سه شنبه 4 دي 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

اللّهمَّ کُن لِولیکَ الحُجَّت ابن الحَسن صلواتُک علیه و عَلی آبائِه فی هذه السّاعَه و فی کلِّ ساعَه وَلیاً و حافِظاً و قائِداً و ناصِراً و دَلیلاً و عَیناً حتّی تُسکنهُ عَرضَک طَوعاً و تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.

ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها هست دیشب عبارتی را از ایشان خطاب به امیرالمومنین معنا کردیم که به حضرت امیر عرض کردند سه چیز در زندگی من با شما نبود یکی دروغ یکی خیانت و یکی هم مخالفت ؛ عَهِدْتَنِي كَاذِبَةً وَ لَا خَائِنَةً وَ لَا خَالَفْتُكَ مُنْذُ عَاشَرْتَنِي ؛

بعد امیرالمومنین به حضرت زهرا فرمودند: فاطمه جان مَعَاذَ اللَّهِ ،این حرفها چیه ؟ تو پنج ویژگی داری أَنْتِ أَعْلَمُ بِاللَّهِ عالم ترین مردم به خدا هستی، أَبَرُّ، نیکوکارترین مردمی،وَ أَتْقَى وَ أَكْرَمُ وَ أَشَدُّ خَوْفاً مِنَ اللَّهِ ، گرامی نزد خدا هستی خوف از خدا در تو زیاد هست.

امشب بحث من راجع به مسئله ی یاد معاد و قیامت در سیره ی حضرت زهرا هست. می‌دانید حدود ۱۴۰۰ آیه در قرآن راجع به قیامت داریم خیلی هست چقدر آیه در قرآن هست ؟ یک چهارمش تقریباً راجع به قیامت و معاد است. قرآن می فرماید : دارُ القَرار قیامت جای استقرار هست اینجا جای استقرار نیست. روزی ۳۰۰ تا توی بهشت زهرا مرده می‌شویند یعنی همه می میرند امروز اینجا فردا آنجا . اینجا دارِ قرار نیست کسی نمانده . قرآن می فرماید : قیامت دارُ الحَیَوان هست یعنی زندگی واقعی حیات حقیقی و مسئله معاد تقریباً شما جوانهای عزیز اگر جزء سی‌ام قرآن را نگاه کنید بیشتر آیات جزء سی ام راجع به قیامت هست اذا زلزلت الارض زلزالها، هل اتاک حدیث الغاشیه ، الحاقّه و ما الحاقّه؛ ببینید بیشترش چون در مدینه بیشتر نازل شده راجع به معاد و قیامت هست .

اثرات یاد معاد و قیامت

خیلی یاد معاد و قیامت مهم هست، اثرش چیست؟ چند اثر دارد:
یک، قیامت مثل یک سدّی هست آب را کنترل می‌کند اگر آب رها باشد سیل می آید خطر دارد ولی سد کنترل می‌کند برق هم از آن می گیرند کشاورزان هم استفاده می‌کنند این غرائز ما مثل آب هست یاد معاد سَد هست نمی گذارد شهوت طوفانی شود غضب طوفانی شود کنترل می کند حس ریاست طلبی حس قدرت طلبی یاد معاد محرک هست ،آدم را صبح برای نماز بلند می‌کند بازدارنده است نمی گذارد آدم گناه کند وقتی می‌گوید با نگاه به نامحرم کور وارد محشر می شوی یک سوم فشار قبر به خاطر غیبت هست آدم را کنترل می‌کند، یاد معاد حقوق اجتماعی می‌آورد یعنی آدم به کسی ظلم نمی کند مراعات مردم را می کند حق الناس؛ پلی که کنار صراط هست، پل های فرعی که روی شاه پلها می‌زنند به نام مرصاد، صراط خودش پل اصلی هست یک بزنگاهی دارد گلوگاهی دارد به نام مرصاد ، لا یجوز من علیه مظلمةٌ؛ کسی به خاطر حق الناس بدهکار باشد نمی گذارند از آنجا رد شود مرصاد مال کنترل حق الناس هست، اینها خیلی موثر هست .

