پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب


شماره درس: 51

تاريخ درس: ۱۳۸۲/۵/۲۳

متن درس:

بسم الله الرحمن الرحيم

بحث ما در مورد این بود چه کنیم آدم شویم. چه کنیم بتوانیم درخت رذالت را از دل بکنیم و درخت فضیلت بجای او غرس کنیم و بارور کنیم و از میوه آن هم خود استفاده کنیم هم دیگران . به عبارت چه کنیم هدف همة انبیاء را جامعه عمل بپوشانیم قرآن می‌فرماید: هدف همة انبیاء من جمله پیغمبر ما آدم سازی است. این که بتوانند مردم را معذب کنند صفت رذیله‌ای بر آنها حکم فرما نباشد بلکه فضائل انسانی بر آنها حکم فرما باشد. می‌دانید در ماه مبارک رمضان این بحث ما بود. بحث ناقص ماند و از ماه مبارک رمضان تا به الآن شبهای جمعه به همان بحث ماه مبارک رمضان صحبت کردم و بحث این اواخر به جای حساسی رسید، به جای مطلوبی رسید. بحث رسید به این جا که یک دستورالعمل از سوی خدای تبارک و تعالی به پیغمبر داده شده است، برای اینکه بتواند بار سنگین نبوت را به منزل برساند. از آن دستورالعمل ما هم استفاده کنیم و بتوانیم این بار سنگین آدمیت را به جایی برسانیم وانشاءا... بتوانیم آدم شویم البته مشکل است، مشکل. به قول مؤسس علمیة قم بارها فرموده بودند مولا شدن چه مشکل آدم شدن محال است. جداً یک کسی بتواند درخت رذالت را از دل بکند، درخت فضیلت به جای آن غرس کند، آبیاری کند، بارور کند، از میوة آن هم خود هم دیگران استفاده کنند کاری است بسیار مشکل اما کاری است بسیار واجب. اگر از شما جوان‌ها بپرسند اوجب واجبات در اسلام چیست باید بدون شک و شبهه بگویید آدم شدن، از نماز که اهم واجبات است.واجبتر و از همة فروع دین واجب‌تر همین مسئله خودسازی است. اما اگر کسی این دستورالعمل اول سوره مزمل را به کار گیرد می‌تواند حتماً به جایی برسد. این دستورالعمل خطاب به پیغمبر اکرم است. همان اول بعثت « انا نُسلقی عليک قول ثقيلا » یا رسول ا... بار سنگینی به دوشت آمده، بار نبوت. « يا ايها المزمل » ای کسی که عبای نبوت به دوش گرفتی دیگر موقع استراحت نیست کار سنگین است. بار سنگین است و باید این بار سنگین را به منزل برسانیم. در این چند آیه اول سوره مزمل یک دستور ده گانه‌ای به پیغمبر اکرم داده می‌شود و بحث ما در این باره بود. اولین چیزی که به پیغمب اکرم دستور داده می‌شود شب بیداری، شب خیزی قطعاً در تقویت اراده فوق‌العاده مهم است در همین آیات می‌فرماید: « اگر تقویت اراده بخواهی، شب بیداری هر کسی به اندازه وسعش، هر کسی به اندازة قدرتش، به اندازه کار دنیایش، اما اصل مطلب سحرخیزی حتماً باید باشد حتی در این باره صحبت کردم از حضرت ولی عصر (عج) نقل کردم که آقا فرمودند ننگ است برای شیعیان ما که سحرخیزی نداشته باشند. پدر آقا امام یازدهم می‌فرماید : ممکن نیست کسی به جایی برسد اگر سحر نداشته باشد و باید قبل از اذان صبح یک مقداری بیدار باشیم. گفتم این آیه، این دستورالعمل می‌فرماید: به اندازة وسعت « يا ايها المزمل قم اليل الّل قليلا نصفه أو انقُص فيهُ قليلاً أوزِد عليه وَرتِلِّ القرآنَ ترتيلا » ای