لا حَولَ وَ لا قُوَّه الّا بالله العَلی العظیم نحمده و نَستَعینُه و نَستَغفِره و نشکرهُ و نتوسّل وُ نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی خیرته فی خَلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته سیدنا و نبیِّنا اَبیالقاسِم محمّد،
و عَلی آله الطیَّبین الطاهرین سیَّما بقیه الله فی الارضین و لعن علی اعدائهم اعداالله اجمعین .
شب هفتم محرم منسوب است به طفل شیرخوار اباعبدالله حضرت علی اصغر علیه السلام . ان شالله به دست های کوچک این باب الحوائج مشکلات کشور ما مشکلات فردی و اجتماعی ما حوائج شما جوانان و خانواده هایتان برآورده به خیر شود به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
توفیقی حاصل شد امسال به بحث احرار و آزادگان و خصوصیات انسان های جوانمرد با مروّت با فتوت پرداختیم. ویژگی هایی که از کلام امام حسین در آخرین لحظه درس گرفتیم ،فکونوا احراراً فی دنیاکم .
چهار ویژگی را شب های قبل گفتیم امشب هم به یکی دیکر از این ویژگی ها که بسیار مهم است می پردازیم. چون می دانید هر کاری هر صفتی یک ضوابط و شرایطی دارد حریت و آزادی هم تو روایت داریم : من اَقامَ بشرائط الحُرّیَه فهو اهلُُ للعِتق ، هرکه شرایط آزادی و آزادگی را رعایت کند این واقعا آزاده است به اسم که نیست ، من جوانمردم من با فتوتم، و مَن قصَّرَ عن احکام الحریَّه فهو اهلُُ للرق، هرکسی کوتاهی کند در شرایط و احکام و حصوصیات حریت این رِق است ولو بگوید من حُر هستم. این خیلی مهم است در شب های قبل هم گفتم سپیوسف تو جاه هم حر بود یوسف تو زندان هم حر بود اما ذلیخا تو کاخ عبد و دور از فتوت و مروت بود .
صفتی که امشب می خواهم بگویم خوب دقت کنید سه تا واژه هست آقایان جوانان خیلی به کار می رود ولی به نظر من مهجور است ، عمل بهش کمرنگ است . و این سه واژه از مهم ترین خصوصیات انسان های آزاده است . و آن : حیا و غیرت و عفت . به هم وابسته هست ، حیا درونی است غیرت بروز حیا هست عفت میوه ی این دوتا است .
💠در روایت داریم : ثمرهُ الحیاء العفَّت.
حالا توضیح می دهم. بیشتر هم روی واژه ی غیرت بحث می کنیم ؛
💠لعنَ الله من لا یُغار، خدا لعنت کند کسی که غیرت تو زندگیش نیست روایت است.
💠انَّ الله غیور یُحبُّ کلَّ غَیور، خدا خودش غیور است آدمهای غیور هم دوست دارد.
💠امیرالمومنین فرمود : فرعون خیلی عمرش طولانی بوده ، معروف هم هست مریضی هم نکشیده و سالم بوده از نظر جسمی.
حضرت فرمودند : به خاطر سه تا ویژگی که در فرعون بود خدا عمر طولانی بهش داد نه اینکه فرعون خوب است نه، فرعون ادعای خداییش بیخود است انا ربکم الاعلی می گفت ، بچه ها را به قتل می رساند ، آخر هم خدا انتقام گرفت در رود نیل غرق شد . اما علت اینکه طولانی حکومت کرد امیرالمومنین فرمود سه تا خصوصیت داشت :
۱. آشپزخانه ی بزرگی داشت غذا طبخ می شد به فقرا اطعام می کرد . می گفت هرکه می آید بهش غذا بدهید . این اطعام به فقرا.
۲. یکی سهلُ الحجاب بود ، اگر کسی باهاش کار داشت پیدایش می کرد ، نباید از پانزده تا مسئول دفتر اجازه بگیرد و هماهنگ کند و آخر هم پیدا نکند آقا را. با اینکه ادعای خدایی می کرد اما مردم پیدایش می کردند راحت بهش دسترسی داشتند .
