بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمين و صلّى الله على جميع الانبياء والمرسلين و صلّ على محمد و آله الطاهرين.
تمام حالات و كوششهاى صحيح، هم داراى پاداش دنيوى و هم داراى پاداش اخروى است. خداوند در قرآن مجيد كراراً وعده داده است كه من عملِ عمل كنندگان و حالات مثبت درون بندگانم را ضايع نخواهم كرد. اين حالات مثبت و اعمال صالحه، شجرههاى طيبهاى هستند كه با عنايت خود حضرت حق، در سرزمين ايمان مردم كاشته مىشوند و ثمرات دنيايى و آخرتى خواهند داد، الّا اين كه ثمرات دنيايى آن به خاطر اقامت انسان در دنيا محدود است و در آخرت ابدى و دائمى است: «تُؤْتِى أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبّهَا» در قرآن كراراً وعده داده است كه لغزشهاى اين گونه مردم در دوره عمر، قابل آمرزش و مغفرت است. آياتى از قرآن كريم را در زمينه اين حالات مثبت و اعمال صحيح براى شما قرائت مىكنم كه در اين آيات، خداوند متعال براى اين حالات و اعمال، سه پاداش بسيار مهم قرار داده است و خيلى عجيب است كه در اين آيات، در همين دنيا براى دارندگان حالات مثبت و اعمال پاك، سند نيز داده است. در آيه شريفه مىفرمايد: «يُبَشّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مّنْهُ وَرِضْوَ نٍ وَجَنتٍ لَّهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُّقِيمٌ» من در آيات خودم مردم را بشارت مىدهم؛ يعنى بمانيد، باشد كه در آينده رحمتم را شامل حال شما كنم. گاهى خود پاداش را اسم مىبرد و با فعل مضارع كه حالت وعده دارد، اعلام مىكند كه اينان در قيامت به اين پاداش خواهند رسيد.
تضمين پاداش اخروى در دنيا
از عجايب اين آيه شريفه اين است كه پروردگار عالم، اين سه پاداش را با جمله اسميه كه از جملات ادبى عرب است نقل مىكند و عنوان ملكيت نيز به آن مىدهد؛ هم جمله، جمله اسميه است و هم عنوان، عنوان ملكيت. البته به نظر مىرسد بحث ادبى در آيات شريفه قرآن، گرچه از بار بسيار سنگين علمى برخوردار است، مردم قرآن مجيد را در حدّ خودشان درك خواهند كرد، ولى چون مبحثى است كه ممكن است مقدارى خسته كننده باشد و به حوزههاى علميه اختصاص دارد، من از آن چشمپوشى مىكنم. فقط به همين دو كلمه قناعت مىكنم كه پاداش حالات و اعمال در اين آيات كه در سوره انفال است؛ انفال يعنى غنائم، چه غنائمى بالاتر از اين سه پاداش كه با جمله اسميه و با «لام» ملكيت نقل شده است؛ يعنى به بندگانش دارد مىگويد: من، اكنون كه شما در دنيا و داراى حالات مثبت و اعمال پاك هستيد، اين پاداشها را ملك شما كردم.
اطمينان كنندگان به وعدههاى خدا
شما صد در صد مطمئن باشيد. اگر كسى در حدى از ايمان باشد كه نسبت به خدا صد در صد مطمئن باشد؛ يعنى به آيات، وعدههاى خدا و اهلبيت عليهم السلام اعتقاد و اطمينان واقعى داشته باشد و با همه وجود و تمام سلولهاى بدن، خدا را به اين اطمينان و اعتمادى كه عنايت كرده است، شكر كند، سرمايه خيلى عظيمى است. خدا فرمود: «يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصّيَامُ» شما نيز به خدا اعتماد كرديد و روزه گرفتيد. يا فرمود: «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مّن شَىْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُم بِاللَّهِ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» به خدا اعتماد كرديد و سال به سال خمس مال خود را داديد. و با اعتماد به پروردگار و آياتش قيامت را باور كرديد.