش علیهم ‌السّلام ساكن شوى، بر قاتلان حسین علیه‌السّلام لعنت بفرست. اى پسر شبیب! اگر شاد می‏شوی که ثوابی مانند ثواب کسانی که با حسین علیه‌السّلام شهید شدند برای تو باشد، هر وقت به یادش افتادى بگو: «یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً»: «ای كاش با آن‏ها بودم تا به فوز عظیمى مى ‏رسیدم».
 
ملاحظه: و سپس به نکته‌ای بس مهم تصریح نمودند؛ مبنی بر این که هر کسی با محبوبش محشور می‌گردد، اگر چه محبوب او یک قطعه سنگ باشد. پس کسی که قصد دارد با اهل بیت علیهم‌السلام محشور گردد، محبت آنان را در دل دارد و به شادی آنها شاد و به غم آنها مغموم می‌گردد:
 
«يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَة»
 
... اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى، در اندوه ما اندوهگين و در خوشحالى ما، خوشحال باش، و بر تو باد به ولايت ما، زيرا اگر كسى سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن سنگ محشور خواهد كرد
 
در خاتمه باید گفت مهمترين خصوصيات تبليغ كامل و تبليغ موفق بر اساس بیان بزرگان دین عبارتند از:
 
-1 مبلغان بايد نياز زمانه را بشناسند
 
-2 منبرها و سخنراني‌ها بايد انسان ساز و توليد كننده فكر صحيح باشد.
 
-3 همه عناصر موجود در نهضت عاشورا يعني عاطفه، تعقل و حماسه بايد در سخنراني‌ها به يك اندازه موجود باشد.
 
-4 منطق در ارائه مطالب نقش اصلي را ايفا مي‌كند.
 
-5 بيان هنرمندانه را نبايد فراموش كرد.
 
-6 پيرايه‌هاي مضر بايد از فرهنگ عاشورايي زدوده شود.
 
-7 مرثيه‌خواني (مستند و مستدل) نبايد از منبرهاي سخنراني جدا شود. -
 
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group