شماره درس: 273
تاريخ درس: ۱۳۷۸/۹/۲۷
متن درس:
بحث ما راجع به قرآن شریف و تمسک به قران بود و اول بحث روایت ثقلین را نقل کردم که پیغمبر اکرم (ص) در مواقع حساس فرموده است که اسلام دو تا پشتوانه دارد . دو چیز سنگین به نام پشتوانه ی اسلام در اسلام است و تا روز قیامت همین دو پشتوانه با هم هستند و امت اسلامی اگر اهمیت به این دو پشتوانه بدهد رستگار است و اگر بی اعتنا به این دو پشتوانه باشد ضلالت است ،گمراهی است ،بدبختی است درباره قران و پشتوانه اش درباره قران و تمسک به قران فی الجمله صحبت کرده ام بالاخره فهمیدیم که تمسک به قران مراتب دارد . مرتبه اول خواندن قران ،حفظ قران و اهمیت دادن به قرائت ان و مرتبه دوم تفسیر قران ،تدبر در قران و کم کم برداشت از قران و مرحله سوم عمل کردن به قران و قران سر مشق زندگی باشد . قران الگو برای ما باشد و مرتبه چهارم استفاده کردن از نور قران استفاده کردن از جاذبه های قران و فی الجمله در این چهار مرتبه صحبت شده و گر چه تصدیق می کنم که بحث ها فشرده و ناقص بوده اما دیگر بیش از این وقت صحبت کردن این را نداریم این بحث امروزمان راجع به تمسک و عترت است یعنی نقل دوم که پیغمبر اکرم (ص) بعضی اوقات دو انگشت مبارک را کنار هم می گذاشت و روایت را می خواندند (انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی لن یفترقا حتی یرداعلی الحوضی ما ان تمسکتم بهما فلن تضلو ابرا)می فرمود در قران عترت ،عترت قران این دو روش به دوش یکدیگر اگر اسلام هست این دو پشتوانه هم باید باشد اسلام تا روز قیامت هست و این دو پشتوانه هم دوش به دوش دیگر مثل هم باید باشد تمسک به عترت هم مثل تمسک به قران چهار مرتبه دارد که یک مسلمان یک شیعه ی واقعی کسی است که علاوه بر قران تمسک به قران عترت داشته باشد و مراتب هم محفوظ باشد مرتبه ی اولش محبت به اهل بیت است محبت به عترت و این محبت را قران جدی خواسته است علتش را در قران هم فرموده است قران شریف از زبان انبیا بارها نقل میکند که انها گفتند که ما اجر نمیخواهیم ما فقط می خواهیم مردم خدا پرست بشوند ما می خواهیم مردم به ما بگروند . از زبان حضرت ابراهیم (ع) از زبان حضرت یونس (ع) از زبان حضرت موسی (ع) و دیگران از زبان پیغمبر اکرم هم نقل شده است که ( قل لا اسئلکم علیه اجرا) پیغمبر بگو من اجر رسالت نمی خواهم الا این که در جمله ای که از زبان پیغمبر اکرم (ص) نقل شده امر شده پیغمبر بفرماید (قل لا اسئلکم اجرا الا الموده فی القربی ) یا رسول الله به این بگو من اجر رسالت نمی خواهم اما می خواهم که عترت را دوست بدارید تا سر حد عشق محبت به اهل بیت (ع)من داشته باشید در ایه ی دیگر می فرماید این اجرهم مربوط به خود شما می شود و مربوط به من نیست می فرماید ( وما سئلتکم من اجر فهو لکم)اگر محبت اهل بیت باشد اگر محبت امیر المومنین علی (ع) باشد ان محبت به خیلی جاها می رسد ان محبت است که شما را سعادتمند می کند ان عشق به علی است که مراتب دیگر را در بر دارد لذا اگر دو ایه را پهلوی هم بگذاریم باز معنایش این می شود که خدا می فرماید یا رسول الله (ص) بگو من اجر رسالت نمی خواهم اما می خواهم که اهل بیت را دوست بدهری نتیجه اش هم مال خود شما بر گشت