کسی که عبای نبوت بر دوشت است، بار سنگین است بخواهی بار را به منزل برسانی باید به اندازة قدرتت سحرخیز باشی؛ به هر اندازه که می‌توانی. و مطلب دوم نماز شب خواندن در آن سحرخیزی و قرآن می‌فرماید: «اگر مقام محمود می‌خواهی باید نماز شب در زندگی تو باشد، نمی‌شود به قول امام یازدهم کسی نماز شب نخواند اما به جایی برسد، نمی‌شود. به قول قرآن می‌فرماید: « و من اليل فتهجد به نافلةً لک عسی أن بيعتک ربُک مقاماً محموداً » اگر مقام محمود می‌خواهی که خدا می‌خواهد که بخواهی داشته باشی، باید نماز شب داشته باشی و یک مصداق کامل مقام محمود یعنی آدم شدن به مقام قرب الهی رسید، انسان بتواند آدم شود، بتواند خودسازی کند به علی کل حال ٍ بتواند از زمره خواص امام زمان باشد. در این باره هم فی جمله صحبت کردم و تقاضا دارم از همه مخصوصاً جوانها به این دو مطلب قرآن اهمیت بدهید اگر دنیا می‌خواهید باید داشته باشید اگر عاقبت به خیری می‌خواهید باید داشته باشید اگر سعادت دنیا می‌خواهی، سعادت آخرت می‌خواهی باید داشته باشید و به قول قرآن اگر مقام محمود را پسندیده بخواهید در دنیا و آخرت باید به اندازه وسعتان سحرخیز، به اندازه وسعتان این نماز شب و بارها گفتم الان بگویم اگر نیم ساعت قبل از اذان ظهر بیدار باشید می‌توانید هم سرخیز باشید یعنی اسم شما در سحرخیزها ثبت بشود.در عالم ملکوت به عنوان سحرخیز و هم می‌توانید یک نماز شب بخوانید به این معنا که یازده رکعت نماز، پنج تا دو رکعت مثل نماز صبح و یک رکعت مثل رکعت اول نماز صبح ، اما دیگر آن دستورها آن فضائل، آن دعاها آنها اگر نمی‌توانید، وقت ندارید، به دنیایتان ضرر می‌زند به خوابتان ضرر می‌زند برای دیگران باشد اما اصل مطلب را تقاضا دارم حتماً هر طوری هست داشته باشید. مطلب سوم که درباره‌اش صحبت می‌کردم بحث ناقص ماند « و رتل القرآنِ ترتيلا » سر و کار داشتن با قرآن خواندن، قرآن با حال اگر می‌توانید با زمزمه‌ها و نسیم‌های ملکوتی اگر بتوانید، و بالاخره در دل شب خواندن قرآن، نه اصلاً خودمان را عادت بدهیم به خواندن قرآن . از ائمه طاهرین (علیهم السلام) ، از شخص پیغمبر اکرم خیلی سفارش شده است که ما قرآن بخوانیم. در پناه قرآن خود را حفظ کنیم. اگر شما از خانه بیرون بیایید با یازده مرتبه « قل هو الله احد » در حفظ قرآن هستید تا به خانه برگردید. بعضی اوقات انسان خیلی تعجب می‌کند که چقدر ثوابها بالا، بال اما غافل از آن هستیم. انسان در وقت خواب باید با رابطه با خدا بخوابد. پیغمبر وارد شد بر حضرت زهرا، موقعی بود که حضرت زهرا در بستر رفته بودند، دیر بود، پیغمبر اکرم وقتی وارد بر زهرا می‌شدند دو رکعت نماز می‌خواندند؛ خیلی معنا دارد. برای اینکه نماز تهیّت در مسجد خوانده می‌شود معلوم است خانه زهرا بالاتر از هر مسجدی بود، لذا پیغمبر دو رکعت نماز می‌خواندند اما این دفعه قبل از آن که نماز بخوانند یک دستور خواب به زهرا دادند؛ گفتند زهرا جان می‌خواهی که یک ختم قرآن بخوانی و بخوابی؟ آیا می‌خواهی یک حج مقبول داشته باشی، انجام بدهی و بخوابی؟ آیا می‌خواهی مرا، همة پیامبرها را، همة اوسیاء را از خودت راضی کنی و بخوابی؟ آیا می‌خواهی همة مؤمنین را از خودت راضی کنی و بخوابی؟ خوب معلوم است همه می‌خواهند. پیغمبر اکرم نماز را خواندند. بعد از نماز حضرت زهرا تفسیرش را خواستند. این سؤال و جوابها برای ماست نه برای حضرت زهرا؛ تفسیرش را خواستند. پیغمبر اکرم فرمودند: زهرا جان اگر سه مرتبه « قل هو الله » را بخوانی و بخوابی خدا ثواب یک ختم قرآن به تو می‌دهد. اگر یک « سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر » بگویی، خدا ثواب یک حج عمره به تو می‌دهد. اگر یک صلوات برای من و همة انبیاء بفرستی به این صورت « اللهم صل علی محمدٍ و آل محمد و علی جميع انبياءِ و المرسلين » همة انبیاء از دست تو راضی می‌شوند و اگر بگویی « اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات » همة مومنین از زمان حضرت آدم تا به حال از دست تو راضی می‌شوند. ببینید ثواب چقدر بالا، عمل چقدر آسان. شما در وقت خواب مدت یک دقیقه می‌توانید این کاری که پیغمبر اکرم فرمودند انجام دهید. این رابطه‌هاست که انسان را به جایی می‌رساند. انسان باید رابطه با خدا داشته باشد رابطه با دعا داشته باشد و از جمله مهمتر از همه چیز رابطه با قرآن ، تمسک به قرآن خواندن. قرآن خیلی مفید است. برای دنیایتان، برای آخرتتان، مخصوصاً برای شر و راز اجنة انسی از این شیطانهای انسی و از شیاطین جنی فوق العاده مفیدند. قرآن زیاد بخوانید، در راه قرآن بخوانید؛ شما ببینید چقدر اهمیت به قرآن داده‌اند. حتی وقتی که دستشویی رفتید در آنجا آية الکرسی بخوانید دستور داریم. واین خواندن قرآن برای با سواد، برای بی‌سواد، برای کسی که حال دارد، برای کسی که حال ندارد، برای کسی که وقت دارد، برای کسی که وقت ندارد؛ باید در متن زندگی‌اش باشد. و من از همه مخصوصاً جوانها تقاضا دارم خیلی قرآن بخوانید. راستی اگر انسان رابطه با خدا داشته باشد با تمسک به قرآن خیلی کارها می‌شود کرد. امام باقرسلام ا... علیه می‌فرماید: اگر کسی سورة حمد را بر مرده خواند و زنده شد تعجب نکنید، می‌توانند یک افرادی با رابطه با قرآن ، با رابطه با ولایت، با یک حمد و سوره، مرده را زنده کنند؛ چه بسیار ما سراغ داریم افرادی را که دل داشتند، افرادی که رابطه با خدایشان، رابطه با ولایتشان، رابطه با قرآنشان قوی بود؛ با یک سورة حمد مرده را زنده کردند. دردهایی را که نا علاج بود نظیر سرطان امروز شفا دادند. چه بسیار سراغ داریم که با یک« بسم الله الرحمن الرحيم » توانست روی آب راه برود، توانست در زمین و هوا پرواز کند و بالاخره توانست خرق عادتهای فراوانی انجام بدهد. این لسان قرآن است. قرآن به ما یاد می‌دهد که می‌شود. قرآن به ما می‌گوید تو رابطه با خدا پیدا کن، ببین چه جور می‌شود. قرآن قضیة حضرت سلیمان را به حضرت بلقیس نقل می‌کند برای این که جوانها بدانند خیلی کارها می‌شود. حضرت سلیمان در جلسه نشستند، فرمودند که کیه تخت بلقیس را از یمن بیاورد به فلسطین. یک کسی که خیلی علم نداشت گفت به نصف روز