بسم الله الرحمن الرحیم
================================
محبت به اهل بیت علیهم السلام و اولیاء الله یکی از ویژگی های بارز شیعیان است. مهری که خداوند متعال از این بزرگان در دل ما جای داده است بی حکمت نبوده و در آخِر، موجبات سعادت فرد را فراهم خواهد نمود. روایات فراوانی در این باب موجود است که خواندن آن خالی از لطف نیست.
دین جز محبّت نیست
سعید بن یسار گفت: امام صادق علیه السّلام بمن فرمود: مگر دین بجز محبت و دوستى است؟ خداى عزّ و جلّ- مىفرماید: بگو اگر شما دوستدار خدائید، پیرو من باشید تا خداوند شما را دوست بدارد
( آل عمران 31 ) (الخصال/ترجمه فهرى/ ج1)
خداوند متعال مىفرماید:
قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى
(شوری 23)
و امیرالمۆمنین سرور ذوى القربى است.
(کشف الیقین/ ترجمه آژیر)
و دین جز دوستی خدا و محبت اهل بیت، چیز دیگری نیست و این دوست داشتن امری فراتر از یک احساس است.
===============================
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: خدا را دوست دارید به خاطر نعمتهایى که به شما داده و مرا هم دوست بدارید چون خدا مرا دوست دارد و اهل بیت مرا نیز دوست بدارید چون من آنها را دوست دارم.(علل الشرائع/ترجمه ذهنى تهرانى ج1 )
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: کسى که مىخواهد به ریسمان محکم خدا که حضرتش در قرآن از آن یاد کرده چنگ بزند باید على بن ابى طالب علیه السّلام و حسن و حسین علیهماالسّلام را دوست بدارد چه آنکه خداوند متعال از فوق عرش این دو را دوست دارد.
(کامل الزیارات/ترجمه ذهنى تهرانى)
===============================
محبت به اهل بیت به چه معناست؟
امام صادق علیه السّلام فرمود:
دوستان ما سه گروهند:
گروهى که ما را در ظاهر دوست دارند ولى در باطن دوستمان ندارند
و گروهى که ما را در باطن دوست دارند ولى در ظاهر اظهار دوستى نمىکنند
و گروهى که هم در ظاهر دوست دارند و هم در باطن.
و اینان دوستان درجه یک ما هستند، اینان آب زلال و گوارا نوشیدند و به تأویل قرآن پى بردند و از فصل خطاب و سبب اسباب اطلاع حاصل کردند. و اینان گروه طراز اول هستند، فقر و نیازمندى و بلاهاى گوناگون سریعتر از تاختن اسب بر سر ایشان بتازد، سختى و تنگدستى آنان را فراگیرد و لرزان شوند و دچار فتنه گردند و زخمى و به خون خود غلطان در هر سرزمین دورى پراکنده شوند. به برکت وجود آنان خداوند بیمار را شفا دهد و فقیر را توانگر کند و به برکت آنان شما یارى شوید و باران بر شما ببارد و روزى نصیبتان گردد، آنان از نظر تعداد کم هستند ولى به منزلت و اهمیّت نزد خدا، بزرگ باشند.
===============================
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: خدا را دوست دارید به خاطر نعمتهایى که به شما داده و مرا هم دوست بدارید چون خدا مرا دوست دارد و اهل بیت مرا نیز دوست بدارید چون من آنها را دوست دارم
==============================
گروه دوم که مرتبه پاییناند، ما را در عیان دوست دارند و شیوه پادشاهان را در پیش گرفته اند. زبانشان با ماست و شمشیرشان علیه ماست. گروه سوم که مرتبه میانه به شمار مىآیند، ما را در باطن دوست دارند ولى در ظاهر اظهار دوستى نمى نمایند. به جان خودم سوگند! اگر ما را [صادقانه] در باطن دوست مىداشتند بدون اینکه آن را آشکار اظهار نمایند، در شمار روزه داران روز و نمازگزاران شب بودند و اثر عبادت را در رخسارشان مىدیدى و آنان اهل مسالمت و فرمانبردارىاند.
=================================
آن مرد عرض کرد: [با این توضیحات] من در شمار دوستداران شما در عیان و نهان هستم.