به خود شما قل لا اسئلکم اجرا الا الموده القربی ایه دیگر و ما سئلتکم من اجر فهو لکم معنایش این است که مثل همان پیامبر ها هم همه و همه که این ها مزدی از مردم نمی خواستند شبانه روزی برای مردم زحمت می کشیدند برای این که مردم رستگار باشند پیغمبر اکرم (ص) هم چنین است اما پیغمبر اکرم (ص)مزد رسالتش را محبت به اهل بیت قرار داده است برای این که این محبت اهل بیت برای مردم خیلی مفید است و انصافا اگر به این دو ایه شده بود و ما الان اختلاف نداشتیم از امریکا دنیای غرب از دنبای شرق خیلی بالاتر بودیم الان اقا بودیم سلطه داشتیم بر امریکا الان سلطه داشتیم بر شوروی سلطه داشتیم بر عالم اروپا یک مثال کوچک هم بزنیم که مثال کوچک است اما همه فهم است ببینید چه جور میشود سلطه بر امریکا پیدا کرد.اگر هم ی مسلمان ها فعلا متحد بشوند این که بر امریکا نفت ندهند تحریم اقتصادی راجع به دشمنان اسلام با صهونیست به طور کلی رابطه کنند یک ماه طول نمی کشد که امریکا به زانو در می اید به التماس می افتد یک ماه طول نمیکشد که امریکا فلج می شود اروپا فلج می شود همه ی مسلمان ها یک ماه استخراج نفت نکنند یک سال تحریم اقتصادی نه فقط نفت ذخایر دیگر دنیای غرب اگر اقاست از ذخایر مسلمان ها است از معدن های مسلمان ها است امریکا می نازد به علمش می نازد به اسلحه اش می نازد به اقتصادش و دلارش شده ان وضعی که اسمش را اوردند وحشت دارد برای خاطر این مسلمان ها است یعنی ذخایر مسلمان ها را می بلعند نفت مسلمان ها را می بلعند ان ها می شوند اقا این مسلمان ها می شود ذلیل وای به اختلاف که می رسد به ان جا که الان دارن مذاکره می کنند غده ی سرطانی را مستقل بکنند غده سرطانی یعنی ان حذب مضر صهیونیسم را بر سر مسلمان ها مسلط بر سر فلسطین هاستحالا می خواهند مسلط کنند بر سر لبنانی ها برسد شامی ها برسد مصری ها و همچنین اگر همه ی مسلمان ها همه متحد باشند . حرف حضرت امام (ره) که داد می زد در نجف جامع عمل می پوشد گفت ای مسلمان ها همه با هم متحد شوید همه ی شما یک سطل اب خرج این یهودی ها بکنید سیل اب همه ی این ها را می برد هر کدام یک سطل اب دیگر صهیونیسم کجا سیل صهیونیسم را می برد این داد حضرت امام در نجف بود که داد میزد .که یک مدرسی یا یک مرجعی پیش نبود .اما اختلاف ما سلیقه های کج ما و بالاخره ان بزرگان و سران ممالک اسلامی برای خاطر ریاست شان برای خاطر شهوتشان تا رسیده به ان جا که حالا می خواهند حفظ امریکا مسلط است حزب صهیونیسم را مستتر بکند لذا اگر پیغمبر اکرم (ص) می فرماید که ای مسلمانان عترت را دوست داشته باش یعنی همه با هم شیعه باشیم همه با هم من گفتم علی همه با هم بگویید علی اگر راستی از روز اول اگر همه گفتنه بودند علی تا الان هم همه بگویند علی معلوم است که همه در مقابل این مسلمان متواضع است دیگر کار نمیرسد به اینجا که بتواند خاک مسلمان را یک غیر مسلمان بگیرد و دیگر کار به برسد به اینجا که راستی مسلمانان ذلیل بیچاره عتبه بوس در مقابل این ها ست کار برسد به این جا جمهوری اسلامی ایران ما در بعضی از روزنامه ها داد بزنند نکاتی هم عتبه پوش باش مثل دیگران همه برای خاطر اختلاف است به عبارت دیگر همه برای خاطر این است که همه نمی