پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم،
بسم الله الرحمن الرحیم،
لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابالقاسم المصطفی محمد و علی اله الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اعداء الله اجمعین.


خدا را شاکریم که امسال هم به ما درک ماه محرم و عزاداری سرور و سالار کربلا حضرت ابا عبدالله الحسین را عنایت کرد. اقایان عزیز جوانان گرامی خانم های محترم میدانید کربلا نه متعلق به جغرافیای خاصی است نه ملت خاصی است نه زمان خاصی است کربلا فرا ملیتی است. فرا جغرافیایی است. فرا زمانی است. در واقع حادثه ای جهانی است. حتی فرا دینی است. به یک معنا.

یعنی خیلی از غیرمسلمانان هم پای سفره ی امام حسین حالا عرض میکنم نشسته اند. یک کتابی نوشته است خیلی قدیم شاید حدود هزار و سیصد سال پیش . زمان امام صادق و امام باقر یک اقایی به نام فضیل. این کتاب ده صفحه است. منتها بعضی از محققین روی ان کار کرده اند و هم فارسی و هم عربی در بازار هست ترجمه شده و چاپ شده است. اسم این کتاب «تسمیه من قتل مع الحسین» است یعنی اسم کسانی که با امام حسین (ع) شهید شده اند فقط هم اسم است. یعنی یک گزارشی از شهدای کربلا. مقتل و اینها نیست.

منتها از لحاظ زمانی خیلی مهم است چون تقریبا هفتاد هشتاد سال بعد از کربلا نوشته شده است. عرض کردم اوایل قرن دوم زمان امام صادق. ایشان از اصحاب امام صادق و امام باقر است تسمیه من قتل مع الحسین. اسم کسانی که با امام حسین (ع) شهید شده اند. ایشان در این کتاب نام صد و هفت شهید را نام برده است. صد و هفت شهید. خب عرض کردم از لحاظ تاریخی کتاب مهم است. حالا من یک نگاهی کردم به این کتاب همین ده صفحه که حالا با تحقیق حساب شده است چند تا نکته از اسم شهدا فقط از اسم بیرون اورده اند و ان نکات را برای شما میشمرم .

کربلا تنوع جنسیتی دارد: شش ماه؛ هفتاد و پنج سال. علی اصغر، حبیب بن مظاهر. دو: تنوع نژادی دارد. نگاه میکنی بنی هاشم ایشان میگویند تعداد شهدای بنی هاشم بیست تا است.چون ایشان مسلم و خود امام حسین را هم ایشان اضافه کرده است انکه شنیدید شهدای بنی هاشم هجده نفرند درست است.

ایشان این دو تا را اضافه کرده است. بنی اسد. بنی کلاب. بنی قفار. تنوع ملیتی و نژادی. سوم عرض میکنم محضر شما عزیزان تنوع فردی یعنی زن و مرد. چند تا از زن ها نامشان در کربلا بعضی به عنوان شهید برده شده است. تنوع از نظر در واقع جغرافیایی. یکی مال کوفه است. یکی مال بصره است. یکی مال مکه است.یکی مال مدینه است یعنی نمیشود کربلا را به سن خاص محدود کرد شش ماه تا هفتاد و پنج سال. جنسیت خاص هم زن هم مرد. نژاد خاص قبیله ی خاص.

حتی تنوع موقعیت اجتماعی اقا یکی مثل حبیب معروف است. و یکی مثل جون، اسلم، غلام ترکی . این در واقع این مجموعه ای که در کربلا ایجاد کرده اند. اقایان عزیز خواهران گرامی ما این جلساتی که تشکیل میدهیم کارگاه عملی است . کلاس درس است. درست است راجع به کربلا خیلی نوشته اند خیلی سروده اند خیلی گفته اند خیلی منبر رفته اند. الان امار کتاب هایی که برای امام حسین است چند هزار تاست ولی ما هر سال تکرار میکنیم این را تا این درس و این کارگاه در واقع پا برجا بماند. دقت کنید چون این روز ها بعضی ها در این فضاهای مجازی یا ناشیانه یا نااگاهانه یا مغرضانه من دیده ام. مثلا اقا پول عزاداری را بدید به ایتام. ببخشید منتظر بودیم شما بگویید. پول عزاداری را بدهید به همین جهیزیه.