گاهی آدم می بیند در فضاهای مجازی متاسفانه بعضی از هم لباس‌های ما پخش می‌شود: جهنم بیمارستان است ملک های عذاب پرستار هستند این طوری هست ، مگر می‌شود چهارتا مو بیرون باشد آدم را عذاب کنند غیبت کنند فلان ؟ خدا مهربان تر از این حرفها هست . می‌خواهند سبک جلوه بدهند همین طوری هم ما مشکل داریم در جامعه نمازخوانمان کم است اختلاسمان آمارش بالا هست طلاق آمارش بالا است ازدواج آمارش پایین است. ایت الله جوادی آملی را خدا حفظ کند یک حرف قشنگی می‌زد، می گفت: مردم دینشان بیشتر با انذار هست نه با بشارت، یعنی چی؟ یعنی اگر الان فرض کنید شما یک معلمی به بچه‌ها بگوید اگر نمره تک بگیرید به شما جایزه نمی دهم مردود شوید یا دانشگاه بگوید هر که مشروط شود جایزه نمی‌دهیم ؛ جایزه می‌خواهیم چه کار کنیم؟ بگذار مشروط شویم خودمان را اذیت کنیم درس بخوانیم ؟

اما می‌گوید اگر مشروط شوی اخراج می‌کنیم این می ترسد. اگر می گفتند به هرکس نماز صبح نخواند بهش حورالعین نمی دهیم ، حورالعین چیه ؟حالا بخوابیم خواب شیرینی هست. اگر شما روزه نگیرید به شما نهر نمی دهیم عسل نمی‌دهیم، اگر دروغ بگویید اگر غیبت کنید مثلاً روز قیامت فلان جایزه را نمی‌دهیم مردم با بشارت عبادت نمی کنند، انذار هست . خدا به پیغمبر می‌گوید مُنذِر؛ وَسَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ؛ خدا مهربان هست غفور و رحیم هست ولی نباید فراموش کنیم که قرآن کریم ۱۴۰۰ تا آیه دارد راجع به قیامت خیلی هایش هم عذاب را مطرح می کند اینها بازدارنده است

مردم نسبت به قیامت یه دسته اند

اولی که حتماً نیستید دومی هم ان شالله نباشید سومی هم ان شالله هستید.
♦️ اولین می فرماید: منکر معاد می گویند، مَا هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا، هرچی هست همین دنیا هست. من در یکی از این کشورهای اروپایی پشت اتوبوس دیدم نوشته به انگلیسی که: هرچی هست همین دنیا هست و لذت ببرید . یعنی قیامت وآخرتی نیست هر کاری می‌خواهید بکنید تمام می شود . این تفکر را قرآن می‌گوید تفکر انکار معاد.

قرآن می گوید اینها می خواهند جلویشان باز باشد گناه کنند می‌گویند قیامت نیست بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ، می خواهد جلویش باز باشد گناه کند هی بهش بگویند نگاه کنی به نامحرم عذاب دارد زنا کنی عذاب دارد دروغ بگویی عذاب دارد نماز نخوانی عذاب دارد، اصلاً قیامت روی کار نیست. این یک دسته اینها می گویند: مَا هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا؛ هرچی هست همین جا هست آن طرف خبری نیست.
♦️ دسته ی دوم قرآن می گوید: قبول دارند ولی غافل هستند اینها خیلی هستند: يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ ؛ غفلت از قیامت دارند به خدا اگر مردم یاد قیامت باشند دروغ نمی گویند این اختلاس ها که در کشور می شود من در بیت رهبری همین جمله را گفتم آقا نشسته بودند، گفتم من کاری ندارم کی باید بررسی کند کی مقصر هست؟ اولین چیزی که به ذهن می رسد این آقایی که اختلاس می کند پول مردم را می‌خورد قیامت را قبول ندارد خدا را قبول ندارد عذاب و فشار قبر خیلی مهم هست .