۳. نسبت به همسرش غیور بود . فرعون بود اما اجازه نمی داد زنش بیاید در معرض نامحرم غیرت داشت. به خاطر اطعام و به خاطر در دسترس بودن و غیرتش خداوند تو دنیا، حالا آخرت را که قبول نداشت خدا کار کسی را بی پاداش نمی گذارد همین جا بهش مهلت داد طولانی عمر کرد. این خیلی مهم است .
حتی قبل از اسلام یک وقتی یک کسی آمد موقع پیغمبر ۲۰ سالش بود هنوز بیست سال به بعثتش مانده بود . آمد مکه اموالی گذاشته بود روی شتر ، یک کسی اینها را ازش خرید و پولش را نداد و فرار کرد. این هم غریب بود تو آن شهر کسی را نمی شناخت . آن آدم هم یک آدم مشهوری بود افرادی داشت قبیله ای داشت هرچه این فریاد زد کسی جوابش را نداد.
زبیر این زبیر با آن زبیر زمان امام حسین فرق می کند ، زبیر عموی پیغمبر است زبیر برادر عبدالله و برادر ابدطالب است ایشان عموی پیامبر بود. ایشان خیلی ناراحت شد گفت من تو مکه باشم و مال کسی را بخورند آن هم مهمان و غریب؟ گفت جمع شوید یک پیمانی ببندیم که این جور موقع ها از مظلوم دفاع کنیم در واقع اجحاف به یک انسان ، عرض کردم اینها همه شان مشرک بودند شاید اسلامی هنوز نیامده بود.
سه نفر تو این پیمان آمدند به نام فضل ، لذا به این پیمان می گویند حلفُ الفضول ، فضل فضل فضل جمعش می شود فضول . پیغمبر خدا هم تو این پیمان شرکت کرد .عده ای از بزرگان مکه پیمان غیرتمندان در برابر دفاع از کسانی که حریم مالی دیگران را لطمه می زنند البته حق این را گرفتند و این پیمان هم بود تا بعد از اسلام ، پیغمبر هم که آمد فرمود نقضش نکنید بگذارید باشد چیز خوبی است می گفت چه چیز خوبی بود . دوتا مثال دادم اصلا ربط مستقیم با اسلام هم نداشت یکی بحث فرعون یکی پیمانی که قبل از اسلام بسته شده بود. این اهمیت این صفت است . ان الله غیور یحبُّ کلَّ غیور.
من خیلی روان چون اکثرا در جلسه جوان هستند الحمدالله نمی شود قلمبه سلمبه صحبت کرد، روان برای شما صحبت کنم خوب گوش بدهید ؛ یعنی حساسیت به دنبال مسئولیت .ای آقا این که سخت تر شد ، نه ؛ توضیح می دهم ببینید:
اگر کسی یک مسئولیتی داشت در اجرای آن مسئولیت حساس باشد به این می گویند غیرت. مثلا یک راننده اتوبوس از اینجا می خواهد برود مشهد مسئولیتش این است این ماشین و مسافران را تا مشهد سالم برساند ، خب رو این مسئولیت باید حساس باشد تند نرود سبقت نگیرد خوابش نبرد ، یک معلم مسئولیتش آموزش است باید رو این حساس باشد ، خوب درس بدهد تکلیف بخواهد نمره کم می شود بابای بچه را بخواهد .همین طور بروید جلو یک خلبان یک منبری آقا بنده مسئولیت دارم اینجا صحبت کنم حساس باشم، همین طور پا نشوم بیایم ، ۵ ساعت ۴ ساعت قبلش مطالعه کنم . هر کسی مسئولیتی که دارد رویش حساسیت داشته باشد یک مرد خواهر دارد دختر دارد همسر دارد در مقابل اینها مسئول است. مسئول در برابر غذایشان که فقط نیست مسئول در برابر لباسشان که نیست فقط .
امام صادق فرمود یک مرد تو خانه سه تا ویژگی باید داشته باشد اگر نداشته باشد مردانگی ندارد اسمش را گذاشته مرد.فرمود اگر می گوید ندارم باید برود دنبالش به دست بیاورد، المراءُ یَحتاجُ فی بَیته ی اِلی ثَلاث خِلال؛ خلال یعنی خصال . مرد تو خانه اش احتیاج به سه تا ویژگی دارد.آقا فرمودند یتَکلَّفها، باید برود به دست بیاورد و ان لم یکن ذلک فی طَبعه ، ولو تو ذاتش نباشد .