اصلا در همین کلاس و امام حسین ما یاد میگیریم به ایتام پول بدهیم اینجا که مینشینیم یاد میگیریم به فقرا کمک کنیم به مستمندان کمک کنیم. من به یکی از اینها گفتم ببخشید امام صادق که مجلس عزا میگرفت در منا برای امام حسین حتی وقتی شعر تمام شد شاعر شعرهایش را خواند اقا به خانم ها فرمود اگر طلایی چیزی پیشتان هست بدهید. از ایشان گرفت. در یک عبایی به دست شاعرداد البته او قبول نمیکرد. اقا فرمود این را از ما قبول کن.

امام هشتم که دعبل شعر های آن طوری را پیشش خواند گریه کرد و بعد پیراهن تنش را تا کرد به دعبل داد گفت هزار شب شبی هزار رکعت نمازدر این پیراهن خواندم هزار ختم قران در این پیراهن کردم. صد دینار آن زمان که خیلی ارزش داشت داد.فرزدق را امام سجاد آن طور تشویق کرد .یعنی آن ها نمیخواستند این هزینه هارا بدهند به فقرا و ایتام؟ آن ها که خودشان امام انفاق اند. امام احسان اند. این را دقت کنید کسی که میگوید این پول را بدهید به زید. اعم یا یتیم یا جهازمیخواهد در این کلاس را ببنددمیخواهد امام حسین و عاشورا را چون اگر این بسته شد، آن ها نیز تعطیل میشوند. آن ها هم بسته میشوند .

این حرف خیلی حرف مغرضانه ای است اگر ناآگاهانه نباشد .هرگز معنای عزاداری امام حسین تعطیل کردن برنامه های دیگر نیست حرف هایی که در حج نیز بعضی ها میزنند. حرف هایی که در اربعین و زیارت اربعین و رفتن به حرم امام حسین و... در صورتی که شما ببینید امام صادق (ع) پول میگذارد رسما هشتصد درهم آن زمان یا بیشتر پول میگذارد میگوید ده سال در منا عزاداری کنید.

رسما ائمه (ع) تاکید میکنند به اصحاب زیارت بروید..دعا کنید ..عرض میکنم مجلس برای امام حسین بگیرید . ما امروز من جاهای دیگر نیز این را گفته ام همیشه اقایان جوانان نبرد اقتصادی نبرد نظامی نبرد سیاسی قبلش نبردروانی است. ما امروز فضای جامعه ی مان فوق العاده درگیر نبرد روانی است. یعنی جو روانی شما تا نیایی جو را دست خودت بگیری بگویی امام حسین خروج از دین کرده است . نمیتوانی جلوی سی هزار تا آدم جمع کنی.

یعنی اون مقدمه ی روانی، شاییعه پراکنی، ما که جلوی شایعه پراکنی را نمیتوانیم بگیریم. اصلا دنیای امروز که نمیشود جلویش را گرفت . فضای مجازی غوغاست. اما من بیش از شایعه پراکنی نگران شایعه پذیری هستم. شایعه بله..شایع کردند امام حسین خروج از دین...کسی که پذیرفته آمده است جلوی دروازه ی شام میگوید الحمدالله که خدا مرد های شما را کشت.آدم از این دلش میسوزد ..نماز خوان.. مسجد برو...قرآن خوان. میگوید الحمدلله الذی قتلکم.

ببینید اینکه با علی میخواهند بجنگند باید قبلش پخش کنند که علی نماز نمیخواند. در جنگ صفین یک کسی رسما به هاشم مرقال که از اصحاب امیر المومنین است گفت ان صاحبکم لایصلی. صاحب شما نماز نمیخواند. همیشه در تمام قضایا من یک بار دیگر این را تکرار میکنم ...در داستان جنگ نظامی .در داستان جنگ اقتصادی، که الان ما در کشور ما با آن مواجهیم. جنگ سیاسی، ..تعطیل کردن یک جریان مذهبی، باید یک جنگ روانی باشد و این جنگ روانی امروز خیلی حساب شده است..

لذا شما از زبان بعضی افرادی که توقع نداری میشنوی که اقا چرا مجلس؟ چرا اربعین؟ چرا عزاداری؟ ..اقلش این است که دویست و خورده ای سال ..نزدیک دویست سال، حداقل بعد از کربلا از امام سجاد تا خود امام عسگری برای امام حسین مجلس گرفته اند، برنامه گرفته اند ..توصیه کرده اند..ثواب های بی شمار گذاشته اند.