یک جنازه را گذاشتند توی قبر امام کاظم رسید گفت صبر کنید کار دارم ایستادند همه را دور قبر جمع کرد گفت یک نگاه کنید همه نگاه کردند فرمود: يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا، اول آخر دنیایی که آخرش این هست ، رئیس باشی این هست وزیر باشی این هست رئیس جمهور رئیس مجمع رئیس مجلس هر چه باشی هر که می خواهی باش آخرش این است آخرت آغازش این هست قیامت آغازش این است دنیا آخرش این است چرا بعضی ها احتیاط نمی کنند؟ ائمه ی ما کنار قبرستان گاهی کلاس اخلاق تشکیل می دادند حضرت امیر اصحابش را می‌آورد آنجا در نهج‌البلاغه هست می فرمود : کجاهستند کسراها قیصرها کو فرعون کو سلیمان، الان ما بگوییم کو صدام کو قذافی کو محمد رضا شاه؟ خوب ها هم همین طور امام رهبر کبیر انقلاب ؟ سلیمان کو فرعون کو ؟ می فرمود من اگر بخواهم به این مرده ها خبر بدهم چه خبر می‌دهم ؟ اما این ها اگر بخواهند به من خبر دهند‌ یک خبر می دهند .

سه تا خبر من این هست :

یک : اموالتان تقسیم شد غصه نخورید همه را دارند می خورند هیچی روی زمین نمانده.

دو، خانه هایتان هم در آنها زندگی می‌کنند فکر کردید در خانه را قفل کردند؟ نه یا زن تو زندگی می کند یا بچه ها تازه اگر دعوا نکنند وارث ها حارص باشند بعضی وارث ها حارص هستند تو سر و کله هم می زنند درگیر می شوند. زن هایتان هم دنبال زندگی خودشان هستند ده روز بیست روز یک ماه غصه که خوردند تمام شد.
بعد فرمود: اگر اینها بخواهند به من خبر بدهند یک خبر می‌دهند می‌گویند یا علی چیزی جز تقوا و عمل پرهیز از گناه اینجا به درد ما نخورد. قرآن می فرماید : مردم سه دسته هستند : یک ، منکر معاد شما نیستید، دو ،غافل از معاد این هم بد هست .

سوم، آدرس می‌دهم آخر سوره کهف، سوره کهف ۱۱۰ آیه هست امام حسن هرشب می خواند گریه می کرد ولی حدیث داریم شب های جمعه سوره کهف را بخوانید . من یک وقت این را گفتم جوان ها بودند دو سه سال بعد یک آقایی من را دید گفت شما گفتید شب جمعه سوره کهف بخوان من شروع کردم به خواندن زن هم گرفتم به خانوم هم گفتم بخوان شب عروسی ما افتاد شب جمعه خیابان بگرد و تالار و غیره شب آمدم تو خانه ی ازدواج و به خانم گفتم من شبهای جمعه سوره کهفم قضا نشده گفت من هم شما گفتی، گفتم پس امشب هم بخوانیم یک برکاتی در زندگی ما پیدا شده. بله در آن عروسی که توش مشروب خورده می‌شود اختلاط زن و مرد است نماز نمی خواند عروس و داماد. خیلی برکت دارد اگر با قران انس داشته باشید.

روایت داریم اگر کسی هر شب سوره ملک را بخواند و بخوابد سوره کوچکی هست پنج دقیقه وقت می‌برد یکی از اسم های دیگرش مُنجیه هست یعنی سوره نجات اگر کسی این را بخواند از عذاب روز قیامت نجات پیدا می کند. من قرأ سورة الملک. سوره کهف صد و ده آیه هست آیه صد و دهمش این هست: من کان یرجوا لقاء ربّه ، هر که قیامت را قبول داشته باشد فلیَعمل عملاً صالحاً، عمل صالح انجام می دهد وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا .

ببینید یاد معاد خیلی مهم هست روز ششم یا هفتم محرم بود امام حسین فرستاد دنبال عمرسعد بهش بگویید بیاید کارش دارم. عمرسعد هم دوتا آدم با خودش آورد با بیست تا محافظ پسرش را آورد و غلامش را نشست آن طرف عمر سعد و پسرش حفصه و غلامش لاحق بوده امام حسین هم خودش نشست وسط ابوالفضل العباس این طرف علی اکبر آن طرف. سه نفر مظهر شرارت آنها سه نفر مظهر سعادت. دوتا شورای مثل پنج به علاوه یک ، یکشان مثبت هست اباعبدالله است .نشستند در مقابل هم شش نفر گفتگو شروع شد یا به تعبیر مقام معظم رهبری مذاکره نبود اتمام حجت بود. منظورم اینجاست: امام حسین به عمر سعد فرمود: یا عمر أَما تَتَّقِی اللّهَ الَّذِی إِلَیْهِ مَعادُکَ؟ از قیامت نمیترسی ؟چرا داری می کُشی اینقدر آدم جمع کردی.

یاد معاد جوان‌ها یک سوره در قرآن هست به نام مُطفِّفین یعنی کم فروش کم‌فروشی می‌کردند عده‌ای مثل قوم شعیب . الان هم بعضی ها هستند من مطالعه نکنم بیایم منبر کم فروشی هست، استاد بی مطالعه سر کلاس برود یا کارمند ، کم فروشی فقط در اقتصاد نیست . قرآن می فرماید: بسم الله الرحمن الرحیم وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ؛ وای بر کم فروشها بعد یک نهیب می زند می گوید: أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ؛ اینها فکر نمی کنند قیامتی هست کم می فروشند؟ به خدا اگر کسی یاد معاد باشد به نامحرم نگاه نمی کند پای شبکه های منحرف کننده نمی‌نشیند به یاد معاد باشد کم‌فروشی نمی کند حقه و کلک نمی زند گناه نمی‌کند کنترل می‌شود یاد معاد خیلی مهم هست کلیدی هست اساسی و مبنایی هست.
یک چیزی بگویم بعد می روم سراغ حضرت زهرا ، در زندگی حضرت زهرا گشتم ۷، ۸ مورد یاد معاد پیدا کردم می خواهم برایتان بگویم خیلی قشنگ هست. ابتدا این را گوش بدهید:

یک جایی مرا دعوت کردند گفتند سه دقیقه وقت دارید، سخنران باید بلد باشد ۳ دقیقه هم حرف بزند . گاهی اوقات فرصت نیست خدا در قرآن گاهی همه حرف هایش را در یک کلمه خلاصه کرده قل انَّما اَعظُکُم بِواحدَه ، همه موعظه ها در یک کلمه هست انّ تقوی اللّه ؛ برای خدا کار کنید اشکال ندارد . ما دعا داریم مثل دعای عرفه دو ساعت می خوانند دعا داریم اللَّهُمَّ لَکَ صُمْتُ وَ عَلَی رِزْقِکَ أَفْطَرْتُ؛ آدم زمان افطار نگاهش به خرما هست دعای طولانی نمی تواند بخواند صبح تا غروب گرسنه بوده دعایش باید کوتاه باشد . موقع سحر دعای ابوحمزه بخواند. ما هم دعای بلند داریم هم کوتاه حضرت امیر هم حکمت در نهج البلاغه دارد نصف خط هم خطبه دارد ۵ صفحه. احادیث همین طور هست قرآن هم سوره‌ی کوثر دارد هم سوره ی بقره. سخنران باید بلد باشد سه دقیقه حرف بزند . گفتند سه دقیقه تازه گوش هم نمی دادند یک کنفرانسی بود خیلی سر و صدا بود.