آقا این پسر که بوده تو خانه ی بابایش یک آدم بی مسئولیتی بوده ، نه کار به خرید خانه داشته نه بازار می رفته اما حالا ازدواج کردی دیگر فرق کردی ، مسئولیت داری .
مرد سه مسئولیت دارد :
۱. معاشرت الجمیلَه؛ خوش اخلاق باش . از در که تو می آیی فکر نکنند عزراییل آمده خوش خلق خوش برخورد، لذت ببرند اهل خانه . نه اینکه دعا کنند بروی مسافرت ده روزت بشود بیست روز. نه اینکه دعا کنند اضافه کار بهت بدهند انقدر دیر بیایی که ما خواب باشیم . اصلا منتظرت باشند تو خاته معاشرت الجمیله.
۲. سِعَهِِ بتقدیر ؛ وسعت بده به خانواده ات هرچه توانت است . سخت گیر نباش خسیس نباش ، تنگ نظر نباش.
۳. غیرتِِ بالتحسین ؛ غیور باش زنت است بچه ات است حساسیت داشته باش.
من یک آیه برایتان بخوانم مراجعه کنید .
سوره ی احزاب آیه ی ۶۰ راجع به حجاب است. خدا می فرماید : پیغمبر !اول به زن های خودت به دختر های خودت اول یک مسئول از خودش باید شروع کند ، یا ایها النبی قل پیغمبر بگو به زن هایت بناتِک دخترانت و زن های مسلمانان؛ و همه ، بگو : یُدنینَ علیهنَّ بالجلابیبهنَّ لباس های بلند بپوشند جلباب، که جمعش می شود جلابیب، یعنی لباس بلند . من نمی گویم چادر ، چادر یک نماد حجاب است خیلی هم خوب است ولی مانتوی بلند را شامل می شود لباس های عربی را شامل می شود ، لباسی که چسبان نباشد تنگ نباشد محرک نباشد بگو اینهارا بپوشند به زن هایت بگو محرک حرف نزنند محرک راه نروند ، خب دقت بفرمایید .
آیه ی بعدش ، آیه ۶۱ ؛ سه گروه را نام برده ، می گوید پیغمبر ! به اینها بگو دست بر ندارید علیه تان می شورم ، علیه تان خودم بلند می شوم و علیه تان خودم موضع می گیرم . من بخوانم آیه اش را :
۱. لاَن لم ینتهی المنافقون ، یکی منافقون که اذیت می کنند .
۲. و الذین هم فی قلوبهم مرض، مفسرین نوشتند چند تا جوان های اراذل و اوباش آنهایی که یک مقداری مراعات نمی کردند می آمدند بعد از نماز عشا شب تاریک بود ، بیرون مسجد میغمبر می ایستادند زن ها که از مسجد بیرون می آمدند اذیتشان می کردند ، تیکه بهشان می انداختند حرف های ناپسند ، این زن ها رفتند پیش پیغمبر گله کردند گفتند ما امنیت نداریم مسجد می آییم برویم خانه اینها سر راه می ایستند به ما چیزی می گویند . این آیه اینجا نازل شد ؛ یکی منافقون ، یکی والذین هم فی قلوبهم مرض همین هایی که مریضند . برو ازدواج کن این چه مرضی است تو سر راه می ایستی تکه به خانم ها می اندازی یا نگاه به زن مردم می کنی یا آزار می دهی دیگران را.
۳. والمرجفونَ فی المدینه ، کاش وقت بود من این را خیلی روش صحبت می کردم چون به درد امروز جامعه می خورد ، مرجفون یعنی کسانی که تو جامعه استرس ایجاد می کنند . ارجاف یعنی جنگ روانی ، ترس ایجاد می کنند : دشمن پشت دروازه ی مدینه هست ، شنیدیم ابوسفیان اسلحه جمع کرده می خواهد حمله کند ، می گویند اینطور می شود آنطور می شود ،خیلی بد است . امروز هم ما تو کشور بهش مبتلا هستیم. این سه گروه : منافقین ، اوباشی که زن ها را آزار می دهند ، و اضطراب ایجاد کننده های در مدینه. خیلی آیه سیاقش تند است . لان لَم یتنهی اگر دست برندارند لنُقریَنَّکَ ، نقرینَّ یعنی مارا تورا می شورانیم پیغمبر ! یا بهت می گوییم باهاشان بجنگ یا بیرونشان کن از مدینه بلاخره بهشان بگو عقب بنشینند . آیه با شدت .لنُقریَنَّکَ بِهم ما تورا علیه می شورانیم ، پس این همان غیرت است .
