چهارشنبه 5 دي 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

 

 

تاريخ پخش : 15/7/1360

بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا و نبينا محمد و علي اهل بيته و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين. الهي انطقني بالهدي و الهمنی التقوي»

خفقان در زمان ائمه اطهار علیهم السلام

بحث ما در اين ايام محرم نگاهي به گوشه ‌اي از بعضي سخنان امام حسين عليه السلام بود. چون حضرت امام حسين عليه السلام به خاطر اينكه در جو خفقان زندگي مي ‌كرد و سيستم حكومتي كه قبل از يزيد بروي كار بود برنامه ‌اش طوري بود كه ما از امام حسين عليه السلام در فقهمان حديث، خيلي كم داريم. يعني شايد اگر 200 حديث كه از امام صادق عليه السلام و امام باقر عليه السلام هست، فقط يك حديث از امام حسين عليه السلام باشد و اين به خاطر اين است که جو جوري بود كه نمي ‌گذاشتند امام حسين علیه السلام حرفي بزند. بنابراين در علوم اسلامي ما از امام حسين عليه السلام حديث كم داريم و همچنين از امام دهم و يازدهم به همين صورت است. چون اوج خفقان بود. فقط از امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام حديث زياد داريم و80-90 درصد علوم اهل بيت ما شايد از اين دو امام باشد و علتش هم اين است كه امام باقر و امام صادق عليهما السلام وقتي زندگي مي ‌كردند كه بني اميه افت كرده بود و بني عباس هم هنوز ريشه ندوانده بود. بين نهايت تضعيف بني اميه و روي كار آمدن بني عباس فرصتي بود كه اينها توانستند يك حوزه علميه و يك مدارسي راه بياندازند و افرادي را پرورش دهند. اما هم وقتي بني اميه روي كار بود و قدرت داشت، و هم وقتي بني عباس روي کار بود و قدرت داشت، خفقان به وجود آوردند. و لذا امام حسن و امام حسين و امام سجاد علیهم السلام در قدرت بني اميه بودند و امام جواد و امام هادي و امام عسکري علیهم السلام هم در خفقان بني عباس بودند. سه امام اين طرف، سه امام آن طرف در خفقان بودند. امام حسن و امام حسين و امام زين العابدين عليهم السلام در خفقان اموي و حضرت امام جواد، حضرت امام هادي و حضرت امام حسن عسکري علیهم السلام هم در خفقان عباسي و لذا از امامان ما فقط از امام باقر و امام صادق عليهما السلام روايت زياد داريم. از امام حسين علیه السلام به خاطر همان جو خفقان سخن كم نقل شده است. چند جمله درباره نهضت خودش دارد. البته سخنان ديگر هم دارد که ما گفتيم. حالا در اين جلسه سخناني كه امام حسين علیه السلام درباره نهضت خودش گفته است بررسي كنيم.

سخن امام حسین علیه السلام در وقت شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام

يكي از سخنان امام حسين عليه السلام اين است: «هَوَّنَ عَلَيَّ مَا نَزَلَ بِي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللَّهِ» (اللهوف، ص‏115) عجب درس با عظمتي است. چه کسي و كجا و چه گفت؟ امام حسین عليه السلام زماني كه حضرت علي اصغر علیه السلام روي دستش بود و با تير حرمله گلويش پاره شده بود. چه گفت، فرمود: «هَوَّنَ عَلَيَّ مَا نَزَلَ بِي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللَّهِ» يعني چه؟ خيلي مشكل است امام حسين عليه السلام، امامي كه خسته شده است، از صبح تا نزديك ظهر اين همه داغ ديده است. اين همه جنگ كرده است. اين همه تشنگي كشيده است. حالا هم بچه شيرخواره ‌اش را روي دستش كشتند. خونش را به آسمان مي‌ ريزد و اين جمله را مي ‌گويد مي‌ فرمايد: آسان است و چيزي نيست. «هَوَّنَ» يعني آسان است، بر من آسان كرده است، آنچه بر من نازل مي ‌شود تمام سختي ‌هايي كه بر من نازل مي ‌شود، آسان كرده است. چه چيزي اينها را آسان مي‌ كند؟ اينكه اين سختي پيش چشم خداست. يعني همين كه خدا دارد مي ‌بيند، مشكل كار من آسان مي ‌شود.

