پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

شماره درس: 527

تاريخ درس: ۱۳۸۲/۵/۲۳

متن درس:

بحث ما درباره این بود چه کنیم آدم شویم چه کنیم بتوانیم درخت رذالت را از دل بکنیم درخت فضیلت بجای او غرس کنیم بارور کنیم بارور کنیم و از میوه آن هم خود استفاده کنیم هم دیگران به عبارت چه کنیم هدف همه انبیا را جامه عمل بپوشانیم قرآن می فرماید: هدف همه انبیا من جمله پیغمبر ما آدم سازی است این که بتواند مردم را معذب کند صفت رذیله ای بر آنها حکمفرما نباشد بلکه فضائل انسانی بر آنها حکمفرما باشد می دانید در ماه مبارک رمضان این بحث ما بود بحث ناقص ماند و از ماه مبارک رمضان تا به الآن شبهای جمعه راجع به همان بحث ماه مبارک رمضان صحبت کردم و بحث این اواخر به جای حساسی رسید به جای مطلوبی رسید بحث رسید به این جا که یک دستورالعمل از خدای تبارک و تعالی به پیغمبر داده شده است برای اینکه بتواند بار سنگین نبوت را به منزل برساند از آن دستورالعمل ما هم استفاده کنیم و بتوانیم این بار سنگین آدمیت را به جایی برسانیم و انشاءالله بتوانیم آدم شویم البته مشکل است مشکل به قول مؤسس علمیه قم بارها فرموده بودند مولی شدن چه مشکل آدم شدن محال است جداً یک کسی بتواند درخت رذالت را از دل بکند درخت فضیلت به جای آن غرس کند آبیاری کند بارور کند از میوه آن هم خود هم دیگران استفاده کنند کای است بسیار مشکل اما کاری است بسیار واجب اگر از شما جوانها بپرسند اوجب واجبات در اسلام چیست باید بدون شک و شبهه بگویید آدم شدن بگویید مزکلی شدن از نماز که اهم واجبات است واجبتر و از همه فروع دین واجبتر همین مسئله خودسازی است اما اگر کسی این دستورالعمل اول سوره مزمل را به کار بگیرد می‌تواند حتماً به جایی برسد این دستور العمل خطاب به پیغمبر اکرم است همان اول بعثت «انا سنلقی علیک قول ثقیل» یا رسول الله بار سنگینی به دوشت آمده بار نبوت «یا ایها المزمل» ای کسی که عبای نبوت به دوش گرفتی دیگر موقع استراحت نیست کار سنگین است. بار سنگین است و باید این بار سنگین را به منزل برسانیم در این چند آیا اول سوره مزمل یک دستور ده گانه ای به پیغمبر اکرم داده می‌شود و بحث ما در این باره بود اول چیزی که به پیغمبر اکرم دستور داده می‌شود شب بیداری، شب خیزی قطعاً در تقویت اراده فوق العاده مهم است در همین آیات می فرماید: اگر تقویت اراده بخواهی شب بیدای هر کسی به اندازه وسعش هرکسی به اندازه قدرتش به اندازه کار دنیایش اما اصل مطلب عصر سحرخیزی حتماً باید باشد حتی در این باره صحبت کردم از حضرت ولی عصر(عج) نقل کردم که آقا فرمودند ننگ است برای شیعیان ما که سحرخیزی نداشته باشند پدر آقا امام یازدهم می فرماید: ممکن نیست کسی به جایی برسد اگر سحر نداشته باشد و باید قبل از اذان صبح یک مقداری بیدار باشیم گفتم این آیه این دستورالعمل می فرماید: به اندازه وسعت «یا ایها المزمل قم اللیل الا قلیلا نصفه أو انقص فیه قلیلا أوزد علیه و رتل القران ترتیلا» ای کسی که عبای نبوت به دوشت است بار سنگین است بخواهی بار را به منزل برسانی باید به اندازه قدرتت سحرخیز باشی به هر اندازه که می توانی و مطلب دوم نماز شب خواندن در آن سحرخیزی و قرآن می فرماید: اگر مقام محمود می خواهی باید نماز شب در زندگی تو باشد نمی‌شود به قول امام یازدهم کسی نماز شب نخواند اما به جایی برسد نمی‌شود به قول قرآن می فرماید: و من اللیل فتهجد بنافلۀ لک عسی أن بیعثک ربک مقاما محمودا» اگر مقام محمود می خواهی که خدا می‌خواهد که بخواهی داشته باشی باید نماز شب داشته باشی و یک مصداق کامل مقام محمود یعنی آدم شدن به مقام قرب الهی رسیدن انسان بتواند آدم شود بتواند خودسازی کند به «علی کل حال» بتواند از زمره