من در یک کلمه معنا می کنم غیرت را: الغیرتُ من الایمان ، حساسیت به دنبال مسئولیت. آقا این همسر شماست مسئولیت داری. یک آقایی می گفت که خیلی حاج آقا خجالت کشیدم ، گفتم چطور ؟ گفت : رفته بودیم یکی از این کشورهای اطراف آن موقعی که حالا ارز می دادند خیلی ها از این کشور رفتند ، اشکالی ندارد بعضی ها رفتند خرید کنند بعضی ها رفتند بگردند نمی گویم سفر رفتن عیب دارد . می گفت نشسته بودم یک جایی، یک جوانی آمد گفت : ببخشید اجازه می دهید من یک قدری به خانواده شما نگاه کنم ؟ خیلی بهم برخورد خجالت بکش ، گفتم من دیدم همه دارند نگاه می کنند بی اجازه من گفتم ادب کنم اجازه بگیرم چون همه دارند نگاه می کنند خیلی وضع خانمش بد بوده ، می گفت رنگم تغییر کرد همه دارند نگاه می کنند من اجازه گرفتم. غیرت تو کو ؟بلاخره شما این خانم را با این وضعیت بعضی ها می گویند ای بابا شما آخوندها خیلی حساسید بگذارید همه بیایند بی حجاب بیرون عادی می شود مثل اروپا، کسی نگاه نمی کند از بس حجاب حجاب کردید .
آقایان عزیز خواهران گرامی ! مثل این می ماند که انقدر رو نمره ی ۲۰ حساس نباشید تو مدارس؛ بگذارید همه تک بیاورند تک آوردن عادی می شود بگذارید همه فحش بدهند ..کار اگر عادی شد که قبحش از بین نمی رود یعنی بی حجابی ارزش نمی شود، سست می شود، اینی که شما می گویید حساسیت از بین می رود نه معنایش این است که بدحجابی یا بی حجابی ارزش می شود نمره ی صف ارزش می شود. اگر تو یک خانه ای همه فحش دادند تویک جامعه ای همه ناسزا گفتند و دزد شدند آیا دزدی ارزش می شود؟ بله، می روند به سمت چیزهای جدیدتر ، دیگر نگاه به نامحرم عادی می شود . دیگر دست دادن و لمس کردن عادی می شود این است که شما می بینید می روند به سمت ارتباط با حیوان ارتباط های .. نمی خواهم رو منبر عرض کنم یعنی هی می روند سراغ شیوه های جدید تو مسائل شهوانی شهوت که با عادی شدن از بین نمی رود.
لذا شما نگاه کنید ابی عبدالله علیه السلام من خواهشم این است چند کدی که می گویم دقت کنید؛ روز عاشورا کی فرمود کونوا احراراً؟ وقتی به خیمه هایش حمله کردند تا آن موقع نفرموده، کِی مسلم را صدا زد؟ وقتی به هیمه هایش حمله کردند یا مسلم ابن عقیل یا هانی ابن عروه یا ابطال السفاء یاران من قوموا پاشوید ، فادفعوا عن حرم رسول الله پا شوید از خیمه های من دفاع کنید. به علی اکبر ارباً اربا شد نفرمود، علی اصغر رو دستش جان داد وقتی خیمه هایش مورد حمله قرار گرفت فرمود قوموا . خطبه می خواند صدای ناله ی زن ها بلند شد ،تو نقل دارد که صِحنَ و بَکینَ ، خطبه اش را قطع کرد . نگاه کنیو متن روایت هست من عربی اش را یکتکه می گویم پیدا کنید . آقا حطبه اش را قطع کرد برادرش عباس و فرزندش عی اکبر را صدا زد فرمود فرزندم برادرم اُسکتاهنَّ بروید زن ها را ساکت کنید من دوست ندارم صدای ناله ی اینها را نامحرم بشنود.