تحمل مشکل در محضر دیگران

يك پهلوان وقتي مي‌ خواهد كاميون باري را بلند كند، سنگين است، اما وقتي ديد افرادي او را مي ‌بينند، تماشاي مردم مشكل را برايش آسان مي‌ كند. كسي كه مي‌خواهد از بلندي پايين بپرد، يك استكان سركه و آب غوره را نمي ‌توان با يك نفس سر كشيد. اما اگر كسي به او نگاه كند كه برايش مهم باشد، مي ‌بيني يك ليتر آب غوره را سر كشيد. دلش خوش است كه فلاني دارد او را مي ‌بيند. شما به استخر مي روي! اگر فقط خودت باشي، زير آبي مي ‌روي! شيرجه مي ‌زني، شنا مي ‌روي اما اگر كسي شما را نگاه كند و بگويد برو زير آب ببينم چقدر مي ‌تواني زير آب بماني و مي‌ شمرد. شما به زير آب مي ‌روي و صبر مي‌ كني تا نفست به شماره مي‌ افتد و قصد بالا آمدن مي ‌كني اما حساب مي‌ كني، او مي ‌بيند و لو هم مشغول شمردن است، چون دلت به او خوش است بيش از حد متعارف زير آب دوام مي ‌آوري، حتي آب گاهي شما را بالا مي ‌آورد ولي شما به كمك ديواره و نرده خودت را در آب نگه مي ‌داري. نفست تمام شده است و خسته شده‌ اي. به تو سخت مي‌ گذرد، ولي دلت به او خوش است و به خاطر او مشكل را تحمل مي ‌كني.

تحمل مشکلات در محضر خداوند

امام حسين علیه السلام مي ‌گويد: آسان است چون خدا مي ‌بيند. جواني كه وقتي در خانه آنها به صدا در مي‌ آيد، حال در باز كردن را ندارد و به ديگري مي ‌گويد، و هي به هم حواله مي‌ كنند. بابا پدر پشت در، زير باران يخ كرده است. دائم به هم حواله مي ‌دهند، مي ‌بيني حال ندارد، در خانه را باز كند. بنده صد سرفه كنم، نمي ‌گويم معذرت مي‌ خواهم، اما جلوي دوربين با يك سرفه معذرت خواهي مي ‌كنم چون مي ‌دانم دارند مرا مي ‌بينند. آدم وقتي ديد زير نظر است، حواسش را جمع مي ‌كند، هم بار سنگين بلند مي ‌كند، هم زير آب جانش درمي ‌آيد مي‌ ايستد وقتي زير سختي هم هست تحمل مي ‌كند، خلاصه اينكه صبح يك بچه يك استكان را مي‌ شكند، روي دستش مي ‌زني و مي‌ گويي: مگر كور هستي؟ ظهر در مقابل مهمان يك ديس مي ‌شكند، ولي مي ‌گويند، اشكالي ندارد، هميشه اين اتفاقات مي ‌افتد، چرا؟ براي اينكه مي ‌گويي؟ مهمان دارد ما را مي ‌بيند. وقتي او مي‌ بيند، داد نزنم. اين مخصوص من و شماست كه دلمان به ديگران خوش است حالا اگر خدا ما را ببينيد.

يك و دوي بعد از نيمه شب، در رختخواب گرم خوابيده ‌اي، به تو بگويند امام گفته است، بيا! نمي‌ تواني خودت را از رختخواب بكني! امام گفته! آقا سرما است نمي‌شود امام گفته بيا! سرما كدام است؟ به عشق ديدن امام هر نوع سختي را حاضري تحمل كني! جواناني را داشتيم از گرگان پياده آمدند و از شهرهاي ديگر هم آمدند، از شهركرد آمدند، در يخبندان آمدند، بنابراين اگر كسي عاشق شخص ديگري باشد، عاشقي و عشق همه مشكلات را آسان مي‌كند. امام حسين علیه السلام مي‌گويد: خدايا عاشق تو هستم همين كه تو داري من را مي ‌بيني و زير نظر تو هستم و تو داري مي‌ شماري «هَوَّنَ» هر چه هم بر من سخت بگذرد، براي من آسان است. اينكه امام مي ‌فرمايد ما در محضر خدا هستيم اين است «بِعَيْنِ اللَّهِ» آدم اگر خودش را هميشه در محضر خدا ببيند حرف هم كه مي ‌خواهد بزند، مواظب است.