خواص امام زمان باشد در این باره هم فی جمله صحبت کردم و تقاضا دارم از همه مخصوصاً از جوانها به این دو مطلب قرآن اهمیت بدهید اگر دنیا می‌خواهید باید داشته باشید اگر عاقبت به خیری می‌خواهید باید داشته باشید اگر سعادت دنیا می خواهی سعادت آخرت می خواهی باید داشته باشید و به قول قرآن اگر مقام محمود را پسندیده بخواهید در دنیا و آخرت باید به اندازه وسعتان سحرخیز به اندازه و سعتان این نماز شب و بارها گفتم الآن بگویم اگر نیم ساعت قبل از اذان صبح بیدار باشید می‌توانید هم سحرخیز باشید یعنی اسم شما در سحرخیزها ثبت بشود. در عالم ملکوت به عنوان سحرخیز و هم می‌توانید یک نماز شب بخوانید به این معنا که یازده رکعت نماز پنج تا دو رکعت مثل نماز صبح یک رکعت مثل رکعت اول نماز صبح اما دیگر آن دستورها آن فضائل آن دعاها آنها اگر نمی‌توانید وقت ندارید به دنیایتان ضرر می زند به خوابتان ضرر می زند برای دیگران باشد اما اصل مطلب را تقاضا دارم حتماً هر طوری هست داشته باشید مطلب سوم که درباره اش صحبت می کردم بحث ناقص ماند «و رتل القرآن ترتیلا» سروکار داشتن با قرآن خواندن قرآن با حال اگر می‌توانید با زمزمه ها و نسیم های ملکوتی اگر بتوانید و بالاخره در دل شب خواندن قرآن نه اصلاً عادت بدهدی خود را به خواندن قرآن از ائمه طاهرین (علیم السلام) از شخص پیغمبر اکرم خیلی سفارش شده است که ما قرآن بخوانیم در پناه قرآن خود را حفظ کنیم اگر شما از خانه بیرون بیایید با یازده مرتبه «قل هو الله احد» در حفظ قرآن هستید تا به خانه برگردید بعضی اوقات انسان خیلی تعجب می‌کند که چقدر ثوابها بالا، بالا اما غافل از آن هستیم انسان در وقت خواب باید با رابطه با خدا بخوابد پیغمبر اکرم وارد شدند دو رکعت نماز می خواندند خیلی معنا دارد برای اینکه نماز تهیت در مسجد خوانده می‌شود معلوم است خانه زهرا بالاتر از هر مسجدی بود لذا پیغمبر اکرم دو رکعت نماز می خواندند اما این دفعه قبل از آن که نماز بخوانند یک دستور خواب به زهرا دادند گفتند زهرا جان می خواهی که یک ختم قرآن بخوانی و بخوابی آیا می خواهی یک حج مقبول داشته باشی انجام بدهی و بخوابی آیا می خواهی مرا همه پیامبرها را همه اوصیا را از خودت راضی کنی و بخوابی آیا می خواهی همه مؤمنین را از خودت راضی کنی و بخوابی خوب معلوم است همه می‌خواهند پیغمبر اکرم نماز را خواندند بعد از نماز حضرت زهرا تفسیرش را خواستند این سؤال و جوابها برای ماست نه برای زهرا تفسیرش را خواستند. پیغمبر اکرم فرمودند زهرا جان اگر سه مرتبه «قل هو الله» بخوانی و بخوابی خدا ثواب یک ختم قرآن به تو می‌دهد اگر یک «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر» بگویی خدا ثواب یک حج و یک عمره به تو می‌دهد اگر یک صلوات برای من و برای همه انبیا بفرستی به این صورت «اللهم صل علی محمد و ال محمد و علی جمیع انبیاء و المرسلین» همه انبیا از دست تو راضی می‌شوند و اگر بگویی «اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات» همه مؤمنین از زمان حضرت آدم تا به حال از دست تو راضی می‌شوند ببینید ثواب چقدر بالا عمل چقدر آسان شما در وقت خواب مدت یک دقیقیه می‌توانید این کاری که پیغمبر اکرم فرمودند انجام دهید این رابطه هاست که انسان را به جایی می رساند انسان باید رابطه با خدا داشته باشد رابطه با دعا داشته باشد و از جمله مهمتر از همه چیز رابطه با قرآن تمسک به قرآن خواندن قرآن خیلی مفید است برای دنیایتان برای آخرتتان مخصوصاً برای شرور از اجنه انسی از این شیطانهای انسی و از شیاطین جنی فوق العاده مفیدند قرآن زیاد بخوانید در راه قرآن بخوانید شما ببینید چقدر اهمیت به قرآن دادند حتی در وقتی که دستشویی رفتید هم آنجا آیۀ الکرس