گفتم بسم الله الرحمن الرحیم، سه تا پیغمبر در سه تا کتاب سه تا مطلب گفتند من در سه دقیقه برای شما می گویم، گفتند خیلی مهم هست بی انصافی هست گوش ندهیم. سوره نجم آیه ۳۶ از سه تا پیغمبر نمی ارزد آدم سه دقیقه گوش بدهد ؟در سه کتاب سه مطلب گفتند خلاصه کردن چکیده، بعضی غذاها باید آماده باشد زود بخورد برود سر کلاس چکیده حرف سه پیغمبر در سه کتاب چی هست؟

خدا می فرماید أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمَا فِي صُحُفِ مُوسَى؛ پیغمبر بهت بگویم حضرت موسی در صحفش چی آمده است؟ اولینش موسی ، وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّى؛ بهت بگویم ابراهیم در کتابش که صحیفه هست چی آمده ؟ چندتا پیغمبرش شد؟ دوتا موسی و ابراهیم علیهم السلام در کتابشان، سومی هم می شود خود پیغمبر به قرآن .حضرت موسی حضرت ابراهیم رسول خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله در سه کتاب آسمانی سه مطلب گفتند ای کاش این تابلو شود:
یک، أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى؛ هیچکس بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد، هی گناهتان را به دوش مردم نیندازید بابایم مقصر بود مادرم مقصر بود فقط خودت. هر کسی در قیامت مسئول گناهان خودش هست .
دو، وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ انسان هست و تلاشش.
علم چندان که بیشتر دانی
چون عمل درتو نیست نادانی
نه محقق بود نه دانشمند
چارپایی بر او کتابی چند
سه ، که بحث امشب ماه است وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى؛ هرکاری بکنی قیامت فیلمش را جلویت می‌گذارند فیلم نماز و گناهت را می گذارند آن وقت در فیلم گناهت باید خجالت بکشی سرت را پایین بیندازی اما آنهایی که فیلم خوب دستشان هست بقیه را هم صدا می زنند، دیدید بعضی ها کارنامه می گیرند در مدرسه بیست شدند می‌گوید ببین رتبه ام را نگاه کن اما آنهایی که کارنامه شان خراب هست می گویند کارنامه نمی دهند؛ گرفتی توی جیبت هست. قرآن می گوید آنها می‌گویند بیایید بخوانید اما بعضی ها سرشان را پایین می اندازند.
سه تا آیه سه تا نصیحت از سه تا پیغمبر
این جهان کوه است و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا

در کوه هرچه بگویی همان جواب می آید صدای خودت را برمی‌گرداند نمی‌شود در کوه بگویی حسن بهت بگوید حسین.
یکی از جوان ها داشت افتخارات رفیقش را می گفت، ما شالله ما یک رفیق داریم یک ساعت اگر فحش بدهد یک تکراری ندارد انقدر مسلط هست که تکرار ندارد . این دیگر ماشالله نمی‌خواهد این استعداد را کاش در جای خوب به کار می برد .

حالا بیایید الان بحث من رسید به معاد باوری در زندگی حضرت زهرا چندتا را می گویم:
یک: لحظه ای که داشت جان می داد یک دعا کرد دعایش را من می خوانم شما هم بخوانید و حفظ کنید آخرین دعای حضرت زهرا چه بود وقتی جان می داد؟ حضرت امیر که وصیت هایش را شنید نوشتند این جمله را حضرت گفت و جان داد، دعای کوتاهی هست آخرین دعای حضرت زهرا : یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ بِرَحْمَتِکَ أَسْتَغِیثُ فَأَغِثْنِی، ای خدای حی ای خدای قیوم، یا حی یا قیوم از صفات مهم خدا هست الله لا اله الا هو الحیُّ القیّوم ، چون ذکر ها هر کدام یک اثری دارد حیُّ قیوم به انسان قدرت می دهد که خدایی داریم قیوم هست. مثلاً می‌گویند اگر ترس توی دلت می آید می خواهند خانه بخرند زن بگیرند ماشین بخرند می ترسند این ذکر را بگو یا ملیکُ یا مقتدر، آخرِ سوره ی قمر هست : إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ ، فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ؛ ذکر با ذکر فرق می کند هر کدام اثری دارد ترس انسان را از بین می برد ؛

مثلاً روایت داریم اگر غم گرفتی اینها از قرآن هست از خودم نمی گویم: بگو لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّینَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِی الْمُؤْمِنِینَ.

