عظمت و نورانیت اهل بیت علیهم السلام
سخنران استاد انصاریان
الحمد لله رب العالمین باری الخلائق اجمعین باعث الانبیاء و المرسلین و الصلاه و السلام علی اشرف الانبیا و المرسلین الذی سمی فی السماوات باحمد و فی الارضین بابی القاسم محمد صلی الله علیه و آله المعصومین
اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیهم و علی آبائهم فی هذا الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا
ای حجت کردگار مهدیای خاتم هشت و چار مهدی
تنها نه منم اسیر عشقتعالم به غمت دچار مهدی
نام تو بود فروغ جانمدر خلوت شام تار مهدی
مسرورم از این که با نگاهت کردی تو مرا شکار مهدی
بیچاره دل شکسته من دارد ز تو انتظار مهدی
تا از سر لطف پا گذاری بر دیده اشکبار مهدی
با این دل بی قرار زارمبگذار شبی قرار مهدی
با بنده رو سیاه عاصی یک لحظه بیا کنار مهدی
علامه بحرالعلوم در حرم عسکریین مشغول نماز بود در تشهد نماز توقفی فرمود. سوال کردند علامه چه شد در تشهد نماز توقف فرمودید فرمود مشغول نماز بودم که ناگهان دیدم یوسف زهرا وارد حرم شدند و چشمم به جمال زیبای او افتاد و محو جمال او شدم.
در نمازم خم ابروی تو در یاد آمدحالتی رفت که محراب ز فریاد آمد
جمعه بود و متعلق است به صاحب الامر. ادب اقتضا می کند که صحبت در پیرامون آن بزرگوار باشد.
در دل دوست به هر حیله رهی باید زد
تفسیر شمس و نور در قرآن
آیات زیادی در قرآن کریم است که به تاویل آن صاحب الامر ارواحنا فداه است.
بسم الله الرحمن الرحیم
و الشمس و ضحیها و القمر اذی تلیها و النهار اذا جلیها
واوها واو قسم است. خداوند در قرآن کریم قسم های زیادی می خورد قسم یادکردن پروردگار دلالت بر اهمیت موضوع دارد شما وقتی می خواهید اهمیت مطلبی را به دیگری یاد کنید قسم یاد می کنید خداوند هم برای این که به ما تفهیم کند که این موضوع مهم است تا ما توجه کنیم قسم می خورد.
قسم می خورد به خورشید به ماه به روز
الشمس رسول الله در تفسیر دارد که شمس رسول الله است و قمر امیرالمومنین است و روز صاحب الزمان است. نوعا در قرآن از ائمه تعبیر به نور شده است الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور ظلمات جمع است و نور مفرد است یعنی راه های انحرافی غیر از اهل بیت زیادند که همه اش ظلمت است و راه منحصر است به محمد و آل محمد که از نور مفرد ذکر می کند. یا در بعضی از روایات داریم که تعبیر می شود از نوری که ما نازل کرده ایم ائمه فرمودند به خدا قسم آن نوری که خدا نازل کرده است نور امام معصوم است که در قلب مومنین روشن تر است از شعاع انوار خورشید چون ائمه نورند و راهشان نور است. کلام نور کلماتشان نور است. دستورات آنها نور است.
امام زمان نور الهی
خود امام عصر میلادش میلاد نور بود. نور به ابجد تطابق دارد با میلاد ایشان اگر کسی در طریق امام عصر قدم بزند نور می شود. لذا تمام دستورات آنها نورانیت ایجاد می کند اعمال عبادی و قرآن نور است الصلاه نور المومن الوضوء نور المومن روزه نورانیت ایجاد می کند امام حسین نور است ذکرش نور است مجلسش نور است. کلامش نور است. امام زمان نور الله است. در زیارت امروز حضرت که در روز جمعه این زیارت مخصوص است یک سلامی دارد السلام علیک یا نور الله فی ظلمات الارض سلام بر تو ای نور خدا در ظلمات زمین. لطافت این سلام در اینجاست که مضاف و مضاف الیه. نور مضاف است و الله مضاف الیه و نور اضافه نشده است به یکی از صفات خدا و یکی از اسما. اگر می گفت در زیارات امام عصر السلام علیک یا نور الرحمن فی ظلمات الارض السلام علیک یا نور الرحیم فی ظلمات الارض السلام علیک یا نور الغفور فی ظلمات الارض السلام علیک یا نور الحدیم فی ظلمات الارض السلام علیک یا نور الکریم فی ظلمات الارض امام عصر می شد نور یک صفت الهی اما نور اضافه شده است به الله و الله جامع ترین نام خداست و شامل هزار صفت جمال و جلال است سلام بر تو ای یوسف فاطمه که تو نور هزار جلوه جلال و جمال هستی در ظلمات زمین. لذا هر کس بخواهد امروز در کره زمین نوری اخذ کند باید از نور الله فی ظلمات الارض نور بگیرد. ایشان نور است.