بهترین نصیحت

خدا ان شاء الله مريضي علامه آيت الله طباطبايي را شفا بدهد، صاحب تفسير الميزان و استاد آيت الله مطهري و تقريباً استاد همه اسلام شناسان يعني غالباً تمام اسلام شناسان فعلي شاگرد ايشان هستند، نقل شد كه ايشان وقتي از نجف به قم آمد، مي ‌رود نزد استادش و مي ‌گويد: بهترين نصيحت چيست. آخر بعضي مي‌ گويند: آقا اخلاق اسلامي، ايدئولوژي اسلامي، عرفان، عرفان و اخلاق و خودسازي و جهاد اكبر و مبارزه با نفس و همه بحث‌هاي اخلاقي در اين آيه جمع و حل مي ‌شوند. قرآن مي ‌گويد: «أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى‏» (علق/14) آيا انسان نمي‌ داند به اينكه خدا او را مي ‌بيند؟ نمي‌داني خدا تو را مي ‌بيند؟ اگر انسان بداند كه خدا او را مي ‌بيند. ديگر لازم نيست بگوييم، آقا فحش نده! آخر آدم در محضر خدا كه فحش نمي‌ دهد. اگر آدم بداند كه حرف‌هايش واقعاً ضبط مي ‌شود. من خم شدم تا بگويم «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَبِحَمْدِهِ» خوب بدانم خدا مرا مي ‌بيند، چرا زود بلند شوم؟ چطور زير آب صبر مي ‌كني، خوب كمي تأمل كن! «سُبْحَانَ اللَّه، سُبْحَانَ اللَّه، سُبْحَانَ اللَّه» بلند شوم نه! خدا مي ‌شمرد يك بار ديگر. «سُبْحَانَ اللَّه، سُبْحَانَ اللَّه، سُبْحَانَ اللَّه» چطور زير آب مي ‌دانم او مي‌ شمرد، صبر مي ‌كنم اينكه ما حال نماز خواندن نداريم، از اينجاست.

آرامش با درک حضور خداوند

مثلاً تكبر، اگر آدم بداند كه خدا او را مي‌ بيند، خجالت مي ‌كشد كه بگويد من هستم. من اگرخلاف‌ها و گناهانم را بررسي كنم، غالب آنها به علت همين غفلت است، به قول قرآن: «نَسُوا اللَّهَ» (حشر/19) قرآن مي‌ گويد: آدم خدا را فراموش مي ‌كند. اينكه بعضي خودكشي مي ‌كنند. من ناراحتم نمي ‌دانم چرا بعضي خودكشي مي‌ كنند، اگر خيلي گناه كرده ‌اند خب خدا مي ‌بخشد، كسي كه بر خدا توكل دارد و تكيه گاهش قدرت بي ‌نهايت اوست، دست به خود كشي نمي ‌زند، رهبر انقلاب محال است ضعف اعصاب بگيرد. چون ضعف اعصاب مرضي است مخصوص كساني كه كانال آن‌ها خراب است. كسي كه مي‌ داند، همه مشكلات را خدا مي ‌بيند، تحملش زياد است. اين خيلي مهم است امام در هواپيما مي ‌نشيند تا از پاريس به تهران بيايد، همه نگرانند، بعضي از بزرگان هم آن شب مي ‌گفتند: ما تا صبح نخوابيديم و مشغول دعا بوديم و همه نگران بودند. خبرنگار در هواپيما از امام مي‌پرسد، شما چه احساسي داريد، در تلويزيون ديديد، جواب مي ‌دهد: هيچ احساسي ندارم. چون هر طور باشد، خدا راضي است. خدا دارد مرا مي ‌بيند كه مي‌ خواهم به وطنم بروم، بنابراين هواپيما هم سقوط كند، خدا مي ‌بيند. سالم برسم، خدا مي ‌بيند. موفق بشوم، خدا مي ‌بيند. شهيد بشوم، خدا مي ‌بيند. وقتي آدم پيش چشم خداست، ديگر مهم نيست. اين درس مهمي است و درس بزرگي است. براي دهن من اين حرف بزرگ است بايد يك بزرگي بيايد و اين حرف بزرگ را معنا كند، چون حرف از دهان امام حسين علیه السلام بيرون آمده است، آن هم وقتي كه فرزندش را روي دستش به شهادت رساندند. چون بچه را كه روي دست آدم شكنجه دهند و شهيد كنند آن طفل شيرخوار را، علي اصغر، طفل شيرخواره، آن هم تشنه را وقتي شهيد كردند، آدم ديگر آخرين مرحله ‌اي است كه منفجر شود. اما چيزي كه آدم را از انفجار نجات مي ‌دهد و آسان مي‌ كند، اين است كه خدا مي بيند. مي ‌گويد آيا بشر نمي ‌داند كه خدا او را ديد عبور كنيم

