سه شنبه 4 دي 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

 

 

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : «فان الشقی من حرم غفران الله فی هذا الشهر العظیم» (وسائل الشیعه ج10ص313).
 
دریـغا كه فصـل جوانـی گـذشت     به لهـو و لعـب زندگانی گذشت
 
دریـغا كه بـی ما بـسـی روزگار     بـرویـد گـل و بشــكفـد نوبـهـار
 
كسانی كه از ما به غیب اندرند     بیاینـد و بـر خـاك ما بـگــذرند
 
چرا دل بر این كاروانـگه نهیم     كه یارن برفتـند و ما در رهیم
 
بسی تیرودی ماه و اردیبـهشت     بیاید كه ما خاك باشـیم و خشت
 
بـیا تا بـر آریــم  دســتی زدل     كه نتـوان بـرآورد فـردا ز گل
 
برکات ذکر صلوات
 
ذكر صلوات در همه زمان ها و مكان ها بهترین ذكرهاست و آثار و بركات زیادی دارد ولی بالخصوص در شب و روز جمعه خیلی سفارش شده است. امام صادق سلام الله علیه می فرماید: كمتر حسنه ای داریم كه سه هزار خاصیت داشته باشد. معمولاً خاصیت یك حسنه ده برابر، بعضی ها هفتاد برابر و بعضی ها صد برابر است اما هیچ کدام مانند صلوات سه هزار خاصیت ندارند. خدای متعال از كسانی كه در شب و روز جمعه صلوات بر محمد و آل محمد بفرستند هزار گناه پاك می كند، هزار حسنه مرحمت می كند و هزار درجه می دهد (المحاسن ج1ص59).
 
استفاده از فرصت ها و برکات ماه رمضان
 
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: «اقبل الیكم شهر الله بالبركة و الرحمة» (وسائل الشیعه ج10 ص313). شهر رمضان با برکت و رحمت به شما روی کرده است. خدای متعال در هر شبی از شب های ماه مبارك رمضان یك میلیون نفر از آتش جهنم آزاد می کند و در شب و روز جمعه در هر ساعتی از این روز یك میلیون نفر را آزاد می کند. خدای متعال در روز جمعه برات آزادی می دهد و آن ها را از آتش جهنم آزاد می کند. لحظه های جمعه را قدر بدانیم. دقیقه ها و لحظه های روز جمعه لحظه های آزادی از آتش جهنم است و رحمت خدا بر سر بندگانش ریزش دارد. سفره رحمت الهی پهن است هر چقدر بتوانیم از این سفره رحمت الهی بهره بگیریم .
 
اگر از روزه ماه مبارك رمضان، نماز، قرآن و دعا... بهره درست گرفتی به خدا نزدیك می شوی اما اگر بهره گیری درست نكردی پایین می آیی یعنی شقی می شوی. انسان یا بالامی رود یا پایین می آید اعمال بی تفاوت نیست. ممكن است كسی بگوید آقا من بی تفاوتم حرف خدا را گوش نمی دهم، بندگی خدا را نمی كنم، عبادت نمی كنم. باید جواب داد اگر نكنی حتماً داری ضایع می شوی اگر فرمان خدا را اطاعت نکنی حتماً صرف شیطان می شوی راه سومی نداریم. «فماذا بعد الحق الا الضلال» (یونس 32). یعنی اگر حق نبود باطل است. اگر جلو نرفتی حتماً درجا می زنی یا داری عقب گرد می‌كنی. چون همه هستی دارد جلو می‌رود شما اگر بایستی جلو نروی عقب رفتی. خیلی ها ممكن است بگویند آقا ما كار خوب نمی‌كنیم بندگی خدا را نمی‌كنیم باید بدانند قوای ما معطل نمی‌ماند. اگر ما صرف خدا و راه امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف نشویم قطعاً صرف راه شیطان و بطالت و چیزهای بی خودی می‌شویم. ما مثل شمعی می‌مانیم كه داریم مصرف می‌شویم اگر در راه خوب مصرف شدیم چه خوب اگر نشدیم ضرر كردیم.
 