من اجازه میخواهم حالا هنوز هم وارد بحث اصلی خود نشده ام چند تا عبارت را از غیر مسلمان ها یا غیر شیعیان برای شما راجب امام حسین بخوانم ببینید این سخن انتوان بارا است. انتوان بارا کتابش در بازار هست. عربی و فارسیش هست. «حسین نزد مسیحیان»..این اسمش است. الحسین فی الفکر المسیحی..یک عبارتش را به شما میگویم..میگوید اگر حسین از ما بود یعنی مسیحیت...در تمام زمین برای او پرچم می افراشتیم و با نام حسین (ع) مسیحیت را جلو میبردیم ..میدانید این حرف یعنی چه؟ یعنی مسلمانان..شما یک شخصیتی دارید به نام حسین(ع) که میتوانید اسلامتان را از راه او جلو ببرید..ببینید این جلسه که تشکیل میشود..احکام را میگویند..قرآن میخوانند..من می آیم حدیث میخوانم..به چه بهانه ی دیگری شما میتوانید این همه جوان را جمع کنید..غیر از محرم و امام حسین (ع)..آنتوان بارا میگوید..

معروف هم هست به مسیحی شیعی که بهش میگویند المسیحی المتشیع..میگوید فریاد هل من ناصر حسین مرا به لرزه انداخت که من این کتاب را نوشتم..بعد میگوید من از نویسندگان مسلمان گله دارم که چرا شما از چنین شخصیتی در طول تاریخ درست بهره برداری نکردید..درست استفاده نکردید.. این سخن یک مسیحی است.

دو: جورج جورداق..ایشان نیز مسیحی است..اتفاقا چند سال قبل نزدیک همین ایام محرم هم بود فوت کرد من از مقام معظم رهبری یک وقتی پرسیدم ..ایشان فرمودند من جورج جورداق را دیده بودم..آمده بود پیش من..و با آثارش آشنا هستم ایشان یک کتابی دارد همه ی شما شنیده اید راجب حضرت علی (ع) به نام صدای عدالت انسانی. صوت العدالة الانسانیه. این کتاب را که نوشت به دنیا اعلام کرد..گفت من یک مسیحی هستم ..و هیچ کس نمیتواند به من وصله بچسپاند ..تو شیعه هستی ..تو مثلا پیرو امیر..من علی را دوست دارم ..میخواهم درباره اش یک کتاب بنویسم..بسیار کتاب قشنگی است.

در آن کتابش میگوید ..ببینید..جورج جورداق این را میگوید: میگوید این تعبیر یک اندیشمند مسیحی است درباره ی امام حسین (ع). میگوید حسین (ع) به همان اندازه که حسین (ع) با درخت نبوت و اخلا ق علوی یپیوند داشت..یزید با اخلاق سفیانی و روحیه ی جاهلی پیوند داشت .میگوید کربلا دو تا اخلاق مقابل هم ایستاد..اخلاق محمدی صل الله علیه واله.. و اخلاق سفیانی. اخلاق علوی و اخلاق جاهلی.ببینید آقایان من میخواهم شب اولی بدانید در کجا نشسته اید.

این شخصیت سوم هنری لامنس ایشان خاور شناس بلژیکی است. البته اصالتا فرانسوی است. منتها معروف به مستشرق بلژیکی هست. اینان غیر مسلمان هایی که اصطلاحا یاد بگیرید غیر مسلمان هایی که راجب اسلام و شیعه چیز مینویسند به اینان مستشرق میگویند.لامنس شما میدانید ایشان مسیحی است. مسیحی ها اقانیم ثلاثه دارند.پدر و پسر و روح القدس.من الان با عقاید آنان کاری ندارم و نمیخواهم اینجا نقدکنم. قرآن میفرماید اینان معتقد به تثلیث هستن..یا به قول خودشان اقانیم ثلاثه اقانیم با ق ..به معنای مقدسات سه گانه.