دعای حضرت زهرا يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ، فَأَغِثْنِي؛ خدایا به رحمت تو استغاثه می کنم .

سه تا مطلب را از خدا خواست:
یک: اللهم زُحْزِحَی عَنِ النَّارِ ، خدایا من را از جهنم دور کن . بابا فاطمه اول ورودیِ بهشت هست بهشت در انتظارش هست خودش بهشتی ها را گلچین می‌کند اما دعایش این هست .

دو : و اَدخِلنِی الجنَّه؛ خدایا من را به بهشت ببر

سه: و اَلحِقنی بِاَبی محمَّد صلی الله علیه و آله .هر سه تا دعا را شما هم می توانید بخوانید نگویید بابایش بوده می‌گوید الحقنی باَبی نه مگر نفرمودند من و علی بابای شما همه هستیم ؟ أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة؛ لذا شما هم بگو يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ، فَأَغِثْنِي؛ اللهم زُحْزِحَی عَنِ النَّارِ و ... اشکال ندارد پیغمبر پدر ما هست من خودم که نجف می روم همیشه سلام می‌دهم می‌گویم: السلام علیک یا ابتاه ! بابا جان پیغمبر و حضرت امیر بابای ما هستند.

این یاد معاد، شب عروسی آمد خانه ی حضرت علی تا وارد شد یک جمله گفت این جمله خیلی مهم هست گفت: یا ابوالحسن می دانی من یاد چه افتادم؟ ببینید خانم ها تا خانه ی پدرشان هستند تا ۲۰ سال ۲۲ سال هر وقت که ازدواج کنند غالباً ما توصیه می کنیم ازدواج خانم ها زیر ۲۰ سال باشد وقتی ازدواج می کنند از خانه ی پدر منتقل می‌شوند به خانه ی شوهر همه چیز برایشان عوض می شود آنجا بابا بود اینجا شوهر هست آنجا دختر بود اینجا همسر هست آنجا مادر کار می کرد از فردا صبح خودش باید غذا درست کند یک انتقال اساسی .برای مرد ها هم همین طور تا آن روز پدر می خرید حالا شما باید بخرید تا آن روز مسئولیت با کس دیگر بود با شما می شود، ببینید چقدر جمله قشنگ هست این را می‌گویند . شب عروسی به امیرالمومنین چی گفت حضرت فرمود: فاطمه جان چرا ناراحتی؟ گفت: فَشَبَّهتُ دُخُولِي فِي فِراشي بِمَنزِلي كَدُخُولِي إلي لَحدِي و قَبری ، گفت نه اینکه من الان از خانه پدرم به خانه شما آمدم ناراحتم، یاد یک انتقال دیگر هم افتادم یک روزی از اینجا باید بروم تو خانه ی قبر زیر خاک . من جایی گفتم این دو تا پیام دارد یک پیامش استمرار هست یعنی بعد از این خانه ، قبر هست. طلاق و جدایی و اختلاف و قهر و خانه ی بابا بروم نیست.

