پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

 

روز ششم ـ

فیش سخنرانی کوتاه – شبهات پيرامون قیام سیدالشهداء علیه السلام

 



شاید برای برخی های ها این پرسش پیش بیاد یا از اونها چنین پرسش های بشه که اگه ما می گیم قیام اباعبد الله برای خدا بود و ابا عبد الله (علیه السلام) با شهادتشون به مقاماتی رسیدند که احدی نرسیده این گریه برای سید الشهداء(علیه السلام) و اقامه عزاء چه معنایی داره ؟ امام که با شهادتش به کرامت الهی رسید و یزید هم که نابود شد بنشینیم و از دستاوردهای قیام اباعبد الله سخن بگیم و عبور کنیم

مگه امام حسين(علیه السلام) نیازی به این عزداری داره ؟ اگه قرار ه یادی هم باقی بمونه دور هم نشستن و مرور کردن رخدادهای عاشورا بسه دیگه

اینکه هر سال بنشینند جمعی و خیمه های ماتم و عزداری رو برپا کنند اون هم بعد از هزار و چهار صد سال چه معنایی می تونه داشته باشه ؟

برای ماندگاری و فرهنگ سازی درباره عاشورا سخن گفتن و روایت گری حماسه عاشورا بس نیست ؟

اینهمه روایتی که تاکید می کنه به عزاداری برای سید الشهداء(علیه السلام) برای چیه ؟

اونهم به تفصیل در اين باره سخن گفتن از ريز تا درشت شرح دادند فرمودند : هر کسی قطره اشکی درون چشمانش حلقه بزنه خدا او رو مورد رحمت خودش قرار مي ده اگه اين قطره اشك به گونه هاش برسه ، آتش هاي شعله كشيده جهنم رو خاموش مي كنه 1 اينهمه فضيلت براي چي ؟

امام باقر (علیه السلام) به علقمه فرموده اند :

یا علقمه اندبوا الحسین و ابکوه و لیامر من احدکم فی داره بالبکا علی الحسین(علیه السلام) 2

یا در سیره امام رضا (علیه السلام) هست که دعبل شاعر آمد پيش حضرت و شروع كردت برای جد غریبشون اشعاری خواند

حضرت فرمودند: صبر کن پرده ایی زدند اهل بیتشون رو پشت پرده نشوندند و فرمودند حالا در رثای جد ما بخوان

خودشون شروع کردند به گریه برای اباعبد الله الحسین (علیه السلام) 3

این همه تاکید برای چی هست ؟

 



سؤال فوق از چند بعد قابل بررسی است:

1. بعد دینی عزداری :

وقتی از امام(علیه السلام) سوال کردند که آقا ما شما رو دوست داریم آیا این دوست داشتن نفعی برای ما داره؟

حضرت در یک کلام کوتاه ولی پر معنا همه ی دین رو محبت به خودشون و خاندان اهل بیت علیهم السلام و دشمنی با دشمنانشان معرفی کردند و فرمودند: هل الدین الا الحب و البغض4

معیار دادند یعنی محبت اهل بیت علیهم السلام رو علاوه بر نفرت نسبت به دشمنان شون اساس دین برشمرد ند

بنابراین محبت به اهل بیت علیهم السلام مثل نخی که به پول ملی ما بها میده به تمام رفتارهای دینی ارزش می ده

این عبادت ، محبت اهل بیت علیهم السلام امتداد بخش رابطه عمیق قلبی بندگان خوب خدا با صالحان هست

بی خود خدا ی حکیم نمی فرماید :

بهشون بگو در برابر رسالتت مزدی جز مودت (که به شدت محبت گفته می شه ) نمی خوای5

این رسالتی که پیغمبر خدا این همه براش زحمت کشید که فرمود : ما اوذی النبی مثل اوذیت6

بعضی پیغمبران رو بین درختان دو نیم کردند با این حال زحمت رسالت نبی مکرم اسلام بیشتر بود .

چه سنگ جفاها که به پیشانی حضرتشون نخورد چه مسخره شدن ها و تهمت ها كه زده نشد ه ولی حضرت برای امتشون دعا می کردند می فرمودند: خدایا امت من نمی دونه

برای چنین رسالت باید مزدی قرار بدن که بی ارزه از این جاست که ارزش مودت که نهایت محبت هست ، شناخته می شه یعنی وقتی مزد رسالت قرار میگیره تازه قدر و قيمتش فهميده ميشه

اون وقت این محبت شاخص ایمان و نفاق می شه فرمودند : علی جان تو رو دوست نداره مگر مومن و از تو بدش نمی آد مگر منافق7 و این محبت هست که تبیعت آفرینه

عزاداری برخاسته از چنین محبتی هست یعنی عرصه تبلور محبت در آستان رفیع عزداری برای مظلومیت اهل بیت علیهم السلام پیدا می کنه برای همینه که اشک دور هم نشستن و ابراز احساسات نسبت به سید الشهداء(علیه السلام) کردن این قدر قیمتی می شه