يكي از جملات ديگر را معنا كنيم، يكي از امتيازات شهيد مطهري اين بود كه هم روضه مي ‌خواند و اشك مي ‌ريخت، هم فيلسوف بود، هم عارف بود هم شهيد شد و از اين قبيل آدمها كم هستند، معمولاً آدم‌ها يك بُعدي هستند مثل پزشكان، پزشك قلب كاري به چشم ندارد و متخصص چشم هم كاري به قلب ندارد. يكي مي ‌بينيد در روضه خواني مذهبي است، باقي كارهايش سر جايش نيست. يكي را مي‌ بينيد در حج عمره متخصص است، هر سال به حج عمره مي‌ رود. بقيه كارهايش درست نيست. يكي در راهپيمايي متخصص است. بقيه كارهايش درست نيست و يكي متخصص نماز شب است و بقيه كارهايش درست نيست. اما اين مسئله خيلي مهم است.

آخرین مناجات امام حسین علیه السلام

در آخرين مناجات، امام حسين علیه السلام فكر مي‌ كني چه گفته است؟ مناجات مفصل است من دو كلمه از آن را مي‌ گويم. امام حسين علیه السلام وقتي دعا مي ‌كند، آخرين مناجاتش اينست «الهي مالي رب سواك» خدايا نيست براي من خدايي غير از تو. خدايا در بست از آن تو هستم يعني هماني كه در عمرمان مي ‌گوييم «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعينُ» فقط بندگي تو را مي‌ كنم. فقط از تو ياري مي ‌جويم. اينكه مادر نماز مي‌ گوييم و توجه نداريم، امام حسين علیه السلام لحظه ‌اي از آن غافل نمي ‌شود. «الهي ما لي رب سواك ولامعبود غيرك» معبودي غير از تو نيست. غير از تو كسي لياقت ندارد كه ما او را عبادت كنيم. «صبرا علي حكمك» خدايا من بر آن حكمي كه تو كردي صبر مي ‌كنم. «يا غياث من لا غياث له» در جاي ديگري مي ‌گويد: «أَدْعُوكَ مُحْتَاجاً» (مصباح ‏المتهجد، ص‏827) خدايا حسين به تو احتياج دارد. مناجات امام حسين علیه السلام در لحظه شهادت است «أَدْعُوكَ مُحْتَاجاً» حسين دعا مي ‌كنم و تو را مي‌ خوانم در حالي كه به تو احتياج دارد «وَ أَرْغَبُ إِلَيْكَ فَقِيراً» خدايا من نسبت به تو و در درگاه تو فقيرم «وَ أَفْزَعُ إِلَيْكَ خَائِفاً» خدايا من از تو مي‌ ترسم. هر چه دارد داده است، جوانش را داده است، عمرش را و بچه‌هايش را داده است، هر چه دارد، در راه خدا داده است، تازه مي ‌گويد: خدايا من از تو مي‌ ترسم. اين خيلي مهم است «وَ أَبْكِيإِلَيْكَ مَكْرُوباً» خدايا من دارم گريه مي ‌كنم. ناراحتم مي‌ خواهم تو مرا دوست داشته باشي، مي‌ خواهم تو از من راضي باشي «وَ أَسْتَعِينُ بِكَ ضَعِيفاً وَ أَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ كَافِياً» مناجاتي مفصل دارد. چون مي ‌ترسم بعضي كم حوصله باشند. بقيه‌ اش را نمي‌ خوانم. امام حسين علیه السلام لحظه‌ اي كه مي ‌خواست شهيد بشود، آن روز و در آخر عمر مناجات مي‌ كند. و اين مناجات را آدم نزد افرادي بگذارد كه كار خوب مي ‌كنند. آنها را غرور مي ‌گيرد. من تمام كارهايم تسبيح است. يا كمي عشق اينها به خدا كم مي ‌شود. يا وقتي گرفتاري پيدا مي‌ كنند، ديگر حال دعا و مناجات ندارند.

دو عامل باعث مي ‌شود تا انسان مناجات نكند:

1- گرفتاري : آدمي كه گرفتاري دارد، نماز و مناجات اعمالش از بين مي‌ رود. اما امام حسين عليه السلام در شور گرفتاري مناجات مي ‌كند.