دوم : یاد معاد در شب عروسی هست فاطمه یاد معاد در زندگی اش هست.
سوم : یک آیه بر پیغمبر نازل شد سوره حجر آیه ۴۳ هیچ ارتباطی این آیه با پیغمبر ندارد هیچ ارتباطی با حضرت زهرا ندارد زهرا کجا و این آیه تند و عذاب که جهنم در انتظار خطاکاران و کافران است هفتاد در دارد و هر دری تقسیم شده که گناهکار از کدام در باید برود داخل ؟ تا آیه نازل شد پیغمبر مثل باران شروع کرد به گریه کردن و بَكَى بُكَاءً شَدِيداً ، گفتند بروید فاطمه را بیاورید پیغمبر آرام شود سلمان می گوید من آمدم گفتم یا بنت رسول پدرتان خیلی حالش بد هست دارد گریه می‌کند شما بیا ببین ببیند شما را شاد می شود. وارد شد اول سوالی که کرد گفت فَدَتکَ نَفسی بابا فاطمه به قربان شما برود جانم فدایت چرا گریه می کنی؟ گفت دخترم این آیه نازل شده تا آیه را خواند سقطت فاطمه الی الارض، غش کرد روی زمین افتاد هی می گفت ای ویل ای وای لمن نار، حضرت امیر آمد این آیه را شنید گفت ای کاش مادرم مرا نمی زایید و این آیه را نمی شنیدم. اینها خودشان با این راه ها رشد کردند .

حالا کسی در فضای مجازی بر می دارد می نویسد جهنم بی خودی هست بهشت برای همه هست عذاب نیست ، نه این حرف ها غلط است اینها اباحی گری هست من نمی خواهم شما را بترسانم نه. بزرگان ما پسر آقا شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح هست ایشان ۱۱۰ جلد کتاب دارد یکیش مفاتیح هست سفینة البحارش را بیست سال نوشته . پسرش را که من دیده بودم یکی از نوه هایش در تهران امام جماعت هست در میدان جنوب تهران آخرین پسرش را من سال ۸۵ در مکّه دیدم شیخ محسن عباس قمی . خود شیخ عباس قمی خیلی سال نیست فوت کرد به هر حال پسرش می گفت : دیدیم صدای هق هق گریه بابایم می آید بلند بلند گریه می کند چطور شد؟ رفتیم تو اتاق گفت داشتم سوره یاسین می خواندم رسیدم به این آیه : هَٰذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ این همان جهنمی هست که می‌گویید کشک و دروغ است .

شیخ عباس مکروهی در زندگی‌اش مرتکب نشد. جوان‌ها من عرضم را جمع کردم یاد معاد موثر هست معاد بازدارنده نیست محرک هست سد و کنترل کننده است طبع انسان را رقیق می‌کند . شما ببینید من این بحث را می‌کنم یک احساس آرامش به شما دست می‌دهد چرا یاد معاد آرامش می آورد؟ یاد معاد انسان را راکد نمی کند. حضرت امیر فرمود: برای مرگ آماده شوید وَاسْتَعِدُّوا لِلْمَوْتِ؛ یک کسی گفت چجوری آماده شویم؟ بحث مرگ را در قدیم می گفتند برای پیرمردها این حرف ها را بزنید آمار جنازه ها در بهشت زهرا روزانه جوان ها بیشتر از پیرمردها هست تصادف و سکته‌ها رسیده به ۲۵ سال ۳۰ سال، بروید بخش دیالیزیها سرطانی ها جوان کمتر از پیر نمی بینید لذا نمی شود گفت این بحث ها برای پیرمردها هست نه دقت کنید حضرت فرمود: برای مرگ آماده شوید گفتند آنها یعنی چی برای مرگ آماده شویم یک کفن بخریم پایمان را رو به قبله کنیم؟ نه برو تفریح برو کوه برو کار کن زندگی کن بخند بپوش هر کاری بکن آمادگی برای مرگ فرمود سه چیز هست:
انجام واجبات نماز صبح را بخوان نماز ظهرت را بخوان . واجبات که می گویند شلوغ نکنید مثلاً حج را شما نمی توانید بروید تا وقتی پولدار شوید غالباً ،جهاد کو، جنگ کو؟ زکات کو مگر شما گاو و گوسفند داری؟ یعنی واجبات ۸۰ درصدش روزه و نمازش هست نماز اول وقت بخوان،