که امام باقر(علیه السلام) فرمودند: من باقر ضمانت می کنم ثواب هزار حج، هزار عمره ، هزاره جنگ در ركاب رسول خدا رو براي كسي كه ندبه كنه براي سيد الشهدا(علیه السلام) و خانواده اش رو سفارش كنه بر گريه براي سيدا لشهداء(علیه السلام) و در خانه اش اقامه عزا كنه 8

2. بعد سیاسی

علاوه بر این ، عزاداری یک تنها يك مراسم معنوي نيست بلكه اين دور هم نشستن و از مصائب سخن گفتن و اشك ريختن معنا داره

اين زینب کبری سلام الله علیه است بناش رو گذاشته و ما امروز تاسی به این بانوی فهیم می کنیم

چرا حضرت مي فرمايد ما مي خوايم توي شام كه بدترين و سخت ترين لحظات براي اهل بيت عليهم السلام بوده اقامه عزا كنند ؟! عقيله بني هاشم تشريف ببريد مدينه اون جا بيرق عزاء به پا كنيد تازه مردم مدينه كه دشمن نيستند اون ها بيشتر گريه مي كنند ولي حضرت مي فرمايند نه اين جا اقامه عزاء بشه اون وقت اجازه دادند مردم شام بي معرفت تو اين مراسم شركت كنند ولي تو مدينه كه رفتند حضرت فرمودند تنها كساني بيان به من زيبنب سر سلامتي بگن كه در كربلا عزيزي رو از دست دادند حضور مردم رو نپذيرفتند

چقدر اين عزاداري يزيد رو رسوا كرد به قدري كه خودش مجبور شد از قاتلين سيد الشهداء(علیه السلام) بيزاري بجوي مي گفت خدا كند پسر زياد رو ، من نگفتم كه حسين رو بكش

این عزاداری حرف های زدنی زیادی داره

اعتراض به ظلم زمان ، حس ا نتقام جویی نسبت به ستمگران رو در دل انسان زنده نگه می داره

آدم رو از بی تفاوتی در می آره

وقتی شیعیان دور هم جمع می شند مرور می کنند که اباعبد الله(علیه السلام) فرمودند:

الاترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتنهی عنه لیرغب المومن فی لقاء الله محقا9

مگه نمی بیند به حق عمل نمی شه و از باطل نهی نمی شه مومن جا داره جان بده از این ماجرا

با این کلام دیگه هیچ کس نمی تونه دست رو دست بزاره و پا روپا بندازه زندگی خودش رو کنه برای

حرکت و اقامه حق اهل مجاهد می شه و این همه در پرتو گردهمایی ذیل کلمه خدا یعنی سید الشهداء است

یه دلهره یی هم در دل دشمنان دین ایجاد می کنه اونها با خودشون می گن اگه ما همین راه رو ادامه بدیم با این جریان مقابله کردیم تو دلشون خالی می شه

3. بعداجتماعی

آنچه که اجتماع حج انجام میده کمی تا قسمتی اجتماع برای عزداری سید الشهداء به ارمغان می آره

اگر مثل امام ، مثل کعبه است10 این تشبیه دور از واقع نیست

یعنی یک پارچگی پیروان حق و وحدت رویه در مبارزه و پا فشاری در مسیر حق و تا جان فشانی پیش رفتن

 



وقتي نبی اکرم صلی الله علیه وعلی آله فاطمه اش سلام الله علیها رو خبر داد كه قرار در كربلا چه بر سر اباعبد الله(علیه السلام) بياد رواي مي گه بكت فاطمه بكاء شديدا

فاطمه سلام الله علیها به شدت شروع كرد به گريه كردن و سوال كردند: يا ابه متي يكون ذلك بابا اين ماجرا چه زماني اتفاق مي افته

حضرت صل الله عليه و آله فرمودند: فاطمه سلام الله علیها جان في زمان خال مني و منك و من علي يه زماني هست كه نه من هستم نه تو و نه علي(علیه السلام) راوي مي گه گريه هاي فاطمه سلام الله علیها بيشتر شده اين جا حضرت زهرا سلام الله علیها يه خبر گرفتند يه دغدغه داشتند

بيان كردند فرمودند بابا حالا كه من نيستم شما نيست علي نيت فمن يبكي عليه پس كي براي حسينم(علیه السلام) گريه مي كنه چه كسي براي حسينم(علیه السلام) اقامه عزاء يعني حضرت زهرا سلام الله علیها دنبال گريه كناي حسينش مي گرده دنبال اوناي مي گرده كه عزداري مي كنند حضرت رسول صل الله عليه و آله فاطمه اش سلام الله علیها رو بشارت دادن فرمودند: يا فاطمه سلام الله علیها