می‌توانم بیاورم. قرآن می‌فرماید: یک کسی که قطره‌ای از دریای علم قرآن داشت گفت می‌توانم با یک چشم به هم زدن بیاورم. حضرت سلیمان اجازه داد با یک چشم به هم زدن تخت بلقیس از یمن آورده شد شام آورده شد فلسطین با بلقیس خانم هم، تخت آورد. این شاه خانم روی تختش با یک چشم به هم زدن آمد در مقابل حضرت سلیمان. حضرت سلیمان به بلقیس گفت که این تخت توست « هذا عرشٌ» گفت: « کأنه هو » گویا خودش است. او آورد دیگر قرآن می‌گوید آورد « و قالَ الذی عنده علمٌ من الکتاب أنَ اتيکَ به قبل أن َ يرتَد اليک طرفُک » دیگر این حرف یکی از ماها نیست، این حرف روایت نیست که کسی بگوید نه. « و قالَ الذی عنده علمٌ من الکتاب » این «علمٌ» یعنی خیلی کم. امام چهارم (سلام الله علیه) می‌فرماید: یعنی قطره از دریا، قطره از دریای علم قرآن پیشش بود و توانست تخت بلقیس را از یمن بیاورد به شام. رابطه با قرآن خیلی چیز به انسان می‌دهد. خوب تخت بلقیس را از یمن به شام آوردند آن هم با یک چشم به هم زدن محال است اما وقتی رابطه با قرآن باشد همة محالها درست می‌شود؛ آسان می‌شود. اگر مرحوم حاج شیخ رضوان ا... تعالی علیه می‌فرماید: که آدم شدن محال است، بله اما با رابطه با خدا آدم شدن آسان می‌شود، با رابطه انسان با خدا خیلی کارها می‌شود کرد. مرده زنده کردن خوب محال است اما اگر رابطه با قرآن باشد، می‌شود. چه بسیار کردند و شد و این رابطه با قرآن خیلی کار می‌کند و من از همة جوانها تقاضا دارم رابطه با قرآنتان محکم باشد. این برای سیر و سلوک خیلی مفید است. برای کسی که کلاف سر به گم است در زندگی خیلی مفید است و برای اینکه انسان بتواند سر کلاف را پیدا کند، بتواند یک زندگی آرامی، یک زندگی مطمئنی، سکوت بخشی را پیدا کند رابطه با قرآن، رابطة با قرآن خیلی کار می‌کند و رابطه با قرآن این مراتب دارد. خواندن قرآن همین جا قرآن می‌فرماید: « و رتل قرآن ترتيلا » برای خودسازی، برای اینکه این بار سنگین را به منزل برساند قرآن بخوان. در همین سوره، در آخر سوره می‌فرماید: تا می‌شود قرآن بخوان « فاقروا ما تسير من القرآن » بعد می‌فرماید که خوب خدا می‌داند، گاهی مریضی، خدا می‌داند گاهی خیلی کار داری، خدا می‌داند گاهی در خط مقدم جبهه هستی اما « فاقروا ما تسير من » به هر اندازه که ممکن است در زندگی قرآن بخوان. محالها عادی می‌شود، محالها آسان می‌شود. ما سراغ داریم که افرادی با یک « بسم الله الرحمن الرحيم » روی آب راه رفتند. با یک « بسم الله الرحمن الرحيم » پرواز کردند با یک « بسم الله الرحمن الرحيم » بسیار کارهای سنگین انجام دادند و این رابطه با قرآن، گاهی خواندن و گاهی عمل کردن به قرآن است. گاهی تفسیر قرآن و این تفسیر قرآن الآن جای او خالی است. گرچه ما هر چه دقت در قرآن بکنیم معلوم است به جایی نمی‌رسیم. قطره‌ای از دریا بیشتر نیست. اما بالا خره این دریا را ما داریم، به هر اندازه‌ای که می‌توانیم باید برداشت از این دریا بکنیم. ولو حال یک ظرفی آن هم ظرف کوچکی از این دریای قرآن باشد. قرآن فهمیدن حق. فهمیدن می‌دانی مال کیه؟ مال آن کسی است که وقتی می‌آید از این کهکشانها بالاتر می‌رود. اینها را آسان نگیرید. الآن بعضی از این ستاره‌ها نورش صد تا میلیون سال نوری طول می‌کشد به ما برسد. اما وقتی امام زمان (عج) آمد « يرکب و يرقل أسباب، أسباب السموات السبع و الأرضين سبع »سوار می‌شود با بسم ا... شان از اینها می‌گذرند، نه از کهکشانها، از آسمان اول، آسمان دوم، سوم. اینها همه از مجهولات است؛ اما همین مجهولات همین محالها عادی می‌شود. الآن از علم بپرسند آیا می‌شود در یکی از این منظومه‌ها رفت ؟ می‌گوید: نه. برای آنکه یک عمر ده میلیون سال نوری می‌خواهد تا انسان برود و ما که بیش از هفتاد، هشتاد سال نمی‌توانیم عمر بکنیم، آن هم عمر علمی نَه نمی‌شود. اما « يرکب و يرقل أسباب، أسباب السموات السبع و الأرضين سبع » با چی امام زمان می‌رود؟ با علم قرآن. با چی امام زمان می‌رود؟ با آن چیزی که آسف ابن برخیا قطره‌ای از دریایش را داشت، توانست تخت بلقیس را از یمن به یک چشم به هم زدن به فلسطین بیاورد. با آن دریای علم می‌تواند از کهکشانها بگذرد. از آسمان اول و دوم بگذرد. اینها محالها را خیلی عالی می‌کند. امیدواریم که در زمان ما باشد. امیدواریم که این نعمت بزرگ بدست ما باشد. به دست ما به رهبری حضرت ولی‌عصر پرچم اسلام روی کره زمین افراشته بشود. علم به انتها برسد. در روایات هر چه علم بالا برود قطره از دریا. در روایات می‌گویند یک وجب از هفتاد وجب، دو وجب از هفتاد و پنج وجب اینها همه مثال است. یعنی هر چه علم با رود قطره از دریا. وقتی آقا امام زمان آمدند علم به انتها می‌رسد هر علمی هم علم طبیعی و هم علم معنوی. همة علوم، از نظر اصول، علم من در مقابل جهل من یک قطره از دریا. نیوتن می‌گوید من آنچه پشت این تلسکوپم می‌بینم، علمم قطره از دریای مجهولات من. اما وقتی که آقا امام زمان بیایند، شما جوانها تمام این مجهولات برایتان حل می‌شود. به قول قرآن چه خوش می‌گوید که الآن دنیا ظلمت است و « اَشرقت الارض بنور ربها » وقتی آقا امام زمان آمد دنیا روشن می‌شود. الآن دنیا مرده است، انصافاً دنیا مرده است کی دنیا زنده می‌شود؟ « اِنَ الله يحي الارض بعد موتها » وقتی امام زمان بیاید این دنیای آلوده مرده را زنده می‌کند؛ این انسانهای مرده را زنده می‌کند به علی کل حال رابطة با قرآن به هر اندازه که در وسع ما باشد باید باشد. اگر سیر و سلوک بخواهید باید باشد؛ اگر آخرت بخواهید باید باشد، اگر هم دنیا بخواهید باید باشد. امشب نمی‌خواستم در این باره صحبت کنم می‌خواستم درباره ولایت صحبت کنم برای اینکه قرآن می‌فرماید که: « ورتل القرآن ترتيلا» پیغمبر اکرم می‌فرماید: تمسک به قرآنِ فقط نه،تمسک به قرآن و ولایت، تمسک به ولایت، به قرآن این دو عصا، عصا نه، این دو بال رابطة با ولایت رابطه با قرآن باید باشد تا ما پرواز کنیم به هر کجا که بخواهیم برسیم. انشاءا...، انشاءا...، هفتة آینده درباره آن بال دیگر یعنی رابطه با ولایت با شما صحبت می‌کنم انشاءا...

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group