حالا ببینید لامنس چه میگوید: میگوید رسول خدا..علی (ع) و حسین(ع) ..اقانیم ثلاثه ی شیعه هستند..ببینید این یک مسلمان نیست .حرف چقد قشنگ است این تیکه اش..پیامیر آشکار کننده ی وحی بود..علی (ع) توضیح دهنده ی وحی بود و حسین مجری. ببینید یک چیزی را یکی میاورد..یکی توضیح میدهد..یکی اجرا مبکند..میگوید..رسول خدا اورد..امیر المومنین علی علیه السلام توضیح داد و امام حسین اجرا کرد.

ولا تحسبن الذین قتلوا..مجری امام حسین است.ان الله اشتری من المومنین انفسهم..مجری امام حسین است. انا لننصر رسلنا..ان تنصرو الله ینصرکم ..ان الذین قالو ربنا الله ثم استقاموا تمام این ایات تجلی شان در کربلا ست. اینها حرف های غیر مسلمانان. یک کتابی را چند سال قبل در قم خود مجموعه ی جامعه المصطفی چاپ کرده است..این هم در بازار است..به نام شخصیت امام حسین (ع) از دیدگاه غیر مسلمانان و غیر شیعیان.نویسنده دویست و چهل نفر را آنجا ریز کرده است. دویست و چهل شخصیت غیر مسلمان یا غیر شیعه. یک دو سه..تمام آدرس داده است.

این کتاب من امروز بیشتر این کتاب را سعی کردم بخوانم و بیشترش را از آنجا یادداشت کردم . دویست و چهل نفر از شخصیت هایی که راجب امام حسین حرف زدند مسلمان نیستند..یا شیعه نیستند. یکی از آن ها شاعری است مال زمان مغول قرن هفتم.دیوانی دارد دیوان اشعار کمال الدین اسماعیل اصفهانی. ایشان از شعرای اهل سنت دوران مغول است قرن هفتم. ببینید شعرش را: چون محرم رسید و عاشورا خنده بر لب حرام باید کرد. شیعه نیست اما اینطوری راجب امام حسین (ع) سخن میگوید
.چون محرم رسید و عاشورا..
خنده بر لب حرام باید کرد
وز پی ماتم حسین علی
گریه از ابر وام باید کرد..
یعنی از ابر آدم گریه قرض بگیرد...شعر است دیگر زبان شعر.
.در پی ماتم حسین علی
گریه از ابر وام باید کرد..
لعنت دشمنانش باید گفت..
دوست داری تمام باید کرد.
.خیلی از این نمونه ها است...عطار نیشابوری در این کتاب در واقع خودش..کتاب های متعددی ایشان دارند..باز من الان اگر اسم کسی را میبرم..کتابی را میبرم..صرفا دارم شاهد می اورم..در مقام تایید ..نقد یا در واقع این نیستم که بخواهم آن کتاب یا آن شخصیت را بخواهم اینجا بررسی کنم.. شاهد مثال می اورم. عطار اشاره به این دارد که خیلی اتفاقات در عالم افتاده است . خیلی ها خون داده اند..خیلی ها کشته شده اند..خیلی ها جون داده اند. ولی این خون مانده است چرا؟ که من این چرایی را امشب برای شما میگویم. چرا ..ببینید شعرش را..بسی خون کرده اند اهل ملامت.

یعنی خیلی ها خون داده اند. در مبارزات انقلاب های زیادی واقع شده است بسی خون کرده اند اهل ملامت ولی این خون نخسبد تا قیامت. آن خونی که ثابت مانده است ثارالله خون ابی عبدالله است. هر آن خونی که بر روی زمان است..خیلی خون ها..شما از اول تاریخ انقلاب ها را بررسی کنید. هر آن خونی که بر روی زمان است برفت از چشم و این خون جاودان است. این پنج شش تا از شخصیت های غیر مسلمان یا غیر شیعه . جوان ها..من سعی میکنم امسال یک مقدار رویکرد بحث هایم جدید باشد با مقائس اجتماعی منطبق باشد.سال های قبل هم سعی کردم..ولی این حرف هایی که گاهی گوشه و کنار زده میشود شما..گوش نمیدهید دلیلش هم همین مجلس هست. ما الان حرم بودیم آنجا هم جمعیت پر بود مسجد اعظم هم پر بود ولی یک وقت ذهن انسان هاخلجان نکند که اقا چرا ما هزینه برا امام حسین ..چرا مجلس..اینا تمامش زمینه ساز است.