شب عاشورا هم به حضرت زینب وقتی دید دارد گریه می کند می لرزد فرمود: خواهرم من دوست ندارم صدایتان را نامحرم بشنود برای من اَویل و صبور فریاد بلند که صدا به نامحرم برسد من دوست ندارم. اینها غیرت ابی عبدالله است ، شما نگاه کنید . خود زینب کبری چهل منزل از مدینه از کربلا به کوفه از کوفه به شام آن صعوبت آن سختی اول سفر وارد ، (من رفتم دروازه ی ساعات همین امسال رفتم توی شام دمشق پیدا کردم آنجا را دیدم دروازه ی ساعات نزدیک حرم حضرت رقیه هست هنوز هم آن بخش هاییش حفظ شده، دمشق آن قدر هم بزرگنبوده.
دروازه ی ساعات تا مسجد اموی شاید پیاده بروید ده دقیقه هست.)صبح اینها وارد شدند تا آمدند وارد مجلس بشوند بعد از ظهر شده انقدر جمعیت بوده چقدر آزار نیش کنایه بلاخره اینها وارد مجلس یزید شدند آن نانجیب هم امرا و سفرا را دعوت کرده نامحرم هارا نشانده زن های خودش را تمام پشت پرده کنیزها خانم ها دختر ها پشت پرده ، اینها وارد شدند وسط مسجد که آنجا رفتم من دیدم بعضی ها هم رفتید ؛ حفظ شده هنوز جایگاه مسجد اموی از قدیم هم مسجد بزرگی بوده ، یک بخشی کلیسا بوده بعد همه اش مسجد شد هنوز هم آثار کلیسا هست همان چاهی که ازش غسل تعمید می کردند هست هنوز هم محل سر حضرت یحیی آنجا هست.
خب حضرت زینب رو کرد به یزید اول حرفی که زد این بود: اَ ِمن العدل یابن الطلقاء این عدالت است زن های خودت پشت پرده ناموس پیغمبر جلوی نامحرم ها بیایند ، رفت رو حجاب رفت روی برانگیختن غیرت کسانی که تو ان جلسه بودند. این یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که اگر تو جامعه کمرنگ بشود حساسیت به دنبال مسئولیت از بین برود سنگ رو سنگ بند نمی شود خیلی مواظب باشید .
اجازه بدهید من شش هفت نوع غیرت را برایتان امشب تواین چند دقیقه ای که وقت دارم فهرست وار بگویم .ما در مقابل چی باید غیور باشیم؟ من فقط مثال هایم رو غیرت ناموسی رفت ولی نه ، غیرت یعنی حساسیت ، غیرت یعنی به دنبال مسئولیت عکس العمل نشان دادن یعنی بی تفاوت نبودن سست نبودن . که منشاءش حیا است ،
من این چند مورد را که می شمارم دقت کنید :
۱. در مقابل شرک، اگر جایی مشرکی تبلیغ از شرکی کرد به زور نمی گوییم گوش کسی را بگیرید مومن کنید ولی وظیفه داریم بگوییم.
حضرت موسی که غیور بود وقتی از میقات ب گشت دید چند هزار آدم گوساله پرست شدند ، قرآن می فرماید: فلما رجعَ غضبان اسفاء ، با عصبانیت یقه ی برادرش را گرفت که برادرش ترسید گفت آقا می کشی الان مرا چه کار می کنی؟ گفت چرا اینها گوساله پرست شوند تو کجا بودی ؟ تو چه کا می کردی؟ گفت یابن ام ، حرف عاطفی هم زد بلکه یقه را ول کند گفت: پسر مادر به خدا می خواستند من را بکشند اینها حرف من را گوش نمی دادند من داد زدم تو ده روز دیر کردی اینها همه گوساله پرست شدند، سامری را به صلابه کشید گفت: خجالت بکشید این همه من تلاش کردم فرعون نابود شد از رود نیل عبور کردید عصا اژدها شد. دور گوساله جمع شدید ؟ آخر گوساله پرستیدن دارد؟ این روحیه ی گوساله پرستی از کجا ایجاد شد ؟حساسیت نشان داد در مقابل شرک. ما نمی توانیم امروز تو فضاهای مجازی حوزه های ما دانشگاه های ما بی تفاوت باشند. جوان هایی که الان به سادگی می گوید آقا دین را می گذاریم کنار حالا دوتا اصطلاح هم یاد گرفتند که لائیک می شویم فلان می شویم.