«لم تزدد من الله الا بعدًا» (بحارالانوار ج79ص198). تمام افرادی كه ماه رمضان را درك می كنند دو دسته هستند یا آمرزیده می شوند و به خدا و پیامبر و امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف نزدیك می شوند یا خدای نكرده دورتر می شوند. پیامبر فرمودند: «من ادرك شهر رمضان فلم یغفر له فابعده الله» (وسائل الشیعه ج7 ص206). یعنی اگر كسی ماه رمضان را درك كرد و آمرزیده نشد از رحمت خدا دور و ملعون است.
 
صرف چیزهای خوب شدن به جای صرف چیزهای بی ارزش شدن
 
روایت داریم اگر كسی امروزش بهتر از دیروز باشد «فهو مرحوم». رحمت خدا او را می گیرد مورد رحمت خداست، «من ساوی یوماه». و هر کس دو روزش با هم مساوی باشد ضرر كرده و مغبون است، و اگر امروزتان بدتر از دیروز باشد «فهو ملعون» (بحارالانوار ج68 ص173). ملعون و از رحمت خدا دور است. چون خدای متعال برای شما موقعیت و شرایط فراهم كرده ولی شما بهره نگرفتی و استفاده نكردی.
 
اگر صرف چیز خوب نشدی قطعاً بدان صرف چیزهای بیهوده و بی ارزش شدی. قوای ما معطل نمی ماند و در حال مصرف شدن و خرج شدن است. در رابطه با اعمال هم همین طور است آن هایی كه نماز می خوانند، روزه می گیرند بعضی هایشان بالا می روند و بعضی هایشان پایین می آیند و زمین می خورند. روایت داریم بعضی ها نماز می خوانند و جز دوری از خدا چیزی نصیبشان نمی شود. و بعضی ها نمازشان این قدر به درد نخور است که در سر صاحبش می زنند. مولوی در مثنوی می گوید: خر عیسی چو به مكه رود همان خر باشد. اگر یك حیوانی به مكه رفت و طواف، سعی، صفا و مروه كرد باز همان حیوان است.
 
دوری کردن از گناه نشانه قبولی حج
 
ابو بصیر خدمت امام آمد دید همه دارند «لبیك اللهم لبیك لبیك لا شریك لك لبیك» (الکافی ج4 ص249). می گویند. یك ولوله ای دور خانه خدا را پر کرده است و سعی صفا و مروه پر از ذكر خداست. به امام گفت: «ما اكثر الحجیج» (بحارالانوار ج27ص29). یابن رسول الله چقدر حاجی زیاد است. حضرت فرمود: این طور نیست. «ما اكثرالضجیج و العجیج و اقل الحجیج» (بحارالانوار ج27ص29). یعنی ناله و فریاد كننده خیلی زیاد است ولی حاجی واقعی خیلی كم است. حاجی واقعی آن كسی است كه وقتی مكه می رود و برمی گردد عوض شود اگر عوض شد شك نكند حجش قبول شده و این حاجی واقعی است اما اگر دروغ گفت، ربا خورد، حقه بازی كرد حتماً بداند حجش قبول نیست. (نماز، روزه، حج، دعا، حرم، جمكران یا ما را بالا می برد یا پایین می آورد آن هم به این بستگی دارد ما چه بهره برداری بكنیم. آیا نفس و هوی و هوسمان مسلط می شویم یا نه.) پیرمردی می گفت من افرادی را سراغ دارم که چهل سال است نماز جماعت می رود، هیئت می رود، حرم می رود، جلسه قرائت قرآن می رود، كارهای عبادی انجام می دهد اما نشان به همان نشان که همان آدمی كه چهل سال قبل بود همان است. یعنی كارهای بدش را كنار نگذاشته و عوض نشده است.
 
شما وقتی یك خرما دهانت می گذاری قند شما را بالا می برد، وقتی آب یخ می خورید عطش شما برطرف می شود، وقتی غذا می خورید انرژی پیدا می کنید آیا نماز با این عظمتش نباید در ما اثر بگذارد؟ روزه ای كه خدا می گوید «الصوم لی و انا اجزی به» (الکافی ج4 ص63).
 