دو : اجتناب المحرّمات ؛ حرام هم مرتکب نشو من نمی‌گویم مکروه نه، حرام . نمی گویم مستحب می گویم واجب . دروغ حرام است رابطه با نامحرم حرام هست کارهای حرام تعریفش معروف است و معلوم است
الاشتمال علی المکارم، کرامت ها و اخلاق را رعایت کنید بد دهان نباش عفت کلام داشته باش و دروغ نگو این ها اخلاق واجبات و ترک محرمات این می شود . آمادگی برای مرگ این بازدارنده نیست استعداد برای مرگ این هست.

بله حضرت زهرا همه وجودش این بود دعایش را برایتان خواندم يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ، فَأَغِثْنِي ؛ حضرت امیر المومنین رفت مسجد و بچه ها هم رفتند دعا کنند برای شفای مادر . اسماء می گوید من را صدا زد و فرمود تو هم از اتاق برو بیرون می خواهم تنها باشم . می‌گوید من آمدم پشت در اتاق ولی می‌شنیدم دارد حرف می زند دعا می‌خواند قران می خواند. فرمود اگر من آرام شدم ساکت شدم دو حالت دارد یا خوابیدم یا از دنیا رفتم. اگر خوابیده بودم که هیچ اگر دیدی از دنیا رفتم برو علی را خبر کن . می گوید من آمدم جلوی در اتاق قدم می زدم دل توی دلم نبود یک وقت دیدم صدای بانو قطع شد می شنیدم دارد می گوید فرشته ها خوش آمدید جبرئیل خوش آمدی عزرائیل خوش آمدی فرشته ها خوش آمدید‌ هی نگرانی ام بیشتر می شد .

یک وقت دیدم آرام شد در را باز کردم ببینم خواب رفته یا از دنیا رفته؟ دیدم روپوش روی صورتش هست روپوش را کنار زدم دیدم فاطمه جان داده. اسما خودش را انداخت رو بدن حضرت زهرا همین طور که گریه می کرد حسن و حسین رسیدند تو این حالت حساس، صدا زد بچه ها بیایید برایتان غذا بیاورم فهمیدند از چشمهای اسماء از وضع مادر فهمیدند اسماء بی مادر شدیم، می خواهی از ما پنهان کنی خودشان را انداختند روی بدن مادر. امام حسین خیلی عاطفی بود صورتش را گذاشت کف پای مادر می دانید چرا صورت روی کف پا گذاشت؟ چون پای مادر زیرش بهشت هست الجنه تحت اقدام ، بهشت هست. صدا می زند مادر جان من حسینم کلِّمینی، با من حرف بزن قبلَ عن یُفارغ روحی قبل از آنکه جان‌ دهم قبض روح می شوم. امام حسن آرامش کرد برادر صبور باش بیا برویم پدرمان را خبر کنیم.

اسما این دو تا را با احترام از روی بدن برداشت وقتی هم به علی علیه السلام خبر دادند ایشان هم بچه‌ها را بغل کرد هیچ کجا ننوشته اند آنجایی که روی بدن انداختند خودشان را آنجایی که شب غسل می داد خودشان را روی بدن انداختند تا خداحافظی کنند آنجایی که بدن مادر را برداشتند آنجایی که خبر برای بابا آوردند کسی نوشته به این بچه‌ها تازیانه زده باشند کسی جسارت کرده باشد .
اما من بمیرم کربلا وقتی دختر ابی عبدالله خودش را روی بدن حسین انداخت یک عده ای جمع شدند. خدا رحمت کند آقای کوثری را گفت یک بچه ۳،۴ ساله مگر چند نفر می‌خواهد چرا تازیانه ؟ می گفتند آن چنان بدن را چسبیده بود که جدا نمی‌شد می گفت:
بزنیدم اما مَبریدم ، بابایم غریب است بگذارید کنار بدنش بمانم...

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group