گوییم علی (ع) ان پشتوانه ی پیغمبر را نگرفتیم چرا پیغمبر از اول عمر شان تا اخر عمرشان فرمودند مسلمان و عترت،عترت قران به تیر سنت قران بشود به یک دستت باشد وقتی چنین باشد همه با هم متحدید همه سر مشق قران همه محور ولایت است و وقتی نقطه ی مرکزی و لایت شد سر مشق قران شد دیگر اقا هستیم چرا اقا نیستیم چون عترت را کنار زدیم لذا تعجب نکنید اگر من به شما بگویم الان هم می توانیم یک ساله بر همه ی دنیا مسلط بشویم همه دنیا در مقابل ما عتبه بوس باشند چرا ما عتبه بوس باشیم چرا ما ذلت در مقابل امریکا در مقابل اروپا داشته باشیم او باید داشته باشد یک سال تحریم اقتصادی کن مثل امریکا که تحریم اقتصادی کرده راجع به ما همه ی مسلمان ها یکسال تحریم اقتصادی بکند ببیند چه شود عالی دنیای امریکا در مقابل ما متواضع می شود لذا اگر پیغمبر اکرم (ص) یعنی قر ان اگر قران می فر ماید که من مزد رسالت نمی خواهم اما می خوتاهم که اهل بیت را عترت را و ذویالقربی را دوست داشته باشید این دوستی بر گشته به خودتان است برای اینکه محبت قران محبت اهل بیت باشد اقا هستید تعجب نکنید و ما سئلتکم من اجر فهو لکم لذا مرتبه اول محبت اهل بیت است و الحمد و الله این محبت اهل بیت را ایرانی دارد این هم دلیل بر نبوغ ایرانی .امیرالمومنین و سایر اهل بیت پرورش شده اند در حجاز بعضی هایشان هم با تبعید با شکنجه و زندان در عراق اما در ولایت را ایرانی در همان تاریکی های ظلم در ان لجن زار های ظلم در ان ولایت را پیدا کرد و انصافا از نظر محبت و اهمیت به این دو ولایت همه ی ما که اینجا نشستیم تا سر حد عشق علی را دوست داریم خیلی خوب است باید دعا کنیم به پدر مادر هایتان باید دعا کنید به پدر مادر هایمان که با اسم یا علی ما را راه انداختن سق ما را با تربت حسین باز کردند با یا علی به ما شیر دادند اینها خیلی ارزش دارد چیزی که سفارش باید بکنم مخصوصا به خانم ها این است که ما باید از پدرانمان گرفته ایم به نسل اینده منتقل کنیم و این را هم بگوییم که این در ولایت در مخاطره عجیبی است ما باید بچه هایمان را مخصوصا با سواد ها را همین طور ما علی را دوست داریم انها همه علی را دوست داشته باشند ما باید همینطور که در عزای امام حسین شرکت میکنیم سینه می زنیم برای حسین و مظلومی حسین گریه می کنیم این امانت را بدهیم به نسل اینده دختر های ما چنین باشند و این در مخاطره عجیبی است یعنی الان دختر ها با این مانتو شان دیگر نمی ایند در عزای حسین دیگر هم نمی ایند دیگر پسر ها با دانشگاه رفتنشان دیگر زیر بار سینه زدن در کوچه راه رفتن پای منبر نشستن گریه کردن و این خطر خیلی بزرگی است خیال نکنید این خطر کو چکی است اگر من به شما بگویم که خطر از هر بمبی ان بمب هایی که یادتان هست که از طرف شوروی لعنت شده به سر این اصفهانی ها می ریخت به سر این ایرانی ها می ریخت از ان بمب خطرناک تر است بعضی این روزنامه های فعلی است که می خواهند محبت علی را از ما بگیرند می خواهند زیارت حسین را عزاداری حسین را از ما بگیرند خطر خیلی بالا است البته به قول مقام معظم رهبری دیروز می گفتن دیروز چه خطبه خوبی تبارک الله چه عالی بود همین خطبه ها است که دلیل بر ان است که مثل حضرت امام در