من جزای او هستم من مزد او هستم نباید در ما اثر بگذارد؟
 
تاثیر مثبت نشانه قبول شدن عبادات
 
شخصی از پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم سؤال كرد یا بن رسول الله از كجا بفهمیم نمازهای ما مورد پذیرش و قبول حق تعالی قرار گرفته یا قرار نگرفته؟ حضرت فرمود: اگر نماز مصداق این آیه باشد «ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنكر و لذكر الله اكبر» (عنکبوت 45). خاصیت نماز واقعی این است که سازندگی دارد انسان را از فحشاء و منكر و بدی ها باز می دارد جلوی آدم را می گیرد. اگر نماز شما، شما را از گناه و بدی باز می دارد شك نكنید نماز شما حتماً قبول است. نماز مثل نهر آب یا حمام است كسی که هر روز پنج بار به حمام برود و خودش را بشوید حتماً پاك می شود اگر نماز شما هم شما را از بدی ها باز داشت حتماً بدانید نماز شما قبول است. «من لم تنته صلاته عن الفحشاء و المنكر لم تزدد من الله الا بعدا» (بحارالانوار ج79 ص198).  اگر كسی نماز او، او را از بدی ها باز نمی دارد (نماز می خواند ولی دروغ می گوید، غیبت می كند، بداخلاقی می کند، حقه بازی و كلك می زند، ظلم می كند، ریا می كند.) این همه اش از خدا دارد دور می شود و نماز می آید به سرش می خورد. ما نباید فقط ظاهر را ببینیم روح نماز، حضور قلب و اخلاص و سازندگی و ارتباط با خداست. پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم می فرماید: «لیس صلاتك قعودك و قیامك». نماز شما فقط قیام و قعودتان نیست. (ابن ملجم هم خیلی نماز می خواند هیچ کدام از قاتل های امام های ما بی نماز نبودند همه نماز می خواندند، روزه می گرفتند نماز جمعه هم می خواندند. ولی اگر نماز واقعی می خواندند امام حسین علیه السلام را شهید نمی كردند. نماز باید سازندگی داشته باشد. نماز صرف خم و راست شدن نیست اخلاص و توجه به خدا و ارتباط با خدا روح نماز است.
 
جهانگردی به مسجد امام اصفهان آمده بود نمازخواندن ندیده بود، دید یك نفر آمده در مسجد خودش را راست می كند روی زمین می رود بالا می رود. آمد چپ چپ به این نگاه كرد و گفت: این چه نوع ورزشی است من ورزش زیاد دیدم اما همچنین ورزشی تا حال ندیده بودم. به او گفت ورزشت خیلی خوب بود ولی خیلی كم بود چند بار بیشتر خم نشدی. بعضی افراد در نماز فقط خم و راست می شوند.
 
ملعون بودن کسی که با وجود ماه رمضان و پدر و مادرش بخشیده نشده باشد
 
پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم از منبر سه پله ای بالا تشریف بردند و روی هر پله ای كه می رسیدند یك آمین می فرمودند. سؤال كردند یا رسول الله چرا آمین فرمودی؟ فرمود: بر پله اول كه قدم گذاشتم جبرئیل گفت: هر كس ماه رمضان را درك بكند آمرزیده نشود خدا لعنتش كند گفتم آمین. (وسائل الشیعه ج7ص206). (یعنی انسان ماه رمضان، ماه رحمت را درک کند و خودش را نشورد، صاف نشود ساخته نشود، پاك نشود غل و غش ها و كینه ها را از خودش دور نكند این شخص ملعون است.) جبرئیل گفت: هر كس پدر و مادرش را درك بكند و به آن ها احترام نكند، محبت نكند آمرزیده نشود او ملعون است من هم گفتم آمین. (پدر و مادر بهشت و جهنم شما هستند قدرشان را بدانید. با هر محبت و احترامی بالا می روید و با هر گونه اذیت وآزار و شكنجه، دل شكستن، قهر، اذیت و بی احترامی به پدر و مادر شما را پایین می برد. امام سجاد زین العابدین سلام الله علیه داشتند می رفتند دیدند یك جوان بی ادبی به پدرش تكیه داده یا جلوی پدر راه می رود (به حالت بی ادبی) امام سجاد علیه السلام از این جوان آن قدر بدش آمد که تا آخر عمر با این جوان صحبت نكردند.) پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: «من ادرك الوالدین فلم یغفر له فابعده الله» (وسائل الشیعه ج7 ص206).  خدا او را از رحمت خودش دور كند و كسی كه نام من را بشنود و صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد اگر آمرزیده نشود: «فابعده الله» (وسائل الشیعه ج7 ص206) از رحمت خدا دور باشد. یعنی صلوات و دعا بر پیامبر باعث آمرزش می شود.
 
پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم می فرماید: «فان الشقی من حرم غفران الله فی هذا الشهر العظیم». شقی، بدبخت و بدعاقبت آن كسی است كه ماه رمضان را درك بكند و مورد آمرزش خدا قرار نگیرد. خدایی كه هر شب یك میلیون نفر را می آمرزد، خدایی كه در شب و روز جمعه در هر ساعتی یك میلیون نفر از آتش جهنم آزاد می كند و در شب قدر میلیاردها انسان را از آتش جهنم آزاد می كند. اگر كسی این قدر بی عرضه باشد كه رحمت فراگیر خدا را نتواند روی سر خودش بیاورد این واقعاً بدبخت و ملعون است. واقعا خبیث و شقی است چون رحمت خیلی فراگیر است خیلی گسترده است ولی شامل حالش نشده است.
 
تعجب از بخشیده نشدن با وجود رحمت های الهی
 
در روایت داریم كه حسن بصری ادعای تقدس گری داشت یك جمله ای درست كرده بود و آن جمله اش این بود: «العجب كل العجب ممن نجی كیف نجی» (بحارالانوار ج75 ص153). شگفتی و تعجب در این است تمام شگفتی ها در این است كسی كه نجات پیدا می كند چطور می شود نجات پیدا می كند. یعنی نجات پیدا كردن خلاف قاعده است همه هلاك می شوند چطور می شود كسی نجات پیدا می كند. مردم همه از بین رفتنی اند هلاك شدنی اند حالا اگر یكی جان سالمی به قبر برد و به بهشت رسید تعجب است كه چطور نجات پیدا كرد. این شعار حسن بصری وقتی به گوش امام سجاد زین العابدین علیه السلام رسید فرمودند: این جمله، جمله غلطی است این حرف حرف غلطی است. حرف هایی كه غیر امام ها می زنند باید ببینیم امام تأیید می كند. «والحق معكم و فیكم و منكم و الیكم» (التهذیب ج6 ص97). حق با شما و در شماست و از شما می آید و به شما برمی گردد. اهل بیت علیهم السلام معیار حق هستند. روایت داریم «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» (فرج المهموم ص220). یعنی به حرف و كلام نگاه كن به گوینده نگاه نكن. امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه فرمودند: آدم بد ممكن است حرف حسابی بزند و برعکس. (مثل فارسی است می گوید در و گوهر اگر از دهان سگ هم بیفتد آن در و گوهر را آب بكش استفاده كن.) امام سجاد علیه السلام فرمودند این شعار و این كلام كاملاً نادرست است و باید 180 درجه عوض شود. «العجب كل العجب ممن هلك كیف هلك مع سعة رحمة الله» (بحارالانوار ج75 ص153). شگفتی است خدای ارحم الراحمین، پیامبر رحمة للعالمین، قرآن رحمت، دین رحمت، نماز رحمت، روزه رحمت... و 124 هزار پیامبر را فرستاده شده، كتاب های آسمانی، علماء، .. این همه وسائل رحمت خدا گسترده شده اگر كسی نجات پیدا نكرد هلاك شد تعجب بكنید. یعنی با این سعه رحمت خدا اگر كسی در جهنم رفت جای تعجب دارد بهشت رفت تعجب ندارد چون رحمت خدا خیلی گسترده و فراگیر است. ماه رمضان ماه رحمت است نماز و روزه و دعاهایش رحمت است بی بهره نمانید. امام سجاد علیه السلام در دعای ابو حمزه عرضه می دارد «الهی ان ادخلتنی النار ففی ذلك سرور عدوك و ان ادخلتنی الجنه ففی ذلك سرور نبیك» (بحارالانوار ج95 ص92). خدایا اگر من را جهنم ببری دشمنت شیطان خوشحال می شود ولی اگر به بهشت ببری پیامبرت، حبیبت، نبیت خوشحال می شود. به خودت قسم من می دانم خوشحالی پیامبر پیش تو بهتر از خوشحالی شیطان است. بیا من را بهشت ببر و مورد رحمتت قرار بده. (آیا اگر كسی رفوزه و مردود بشود معلمش خوشحال می شود؟ پیامبر هم اگر كسی جهنم برود ناراحت می شود و بهشت برود خوشحال می شود).
 