شما یک وقتی خودتان بنشینید فکر کنید از برکت امام حسین چقدر افراد در جامعه عراق ،اینجا ایران، کشور های مختلف زندگیشان میچرخد من یک وقتی به اقایان مشهدی این را گفتم. گفتم امام رضا را از مشهد بردارن. چقدر کار میخوابد؟ چقدر امام رضا فقط برای مردم در دنیا نه فقط مشهد ایجاد شغل کرده است .حالا مسائل دیگرش بماند..هتل..ماشین..مغازه..کاروان..آژانس.

برکت امام حالا جنبه های معنویش ..جنبه های حالا عرض میکنم مربوط به تقویت مبانی دینی اش..این است که من خواستم یک اشاره ای به این مطلب بکنم که داستان عاشورا و داستان محرم اگرچه حدیث نامکرر است اگرچه فراوان گفته شده..این روضه هارا شما صدبار شنیده اید.. بابا ما که نمیتواتنیم روضه علی اکبر (ع) جدید درست کنیم..

همان هایی که رفتن میدان عربن عربا همان هایی که تیر به گلوی شش ماهه..ولی چرا این تکرارا..چرا این یادکرد را ائمه اینقدر رویش تاکید داشتند این ها دلیل دارند چون وسیله ی حفظ دین است .

من یک روایتی را امروز میدیدم خیلی جالب است این را من برایتان بخوانم یک گروهی خدمت امام حسین (ع) آمدند. خودم این روایت را قبلا ندیده بودم..امروز دیدم..به نظرم در کتاب صفات المومنین دیلمی آنجا دیدم. حالا به کتابش شما کار نداشته باشید. یک گروهی آمدند خدمت اما م حسین گفتند آقا ما یک تعدادی بودیم با هم. حالا پانزده تا..بیست تا..نمیدانم.عده ای از ما پیش معاویه رفتند گفتند ما نمی آییم با شما.ان اصحابنا وفدوا الی معاویه. یک گروه از ما..ما با هم بودیم..وسط..این کاری به قصه ی کربلا هم ندارد.این اصلا کاری به کربلا نداردیک گروهی..معاویه که هنوز قصه ی کربلا نیست که ..این مثلا مال سال پنجاه و دو ..پنجاه و سه.. این زمان هاست قبل از قصه ی کربلا و یزید اینهاست.

گفتند اقا یک گروهی از ما رفتند پیش معاویه و وفدنا نحن الیک. ما آمدیم خدمت شما جعلنا الله فداک..اقا قربونت بریم. دورت بگردیم.. این به معنای دورتون بگردم..بنفسی انت نمیگویید در زیارت..؟!اقا دور شما بگردیم. انما جئنا مرتادین لدیننا ..ما که آمدیم آن ها مارا متهم کردندنباید برید..خلاصه با ملامت و سرزنش آمدیم..حالا آمده ایم خدمت شما در روایت داریم امام حسین (ع) سرشان را پایین انداختند فطاطا راسه و اترق طویلا.امام حسین خیلی در فکر رفت.طول کشیدبعد سرش را اورد بالا.. به این چند نفری که از آنان جدا شده بودند از آن ها رفته بودند پیش معاویه..این ها آمده بودند پیش امام حسین فرمود: خلاصه بهتان بگویم قصیره من طویله حالا ما در فارسی خودمان میگوییم مشت نمونه ی چی؟ خروار.. قصیره من طویله آن شارحین این حدیث زیرش نوشته اند این ضرب المثل است..

در عرب یعنی کوتاه براتون بگویم ..سخن را کم کنم چه میگوییم.. خسته تان نکنم بزارید خلاصه برایتان بگویم . امام حسین به این ها فرمود من این سخن امام حسین را امشب پیش شما میگویم. فرمود من احبنا لم یحبنا لقرابه بیننا و بینه و للمعروف استیناه هر که مارا دوست دارد برای دو چیز دوست نداشته باشد .یک: برای اینکه ما کارش را می اندازیم. اقا امام حسین اسن بچه ی مان را شفا میدهد ..امام حسین است برکت به زندگی میدهد..نه..معروف استینا..نکند مارا دوست دارد به خاطر اینکه کارش را راه می اندازیم؟ کمکش میکنیم. مثلا مریضش را شفا میدهیم .این که میشود انتفاعی..تجارت..