دلیل تشبیه ائمه به نور
شیخ المحدثین جناب صدوق نقل فرمودند جزو اخبار معراجیه است فرمود رسول اکرم در لیله معراج خطاب آمده ارفع راسک فرفعت راسی سرت را بالا بگیر و سرم را بالا گرفتم. حالا کجاست آن عالم جایی که دیگر جبرئیل نتوانسته بالا برود خلوت حبیب و محبوب بوده و گفتگوهای عاشقانه رد و بدل شده است. فاذا بانوار علی و فاطمه و الحسن و الحسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بی علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجه بن الحسن فی وسطهم کانه کوکب دری قلت یا رب من هولاء. هولاء الائمه من ولد علی و فاطمه و هذا مهدی این ها امامان هستند از فرزندان علی و فاطمه اما این نوری که در وسط می درخشد نور مهدی است. خدا نور امام زمان را وسط انوار معصومین قرار داد. چون هر شی ای که در وسط قرار می گیرد همه نگاه می کنند و خدا نور او را وسط قرار داد چشم عالم و آدم به ظهور او دوخته شده که کی می شود بیاید و جهان را نورانی کند و ظلمت جور را از بین ببرد و نور عدالت را بگستراند. یکی از بزرگان می فرماید وسط هر شی عادلانه ترین جای آن است مکه وسط زمین است. بیت المعور وسط آسمان و دنیاست. مردمک چشم وسط چشم است. ایام البیض وسط ماه است. تولد خود صاحب الزمان وسط ماه شعبان است. فرمود چون وسط هر شی عادلانه ترین جای هر چیزی است ولی عصر است که عدالت خدا را روی زمین پیاده می کند خدا نور مهدی را وسط انوار مبسوط قرار داد. تعبیر به ماه خورشید ستاره به خاطر این است. چون در ذهن ما ماه و خورشید و ستاره این سه منبع نورند و زیبایی ها را تشبیه به آنها می کنند و ائمه را تشبیه می کنند به نور و خورشید و ستاره و الا بالاتر از نورند و اصلا قابل وصف نیست. ما عرفنا حق معرفتک
در معرکه عشق ز جرات خبری نیست غیر از سپر انداختن اینجا سپری نیست
عظمت نور اهل بیت در قیامت
این عالم ظرف تجلی آنهاست قیامت وقتی خدا پرده از جمالشان برمی دارد در زیارت جامعه می خوانیم تاطا کل شریف لشرفکم گردن تمام شرافتمندان عالم در مقابل ائمه معصومین به خضوع و خشوع به فرود می آید. در خبر مشهوری که داریم در مورد صدیقه زهرا که فردای قیامت خطاب می آید یا اهل المعشر تاطا الرئوس و غض الابصار جبرئیل ندا می دهد که سرها پایین و دیدگان را بپوشانید فان هذه فاطمه تسیر الی الجنه این فاطمه است که می رود بهشت این که می گوید سرها را پایین بیاورید و چشم ها را بپوشید به خاطر حرمت و حلیت نگاه به فاطمه نیست چون عالم تکلیف نیست که حرمت و حلیت باشد چشم ما نمی تواند تجلی تشعشع انوار نور خورشید را بدون چشم مسلح ببیند و چشم را آزرده می کند چشم ها در آنجا تاب دیدن این جلوات فاطمیه را ندارد و نمی توانند ببینند بس که شعاع انوار بالاست و الا حرمت و حلیت مطرح نیست. یا این که فردای قیامت آمده که حضرت صدیقه چادری به سر دارند که آن چادر رشته های متعددی دارد که هر کس دستش را به آن برساند اهل نجات است صحبت از چادر نخی و پشمی و پنبه ای نیست که حضرت صدیقه یک چادر پنبه ای داشته باشد و یک میلیون ریشه داشته باشد. این تعبیر این را می خواهد بگوید که قیامت شمول رحمت و نزول رحمت به خاطر فاطمه اطهر چنان سرازیر می شود و محشر را می گیرد که تشعشع شعاع این انوار اگر به هر کس برسد او اهل نجات می شود لذا تعبیرات به خاطر این است که در ذهن من و شما چون ستاره قشنگ است یا روایت مشهوری است که علی خده الایمن خال کانه کوکب که پیامبر می فرماید روی گون راست مهدی خال زیبایی دارد که تعبیر به هاشمی می شود که خوش به حال کسانی که آن خال را دیده و بوئیده و بوسیده اند. خوب به چی تعبیر بکنند برای ما ستاره برای ما قشنگ است. و الا لغت توان توصیف ندارد. من می گویم اصلا در دائره المعارف لغت های مختلف نداریم لغتی که اوصاف صاحب الامر را بیان کند. این ها همه اش تنگی قافیه است. علی کل حال تعبیر از امام عصر تعبیر به نور روز خورشید ماه ستاره می شود. نور است آن حضرت. خود حضرت هم تعبیر کرده اند.