آقای عزیز پدر عزیز مسئولیت داری ، جوان عزیز روی دوستت مسئولیت داری باید حرف بزنید آقایان علما مسئولیت دارند مباحث اعتقادی روی منبرها مطرح بشود تو فضاهای مجازی کتاب های روان تو دانشگاه ها دشمن دارد کار خودش را می کند ، کم و بیش هم موفق بوده با کلیسای خانگی با تبلیغات تو فضای مجازی با ده ها شبکه ی ماهواره که می دانید بخش عمده ای از ، من قم را کاری ندارم ولی خیلی شهرها می رویم اسم نمی برم شهرهای بزرگ مبتلا هستند با ماهواره. و این ماهواره یک بخشی اش شبکه های اعتقادی خطرناک است ، مبانی اعتقادی جوان هم ضعیف است ، چهارتا کلمه او راجع به زرتشت و مسیحیت یا .. اینها گاهی جذب می شوند. این امام چرا راجع به سلمان رشدی محکم ایستاد خیلی هم ما هزینه پرداختیم ، غیرت در مقابل شرک این یک.
۲. غیرت در مقابل مقدسات، به امیرالمومنین جسارت بشود کسی حق ندارد ساکت باشد .
ابن عباس رد می شد یک کسی داشت به حضرت امیر سَب می کرد ناسزا می گفت ، آمد جلو نابیناهم شده بود آخر عمرش چشم هایش نمی دید ، بخ این همراهش گفت من را ببر جلو این کیه دارد توهین می کند؟ ابن عباس کربلا نبوده اشکال بهش وارد است ولی آدم متدینی است حالا کربلا نبودن ایشان محمد حنفیه عبدالله جعفر اینها باید در جای خودش توجیهات و دلایلش دیده بشود . ایشان خیلی حضرت امیر را دوست داشت شاگرد مکتب امام است ماهم به نیکی ازش یاد می کنیم البته خب نمره ی حبیب ابن مظاهر را بهش نمی دهیم حبیب از او بالاتر است .
ایشان آمد جلو رو کرد به آن آقایی که ناسزا می گفت چون نمی دید گفت: ایُّکم السّابُّ لله و النبی ؟ کی دارد به خدا و پیغمبر فحش می دهد؟ این آقا بهش برخورد گفت ابن عباس کوری ، کر که نیستی من کِی به خدا و پیغمبر فحش دادم ؟من به علی ناسزا گفتم. گفت نه کور و کر تویی خودم از رسول خدا شنیدم مَن سبَّ علیاً فقد سبَّنی و من سَبَّنی فقد سَبَّ الله، علی را کسی سَب کند به من سَب کرده من را سَب کند به خدا. علی را کسی آزار بدهد من را آزار داده من را آزار داده خدا را آزار داده . درست شنید . حساسیت نشان داد.
منتصر عباسی البته امام هادی ازش خواست این کار را نکند ولی گوش نداد بابایش را کشت متوکل را . به خاطر جسارت و فحشی که به حضرت زهرا سلام الله داد ، سابُّ النبی حکمش قتل است . البته کشور قانون دارد افراد نباید شخصا اقدام کنند ، فتوا می خواهد حکم می خواهد ، راجع به سلمان رشدی امام حکم داد ، حکم داد چون سلمان رشدی سابُّ النبی بود به پیامبر توهین و جسارت کرد . مقدسات در مقابلش انسان باید . من حالا گفتم بعضی جاها ،
حارث همدانی آمد خدمت امام علی گفت آقا من خیلی شمارا دوست دارم ، جوانان گوش بدهید اینهایی که تو فضاهای مجازی لطیفه می فرستید این را دقت کنید . گفت آقا من شما را خیلی دوست دارم ، آقا فرمودند ما را خیلی دوست داری؟ فلا تُلاعِبنی مارا بازیچه خودت قرار نده و لا تُمازِحنی مارا وسیله شوخی قرار نده ، حق ندارد کسی با اهل بیت مزاح و شوخی درست کند تو فضاهای مجازی من با جک مخالف نیستم آقا لطیفه بفرستید اما اهل بیت نه. من یک وقتی از آیت الله شبیری پرسیدم چرا حضرت این جمله را فرمود؟ حارث خیلی آقا را دوست داشت حارث همان است که آقا بهش فرمود من سه جا می آیم دیدنتان : موقعی که نفست به اینجا برسد ، عندالحوض، عندالصراط . عاشق علی بود چرا این را فرمود؟ این را برای نسل های آینده فرمود یک وقت وسیله ی مزاح و شوهی خودش ندهند. ایشان فرمودند سنگ روی سنگ بند نمی شود اگر تو مقدسات کسی بخواهد اینطوری وارد شود. این دوتا.