و لذا اخر تحف العقول یک روایت دارد که کسانی که انتظار امام زمان را میکشند برای دنیا..از ما نیستند این یک..دو: لقرابت..یک احساس فامیلی با ما بکند اقا سیدیم..شیعه ایم ..بالاخره در مملکت امام زمانیم نمیشود که به مجلش امام حسین نرویم. دشمنان چه میگویند؟ نخیر.من امام حسین (ع) چنین دوستی را نمیخواهم لقرابت قول معروف. پس برای چی؟ انما احبنا لله و رسوله. اگر ما را دوست دارین برای خدا و پیغمبر حضرت محمد صل الله علیه و اله. همه ی حرف در همین است. پس کد میدهیم با امام حسین به خدا. ادرس میدهیم به دین.

و لذا اگر کسی آمد با امام حسین رفاقت برقرار کرد. این رفاقت خدای نکرده کم توجه با بی توجه کمرنگ کرد آن رابطه اش را با خدا..گوید اقا ما عزاداری میکنیم نماز چرا بخوانیم؟؟جواب نمیدهد..جواب نمیدهد.. ما که دیگر عزاداری میکنیم خمس چرا بدهیم؟؟ ما که دیگر عزاداری میکنیم اربعین کربلا میرویم حالا روزه برای چی بگیریم؟؟ فرمود من کان لله مطیعا فهو لنا محب هر که مطیع خداست این با ما رفیق است. و من کان لله عاصیا هر کس با خدا در افتاد و معصیت کرد فهو فهو لنا مبقض این بغض مارا دارد. تمام شد حب و بغض ملاکش یک کلمه است من تساوی بزارم بینش. حب ما مساوی است با اطاعت خدا.

بغض ما مساوی است با عصیان خدا. هیچ هم نژاد و سن مهم نیست. یک کسی امده بود پیش امام باقرگریه میکرد به نام سعد ایشان از بنی امیه بود. اقا فرمود چته؟؟ گفت اقا در قران کلمه ی شجره ملعونه امده است یعنی شجره یی که لعنت شده است. پیغمبرم فرموده منظور از شجره ی ملعونه بی امیه هستند.

خود شما ها هم میگویید در زیارت عاشورا لعن الله بنی امیه قاطبه همه بنی امیه را لعن میکنندخب من از بنی امیه ام من ملعونم من مطرودم..اقا فرمودند : چه کسی را دوست داری؟؟ با کی هستی؟ از کی حرف گوش میدهی؟؟ گفت از شما. فرمود تو با مایی. تو اموی نیستی. شناسنامه ات مهم نیست فامیلیت مهم نیست نژادت مهم نیست بعد اقا برایش دلیل اورد. فرمود: قرآن میفرماید: حضرت ابراهیم میفرمود: من تبعنی فانه منی. هر که از من اطاعت کند با من است.

فلذا اقایان ..جوانان دقت کنید نوح..خدا در قران میگوید پسرش لیس من اهلک.. پسر نوح نیست. نمیخواهد بگوید اعوذبالله پسر شناسنامه ایش نیست پسر نسبی اش چرا پسرش است..لیس من اهلک..اما سلمان پیغمبر میفرماید سلمان منا اهلا. پس میشود سلمان بشود منا پسر نوح شود غیر منا. اینقدر این اینقدر سعد خوشحال شد که در تاریخ معروف است به سعد الخیر. بهش میگویند سعد الخیر.شب اول است ..خسته ی تان نکنم پنج تا عامل ماندگاری کربلا را فقط برایتان میشمارم چرا این حادثه چهاده قرن است مانده است.

خیلی در تاریخ اتفاق افتاده است.شما اسمش وید..قیام فلانی..قیام فلانی... من ده تا عامل نوشتم . انشاءلله در منبر های جاهای دیگر میگویم. توضیح هم میدهم.اینجا در حد فهرست . اقایان خواهران.. چرا مانده؟من این جوان را کی امشب پای منبر اورده؟این اقایانی که سن هفده هجده..اکثر جلسه ی ما زیر سی سال هستند این جوانانی که شما در تهران، در حرم،در مشهد . اینکه دیگر سیاسی نیست که..انتخابات که نیست که..مضره نگذاشته ایم که..کاندیدها نیامده اند بگویند..اینها خودشانند.