عظمت نظام علم هستی
این تعبیر متعدد در کلام معصومین رسیده است از پیامبر رسیده از خود حضرت سوال شده که آقا از وجود شما در زمان غیبت چگونه استفاده می شود. الان که ظاهرا حضرت نیستند که مستقیما دیده بشوند. حضرت می فرماید مانند استفاده ای که از خورشید می شود زمانی که پشت ابر است این تعبیر خیلی لطیف و علمی است. مرکز منظومه شمسی خورشید است. نُه تا کره دورش در حرکت است و یکی زمین است. این نه تا کره در گرد خورشید در حرکت اند آنچه این نه کره را در مدارهای معین حفظ می کند جاذبه خورشید است آنهایی که مطالعه کرده اند دانشمندان علوم فضا می گویند اگر درجه جاذبه خورشید یک درجه زیاد بشود نظام عالم به هم می ریزد. هستی روی نظم خاصی است. هستی روی نظام حرکت می کند هر چیزی روی جای خودش است از الکترون ها و پروتون های اتم حساب کنید تا فلک الافلاک همه اش روی حساب است من در مسیر خودم حرکت نمی کنم و الا تمام ذرات در مسیر خود حرکت می کنند و این انسان است که گاهی توقف می کند و بی راهه می رود. اگر جاذبه خورشید کمی بیشتر بشود این نه تا کره با خورشید تصادف می کنند اگر یک درجه کم بشود این نه تا کره معلق می شود و حیات در هستی به خطر می افتد و آنچه باعث حیات است جاذبه خورشید است. روز هایی که ابری است باران می آید و برف می آید و ما مستقیم خورشید را نمی بینیم ولی خورشید کار خودش را می کند و جاذبه اش می چرخاند و زمین را نگه داشته است. حضرت می خواهند بفرمایند درست است که شما در زمان غیبت خورشید ولایت من را مستقیم نمی بینید اما بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السما من هستم که نگه داشتم
اگر نازی کند آنیبه هم ریزد قالب ها
پرهیز از ظلمت گناه
اگر کسی اهل توجه باشد روز ابری از لا به لای ابرها گاهی وقت ها خورشید رد می شود و پیدا می شود اهل توجه و توسل به ولایت ولی عصر موفق می شوند از لابه لای این پرده های ابر گاهی جمال خورشید ولایت مهدوی را تماشا کنند و ببینند منتها باید سنخیت پیدا کنیم. گناه ظلمت است غیبت ظلمت می آورد دروغ و تهمت و نگاه به نامحرم و ظلم و ایذاء به مومن و همسر آزاری ظلمت می آورد اهانت به مادر و پدر ظلمت می آورد نان حرام ظلمت است بفرمود من اکل الحلال اربعین یوما نور الله قلبه کسی چهل روز لقمه حلال بخورد قلبش نورانی می شود لقمه حلال نور است ربا ظلمت می آورد پلیدی می آورد جنابت تاریکی و ظلمت دارد. اولیاء خدا این را می فهمند باید نورانی بشویم.