بخوانید دستور داریم و این خواندن قرآن برای باسواد برای بی سواد برای کسی حال دارد برای کسی که حال ندارد برای کسی که وقت دارد برای کسی که وقت ندارد باید در متن زندگیش باشد و من از همه مخصوصاً جوانها تقاضا دارم خیلی قرآن بخوانید راستی اگر انسان رابطه با خدا داشته باشد با تمسک به قرآن خیلی کار می‌شود کرد امام باقر (سلام الله علیه) می فرماید: که اگر کسی سوره حمد را بر مرده خواند و زنده شد تعجب نکنید می‌توانند یک افرادی با رابطه با قرآن با رابطه با ولایت با یک سوره حمد مرده را زنده کند چه بسیار ما سراغ داریم افرادی که دل داشتند افرادی که رابطه با خدایشان رابطه با ولایتشان رابطه با قرآنشان قوی بود با یک سوره حمد مرده را زنده کردند دردهایی که ناعلاج بوده نظیر سرطان امروز شفا دادند چه بسیار سراغ داریم با یک «بسم الله الرحمن الرحیم» توانست روی آب راه برود توانست در زمین و هوا پرواز بکند و بالاخره توانست خرق عادتهای فراوانی انجام بدهد این لسان قرآن است قرآن به ما یاد می‌دهد که می‌شود قرآن به ما می گوید تو رابطه با خدا پیدا کن ببین چه جور می‌شود قرآن قضیه حضرت سلیمان را به حضرت بلقیس نقل می‌کند برای این که جوانها بدانند خیلی کارها می‌شود حضرت سلیمان در جلسه نشستند فرمودند که کیه تخت بلقیس را از یمن بیاورد به فلسطین یک کسی که خیلی علم نداشت گفت: به نصف روز می توانم بیاورم قرآن می فرماید: یک کسی که قطره ای از دریای علم قرآن داشت گفت می توانم با یک چشم به هم زدن بیاورم حضرت سلیمان اجازه داد با یک چشم به هم زدن تخت بلقیس از یمن آورده شد فلسطین بلقیس خانم هم تخت آورد. این شاه خانم روی تختش با یک چشم به هم زدن آمد در مقابل حضرت سلیمان، حضرت سلیمان به بلقیس گفت که این تخت توست «هذا عرش» گفت: «کانه هو» گویا خودش است او آورد دیگر قرآن می گوید آورد. «قال الذی عنده علم من الکتاب أن اتیک به قبل أن یرتد الیک طرفک» دیگر این حرف یکی ماها نیست این حرف روایت نیست که کسی بگوید نه «و قال الذی عنده علم من الکتاب» این «علم» یعنی خیلی کم امام چهارم (سلام الله علیه) می فرماید یعنی قطره از دریا، قطره از دریای علم قرآن پیشش بود و توانست تخت بلقیس را از یمن بیاورد به شام رابطه با قرآن خیلی چیز به انسان می‌دهد خوب تخت بلقیس را از یمن به شام آوردند آن هم با یک چشم به هم زدن محال اس اما وقتی رابطه با قرآن باشد همه محالها درست می‌شود آسان می‌شود اگر مرحوم حاج شیخ (رضوان الله تعالی علیه) می فرماید: که آدم شدن محال است بله اما با رابطه با خدا آدم شدن آسان می‌شود با رابطه با خدا انسان خیلی کار می‌شود کرد مرده زنده کردن خوب محال است اما اگر رابطه با قرآن باشد می‌شود چه بسیار کردند و شد و این رابطه با قرآن خیلی کار می‌کند و من از جوانها تقاضا دارم رابطه با قرآنتان محکم باشد این برای سیر و سلوک خیلی مفید است برای عاقبت به خیری و تأمین آتیه خیلی مفید است برای رفع گرفتاریها خیلی مفید است برای کسی که کلاف سر به گم است در زندگی خیلیم فدی است و برای اینکه انسان بتواند سر کلاف را پیدا کند بتواند یک زندگی آرامی یک زندگی مطمئنی سکونت بخشی پیدا بکند رابطه با قرآن، رابطه با قرآن خیلی کار می‌کند و رابطه با قرآن این مراتب دارد خواندن قرآن همین جا قرآن می فرماید: «و رتل القرآن ترتیلا» برای خودسازی برای این که این بار سنگین را به منزل برساند قرآن بخوان در همین سوره آخر سوره می فرماید تا می‌شود قرآن بخوان «فاقروا ما تسیر من القرآن» بعد می فرماید که خوب خدا می داند گاهی مریضی خدا می داند گاهی خیلی کار داری خدا می داند گاهی در خط مقدم جبهه هستی اما «فاقروا ما تسیر من» به هر اندازه که ممکن است در زندگی قرآن بخوان محالها