2- گاهي هم غرور باعث مي‌ شود آدم گريه نكند. مي ‌گويد آخر آدم وقتي گناه دارد، گريه مي ‌كند. من كه گناهي ندارم.

امام حسين علیه السلام اين همه در راه خدا فداكاري كرد، غرور او را نگرفت و اين همه مشكلات و گرفتاري در روز عاشورا هم او را از دعا باز نداشت. جمله بعد آخرين پيام امام حسين علیه السلام است، اين را عنايت كنيد و گوش بدهيد اين را هم شنيده‌ ايد. يك منشور جهاني از قتلگاه درست كردند. اين منشور را هم خوب است، تمام آزاديخواهان به تمام در و ديوار‌هاي كره زمين در همه قاره‌ها و كشورها و شهرها آويزان كنند. شما را معطل نكنم.

بالاترین شعارها در اسلام

 ما در اسلام شعارهايي داريم كه خوب فكر كه كرديم ديديم بالاتر از آن‌ها هيچ شعاري نيست مثلاً «ز گهواره تا گور دانش بجوي» پيغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: «اطلب العلم من المهد الي اللحد» «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ» (كافى، ج‏1، ص‏30) ياد گرفتن بر هر مسلماني واجب است. شما اگر يك شعار پيدا كردي ازاين براي تحصيل بهتر باشد! «أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ» (غاشيه/17) حيوان شناسي «وَ إِلَى السَّماءِ كَيْفَ رُفِعَتْ» (غاشيه/18) كيهان شناسي. موضوع : حيوان شناسي يا كيهان شناسي «الْحِكْمَةُضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَحَيْثُمَا وَجَدَ أَحَدُكُمْ ضَالَّتَهُ فَلْيَأْخُذْهَا» (كافى، ج‏8، ص‏167)

ما شعارهايي داريم كه هنوز با آنها خو نگرفته‌ ايم. اگر ما شعار خودمان را حفظ كنيم و بلد شويم هيچ شعاري به شعار ما نمي ‌رسد. يكي از شعارها اين است : امام حسين عليه السلام وقتي در گودي قتلگاه افتاد، ديد ديگر نفس نداشت.

بهترین جنگ

چون بهترين جنگ اين است كه سه تا آخرين در آن باشد:

1- ارتشي كه تا آخرين نفر بجنگد، ارتش خوبي است. اگر هنوز چند نفر سرباز دارند و شكست خورده‌اند، معلوم مي‌شود خوب نجنگيده‌اند كه باوجود نيرو شكست خورده‌اند. جنگ ارتشي خوب است كه تا آخرين نفر ارتش بجنگد.

2- بعد هم آخرين نفس.

3- بعد هم آخرين فشنگ.

و در كربلا اين سه آخرين بود. آخرين نفر، از يك طرف حبيب بن مظاهر به آن پيري و از آن طرف حضرت علي اصغر علیه السلام، طفل شيرخواره. تا آخرين نفس، امام حسين علیه السلام وقتي لحظه آخر عمرش بود كه در قتلگاه افتاد. وقتي ديد به اهل بیتش حمله كردند فرمود: اگر دين نداريد، مرد باشيد، تا من هستم، با اهل بیت من چه كار داريد؟ آن وقت ارتشي كه به اهل بیتش حمله كرده بود را منصرف كرد. تا آخرين نفس و تا آخرين فشنگ كه اصحاب امام حسين علیه السلام هر چه داشتند دادند چيز ديگري نبود براي نبرد. يكي از زن‌هاي خيمه چوبي كه خيمه روي آن استوار بود، آن چوب را كشيد و به دشمن حمله كرد. هر چه داشتند دادند، و لو در گودي قتلگاه و با هر چه داشتند جنگيدند، گر چه باچوب زير خيمه. اين خيلي مهم است.