نوریان مر نوریان را جاذبندناریان مر ناریان را طالبند
تشرف خادم مدرسه علمیه به محضر امام زمان علیه السلام
مدرسه علوم دینیه ای است در تبریز که حقیر امسال رفتم مدرسه طالبیه تبریز را دوست داشتم ببینم به خاطر این که امام عصر به آن مدرسه تشریف آوردند یک خادمی داشته که مرد نورانی بوده و جارو می کرده و باغچه را آب می داده و در کارهای خدماتی طلاب شرکت می کرده است. موضوع در چند کتاب آمده و داماد علامه امینی ناقل هستند می فرمایند ساکن این مدرسه بودم در حدود 50 سال پیش و دیدم یک شب از حجره این خادم یک نوری به آسمان بلند شده و جذبه آن من را گرفت و می خواستم بروم درون حجره اما نمی توانستم و دقایقی بعد این نور پرکشید و رفت و در حجره را باز کردم و سراسیمه رفتم داخل و به خادم گفتم کی اینجا بود گفت چطور دنبال چی می گردی گفتم کتمان نکن من نور را دیدم. با چشم هایم دیدم. گفت تا ظهر جمعه اول اذان قول شرعی به من بده به کسی نگویی به تو می گویم و من قول دادم. گفت نوری که دیدی نور امام عصر بود. حضرت بقیه الله به دیدن این حقیر آمدند. در هر صنفی می شود نور بشویم و نور بگیریم. الله نور السموات و الارض خدا نور آسمان ها و زمین است مثل نوره کمشکوه المشکاه هی فاطمه کوکب دری که در آیه آمده است فاطمه زهرا است و مصباح حسن و حسین اند اصلا کل عبارات این آیه را امیرالمومنین تفسیر به ائمه کرده اند.
ببینید کارخانه برق تهران دارد نور می دهد این چقدر گنجایش دارد صد شمع. بعضی از لامپ ها هزار شمع می گیرد. نور الله فی ظلمات الارض صاحب الامر نور را پخش می کند ولی من چقدر گنجایش دارم من یک شمعی ام یکی پنج هزار شمع دارد بستگی به گنجایش دارد به ظاهر و لباس نیست اصلا باید بنده بشویم مطیع بشویم گناه نکنیم ظلمت می رود و عبادت کنیم نور می آید و سنخیت که پیدا شد نیاز نیست بروی بلکه می آید. گفت آقا تشریف آوردند و فرمودند سه حلقه از دوستان ما در زمان غیبت کبری در خدمت ما هستند. اگر از حلقه اول که به من نزدیک تر است کسی از دنیا برود از حلقه دوم کسی به جای او می آید و از حلقه سوم کسی به جای او می نشیند و حضرت فرمودند از حلقه سوم یک نفر جایگزین می شود. و ما تو را برای جایگزینی او انتخاب کردیم. اول اذان ما تو را می بریم برای خادمی آستان. این را گفت و از او جدا شد و فردا صبح هم کارهای معمولی اش را انجام می داد جارو می کشید و دستشویی ها را تمیز می کرد. این آدم خیلی فوق العاده بود هیچ کس از او یک دروغ و غیبت نشنیده بود آدم هرزه که به امام عصر نمی رسد به جوان ها عرض کنم که گولتان نزند دیدار امام عصر سر الله است ممکن است اما نصیب هر کسی نیست
غمش را غیر دل سر منزلی نیست ولی آن هم نصیب هر دلی نیست
جوانی چند روز پیش از من سوال کرد که یک آقایی با ما دوست است و می گوید دیشب خدمت امام زمان بودم و خدمت شما سلام می رساند گفتم که نوع این آدم ها دروغ می گویند. گفتم با تقوا است و دینی هم دارد. گفت نه حاج آقا من تعجب می کنم نمازهایش را هم درست نمی خواند حالا ببینید این جوان چه دل صافی دارد بس که مردم به امام زمان علاقه مندند خام این آقا شده بود. گول نخورید. چیزی نیست که حالا حالا ها نصیب هر انسانی بشود ظرفیت می خواهد و اطاعت و تبعیت قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله
آن که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند فرمودند شد ظهر جمعه و من مترصد حال این خادم بودم غسل جمعه اش را کرد و لب حوض نشست و به مجرد این که موذن به اذان شروع کرد ناگهان ناپدید شد. فریاد زدم که خادم کجا رفت طلبه ها ریختند بیرون و گفتند شاید کاری داشته گفتم که شما نمی دانید این که بود و چه شد گفتند تو می دانی قصه را گفتم گفتند چرا زودتر نگفتی گفتم قول داده بودم نور باید بشویم امام زمان نور است و روز ظهور او نور است مجلس او و ذکر او نور است و گناه ظلمت است اگر سنخیت پیدا بشود کار انسان به سامان می رسد داماد علامه امینی فرمودند بیش از چهل سال است او را ندیدم و در حسرتش هستم که یکبار دیگر ببینم.