عادی می‌شود محالها آسان می‌شود ما سراغ داریم که افرادی که با یک «بسم الله الرحمن الرحیم» روی آب راه رفتند با یک «بسم الله الرحمن الرحیم» پرواز کردند با یک «بسم الله الرحمن الرحیم» بسیار کارهای سنگین انجام دادند و این رابطه با قرآن گاهی خواندن گاهی عمل کردن به قرآن است گاهی تفسیر قرآن و این تفسیر قرآن الآن جای او خالی است گرچه ما هرچه دقت در قرآن بکنیم معلوم است به جایی نمی رسیم قطره ای از دریا بیشتر نیست اما بالاخره این دریا را ما داریم به هر اندازه ای که می توانیم باید برداشت از این دریا بکنیم ولو حالا یک ظرفی آن هم ظرف کوچکی از این دریای قرآن باشد قرآن فهمیدن حق فهمیدن می دانی مال کیه؟ مال آن کسی است که وقتی می آید از این کهکشانها بالاتر می رود اینها را آنان نگیرید الآن بعضی از این ستاره ها نورش صد تا میلیون سال نوری طول می کشد تا به ما برسد اما وقتی امام زمان آمد «یرکب و یرقل أسباب، أسباب السموات السبع الأرضین السبع» سوار می‌شود با بسم الله شان از اینها می گذرد نه از کهکشانها از آسمان اول، آسمان دوم، سوم اینها همه از مجهولات است اما همین مجهولات همین محالها عادی می‌شود الآن از علم بپرسند آیا می‌شود در یکی از این منظومه های شمسی رفت می گوید: نه برای اینکه یک عمر ده میلیون سال نوری می‌خواهد تا انسان برود و ما که بیش از هفتاد، هشتاد سال نمی توانیم عمر بکنیم آن هم عمر علمی نه نمی‌شود اما «یرکب و یرقل أسباب، اسباب السماوات السبع الأرضین السبع» با چی امام زمان می رود با علم قرآن با چی امام زمان می رود با آن چیزی که ابن برخیا قطره ای از دریایش را داشت توانست تخت بلقیس را از یمن به یک چشم به هم زدن به فلسطین بیاورد با آن دریای علم می‌تواند از کهکشانها بگذرد از آسمان اول و دوم بگذرد این محالها را خیلی عالی کند امیدواریم که در زمان ما باشد امیدواریم که این نعمت بزرگ به دست ما باشد به دست ما به رهبری حضرت ولی عصر پرچم اسلام روی کره زمین افراشته بشود علم به انتها برسد در روایات هرچه علم بالا برود قطره از دریا در روایات می گوید یک وجب از هفتاد وجب دو وجب از هفتاد و پنج وجب اینها همه مثال است یعنی هرچه علم بالا رود قطره از دریا وقتی آقا امام زمان آمدند علم به انتها می رسد هر علمی هم علم طبیعی هم علم معنوی همه علوم از نظر مخ از نظر اصول از نظر [] علم من در مقابل جهل من یک قطره از دریا نیوتن می گوید من آن چه پشت این تلسکوپم می بینم علمم قطره از دریای مجهولات من اما وقتی که آقا امام زمان بیاید شما جوانها تمام این مجهولات برایتان حل می‌شود روشن می‌شود به قول قرآن چه خوش می گوید که الآن دنیا ظلمت است و «اشرقت الارض بنورها» وقتی آقا امام زمان آمد دنیا روشن می‌شود الآن دنیا مدره است انصافاً دنیا مرده است کی دنیا زنده می‌شود «ان الله یحی الارض بعد موتها» وقتی امام زمان بیاید این دنیای آلوده مرده را زنده می‌کند این انسانهای مرده را زنده می‌کند به «علی کل حال» رابطه با قرآن به هر اندازه که در وسع ما باشد باید باشد اگر سیر و سلوک بخواهید باید باشد اگر آخرت بخواهید باید باشد اگر هم دنیا بخواهید باید باشد امشب نمی خواستم در این باره صحبت کنم می خواستم درباره ولایت صحبت کنم برای اینکه قرآن می فرماید: که «و رتل القرآن ترتیلا» پیغمبر اکرم می فرماید تمسک به قرآن فقط نه تمسک به قرآن و ولایت تمسک به ولایت تمسک به قرآن این دو عصا، عصا نه این دو بال رابطه با ولایت رابطه با قرآن باید باشد تا ما پرواز کنیم به هر کجا بخواهیم برسیم انشاء الله، انشاء الله هفته آینده درباره آن بال دیگر یعنی رابطه با ولایت با شما صحبت می کنم انشاء الله.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group