پیام مردانگی و آزادگی امام حسین علیه السلام

امام حسين عليه السلام پيامي داده است اين پيام را برايتان بگويم «يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ» (اللهوف، ص‏119) شيعه يعني پيرو شيعه که از همان تشييع است. مي‌گويند تشييع جنازه يعني پيرو جنازه برو! شيعه امیرالمؤمنین علي علیه السلام يعني كسي كه در خط امیرالمؤمنین علي علیه السلام است «يَا شِيعَةَ آلِ أَبِيسُفْيَانَ» ‌‌اي شيعه ‌هاي بني اميه‌ اي، شيعه‌ هاي ابي‌سفيان،‌ اي يزيدي ‌ها «إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ» اگر دين نداريد «وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ» و عقيده به قيامت هم نداريد يا از قيامت نمي‌ ترسيد. اگر از معاد خوف نداريد. اگر از جهنم نمي‌ ترسيد مكتبي هم نيستيد «فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ» احرار يعني آزاد. در دنيا آزاد باشيد. اگر دين نداريد در دنيا مرد باشيد. گيرم مسلمان نيستي و ماركسيستي. خيلی خوب ماركسيست باشد، ماركسيستي داريم كه انسان است. گيرم در خط امام نيستي طوري نيست. ما افرادي را داريم كه در خط امام نيستند ولي انسان هستند. امام حسين علیه السلام مي‌گويد لازم نيست مسلمان باشيد. لازم نيست در خط من باشيد و به معاد هم ايمان داشته باشيد، يا از معاد بترسيد. اما مرد باشيد. در اتوبوس چرا بچه كوچك را اذيت مي ‌كني؟ چرا به خانه حمله مي‌ كني و زن مردم را مي ‌ترساني مرد باشيد. مرد آن است كه جلو بيايد و بگويد من با تو دشمن هستم. مي ‌خواهم تو را بكشم. و او را بكشد، لااقل در آدمكشي مردانگي داشته باشيد. چون امام فرمود: بعضي از ابن ملجم لعنه الله علیه بدترند. ابن مجلم لعنه الله علیه شمشير را مردانه آورد و زد. هل دادن زن و بچه در راه رفتن، در مغازه كاسبي مي‌ كند. مشتري ايستاده است، دل مشتري را مي ‌سوزاند. يعني چي؟ اينها كساني هستند كه، نه كساني كه ماركسيست و مجاهد و مسلمان يزيدي و خط امامي اينها اصلا مطرح نيست. فقط انسان، انسان باشد. انسان اگر انسان باشد، كافي است يك سري كارها را بكند و لذا اگر دشمن سر سخت تو گفت من تشنه هستم او را بكش، اما قبل از آن به او آب بده، چون كشتن مردانگي است و اما آب ندادن نامردي است. امام حسين علیه السلام مي ‌گويد: مرد باشيد و لذا اميرالمؤمنين علی عليه السلام آب به معاويه لعنه الله علیه مي‌ داد شمشير هم مي ‌زد. گفتند: آقا به او آب نده فرمود نامرد نباشيد. برادر قهر كردي. از خانمت ناراحتي، البته اين بد است كه قهر كردي حالا گيرم قهر كردي، نان و گوشت نرساني، نامردي است. نان و گوشت را برسان، بعد بگو! من قهرم اگر كسي زنش را بي ‌نان بگذارد، اين نامردي است. ممكن است آدم، بچه ‌اش را كتك بزند، البته كتك زدن بد است و نبايد زد. اما باز زدن بچه نامردي نيست. اما دل بچه را سوزاندن نامردي است. انسان با دشمنش بايد مرد باشد. امیرالمؤمنین علي عليه السلام مرد بود. ابن ملجم لعنه الله علیه اميرالمؤمنين علیه السلام را به شهادت رساند، اما اميرالمؤمنين علیه السلام فرمود: چون حالا اسير است، با او با احترام برخورد كنيد. در دادگاه به حسابش رسيده مي ‌شود. مجرم است، كشته مي‌ شود. اما فعلاً چون اسير است ليوان شير آوردند، نصف آن را به او بدهيد. و لذا بعضي اعتصاب ‌ها نامردي است. چند تا پزشك هستند. از دولت ناراحت هستيد. خب ناراحتي طوري نيست، پزشك از دولت ناراحت است. برويد و داد بزنيد، اما يك مريضي آوردند كه دارد مي‌ ميرد، ديگر اعتصاب جايي ندارد. در زايشگاه كه وقت و جاي اعتصاب نيست، زن مردم دارد مي ‌ميرد. اين مريض دارد مي‌ ميرد. اين زن نان مي‌ خواهد، اين دشمن معاويه لعنه الله علیه است، يزيد است، دوست است، دشمن است، هر كسي هست، آب مي‌ خواهد. قطع كردن آب و نان نامردي است و لذا مسأله كربلا يك مسأله نظامي نبود. اگر نظامي بود درست مي ‌جنگيدند، چيز ديگري بود. آدم مي ‌سوزد كه بچه شيرخواره را كشتند، و خيمه را هم آتش مي‌ زنند. خيمه را آتش مي ‌زنند طوري نيست، گوشواره را هم مي ‌كشند، باز هم طوري نيست. گفتند: بچه‌ ها را وقتي خواستند ببرند، گفتند از كنار جنازه ‌ها عبور بدهيد كه اين بدن‌ هاي شهيدان را ببينند و بسوزند. طوري نيست. باز وقتي بچه‌ها رفتند پدرشان را ببوسند، آنها را شلاق زدند. شلاق زدن طوري نيست، بازوهاي بچه ‌ها را با طناب بستند طوري نيست، در خرابه آنها را جاي دادند... اصلاً وحشيگري بود. و الّا در اسلام، در تاريخ، انواع جنگ‌ها زياد است، خبري نيست كه آنها هفتاد و دو نفر را كه بيشتر نكشتند جنگها هست، يك ميليون، دو ميليون آدم كشته مي‌ شود. جنگ جهاني اول و دوم چقدر کشته شدند؟ كربلا چرا اين قدر در تاريخ پيچيده است؟ چون در كربلا نامردي بود. الآن ايران و عراق مدتي است مشغول جنگ هستند. ايران هر چه مي‌ زند، به نظامي مي ‌زند، عراق هر چه مي ‌زند، به خانه‌‌ هاي مسكوني مي ‌زند. اين فقط در تاريخ مي ‌ماند و لذا اكنون يك سال است كه جنگ است ما ده سال مي ‌جنگيم اما مرد هستيم و اگر جنگ نامردي انجام بدهيم. ممكن است ظرف مدت دو ماه عراق را بزنيم، ولي امام چنين دستوري نمي ‌دهد. مچ امام را هم اسلام گرفته است. اسلام مي‌ گويد، مرد باشيد. از كجا مي ‌گويد؟ پيام مردانگي از گودي قتلگاه است. امام حسين علیه السلام وقتي به زمين افتاد لحظه آخر يك پيام به رهبر انقلاب داده است و همين پيام مچ رهبر انقلاب را گرفته است و لذا رهبر انقلاب هم مچ فرمانده‌ ها را گرفته است. فرمانده ‌ها هم مچ سربازان را گرفته ‌اند. اگر اين پيام نبود، مي‌ گفت آقا هر كاري كردند، شما هم بكنيد. آنها بمب در خانه مسكوني انداختند ما هم مي ‌اندازيم. چه كنيم كه امام حسين علیه السلام پيغام داده است. گفته ‌‌اي مردم دزفول و اهواز! خانه ‌هايتان خراب شد، فهميديم. مي‌ دانيم خانه شما خراب شد. افراد غير نظامي شهيد شدند؟ مي ‌دانيم، چه كنيم؟ امام حسين علیه السلام پيغام داده است، گفته اگر دين هم نداشتيد، مرد باشيد. نامردي است كه آدم در خانه زن و بچه ‌اي كه خوابند موشك بزند. اين نامردي است «إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ» اگر دين نداريد و از معاد هم نمي‌ ترسيد، در دنيايتان حرّ باشيد. دست به پستي نزنيد و لذا ما افرادي را داريم كه واقعاً مكتبي نيستند، اما انصافاً مرد هستند. ما در ميدان ميوه فروشان آدم‌هايي كه خيلي حزب اللهي و خط امامي و در اين خط‌ها نبودند، داشتيم. در ميادين شهرهاي ديگر هم داشتيم. كاسب‌هايي داشتيم كه پهلوان هايي و جوان هايي داشتيم كه خيلي در خط امام و مقدس نبودند. اما مرد بودند. وقتي ساواك ايران اينها را تحت شكنجه قرار داد و حتي پيشنهاد پول دادند و در آخر گفتند: بايد اين قدر پول بگيريد و بگویيد آقا خميني به ما پول داده است و گفته است مثلاً دوازدهم محرم شلوغ كنيد. 16يا 17 سال پيش ايشان گفت: نه! امام نگفته است. ما خود در روز عاشورا تظاهرات كرديم. هر كاري در زندان كردند: همكاري نكرد و آخر هم ساواك اينها را كشت. اينها دين داشتند و مرد هم بودند. حالا كساني را داريم كه مسلمان نيستند، اما مرد هستند. ما الآن يهودي مرد داريم. يهودي هايي داريم كه كار اسرائيل را محكوم مي‌ كنند. ما در اروپا دانشجوي مسيحي خيلي داريم كه مردند. يعني واقعاً سيستم پاپ و اينها را محكوم مي‌ كنند. چون دسته تلفن آقاي پاپ جنسش از طلاي ناب است خانه ‌ها و كاخ ‌ها زندگي ‌هايي دارند، اين پاپ و روحانيون مسيحيان، زندگي‌ هايي دارند كه نخست وزيران زمان شاه ما آن زندگي ‌ها را نداشتند و الآن دانشجوهاي اروپا حمله كرده ‌اند و مي ‌گويند: اگر آقا رهبر انقلاب ايران است، اگر روحاني امام ايران است، پس شما چه روحاني ‌هايي هستيد؟ اگر زندگي آن است، پس شما چه هستيد؟ مسيحي است اما مي ‌فهمد در زماني كه صد‌ها نوع گرسنه هستند، اين زندگي اشرافي معنايي ندارد. خلاصه مرد بودن خودش مسأله ‌اي است. ما در ايران غصه مي‌خوريم كه چپي ‌ها و مجاهدين ما و گروهك‌هايمان نامرد هستند. مي‌شد هر كس هر مكتبي داشته باشد، اما مرد باشد. اين پيام امام حسين علیه السلام از گودي قتلگاه است. به برادران كوچك نبايد فشارآورد. در بعضي خانه‌ ها بعضي جوانها هستند، به عنوان اينكه من دانشجو هستم، تو دبيرستان، من نظري هستم، تو راهنمايي، من نمي ‌دانم چه هستم، لگد مي ‌زند، برو نان بگير، چرا برود نان بگيرد؟ تو مردي كه كوچكتر خودت را مي ‌زني؟ در محله ‌ها افراد داش مشتي هستند كه با قلدري افراد را مي ‌ترسانند و آنها از روي ترس بله قربان مي ‌گويند. آن مردي كه زنش از ترس در خانه كار مي‌ كند، نامرد است. بايد زن در خانه، از روي عشق به مرد كار كند. آن زني كه شوهرش از او بترسد نامرد است. زن و شوهر، خواهر و برادر، معلم و استاد، بايد بر اساس محبت كار كنند، نه بر اساس رعب و ترس. يك حديث هم بخوانم و حرف ‌هايم را تمام كنم.