ان وضع حساس خوب می تواند این ولایت فقیه را اداره بکند چقدر عالی می تواند عالی بکند لذا باید ما انچه داریم لا اقل محبت این اهل بیت که داریم این را منتقل کنیم به نسل اینده و الا اگر منتقل نکنیم جهنم برای ما واجب می شود خیال نکنید که این کار گناهش گناه مسلما یک غیبت کردن است ها گناهش مال مردم خوری است نه نه خیانت در امانت خیانت در عترت قران است و گناهش در سر حد کفر است خیلی باید اهمیت بدهیم یعنی باید جوان شما جوان دانشگاه رفته شما مخصئصا دختر خانم ها دختر خانم دانشگاه رفته مثل مادرش علاقه داشته باشد گریه کند برای ابا عبدالله حسین و برود به جلسه ابا عبدالله الحسین روزه خوان روزه بخواند ان بلند بلند گریه کند توی سرش بزند جوان دانشگاه رفته شما راه بیفتید پا برهنه سینه بزند برای ابا عبدالله الحسین در جلسه حسین (ع) بنشیند و بلند بلند گریه کند این واجب است بر ما یعنی که خودمان باید اهمیت بدهیم این که نسل اینده ما اگر نکنید و اگر خدایی نکرده این ضعیف بشود اگر امام زمان ناراحت بشود دیگر گناه خیلی بزرگ است بدبختی خیلی بزرگ است الحمد و الله ما مرتبه اول محبت را داریم همه ی ما داریم زن دارد مرد دارد پیر خصوصا دارد جوان دارد الان هم هست تا سر حد عشق هم هست الحمد و الله و پا فشاری هم از خداست که ایه اش را خوانده ام از پیغمبر اکرم از اعمه ی طاهرین زیاد شده است در این باره یک روایت سنی ها روایت را نقل می کنند حالا شیعه هم نقل کرده حالا غالبا در تفسیر های سنی ها این روایت است که فخر رازی نقل کرده است زمخشری امده در تفسیر سعلوی امده معمولا سنی ها مخصوصا بعضی از متعصب هایشان هم روایت نقل کرده اند خیلی روایت شیرین است روایت این است الا من مات علی حب ال محمد مات مات مستکمل الا یمان مات مغفورا له مات شهیدا یعنی کسی که با حب اهل بیت از دنیا برود با ایمان کامل می رود موفق به توبه می شود و در زمره شهدا در روز قیامت محسوب می شود و با ایمان کامل میرود در صف محشر با توبه ای از گناه می رود صف محشر بعد اش هم پیغمبر اکرم (ص) بلافاصله می فرماید الا و من مات علی بغض ال محمد مات کافرا لم یثم رائحه الجنه مکتوب بین عیثیه ایئن من رحمت اله اما اگر کسی برود اما محبت اهل بیت را نتواند ببرد کافر از دنیا و بوی بهشت را نمیشنود . این روی پیشانی اش نوشته شده این مایوس از رحمت خداست و کسی در پیشانی اش نوشته شده مایوس از رحمت خداست معلوم است در روز قیامت چه بلایی بر سرش خواهد امد این روایت هم سنی ها نقل کرده اند اما انصافا یک افتخاری برای ماست و نظیر این در ایه این روایتی که من خواندم در روایات ما زیاد است الحمد و الله بزرگانی نظیر علامه مجلسی چقدر زحمت کشید و توانست این روایت را یکی پس از دیگری جمع بکند خدا درجاتشان عالیست عالی تر کند این کسانی که این کتاب ها را برای ما نوشتند علامه مجلسی راجع به همین روایت ها اگر کتابهایشان را روی هم بگذاری می رود تا طاق چقدر عالی اما زحمت کشید اما خون جگر خورد اما تملق گفت اما التماس کرد و وقت صرف کرد.