ای نور خدا در ظلمات ارض به ما ظلمت گرفته ها هم امشب یک توجهی کن سیدی و مولای گاهی انسان می خواهد گدایی کند نباید خودش را مطرح کند گدایی هم راه دارد هستی لیاقت ندارد که تو یک نگاهی کنی پسر فاطمه روی قابلیت اما ما گدا هستیم و می گوییم امروز روز جمعه بوده و تو مامور به ضیافت و اجاره بودی آقا امروز ما مهمان توایم و تو ما را گرامی بدار.
گل سرخ و سپیدم کی می آییز هجرانت خمیدم کی می آیی
بهاران از گل آمد بلبل آمدالا تنها امیدم کی می آیی
سیدی و مولای به والله که جانانم تویی توبه سلطان عرب جانم تویی تو
نمی دانم که چونم یا که چندمهمی دانم که درمانم تویی تو
ذکر مصیبت : حضرت زینب سلام الله علیها
یکی از علمای اهل معنای سامرا فرمودند در سرداب مقدس نشسته بودم از پشت سرم صدا بلند شد به شیعیان ما بگویید خدا را به مظلومیت عمه ام زینب قسم بدهند که خدا فرجم را نزدیک کند.
السلام علی کعبه الرزایا سلام بر تو ای زینب که کعبه آزارها بودی وقتی می روی بیت الله الحرام چهارطرف قبله است می توانی به هر طرف نماز بخوانی سادات وقتی عمه جانتان را به بازار شام آوردند از چهار طرف او را می زدند.
یکی سنگ می زد یکی آتش می ریخت یکی خاکستر می ریخت یکی با چوب می زد. محدث محلاتی در ریاحین الشریعه اش می نویسد وقتی اسرا را آوردند کنار خرابه شام جا دادند یک زن شامی یک روز آمد کنار خرابه و یک طبق خرما گذاشت و بی بی فرمود صدقه برای ما حرام است گفت این ها صدقه نیست این ها نذری است و گفت چه نذری داری. گفت بچه بودم با والدینم به مدینه رفتیم در مدینه مریض شدم بابایم من را آورد در خانه امیر المومنین گفت یا علی بچه ام مریض است شفایش بده آقا سر درون خانه کرد و فرمود حسینم بیا بابا میوه دلم بیا بابا ابی عبدالله در طفولیت بودند و آمدند جلو و مولا فرمودند حسین من این دختر بچه مریض است دستت را به سرش بکش خدا او را شفا بدند آقا جلو آمد و دست کوچکشان را به سرم کشیدند و من شفا یافتم ابی عبدالله امشب یک دست هم به سر و دل آلوده ما بگذار گفت والدینم نذر کردند اگر شفا یافتم تا آخر عمرم هر گاه اسیری را می بینم به آنها نان و خرما بدهم. این نان نذری است و به بچه ها هم بده ولی تقاضا دارم برایم یک دعا کنی و یک حاجت دیگری دارم که خدا بدهد. گفت خیلی دلم می خواهد یک بار دیگر حسین را ببینم. فرمودند خدا این حاجتت را هم مرحمت فرموده من خواهر حسین هستم بچه هایی که می بینی روی خاک های خرابه اند بچه های حسین اند گفت بانوی من حسین کجاست من هم حسین را ببینم و به آرزویم برسم فرمودند برو دارالعماره یزید و حسین را تماشا کن و دوان دوان رفت تا حسین را ببیند دید یک سر غرقه به خون بالای نیزه است.
باسمک العظیم الاعظم الاجل الاعظم الاکرم بالمظلوم یا الله یا الله یا رباه یا سیدی و مولای یا رب محمد و آل محمد صل علی محمد و آل محمد
موانع فرج مولای ما را مرتفع بفرما. اسباب ظهورشان با عافیت کامل فراهم فرما. باقی مانده غیبتش به اجداد طاهرینش به ما عفو فرما. تتمه عمر ما را در دوران ظهورشان تقدیر فرما. گناهان ما به احترامش عفو فرما. دعاهای ما با آمینش مستجاب فرما. قلوب ما به انوارش نورانی فرما. کشورش را از خطرات حفظ فرما. خادمین آستان شریفش، مراجع عظام و مقام معظم رهبری را حفظ فرما. ارواح طیبه شهدا و امام راحل و ذوی الحقوق جمع را غریق رحمت فرما. جوانان ما را از انحراف حفظ فرما. قاطبه مریضان را لباس عافیت بپوشان. حسن خاتمه مرحمت فرما. بالنبی و آله.