۳. غیرت درمقابل مظلوم ، مَن سَمعَ رجلاً یُنادی یا لَلمسلمین، من نمی دانم اینهایی که می گویند : نه غزه نه لبنان به ما ربطی ندارد گرسنه بمیرند تو عالم ، می خواهند جواب این حدیث پیغمبر را چی بدهند ؟ مَن سَمعَ رجلاً کسی بشنود هرکجای دنیا کسی بگوید یا للمسلمین ، فلم یجبهُ فلیس بمُسلم مسلمان نیست . خدا رحمت کند شهید مطهری را ؛ فرمود: شمر امروز را شناسایی کنید . شمر امروز نتانیاهو خبیث است ترامپ خبیث است . فرمود امروز بگردید ببینید مظلوم در عالم کیست یاری کنید . بله
۴. غیرت در مقابل ناموس و خانواده، این هم مهم است ، بلاخره انسان باید توجه داشته باشد یک بخشی از این بدحجابی جامعه ی ما از بی تفاوتی آقایان است . خانم هایی که خودشان جادری اند متاسفانه دختر و فرزندشان نوه هایشان کم کم دارند کمرنگ می کنند این کمرنگ شدن منجر به بی حجابی می شود. آقایان عزیز خواهران گرامی !حجاب تواین کشور سابقه ی قبل از اسلام دارد . شما بروید مطالعه کنید تصاویر را ببینید گذشته ی ایران حجاب داشته . حجاب تو این کشور و تو اسلام یک ارزش بوده. رضا شاه خبیث خیلی تلاش کرد خیلی تبلیغات کرد بلاخره گسترش داد در سالهای فراوان قبل از انقلاب بدحجابی را . امروز دشمن دارد به همان ارزش های ۶۰ سال قبل بر می گردد. غیرت در مقابل ناموس.
۵. غیرت در مقابل خاک و کشور ، حبُّ الوطن من الایمان. ۶ هزار شهید توی قم ده ها هزار توی ایران رفتند برای مملکت و اسلامشان برای ناموسشان. امشب تو مسجد اعظم گفتم مارا گاهی دعوت می کنند من خدا می داند خجالت می کشم گاهی . ۴ شهید ۳ شهید خانواده هایی که همه ی هستیشان را دادند . نظام عیرت درمقابل خاک و کشور.
۶. غیرت در مقابل منکر ، امیرالمومنین فرمود هرکه تو جامعه نسبت به منکر حساس نیست مُرده، فرمود کسی تو جامعه یا با قلبش آقا یکی منکر انجام می دهد لااقل ناراحت بشوید . یا با زبانش ، بگوییم . یا با عملش ، اجازه داشته باشد جلویش را بگیرد. اگر کسی نسبت به منکر هیچ کدام از اینها تو زندگیش نبود نه ناراحت شد نه چیزی گفت نه اقدامی کرد فرمود این را ولش کنید مرده است ، ذلک المیت الاحیاء ، این مرده متحرک است. من بحثم را جمع کردم.
یک کلمه : غیرت حساسیت در مقابل مسئولیت است. غیرت یعنی اهتمام به ارزش ها تو جامعه .حالا این ارزش یک وقت خاک کشورت است ، یک وقت ناموست است ، یک وقت دینت است یک وقت مرزهای کشورت است یک وقت معروف تو جامعه است یک وقت مقدساتت است .
اینی که امام صادق فرمود : پنج تا چیز محترم خدا بین شما قرار داده مواظب اینها باشید ، انَّ لله فی بِلادُکم خَمس حُرُم:
♦️حرمتُ رسول الله ؛ پیغمبر
♦️حرمتُ آلِ رسول الله ؛ فرزندانش
♦️حرمتُ کتابِ الله ؛ قرآن
♦️حرمتُ کعبه یا کعبهِ الله ؛ خانه ی خدا
♦️حرمتُ المومن.
فرمود اینها مقدسات در میان جامعه است . پیامبر و خاندانش و قرآن و کعبه و مومن. کسی اینها را بشکند حریم خدا را شکسته. ان شالله خداوند به همه ی ما و شما توفیق عمل عنایت بفرماید.