بدترین آدم

حديث داريم : «شَرُّ النَّاسِ مَنْ أَكْرَمَهُ النَّاسُ اتِّقَاءَ فُحْشِهِ» (من لايحضره‏ الفقيه، ج‏4، ص‏352) يعني بدترين آدمها، كساني هستند كه مردم از ترس زبانش به او احترام بگذارند، مي ‌ترسند اگر 4 تا ديگ دم كني، حالا خالو مي ‌آيد و شيشه‌ ها را مي شكند. زود باش پيراهنش را اتو كن، كرسي را گرم كن، الآن مي ‌آيد و نعره مي ‌كشد پست ‌ترين آدمها كسي است كه مردم از ترس او بگويند زود باشيد. فلاني آمد. اگر زماني كسي، مادري و خواهري از نعره ما ترسيد و كاري را انجام داده معلوم مي‌ شود، ما پست ‌ترين آدمها هستيم. چون پيغمبر و امامان ما و اولياء ما فرموده‌ اند: «شَرُّ النَّاسِ مَنْ أَكْرَمَهُ النَّاسُ اتِّقَاءَ فُحْشِهِ» بدترين مردم كسي است كه مردم احترام او را از ترس زبانش نگه مي ‌دارند. از نيش زبانش، چون از زبانش مي‌ ترسند كارها بايد بر اساس محبت انجام شود. اخلاق و محبت نخي است كه در تارو پود همه برنامه‌ هاي اسلامي نهفته است.

نتیجه گیری

پس اين درس ما هم تمام شد.

1-ما از امام حسين علیه السلام چه درسي آموختيم ـ حضرت علي اصغر علیه السلام وقتي شكنجه شد، نزديك ظهر عاشورا فرمود با آن همه فشار همه فشارها آسان است چون خدا مي‌ بيند.

2- از قتلگاه پيام داد كه اگر دين نداريد و از معاد نمي ‌ترسيد، مرد باشيد. جنگ مردانه كنيد. ابن ملجم لعنه علیه با همه خباثتش مرد بود.

3- بهترين جنگ، آخرين نفر، آخرين نفس و آخرين فشنگ است.

4-مسئله ديگر مناجات امام حسين علیه السلام است كه مي ‌فرمايد براي من ربي غير از تو نيست. معبودي جز تو ندارم بر هر چه تو بخواهي صبر مي ‌كنم و اين رهبر عزيز ما حضرت حسين بن علي عليهما السلام است.

«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group