واعظی به جایی منبر رفته بود وسط منبر دیوانه ای وارد مجلس می شود و شكلك در می آورد و حواس گوینده و مردم را پرت می كرد. واعظ که دید مجلس دارد به هم می خورد ناراحت شد و به دیوانه گفت: ان شاء الله خدا نابودت كند بنشین سر جایت، نفرینش كرد. دیوانه بلند شد رو كرد به مردم و حرف حسابی زد گفت: این آقای واعظ خوب است بگوید خدا هدایتت كند خدا یك عقل كاملی به تو بدهد تا من اذیت و آزار به كسی نداشته باشم. شما به من می گویید دیوانه و به این آقا می گویید عاقل، خدا نابودتت كند دعا بود که برای من كرد. یعنی یك دیوانه هم ممكن است حرف حسابی بزند.
 
امیرالمومنین سلام الله علیه در نهج البلاغه می فرماید: «ان الحكمة لتکون فی قلب المنافق فتلجلج فی صدره» (بحارالانوار ج2 ص94). یعنی كلام حكیمانه و حكمت گاهی در سینه آدم منافق هست جولان می كند بالا و پایین می رود از دهانش در می آید به اهلش می رسد و او عمل می كند راه نجات پیدا می كند. «خذ الحكمه و لو من اهل النفاق» (شرح نهج البلاغه ج18 ص29).
 
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
 
هر شب جمعه زیارت قبر آقا اباعبد الله الحسین علیه السلام مستحب است. امام حسین علیه السلام چه كرده که باب رحمت واسعه خداست. آنهایی كه هنوز كربلا نرفتند سعی كنند خودشان را به كربلا برسانند و لو در عمرت یك بار هم بتوانی كربلا بروی خیلی كار مهمی كردی. و سعی كن یك برنامه ریزی مرتب داشته باشید که شب جمعه بروید. اگر احیاناً با قافله هایی رفتید كه نوبتشان به شب جمعه نمی افتد از نجف تا كربلا یك ساعت راه است یك ماشین دربست بگیرید شب جمعه از نجف به كربلا می روید و زیارت می كنید برمی گردید. روایت داریم در شب جمعه امیرالمؤمنین علیه السلام هم در كربلاست. علمای بزرگ ما پیاده از نجف راه می افتادند شب جمعه كربلا می رفتند. شب جمعه زیارت امام حسین علیه السلام برات آزادی از آتش جهنم صادر می کند.
 