شب هفتم ماه محرم است ، ماهم تا امشب هفت شب محضر شما این بحث احرار را ادامه دادیم ان شالله بقیه باشد شب عاشورا.
السلام علیک یا اباعبدالله ، و علی الارواح اللتی حلَّت بفنائک.
آنقدر امروز و امشب تا این لحظه ی آخری که آمدم توی این مجموعه به من التماس دعا گفتند گفتند امشب متعلق به علی اصغر است ، یکی گفت پدرخانومم تو کما است یکی گفت بجه ام مزیض است یکی گفت قرض دارم تو حرم چقدر پیامک چقدر نامه. شما هم که اینجا نشستید با کوله بار حاجت نشستید . فقط بدانید امشب دست های کوچک این آقازاده گره باز می کند . راحت از در خانه ی این آقازاده نگذرید که امام حسین علیه السلام یک بار تو عاشورا فقط یک جا خیلی مصیبت دیده .
من توی حرم امام حسین دوسه بار این را گفتم امسال هم توی مصاحبه گفتم شب جمعه ی قبل از محرم ، گفتم: این همه مصیبت تو این صحرا واقع شد داغ علی اکبر داغ قاسم فقط یک جا آنقدر سوخت فرمود : شیعه ها کاش همه تان بودید می دیدید چه به سرم آمد ؟ لیتکم فی یوم عاشورا جمیعاً تنظرونی؟ جمیعا تنظرونی. کیف اِستَثغی لِطِفلی فَاَبوا اَن یرحمونی؟ چطور پیش رباب شرمنده ام کردند ؟ چطور پیش خواهرم شرمنده ام کردند ؟ چطور کاری کردند دیگر نتوانم برگردم خیمه ؟ چطور کاری کردند وسطصحرای کربلا متحیر شدم ، امام حسین جایی متحیر نشد جز اینجا مانده بود یک نگاه به خیمه می کرد مادر ایستاده ، یک نگاه به صفوف دشمن می کرد دارند هلهله می کشند .
مصیبت خیلی سنگین است طفل رضیع اباعبدالله می دانید بعضی ها معتقدند این طفل تو این ایام متولد شد این شش ماهه غالبا تو این منابع متاخر معروف شده تو منابع متقدم سخن از شش ماه نیست طفل رضیع ، تو سلام امام زمان هست طفل شیرخوار ، بعضی معتقدند ایشان همین روزها متولد شده بچه خیلی کوچک بوده اما مصیبت خیلی سنگین است . لذا آن مرجع عالی مقام حضرت آیت الله عظمی شیخ عبدالکریم حائری هر وقت گرفتار می شد یا آغاز درسش می فرمود روضه ی علی اصغر برایم بخوانید می گفتند: آقا خب بگویید روضه ی قاسم.. می فرمود نمی دانید این بچه چه دلی از ابی عبدالله شکست ؟ حدا یک جا روز عاشورا فقط به امام حسین تسلیت گفته ان هم اینجاست .
وقتی بچه پرپر زد رو دستش صدا زد یا حسین! دعهُ، ندا آمد انَّ له مرضعاً فی الجنَّه ، دارد حرف می زند دارد سخن می گوید . نمی دانم کدامتان بچه ی کوچک تو خانه دارید ؟ امشب لابد بعضی هایتان آوردند بچه ها را به جلسه. کدامتان بچه کوچک دارید ؟ خار به مای بجه ات برود شب خوابت نمی برد جلو چشمت فذُبحَ من الاُذُن الی الاُذُن.
بگذارید یک خورده فاش تر روضه بخوانم: دو نفر تو کربلا ذبح شدند ، یعنی هنوز جان داشتند سرشان بریده شد یکی خود ابی عبدالله است فذبح من القفا از قفا سر بریده شد . یکی نازدانه اش است هنوز داشت تبسم می کرد فَذُبحَ مِن الاُذُن الی الاُذُن ،امام باقر فرمود : یک وقت ابی عبدالله این خون هارا به آسمان پاشید خدایا این قربانی را از ما قبول کن ؛ الهی هوَّنَ لی الامر لانَّهُ بعینِک.
صلی الله علیک یا اباعبدالله .صلی الله علیک و علی طفلکَ الرضیع .