امشب شب اول است . من سابق ها یادم است یک وقتی مصلی اقایان میگفتند شب هفتم هشتم محرم یواش یواش مسجد ها پر میشوند شب اول است. نصف این مجموعه پر است.دلیلش چیست؟

علت ماندگاری کربلا

یک: اراده ی خدا . خدا خواست. خدا خواست. همان طور که خدا خواست . وقتی ابراهیم پیغمبر زن جوان و بچه ی کوچیکش را درسرزمین مکه گذاشت هیچ کس آنجا نبود یک دعا برایشان کرد گفت خدا ..محبت این دو را بنداز در دل مردم.فاجعل افئده من الناس تهوی الیهم .ابراهیم رفت. حالا شما نگاه کنید ما توفیق داشتیم امسال..مشرف بودیم مکه..چقدر آدم منا قربانی میکندبه یاد ابراهیم.چقدر آدم بین صفا و مروه میرود به یاد هاجر. چقدر آدم دنبال آب زمزم می دود. هرکس طواف میکند دور قبر ابراهیم و اسماعیل را هم طواف میکندچون نمیشود از داخلش رفت باید ازین طرف رفت.

باید از مقام ابراهیم پشت مقام ابراهبم نماز میخواند.چه کرد خدا با ابراهیم....با هاجر و اسماعیل. بابا خدا خواسته نام امام حسین بماند. حدیث داریم اذا اراد الله بعبد خیرا . انشاءالله شما جزو این حدیث باشید. حتما هستید. اگر خدا خیلی دوستان داشته باشد میدانید نشانه ی چیست؟ اگر خدا خیلی دوستان داشته یاشد ..قذف اذا اراد لله بعبد خیرا...قذف فی قلبه حب الحسین وحب زیارت الحسین هر کس حسین و زیارتش را دوست دارد بداند که خدا دوستش دارد و اذا اراد الله بعبد شرا اگر خدا بخواهد کسی را از خودش طرد کند محبت حسین را ازش میگیرد.نوکری امام حسین آقایی عالم است. آقایی عالم است. این اراده ی الهی است.

دو: اخلاص صد درصد من نمیگویم جاهای دیگر نبوده است ولی صد درصد کار برای خدا ..ببینید آقایان..خدا حفظش کند حاج اقای قرائتی را.. من امانت داری کنم این حرف ایشان را....چند روز قبل..با هم تماسی داشتیم..ایشان فرمودند. فرمودند اقای رفیعی..حضرت زهرا سه شب به خانواده اش حضرت علی ..امام حسن و امام حسین نان درست کردند بخورند. روزه بودند. نان دادند یک شب به یتیم . یک شب به مسکین..یک شب به اسیر..هجده تا آیه نازل شد سوره ی هل اتی را ببینید ..خدا فرمود به اینان بهشت میدهم..جزایشان جنت است..چنین است..چنان است..چرا؟ چون انما نطعمکم لوجه الله.

این سه شب نان را برای خدا دادند.ایشان میگفت..میگفت سه شب نان برای خدا دادن هجده تا آیه نازل میشه بهترین جای بهشت را خدا به آنان میدهد ..به اینان میگوید ابرار..آنوقت حسین نان چیه..جان داده..جوان داده..کودک داده..زن و بچه به اسارت دادند. برای نان سوره ی هل اتی نازل میشه ..برای جان چه میخواهد نازل شود؟؟این ها که با نان افطار کردند دوباره چهار پنج روز بعدش دوباره نان پختند خوردندفقط سه شب نان به یتیم و مسکین و اسیر برای دادن نان به خاطر خدا .خدا اینهمه نگاه کنید سوره ی هل اتی را..امتیاز گذاشته است.برای جانش؟ شوخی است؟این دومین عامل..اخلاص.

سوم جامعیت است. بابا چه میخواهید؟ اعتقادات؟ در کربلامعاد؟ در کربلا..نبوت ..توحید..نماز..ذکر..هر چی ایثار فداکاری کرامت یعنی یک بعدی نیست . عرفا به عرفانشان ..شعرا به شعرشان فلاسفه به فلسفه ی شان..فقها به فقهشون ..فیلم ساز ها با فیلم.هرکسی این زاویه ی کربلا را نگاه میکند از گوشه اش یک چیزی بیرون می آورد .این جامعیت باعث ماندگاری شد. 