شخصی به نام حاج عباس چاوش هیئتی داشته که همراه هیئت هر سال یك بار پیاده كربلا می رفت. یك سالی هیئت را حركت می دهد پیاده كربلا می آورد غروب پنج شنبه نزدیك كربلا می رسند روزی مثلاً یك فرسخ چند فرسخ راه می رفتند می گویند استراحت كنیم فردا وارد كربلا بشویم اما یك وقت چراغ حرم و گلدسته های حرم آقا امام حسین علیه السلام كه روشن می شود این دل هایشان پر می كشد و حاج عباس می گوید اگر شب جمعه نبود اینجا می ماندیم فردا می رفتیم ولی امشب حیف است شب جمعه است و لو خسته هستید بیایید همت كنید امشب كربلا برویم. قافله را حركت می دهد و شب جمعه كربلا می برد وسایلشان را در كاروانسرا می گذارند و با حالت خستگی به حرم امام حسین علیه السلام می آیند و نماز مغرب و عشا می خوانند زیارت نامه می خوانند. به حاج عباس چاوش می گویند كه برای ما یك روضه بخوان او هم یك روضه از حضرت علی اكبر علیه السلام برای این ها می خواند و این ها گریه می كنند.... شب می خوابند ولی صبح می بینند حاج عباس چاوش خیلی منقلب است یك حالت انقلاب عجیبی به او دست داده، می پرسند حاج عباس چرا این قدر منقلبی؟ می گوید دیشب خواب عجیبی دیدم خواب دیدم در كاروانسرا را می زنند آمدم دیدم غلامی است گفت: من غلام و نماینده امام حسین علیه السلام هستم آمدم به شما بگویم زوارت را آماده كن آقا امام حسین علیه السلام می خواهند به دیدن آن ها بیایند. در عالم رؤیا شما را بیدار كردم یك وقت دیدم آقا امام حسین علیه السلام تشریف آوردند به همه ماها عنایت كردند تفقد كردند به من رو كردند و فرمودند: حاج عباس من به خاطر سه كار آمدم اول این که شما از راه دور پیاده به زیارت من آمدید. هر دیدی بازدیدی دارد من بر خودم لازم می دانم از شما تشكر كنم و به دیدار شما بیایم. كار دوم من این است که حاج عباس در شمال كه هیئت داری یك پیرمردی كفش عزادارها را جفت می كند سلام من را به او برسان من به او هم لطف و نظر دارم او را هم فراموش نمی كنم. (خوشا به حال آن هایی كه در گوشه و كنار در خانه اهل بیت علیهم السلام قدم خیر برمی دارند.) كار سوم من این است که حاج عباس اگر این دفعه شب جمعه به كربلا آمدی در حرم من هر روضه ای خواستی بخوانی بخوان ولی از تو خواهش می كنم روضه فرزندم علی اكبرم را نخوان. گفتم: آقا جان مگر روضه علی اكبر اشكالی دارد؟ فرمود: حاج عباس شب های جمعه مادرم فاطمه زهرا علیها السلام مهمان من است امشب كه شما روضه علی اكبر من را خواندی مادرم زهرا علیها السلام آن قدر ناله كرد طاقت نیاورد و از هوش رفت. طاقت بیهوشی مادرم فاطمه علیها السلام را ندارم. عرض كنیم بی بی جان شما تاب شنیدن روضه علی اكبر علیه السلام را ندارید چه گذشت به دل عزیزتان حسین، خیلی از پدران شهید در مجلس هستند اما ناله جوانشان را نشنیدند جوانشان در جبهه به شهادت رسید، اما اباعبدالله علیه السلام ناله علی اكبر علیه السلام را شنید رنگ از چهره اباعبدالله علیه السلام پرید سراسیمه آمد و با دست مبارك خاك و خون ها را از لب و دهان علی علیه السلام كنار زد ولی دید دیگر علی تكلمی ندارد یك وقت دیدند آقا خم شد و صورت به صورت علی گذاشت و فرمود: علی جان رفتی و راحت شدی اما پدرت حسین غریب و تنهاست. «لا حول و لا قوة الابالله العلی العظیم». «الا لعنة الله علی القوم الظالمین».
 
خدایا به حق محمد و آل محمد گناهان ما را ببخش و بیامرز
 
به حق محمد و آل محمد در ظهور آقا امام زمانمان تعجیل بفرما
 
همه ما را از شیعیان خالصش قرار بده
 
از بركات این ماه همه ما را بهره مند بگردان
 
به مریض های اسلام لباس عافیت بپوشان
 
مقام معظم رهبری، علماء، مراجع و جوان همایمان را در پناه امام زمان حفظ بفرما
 
اموات گذشتگان، شهداء، امام راحل، اموات و شهدای این جمع را با انبیاء و اولیائت محشور بگردان
 
شب جمعه است روح همه گذشتگان، شهداء، امام راحل، اموات مؤمنین و مؤمنات را با یك حمد و قل هو الله و صلوات بر محمد و آل محمد شاد كنید.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group