ان نساء امتي يبكون علي نساء اهل بيتي و رجالهم يبكون علي رجال اهل بيتي

فاطمه جان زنان امت من بر زنان اهل بيتم گريه مي كنند و مردانشون بر مردان اهل بيتم

يعني فاطمه جان غصه نخور حسينت عزادار داره

و يجدون العزا جيلا بعد جيل

و اين عزداري هر روز نو تر و با شكوهتر مي شه

بعد فرمودند: فرداي قيامت فاطمه جان تو راه بيفت خانم هاشورن رو شفاعت كن و منم مردانشون رو

و فرموددند: كل من بكي منهم علي مصائب الحسين اخذنا بيده و ادخلناه الجنه

هر كسي براي مصائب حسين گريه كنه دستش رو مي گيريم و داخل بهشت مي برمش

خوش باحال اوني كه دست تو دست رسول الله بره بهشت

ديگه چي كاري مي كني يا رسول الله با گريه كناي سيد الشهداء ؟

فرمود يا فاطمه كل عين باكيه يوم القيامه الا عين بكت علي مصاب الحسين

فاطمه جان قيامت هر كي رو نگاه مي كني چشمانش پر اشك من مي گم چه صحنه ايي خدايا ولي يه عده مي آن مي خندند

خدايا اينا ديگه كين ؟

اينا گريا كناي حسينند اينا گريهاشون تو دنيا براي سيد الشهداء داشتند

فانها ضاحكه مستبشره بنعيم الجنه 11

 



امام رضا (علیه السلام) فرمودند : روز حسين(علیه السلام) پلك هاي ما رو زخمي كرده 12

از حبيب بن مظاهري اين پير مرد فداي اباعبد الله(علیه السلام) پرسيدند آيا آرزويي هم داري فرمود باشه

آرزو دارم بيام اين دنيا تو مجلس عزاداري شركت كنم قدر خودمون رو بودنيم راهمون دادند بيام اين جا

وگرنه ما كجا گريه و اشك براي سيد الشهداء كجا

آسموني ها براي حسين(علیه السلام) اقامه عزا مي كنند

و اقيمت لك الماتم في عليين 13

تازه اون جا حوري ها لطمه زنانند براي سيد الشهداء

لطمت عليك حورا ء الحين 14

امام زمان در زيارت ..: لاندبنك صباحا و مسائا 15

چقدر خوب آدم هفته ايي يه جلسه نشد با خانوادش بشينه يه زيارت عاشورا بخونه

روضه كوتاه

از كدام روضه بگم از اون زماني بگم كه حسين(علیه السلام) سينه كه تشنه بود جايي رو نمي ديد خون از بدنش رفته بود به سختي نفس مي كشيد كسي جرات نمي كرد سمت قتلگاه بره كار حسين(علیه السلام) رو يك سره كنه از دور سنگ و سنان بود كه مي زدند

گفتند چي كار كنيم بفمهيم حسين(علیه السلام) زنده است يا نه شمر گفت من مي دونم چي كار كنيم حسين غيرتي به سمت خيامش حركت كنيم اگه زنده باشه يه حركتي نشون مي دهد دستور حمله داد يه وقتي ابا عبدالله(علیه السلام) از ميان قتلگاه اندك جاني كه در بدن داشت رو جمع كرد تكيه بر نيزه غربت زد به سختي لبهاي خشكيد ه و ترك خورده از تشنگي و زخم هاي بي شمارش رو حركت داد شمر نفهميد اباعبدالله(علیه السلام) چي گفت برگشت گفت هان يا بن فاطمه چي مي گي

حضرت فرمودند: اي شيعيان ابو سفيان اگه دين نداريد آزاده باشد و جوان مرد اول كار حسين(علیه السلام) رو تموم كنيد

الالعنه الله علي القوم الظالمين

منبع

1- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج‏44 / باب 34 ص : 27

2- مستدرك‏الوسائل / ج 10 / ص 316 / 49- باب استحباب البكاء لقتل الحسين

3- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج‏45 باب 44 ص : 242

4- مستدرك‏الوسائل / ج 12 / ص 226 / 14- باب وجوب الحب في الله و البغض في الله

5- سوره الشورى : آيه 23

6- المناقب ج 3 ص 247 فصل في مساواته يعقوب و يوسف ع .....

7- بحارالأنوار ج 27 ص81 باب 4- ثواب حبهم و نصرهم و ولايتهم

8- وسائل الشيعه ج 12 ص 510

9- تحف‏العقول ص 245 و عنه ع في قصار هذه المعاني .....

10- بحارالأنوار 36 353 باب 41- نصوص الرسول ص عليهم ع .....

11- بحارالأنوار / ج 44 / ص 292 / باب 34- ثواب البكاء على مصيبته و م

12- المناقب / ج 4 / فصل في مقتله ع ..... ص : 8

13- بحارالأنوار 98 322 باب 24- كيفية زيارته صلوات الله علي

14- همان

15- همان

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group