چهارم : عناصر   .عباس..علی اکبر..بابا هر کدام از اینها من دو سه شب قبل در کربلا این جمله را عرض کردم آنجا برای زائران جای شما خالی..شب جمعه حرم امام حسین منبر بودم.آنجا این جمله را گفتم. گفتم این شمس شما ظهر خورشید را دیده اید وقتی بالا می آید نه ماه پیداست نه ستاره. ولی الان بیرون روید چون خورشید نیست هم ماه پیداست هم ستاره.البته اگر ماه خیلی روشن باشد ستاره هام کمتر پیدا میشوند. گفتم ابی عبدالله شمس است. انقدر این شمس پر فروغ است که عباس قمر شده و این اصحاب نجوم.

والا اینها هرکدامشان باید یک حرم داشته باشندشما مثلا میروید فلان شهر میگویند این قبر مالک است.. این قبر علی بن مهزیار است..این قبر حجر است..بابا..این صد نفر..صد و خورده ای نفر که یکجا جمع شده اند شما با یک سلام دوخطی از کنارش رد میشوی هر کدامشان یک نجم هستند منتها کنار شمس امام حسین دیده نمیشوند. کم شخصیت هایی هستند اینها.عناصر..این هم عامل چهارم..

پنجم: تاکید ائمه بر مجلس بر عزاداری ..علما..سیره نذاشتند پدر به پسر پسر به نوه وقف کردند تاکید کردند .. پیغمبر فرموده..حضرت زهرا فرموده. امام صادق فرموده . امام باقر..اینقدر گفته اند و گفته اند تاکید کرده اند..خود این تاکید نگذاشته این داستان کمرنگ بشود. نگذارید دشمن کربلا را از شما بگیرد. نگذارید اربعین را کمرنگ کند.نگذارید روابط شما رو با امام حسین کمرنگ کنند. الان با شایعات بین ایران و عراف..عرب و عجم و به رخ کشیدن شخصیت های افسانه ای تاریخ و بحث ایرانی و عربی کردن ..این ها غلط است. والله امام حسین جهانی است. این سخن غیر مسلمان هاست. این سخن امثال انتوان باراست. این ها توطئه هستند.میخواهند جریان کربلا کمرنگ شود و نمیتوانند انشاءالله چون خدا اراده کرد حب حسین در دلها بماند.

السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک همین شب اول پای عزای ابی عبدالله بنشینید که وقتی نامش را جبرئیل برای آدم ابو البشر برد اشک از چشمان ادم جاری شدگفت این حسین کیست که اسمش قلب را منکسر میکند؟نامش قلب را تکان میدهد. جبرئیل هم خود گریه کرد هم ادم گریه کرد..گفت همین را بهت بگویم یقتل عطشانا فریدا وحیدا این حسین را با لب تشنه در کربلا تنها میکشند . هر چه صدا میزند واقلتا ناصرا..وا عطشا فلم یجبه الا بالسیوف. جوابش را با شمشیر میدهند..جوابش را با نیزه میدهند..آنقدر آدم ابو البشر اشک ریخت و گریه کرد و خود جبرئیل بنیان گذار مجلس ابی عبدالله ادم ابو البشر بوده اولین مجلس را او گرفته قبل از تولد جدش سال ها او گریه کرد..جبرئیل گریه کرد..ابراهیم پیامبر گریه کرد..نوح نبی گریه کرد رسول خدا قنداقه اش را دستش دادند...

صلی الله علیک یا ابا عبدالله. صلی الله علیک یا ابا عبدالله به آبروی امام حسین آبروی مارا حفظ کن. در ظهور آقامون تعجیل بفرما.بیمارانمان را لباس عافیت بپوشان. خائنین به این نظام در هر لباس و پستی هستند رسوا بگردان. خادمین به این نظان یاری بفرما. خدایا این آشفتگی اقتصادی را از این کشور ریشه کن بگردان. خدایا شر توطئه گران در اتاق های فکرشان به خودشان برگردان .سایه ی مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار. بیمارانمان را لباس عافیت بپوشان .شهدایی که در کنار مضجعشان هستیم ..امام عزیز، روحشان از این جلسه بهره مند بفرما .بالنبی و اله. صلواتی عنایت بفرمایید.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group