حوزه را وقف این کار کرد اما بالا خره یک افتخار شد بالاخره شیعه را از نظر پشتوانه زنده کرد از نظر عترت زنده کرد و این علامه ی مجلسی از نظر مقام خیلی بالاست خیلی بالا یکی از علمای بزرگ فرموده بود که خواب دیدم جلسه ای پیغمبر اکرم را رفتم در جلسه دیدم پیغمبر ان بالا نشسته علما ؛مراجع از گذشته یعنی فعل باالفعل اطرافش را گرفتند علامه مجلسی پهلوی پیامبر اکرم خیلی احترام می گذارد جا هم دارد انصافا جا هم دارد خوب این مرتبه اول را الحمد و الله دادیم اما وظیفه ی سنگین باید منتقل کنیم به نسل اینده و دشمن تصمیم گرفته اند این محبت اهل بیت را از شما نمیتواند بگیرد از نسل اینده بگیرد این نظام است این انقلاب که امد جلوی اینها خیال نمیکردند جمهوری اسلامی کاری بتواند بکند وقتی نظام (ان طرف) (خالی)میتواند توی سر امریکا بزند لذا تصمیم گرفته اند این تشیع را از ایران بگیرند بیست سال است که دادند کوشش می کنند حتی شده که حتما هم است که علی را از دل شما نمیتوانند بیرون کنند این مسلم است حسین را ممکن است که چادر را از سر این خانم بگیرند اما حسین را از دل این خانم بگیرند نمیشود خوب چه باید کرد یعنی شیطان بزرگ که فکر کرده چه باید کرد شیطان جنی و انسی پشت به پشت همدیگر کرده اند فکر کثیفی برایشان جلو امده که علی را حسین را از نسل بگیرند از جوان ها بگیرند یعنی جوانان دانشگاهی ما بدون حسین زندگی را شرو کنند دختر بزرگ ما شوهر کند اما علی نداشته باشد محبت علی نداشته باشد حسین نداشته باشد تقاضا دارم اهمیت بدهید از نماز واجبتر از روزه واجبتر از خمس واجبتر و از زکات واجبتر از حج واجبی واجبتر از جهاد واجبتر از امر به معروف و نهی از منکر واجبتر فعلا این تبری و تولی که خود ما داریم تزریق کردن در نسل اینده این تولی و تبری چیز عجیبی است که در فروع دین گذاشتیم تولی یعنی علی را دوست داشتن تبری یعنی با دشمن علی دشمنی داشتن این عجیب است این را ما داریم کسی هم با ما کار ندارد خیال بکنیم در روزنامه ها در کتاب ها در تبلیغ چیزی می گویند این مربوط به ما مربوط به پیر مرد و پیر زن و این اقا و این خانم بشود نه یقین داشته باشد مربوط به بچه های ما است بچه ها و خطر هم بزرگ است مرتبه دوم مرتبه از تمسک به اهل بیت سر و کار داشتن با روایات اهل بیت سر و کار داشتن با نهج البلاغه این نهج البلاغه خیال نکنید که ساده به دست امده است نه این مرحوم سید رضی کاری که کرده است بالاتر اگر از کار سید مرتضی نباشد کمتر نیست این دو برادر پیش امام زمان مثل حسین و حسن است زهرا میبیند خیلی مهم است و این سید رضی از این کتاب از ان کتاب از این کتابخانه از ان کتابخانه بیست سال خون جگر خورد این در ها را توانست اینها به نهج البلاغه بدهد به ما و این در های گران بهای خطبه ها کلمات قصادبه مکاتبات امیرالمومنین نهج البلاغه می شود کلمات قصاد خیلی پر محتوا یک قسمت نوشته به این طرف و ان طرف مخصوصا استان دار هایش در یک خطبه ها است که امیر المومنین این دیگر وقتیست که خیلی قمناک شده بود در کوفه خیلی اذیت به علی کرده بودند منبر می رفت منبر های علی سید رضی جمع کرد خطبه شده یعنی نهج البلاغه یعنی همان منبرهای حضرت علی واین نهج البلاغه یک افتخار است خیلی افتخار بالاست به قول ابن ابی الحدید معتزلی نه خیلی ازسنی هااولا می گویند اول قران بعد نهج البلاغه ازنظرفصاحت از نظر بلاغت یک کسی در همین شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی ان هم نصرانی است ان هم نصرانی استعاری گفته درهمین استعار شما خیال می کنید امیرالمومنین در میدان قهرمان است نه در نهج البلاغه بروببین چه قهرمان ها نیسست از نظر فصاحت بلاغت از نظر علم و از نظر همه چیز انصافا بگوییم در نهج البلاغه همه چیز هست اشتباه نکردید خوب ما باید سرو کار با این نهج البلاغه داشته باشیم ما باید نهجالبلاغه را حفظ کنیم چنانچه باید هم قران را حفظ کنیم این حضرت ایت الله خز علی انصافا مددکار مرد علم مرد تقوا است این اقا هم قران حافظ است هم نهج البلاغه کار خودش را میکند .کار خودش را می کرد عالمیست متدین عالمیست شجاع اما هم قران را حافظ است و هم نهج البلاغه عالی هم حافظ است عالی و خیلی دیگر این صحیفه السجادیه این زبور ال محمد این کتاب دعاست اما یک دنیای علم یک دنیا ذوق یک دنیا عرفان یک دنیا فلسفه مثل ایت الله صددالمتالمین در مقابلش زانو میزد خوب اصلا این صحیفه ی سجادیه را خیلی شما عزیزان ندیدید ما باید با این کارها سر و کار داشته باشیم مال امام سجاد است این روایات اهل بیت شما خیال می کنید علامه ی مجلسی همین جوری این کتاب را نوشت داد به ما ها ما هم استفاده نکنیم نه علامه ی مجلسی چقدر این طرف و ان طرف گشت چقدر زحمت کشید چقدر همکاران علامه مجلسی یعنی حوزه ی علمیه اصفهان ان روز همه و همه جمع شده اند چندین سال و علامه مجلسی توانست این کتاب را بنویسد این روایات اهل بیت است یک افتخاری که شیعه دارد این است که سنی ندارد مثلا سنی فقه ششصد تا روایت دارد استاد بزرگوار ما حضرت ایت الله بروجردی بعضی اوقات با یک تعصفی می فرمود اینها ششصد روایت بیشتر ندارند این ثلثش مال عایشه خانم است یک ثلثش مال ابن حدیده جهال است یک ثلثش هم مال ما بقی که جمع کرده اند لذا اینها مجبور در فقه با قیاس و الحسان و تخمینات و ظنیات بیاید جلو فقه درست بکند اما شیعه چه شیخ حر عاملی سیصد هزار روایت در این بیست جلد وسائل دارد سیصد هزار روایت شیعه خیلی مستغرا است علامه مجلسی چه کرد در این صد و ده جلد در اخلاق در اداب و رسوم اخلاقی در طرز برخورد زن باشد و هر شوهر با زن با بچه ها با پدر و مادر در اعتقادات در معارف اسلامی صد و ده جلد کتاب این روایت اهل بیت است خیال می کنید ساده به دست ما رسیده است خیلی مشگل خیلی مشگل دیر شد یک مشگلش را بگویم که ما بی اعتنا هستیم چه طور به دست ما رسیده است ابن ابی عمید یک راوی است یعنی روایت نقل می کند ابن ابی عمید به جرم روایت نقل کردن متحول بود مالش را مصادره کردند هفت سال محکوم به زندان شد بیست و یک هزار تازیانه ای نباشد به تناوب بخورد لذا روز های بودنش در میان مردم به جرم شیعه گری به جرم اینکه راوی از امام صادق به جرم راوی از امام باقر است تازیانه روی گردنش میامد تاغش میکردند میبردندش زندان هفت سال در زندان مرتب شکنجه مرتب تازیانه در میان مردم روایت ها اینجوری بدست ما رسیده و ما بی اعتنا و مرتبه دوم از تمسک به عترت سر و کار داشتن با روایات اهل بیت نمی خواستم اینجور صحبت بکنم میخواستم این بحث را امروز تمام بکنم و برویم سر موضوع دیگری نشد باید فر دا هم در این باره صحبت کنم .انشا الله