امام صادق علیه السّلام فرمود: دوستداران ما که هم در نهان ما را دوست دارند و هم در عیان ویژگی هایى دارند که به وسیله آنها شناسایى مىشوند. آن مرد عرض کرد: آن نشانه ها چیست؟
امام علیه السّلام فرمود: چند نشانه است:
نخست آن که یکتاپرستى را به خوبى فهمیده اند و به دانش یکتاپرستى به طور کامل دست یافته اند و پس از آن به ذات و صفات او ایمان دارند، سپس حدود ایمان و حقایق و شروط و تأویل آن را به دست آورده اند.
(تحف العقول/ترجمه حسن زاده)
و این است محبت حقیقی و راستین به اهل بیت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) نه صرف احساسی زودگذر و ناپایدار.
==============================
از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) نقل مىکند که فرمود: محبت من و خاندانم در هفت جا که هراس آنها بزرگ است، سود مىدهد: موقع مردن و در قبر و در هنگام برخاستن از قبر و هنگام گرفتن نامه اعمال و نزد حساب و نزد میزان و نزد صراط
==============================
ثمر محبت به اهل بیت (علیهم السلام )
مردى خدمت پیامبر صلى اللَّه علیه و آله آمد و عرض کرد: آیا محبّت على براى من نفعى دارد؟! فرمود: واى بر تو! هر کس او را دوست بدارد مرا دوست داشته، و هر کس مرا دوست بدارد خدا را دوست داشته، و هر کس خدا را دوست بدارد خدا او را عذاب نمىکند.
(أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه کتاب سلیم )
================================
اسحاق بن عمّار نقل کرده مىگوید: از امام صادق علیه السّلام پرسیدم: معنى آیه شریفه (آیه 245 از سوره بقره)
«کیست آنکه به خدا وام دهد، وام نیکوئى، پس خداوند آن را براى او چندین برابر کند» چیست؟
فرمود: اظهار محبّت و نیکى کردن به امام است.
(پاداش نیکیها و کیفر گناهان/ترجمه ثواب الأعمال)
================================
حضرت على بن الحسین(علیه السلام) از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) نقل مىکند که فرمود: محبت من و خاندانم در هفت جا که هراس آنها بزرگ است، سود مىدهد: موقع مردن و در قبر و در هنگام برخاستن از قبر و هنگام گرفتن نامه اعمال و نزد حساب و نزد میزان و نزد صراط.
(الخصال/ترجمه جعفرى/ج2)
=============================
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله روزى به یکى از اصحابشان فرمودند: اى بنده خدا حب و بغض در راه خدا داشته باش و براى خدا محبّت و دشمنى نما چه آن که به ولایت حقّ تعالى نخواهى رسید مگر به همین و اساسا احدى طعم و مزه ایمان را نمىچشد مگر چنین باشد اگر چه نماز و روزهاش بسیار باشد و اکثر دوستىهاى مردم با هم دنیایى است، به خاطر دنیا و شئون آن با هم مودّت ورزیده و یک دیگر را مبغوض مىدارند و به طور قطع چنین حبّ و بغضى آنها را از محبّت و دوستى در راه خدا بىنیاز نمىکند. مخاطب به حضرت عرض کرد: چگونه بدانم که دوستى و دشمنى من در راه خداى عزّ و جلّ مىباشد و اساسا ولىّ خدا کیست تا دوستش داشته و دشمن خدا کیست تا دشمنش بدارم؟ پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله اشاره به على علیه السّلام نموده و فرمودند: آیا او را مىبینى؟ مخاطب عرض کرد: آرى. حضرت فرمودند: او ولى خدا است پس دوستش بدار و دشمنش دشمن خدا است پس او را دشمن بدار. سپس فرمودند: دوستش را دوست بدار اگر چه قاتل پدر و فرزندت باشد و دشمنش را دشمن بدار اگر چه پدر و فرزندت باشد.
(علل الشرائع/ترجمه ذهنى تهرانى/ج1)
و این گونه است که می بایست مهر و محبتی را در دل راه داد تا ارزش این ودیعه بزرگ الهی را نزد انسان داشته باشد و چه محبتی بالاتر از محبت خدا و دوستدارانش.
=============================
منابع:
1.علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى / ج1
2.الخصال / ترجمه جعفرى / ج2
3.پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال
4. أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه کتاب سلیم
5. تحف العقول / ترجمه حسن زاده
6.کامل الزیارات / ترجمه ذهنى تهرانى
7. کشف الیقین / ترجمه آژیر
8. الخصال / ترجمه فهرى / ج